Monday, October 21, 2019

36th Birthday Trip: Persediaan ke Oman dan Turki

sebelum start cerita birthday trip aku ke Oman dan Turki hari tu, aku nak start dengan cerita persediaan yang aku buat dulu sebelum trip berlangsung...senang kut ada yang nak buat reference ke nanti kan nak ke sana gak...hehehe dan lagi satu sebab aku rajin sebab aku anggap ni mega trip la, so haruslah preparation sebelum pergi adalah banyak sikit...duit yang keluar sebelum trip juga banyakkkk...hahaha...pasrah!demi birthday trip katanyaaa...hahaha excited sangat tau dengan trip ni sebabnya dah lama gilaaa berangan nakpi Turki ni, nahhh bukti aku plan sambut birthday kat sana since 2013 tau!hahahaha BUKTI...tapi akhirnya rezeki kami nak ke sana pada tahun 2019 rupanya...Alhamdulillah...

TRAVELMATE

hahaha haaa ni paling penting la kalo bab nak travel kan, ada kawan yang dah kata yesss to the trip and destination...hehehe baru la senang hati nak usha tiket bagai kan...sebabkan consider mega gak, tak ramai pun yang aku approach untuk trip kali ni...aku ajak Sue, dia terus jawap yesss...baru aku tanya Dini...then Amoi pun aku ajak...tu je la yang aku ajak...hahahaha malas nak ajak orang lain, aku ada Sue je pun cukup dah kalo yang lain tak leh join...sebab malas nak ramai-ramai dah kalo jauh-jauh gini...hehehe...

TIKET FLIGHT KUL-ISTANBUL (RETURN)

so dah konpem ada member, harus lah first thing first beli tiket flight!sebabkan dah terbiasa beli tiket Airasia setahun awal kan, rengsa gak la dah masuk awal tahun ni still tak dapat tiket untuk birthdatytrip lagi...makanya gundah gulana gak la, jadi ke tak ni...jadi ke tak ni...hahaha alert on Skyscanner dah pasang lama dah, tapi tak jumpa tiket harga bawah RM2000 untuk date kami nakpi pergi...dan satu malam masa aku tengah sibuk sambut birthday mak aku di Arte Plus by Afflexia Serviced Suites KLCC, Ampang pada pertengahan Mac 2019, aku buat pembelian tiket Oman Air ke Istanbul!memang takde fikir panjang, dapat harga fullboard RM2081 return, terus aku dan Sue beli tiket!yeay!berjaya dapat tiket baru la kita leh mula berangan dengan jayanyaa...hehehe...flight kami ini akan transit di Oman dan kami dapat 30 kg luggage return...pergi 11 September, pulang pada 18 September 2019...kejap je sebab Sue busy!hahaha...

TIKET FLIGHT DOMESTIK ISTANBUL-NEVSEHIR (RETURN)

sebabkan busy banyak trip dan kerja, aku terpaksa tolak tepi perancangan ke Turki ni...sekali lepas raya semua, baru kalut nak cari tiket flight domestik...sebabnya dah lambat...so memang tengok je tiket yang ada, dan terus sambar je tiket yang paling sesuai dengan perjalanan kami nanti...sebabnya masa kami limited...makanya dapat la kami beli tiket Anadolu Jet (anak syarikat Turkish Airlines) dari Sabiha Gokcen Airport ke Nevsehir (Cappadocia) dengan harga RM315 return...plan asal nak ke Pamukkale juga, tapi sebab last minute plan, malas nak pikir banyak dan rushing, makanya kami decided ke Istanbul dan Cappadocia sahaja...

PENGINAPAN

macam aku cakap, aku plan last minute dan aku dah malas nak study beriya...almaklum sejak tua ni, kalo boleh nak ambil pakej je...hahaha tapi tak syiok plak kan...nak study beriya macam dulu memang aku malas...makanya aku banyak tanya soalan pada Hang Dhamin dan Bibie Karim je...so untuk penginapan di Istanbul, aku decided duduk di area Sultanahmet sebabnya flight aku sampai malam ke Istanbul, dan aku naik bas direct ke Sultanahmet...memang aku godek Agoda je la baca review bagai...dann untuk penginapan di Cappadocia, aku takde baca review pun, aku direct pilih same hotel yang Hang Dhamin duduk je sebab malas nak study...hahaha senang kan kerja aku...hahaha tapinya harga aku pi dengan harga masa dia pi jauh beza weh...pasrah je laaaa aku!so penginapan kami semasa di Turki adalah seperti berikut:

Naz Wooden House Hotel, Istanbul = RM714 (3 malam untuk 2 orang)

Relic House, Cappadocia = RM390 (2 malam untuk 2 orang)

oh ya masa di Oman, kami sampai jam 12 malam, ingat nak tido di airport je malam tu, esok pagi baru berjalan...sekali kawan belajar master aku dulu ajak tido rumah dia, lebih selesa katanya...haaa memang rezeki kami la kan...takde la sakit-sakit badan...hehehe makanya penginapan di Oman adalah selesa dan percumaaaa...Alhamdulillah...

