Wednesday, July 1, 2020

Lima Belas Minggu dengan Perintah Kawalan Pergerakan (P)

Sambungan dari: Empat Belas Minggu dengan Perintah Kawalan Pergerakan (P)

24 Jun 2020 (Day 99)...hari last aku nak puasa ganti...so pagi tu sahur sakan sikit la, aku makan nasi beriani sedap gila by abang hot...sebenarnya nasi beriani ni aku tapau hari tu ada makan makan kat pejabat aku...simpan dalam peti ais, nak makan pagi ni aku kukuskan je...perghh sedap ya amat!hahaha...
dan petang tu sebelum balik rumah aku sempat singgah rumah En Jamal, ex boss kesayangan ni nak ambil surat persatuan...sekali panjang plak bersembang dengan dia dan isteri...sakan diorang tunjuk kat aku tanaman kat halaman rumah diorang...hahaha siap dia bagi aku sepokok daun kari, tu belum lagi buah mangga la, buah limau laa...hahaha seronok sangat la tu jumpa aku tu...hahaha!dan untuk berbuka puasa tu, aku tapau Texas Chicken, sedappp!
25 Jun 2020 (Day 100)...dah selesai puasa ganti, kena laaa breakfast sakan kan...aku paksa Kakmyza buka order nasi kerabu sebab last week dia buat, aku puasa...hahahaha sedap gila weh nasi kerabu dia ni, dah la untuk aku dia bagi extra condiments!haish macam mana laa tak sayang kan macam ni...hahahaha!kenyang gila aku makan nasi kerabu pagi tu, kenyang sampai lunch!banyak gilaa nasi dia bagi...
sebabkan dah kenyang, lunch aku nakpi shopping kat Watson...so nakpi la Tamarind Square, so teringat Kaknora yang cakap kenyang gak makan nasi kerabu, dah masuk kereta dah, aku call dia ajak pi Cyberjaya, laju la makcik tu nak ikut kan...hahaha sakan memasing shopping kat Watson je pun...lepas tu Kaknora belanja minum kopi dan makan kek di Alcea Coffee...nyummeh!
petang lepas abes kerja aku nak pi acah acah fit, tapi sebelum tu sempat singgah beli durian Pak Abu...sedapnyaa makan durian tepi bus stop kann...hahaha pastu baru kita pi acah acah lari...sekali mak aku message cakap nenek sedara aku tenat, so terus aku gerak balik nakpi spital malam tu...sekali sampai rumah, mak aku cakap dah meninggal dunia...so kami decide pi esok pagi...
26 Jun 2020 (Day 101)...hari Jumaat yang hujan lebat gila...aku memang ambil cuti hari ni sebab nak hantar abah aku appointment klinik...sekali dah nenek sedara aku meninggal, so awal pagi dah kami ke Seremban...selesai ziarah semua, masa jenazah dibawa ke surau nak mandikan semua kami tak follow dah la, sebab limit orang...aku pun nak kejar ke klinik plak lepas tu kan...
abah aku dah ada masalah katarak...so nakpi check la ni...yang sebenarnya dah lama tak nampak, tapi sebelum PKP baru nakpi check kat optometrist, then dah dapat reference letter, masuk PKP plak...dah sampai skang ni baru ada masa nakpi jumpa doktor kan...plan asal nakpi Hospital Putrajaya, tapi pakndak aku suggest pi Klinik Pakar USIM...ok gak la doktor dia, well explained all those procedure, siap dia suggest abah aku pi spital tentera dulu tengok sebab sana semua percuma...hahaha baiknya doktor kan...
selesai semua urusan abah aku, aku hantar dia balik...then aku setelkan beberapa urusan aku...siap laa aku bawak kereta aku basuh...haha lama gila tak basuh kereta weh...dah macam hapeee je, rasa lega dapat cuci keretaaa...pastu aku pi beli barang then balik rumah petang tu, anak anak buah aku semua ada kat rumah...so makngah pun rajin laa masak kan mi goreng dan keropok lekor untuk diorang...kemain suka la kan, tapi mi terpedas, so anak buah aku cakap lain kali makngah asing kan cili dengan mi...hahaha baiklahhh!dan petang tu sebelum maghrib aku dah lelap, dan aku terjaga jam 5 pagi!hahaha kemain penat kan aku seharian...hahaha!
