Monday, October 28, 2019

36th Birthday Trip: Day 1.2 - Muttrah Souq di Muscat, Oman


selesai posing sakan di fadang fasir, Saif bawa kami pi ambil Maream, adik angkat dia sebabnya Maream orang Muscat, Saif risau la dia tak reti bawa kami, tu ajak Maream layan kami sekali...hehe selamba je Maream ni, dia siap marah Saif bila tau Saif bawa kami makan kedai 'biasa' je...adoi hahaha...dia tak abes cakap you guys deserve more...tapi sebab kedai banyak tutup awal pagi kan...hehehe pas amik Maream, kami ke salah satu tempat popular la kat Muscat ni iaitu Muttrah Souq iaitu bazar tradisional di daerah Muttrah...kebanyakan kawasan Oman ni di pesisiran pantai, so Muttrah ni salah satunya laa...so memang leh nampak la port, cruise diraja masa on the way nak ke souq ni...
pusing punya pusing depan souq tu carik parking dapat la jauh sikit parking tepi laut...masa ni Saif duk tanya takpe ke jauh kena jalan, aku cakap takpe...ok jer...tapi dalam hati, Allahu panas wehhh...masa jalan ke arah souw ni plak, matahari memang ngadap muka weh...mak aih terik gilaaa rasa...memang tak sampai Turki lagi aku dan sunburn teruk weh...hahaha...oh ya masa kat sini baru aku tau selain Sunni dan Syiah ada satu lagi group ke apa namanya...aku lupa...katanya itu group majoriti di Oman, something start huruf B...tapi aku malas nak panjang tanya la apa beza dengan sunni...terbuka cerita ni pun sebab lalu majsid syiah masa ni...
ok sampai di Muttrah Souq ni, first thing first kami cari money changer...aku bawah duit hanya USD150 je untuk kami berdua guna di Oman ni...tapi masa ni aku cuma tukar USD100 je kepada Omani Riyal, haaa dapat laa dalam OMR38 je weh...hahaha gila sikit!pasrah je la...ni pun dah kira untung orang bawa jalan weh...hahaha...pastu kami pun jalan la masuk ke dalam souq ni...biasa la souq tradisional kan, aku takde la minat sangat tapi dah sampai, kita jalan je la sambil sembang dengan Saif dan Maream...kat sini banyak jual lampu-lampu, pastu ada sejenis kayu bauan tu diorang percaya cam leh halau hantu bagai...aku takde la beli...cuci mata jela...pastu banyak orang jual pashmina gak, terus aku eksyen cakap takpe dah beli kat Kashmir...hahaha...kami cuma beli fridge magnet je la 4 keping harga OMR4...
walaupun souq ni berbumbung, tetap rasa bahang tau...ni nasib orang tak ramai, kalo ramai mau pengsan aku kepanasan...hahaha agaknya tengok duk lap dahi aku ni, tetiba Saif datang bawakkan air botol sejuk...hahahah alahai baiknya Saif ni...tak lama tu dia belikan chai atau teh plak untuk kami...sedap teh dia walaupun panas...hehehe...memang beriya sungguh Saif ni melayan kami...terharu plak aku tau...
aku suka sangat lampu kat sini, tapi macam lampu yang sama aku jumpa kat Turki gak so tak tau la sape tiru sape kan...hahaha tapi kat Oman memang banyak gila kedai makan turki aku pun tak sure kenapa pengaruh Turki kuat sangat kat sini...jangan tanya aku bab sejarah sebab aku tak study pun kenapa...dah orang bawak jalan pun banyak untung dah...hehehe...
masa kat satu kedai tu, Maream cerita la kalo lelaki Oman ni pakai pakaian rasmi, diorang kena pakai jubah putih dan serban macam Saif pakai tu...pastu kena bawa tongkat yang Maream pegang tu dan juga pasanga pisau or pedang bentuk J tu kat jubah diorang...nama pedang tu Khanjar, memang originated from Oman...even sampai sekarang tau...wah kagum aku...perempuan plak memang pakai jubah hitam la, kira pakaian macam Maream ni kira dah urban sangat la...hehehe...maybe sebab Maream ni belajar luar negara, so tak ikut sangat lah...
sampai penghujung souq tu, kami keluar kejap...masa ni Masyaallah panas diaaaa...memang takleh bawak bincang...tapi gigih la ikut gak diorang jalan...Saif siap cakap kalo ikut diorang, cuaca ni ok lagi, tak panas lagi...Allahu aku dah menitik-nitik peluh weh...hahaha sampai satu deretan kedai tradisional tu, Saif duk tunjuk barangan situ, sekali dia bagi aku kipas tradisional Oman...ingat nak tunjuk, eehhh sekali dia belikan kipas tu untuk kami....hahahaha buat kipas panas katanya...hahaha alaaa sweet sangat la Saif ni...hahaha...
dan lepastu kami pun masuk semula souq mencari jalan keluar menuju ke kereta semula...masa ni duk lalu la kawasan emas-emas, pastu kawasan barangan kawin...tapi aku macam dah tak selesa sebab panas so tak snap gambar pun...tapi dengar la Maream cerita, kalo hantaran kawin kat sini, pihak lelaki akan beli peti macam peti emas besar zaman dulu tu, yang harta karun tu kan...pastu dalam tu la dia letak segala macam hantaran macam emas, pakaian dan duit...haaa tak payah macam kita banyak-banyak dulang kan...satu peti terus bagi!hahahah dan selepas bersesat-sesatan dalam souq tu, akhirnya kami temui jalan keluar...hahaha panas weh tapi sempat je kami bergambar tepi laut tuuu...sebagai kenangan dan sampai sini....pastu dapat masuk kereta, aircond kereta Saif kuat weh memang asyik laaaa....legaaaa....hehehe....so kemana kita seterusnya...tunggu next post ya...aku dah panas ni!hahahah...

12 comments:

  1. Waahhhh cantik juga scenery Oman...cenderahati nmpk klasik..oohh ye..tk puas hati nk tanya..mana ge wife brother Saif tu..hihihi

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kat kampung. Saif br pindah muscat ni dr another city sbb naik pangkat ke sini. Hehehe

      Delete
    2. Suka sgt dia ngn saif tu kannn hahaha

      Delete
    3. Heh heh heh....tak de lah sis...just curious...kata dia dh married..but stay single in Oman...anyway rupa dia mmg garang...hihihi

      Delete
    4. Hehehe pasangan PJJ laa tuu...hehehe haah rupa je garang tp hati banyak baikkk....hehe

      Delete
  2. Maream tu nampak friendly..untung dpt kawan baik mcm saif ..
    mazhab ibadi..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tu la rezeki dpt jumpa mereka. Haaa ye betul ibadi..majoriti kat oman katanya...

      Delete
  3. depa tak peluh2 ka ? gila la kental hahaha.. masuk bangunan pun bahang tatau nk cakap macam mana.
    tapi tula pengalaman kan =)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Diorg dah biasa kot...kita je xviasa panas kering gituhh

      Delete
  4. I wanted to thank you for this great read!! I definitely enjoying every little bit of it I have you bookmarked to check out new stuff you post. Searching the best Instagram online web viewer on the Internet. Discovering top trending photo and video on Pictaram right now!

    ReplyDelete