EVISA OMAN

so sebabkan aku ada masa lebih 12 jam transit di Oman, kami plan nak keluar berjalan la...so untuk Malaysian yang nak keluar ke Oman ni walaupun masa transit, tetap kena buat evisa sekarang ya...evisa boleh dibuat dengan mudah di website Royal Oman Police dengan harga OMR5 sahaja untuk single entry and 10 days visa...bersamaan dengan RM55 kita...mahal okeh duit Omani Riyal ni...hehehe proses permohonan evisa sangat mudah dan visa perlu digunakan dalam tempoh 30 hari ia dikeluarkan...

KLOOK / PAKEJ

dan untuk memudahkan urusan traveling aku kat sana, di samping dapat tambah point, aku menggunakan khidmat Klook untuk booking sesiap mana-mana pakej yang aku nak buat di sana nanti...seriously aku memang highly recommended ni Klook ni...dah la untung dapat point nanti, leh guna dalam next purchase...banyak untuk aku...hehehe...so untuk trip kali ni aku ada beli beberapa pakej dari Klook dan juga direct dengan program yang aku nak join tu seperti di bawah ni:

Dinner Turkish Night, Cappadocia = RM113.40 (Klook)

oh ya harga aku dapat kat atas ni murah sebab aku dah tolak point tau...jangan compare plak harga dalam Klook tu...hehehe haaa memang mudah sangat bila dah beli sesiap pakej ni, sampai sana memang diorang dah uruskan semua...just saling berhubung nak confirm masa pickup je kat sana...so aku memang sekarang ni kalo ada mana-mana trip, aku akan usha dulu Klook kalo ada pakej yang bersesuaian...tak payah aku pening nak pikir details trip tersebut...hehehe...terbaik!dan sudah semestinya aku tengok review gak la kan, lagi kalo good review, memang tanpa was-was aku ambil terus...

PORTABLE WIFI

sebab kan tak study sangat kali ni, so memang aku nak sewa portable wifi la kan...makanya lepas study sikit-sikit dan tanya sana sini, aku decided nak guna service Alldaywifi yang memang beroperasi di Istanbul...dan dia boleh hantar device ke hotel kita sekitar Istanbul secara percuma...kalo nak ambil di airport pun boleh tapi chargeable la...so untuk aku guna selama full 5 days hanyalah USD28.80 sahaja...harga ni aku dapat sebab jumpa promo code juga...korang leh la cuba nasib search promo code untuk Alldaywifi ni...so total kami berdua cumalah RM120 sahaja untuk 5 hari tu...ok la kan...berbaloi...

INSURAN

sejak beberapa tahun kebelakangan ni aku memang ambil insuran setiap kali ke luar negara...dan travel insurans pilihan hati aku adalah TripCare 360 Travel Takaful yang boleh dibeli secara online je...senang sangat...baca review pun bagus, cumanya so far aku tak pernah claim lagi...insyaAllah moga Allah lindungi laaa aku dan kawan-kawan yang berkelana ni dari sebarang bahaya tu...dan untuk trip kali ini, harga insuran aku adalah RM61.60 sahaja...

PERTUKARAN WANG

untuk tukaran mata wang aku buat agak awal sebab masa tu nampak duit Turki Lira makin naik...hahaha sekali masa dekat nakpi tengok, turun plak, hampeh...hahaha so aku dapat tukar RM100 bersamaan dengan TL80...ok la kan...boleh laa...manakala untuk USD plak aku dapat RM4.17 bagi USD1...USD tu tukar sebab nanti nak tukar ke Omani Riyal di Oman...kat Malaysia takde Omani Riyal...

haaa ok, tu je la kot rasanya persediaan aku sebelum ke Oman dan Turki ni...selain dari persiapan OOTD aku la kan...hahaha trip kali ni rasanya persiapan OOTD lagi melampau overnya banding persiapan itinerary...hahaha itinerary aku memang buat ala kadar je, janji ada...banyak buat decision kat sana, especially masa kat Istanbul...hehehe sempoi je la...dah tuaaa malas nak beriya jalan sampai tercabut kaki...hahahaa eh dalam sempoi, masuk hari terakhir tu, kengkang gak kami berdua jalan...sakit peha, betis semualah...banyak sangat berjalan!hahahaha...ok la korang nanti aku share cerita perjalanan aku ke Oman dan Turki pula yaaa...daaaa....

1. Yes akhirnya setelah behari2 cuci mata tengok ootd megatrip ko. Bagi can lah kau berootd sekarang, bila lagi kan. Aku sokong je selagi tak over merapu2.

2. dlm wishlist nih tapi tengok tiket flight turkish airlines time peak session mmg mahal giler..huhu..bestnya, biar kengkang asal puashati..haha..

1. Hehehe kannn...pasrah laaaa kengkang punnn....cuba la usha ada masa rendah gak Turkish Airlines. Baru ni dia bg rm1.5k je direct tu ist. Cuma immediate laaa, nov n dec ni punya travel date.

3. lagi pantasssss DJ updateee. kite dok merangkak lagi ha..
    seronok plak baca. sebab baru balik jugak kan rasa mengimbau kenangan =)