27 Jun 2020 (Day 102)...dah jaga awal 5 pagi tu, terus semangat nakpi exercise!hahaha dah cerah sikit tu, aku pergi Bukit Melati!hahaha walaupun nervous lamaaa gila tak hiking ni, tapi kita slow and steady la...memang semput mintak nyawa laa walaupun daki bukit yang rendah jeee...hahaha...Allahu kelaut aku rasa nafas aku masa ni...hahaha...memang naik 1 puncak je la, tak berani nak beriya sangat...dapat la hampir sejam tu...berpeluh sakan la jugak...hahaha masa ni ramai gila kot orang, jangan kena tutup macam Broga gak dah la...huhuhu...
then balik rumah aku tu, aku duk masak bagai, then aku sambung plak kemas rumah, vacuum satu rumah!lagi laaa peluh mencurah curah!haaa best gilaaa aku rasaaa...memang sedap gila badan rasa hari sabtu tu...baru la rasa terisi masa lapang dengan aktiviti berfaedah!ni tak, asyik melanguk atas katil main handphone, tengok cerita korea...hahaha sampai sakit lengan aku hahaha...
tengahari tu abang aku sekeluarga datang lunch sekali...then dah makan, melanguk, tido, main, makan lagi...sekali abang aku cakap jommm pi PD makan char kuey teow!haa laju aku ngan mak aku onzzz...hahahaha terus siap dan gerak!hahaha sangap kan dah lama tak merayap...sedangkan dah petang jeee...so sampai sana terus pi Pantai Teluk Kemang bagi anak buah aku main pasir, then kami pi early dinner di Char Kuey Teow King...Alhamdulillah semua berjalan lancar walaupun ramai gilaa orang...nak parking pun dipermudahkan, nak masuk kedai makan pun mudah...syukur lahhh...
28 Jun 2020 (Day 103)...plan nak berlari sambil bergambar di Wetland, tapi sebab dah penat balik malam, so malas lah nak keluar...bangun pun lewat melayan drama korea...then turun bawah aku terus masak for lunch...senang menu hari ni, aku habiskan barang barang dalam peti ais je, sambil tu aku kemas peti ais...seronok tengok peti ais kosong...hahaha selama ni duk beli beli tapi tak masak...sebab mak aku busy jaga cucu skang ni...huhuhu
dah setel makan semua aku naik atas ngemas atas plak...kemain rajin aku weekend ni mengemas...ye la selama ni kan mak aku selalu ambil orang Indonesia yang bayar per hour tu hujung minggu...tapi sejak Covid19 ni mak aku tak berani lagi...makanya aku rengsa tengok rumah, terpaksa la merajin kan diri...pastu duk membuangla barang barang tak perlu, siap jumpa souvenir Maldives...tak agihkan pun lagi...hahaha PKP punya hal!hahah then lewat petang bawa mak aku pi beli barang, then aku beli aiskrim untuk reward diri kaedahnyaa...hahaha...
29 Jun 2020 (Day 104)...sampai opis, nervous nak check gula dan kolesterol...sebab dah 1 week aku macam jaga gak intake aku sebab minggu lepas tinggi kan bacaan gula dan kolesterol...Alhamdulillah gula aku dari 6.7 minggu lepas dah turun ke 6.2...syukur la walaupun masih tinggi tapi nampak laa trend menurun tuu...then kolesterol plak, minggu lepas 6.33, minggu ni dah turun ke 5.58...syukur lah...so hopefully leh turun lagi lepas ni...dah la hujung Julai aku ada appointment ambil darah dan jumpa doktor...harap sempat laaa normal kan bacaan sebelum masa tu nanti...sobsss...
masa lunch hour aku pergi IOI City Mall...aku pergi buat cermin mata dan beli contact lenses...sebabkan dah lama tak review power, tadi suh la diorang check power baru, sekali turun weh, dalam 50 gak untuk each mata...Alhamdulillah..then ada promosi tadi, so aku beli terus lenses untuk setahun terus!haaa setel kerja, tak payah pi beli lagi dah lepas ni setahun!hehehe...
then sementara nak tunggu cermin mata siap tu, aku pi lunch sorang sorang di Oiso Korean Traditional Restaurant....aku layan tofu and mushroom stew sambil tengok drama Revolutionary Love!hahaha asyik gilaa makan weh...rasa rindu sangat kat korea tu ha...rindu kat korean food yang dimakan semasa sejuk di sana...Allahu bila laa leh pi sana lagi ni kan...sobss patut next week aku ke Seoul, takde rezeki...huhuhuh...nakpi Sweetree last week makan makanan Korea di Ampang, sekali ada kes plak berhampiran sana, kena tunggu another 2 weeks la baru leh terjah kot...sobbs!
petang nya aku dah siap tukar baju nak pi jogging, sekali mendung gila...Asie siap sound balik je laaa kang jalan sikit je dah hujan...huhuhu sekali tengok Instagram nampak Bie upload topokki terus kecur air liur dan PM Bie ajak makan makanan korea!hahaha tapi Tuhan tu nak tetapkan hati kan, Bie takleh pi, so aku pun dengan berat hati pi gak la lari lari anak!hujan pun hujan lah...hahaha nasib baik tak hujannn...Alhamdulillah...tapinya balik je rumah, aku makan macam setan...hahah tak guna betul perangai...
30 Jun 2020 (Day 105)...bangun pagi nampak Kakmyza update kat FB dia buat laksam...terus aku PM cakap nakkk...hahaha rezeki la weh, dia bagi aku sebekas, makanya breakfast dengan laksam Kakmyza yang sedap gilaa...then lunch tapau je kat kafe bawah, makan ngan Irma kat tempat dia...sakan kami bersembang, rasanya lepas naik kerja lepas PKP ni, ni lah pertama kalinya sembang sakan dengan Irma...haa habis semua cerita luar dalam keluar!hahaha!Irma cakap hati aku dah keras tak macam dulu, lain macam firm dia...huhuhu...
then dinner aku gila korean food lagi...so sakan plan dengan Bie...plan asal nakpi Go Gung kat Empire Subang, tapi last minute Bie tak dapat kereta, makanya kita tukar arah sehala yang aku leh jemput Bie yang itu kami ke Sweetree Ampang!hehehe dah decide terus ajak sekali Mrs dan Nily, tapi diorang takleh join...so kitorang je laaa...nasib tak jammed sangat. Puas hati gilaaa dapat makan topokki tu weh!sedap gilaaaaaaa....hehehe
haaa jap ingat tak pasal cerita aku kena refund banyak tiket tahun ni? haaa hari ni aku dah selesai buat refund credit account bagi tiket aku Seoul yang sepatutnya pergi hujung minggu ni selepas AA hantar message yang flight aku dibatalkan...then aku dapat gak message AA yang tiket aku ke Kuala Terengganu pada Ogos nanti juga dibatalkan...tapi untuk yang ini aku decide tak refund credit account, tapi aku tukar date ke September...makanya jadilaaaa birthday trip aku ke Terengganu tahun 2020 ni...hahaha well kita rancang nun ke benua lain tahun 2020 ni nak tiup lilin, tapi apalah daya kita kan, Allah sebaik baik perancang...makanya kita berhuhaaa di Terengganu lah nanti...dah nak kena pikir ootd tapi pantai dah nih!hahahaha!

No comments:

Post a Comment