Monday, September 22, 2014

AdikBeradik's Cafe Hopping: Part1 ~ Wondermilk & Ben's General Food Store at Publika, Solaris Dutamas

sabtu lepas besday adik bongsu aku...kami plan sekeluarga nak keluar makan malam la ramai-ramai...so siang tu asalnya takde pape plan laa...anim pun ada kerja....sekali masa aku tengah guling-guling nak tido sebab hujannnn....anim message suruh siap cepat...nak bawa birthday boy jalan-jalan cari makan!haaa laju la aku bersiap kan!ajak mak abah, diorang tak nak ikut sebab malam dah nak keluar lagi kan...so just 3 of us!masuk kereta, tanya nak pergi mana....anim laju je sebut jom pergi Publika, Solaris Dutamas!aku terkejut, mak aihhh jauhnyaaa....tapi dalam bawa kereta tu, pikir bila lagi nak pi...aku ni memang jarang laa nak ke arah KL tu kan...jadi setuju je laaa....as of record, ni laaa kali pertama aku sampai Publika!selalu dengar nama jer...rupanya sebelah jer dengan Masjid Wilayah dan Matrade tu...aku ada gak kerja ke Matrade...haaa lepas ni tau dah mana nak lepak...kuikuikui....sampai jer di Publika, terus parking dan bermulanya cafe hopping kami!yeay!
destinasi pertama adalah ke Wondermilk!yezza...niat asal nak beli kek untuk adik...mak pesan suruh beli kek...tapi dah alang sampai kan, takkan nak tengok jer...terus kami pun order sekali...dekorasi kedai ni adalah sangat comel!dengan kek dan biskut yang berwarna-warni tu...memang menyebabkan sel-sel perut berasa kelaparan...
aku ambil Mr Steak dengan caramel wondermilk serta choc cake...adik makan hotdog dengan coffee...anim cakap nak makan di next cafe, so dia just ambil kek sahaja....total makan kami bertiga di sini adalah RM50++...anim yang belanja...yeay!aku suka gilerr dengan susu tu hoih...jarang-jarang aku minum susu...tapi yang ni sangat sedappp...tak terlalu manis...nyummm....Mr Steak aku sebab ada mustard sauce, jadi kureng sikit...tapi daging steak dia sedap!nyummm...kek pun sedap!hehehe overall makanan simple tapi sedap...ok now teringin nak minum susu tuuuu....hehuuuuuu oh, niat nak beli kek adik tu kitorang terlupa okeh...dah balik baru teringat...haishhh....
sebelum balik, sempat lagi aku duk suruh anim ambil gambar aku..mula malu-malu gak...tapi bila tengok takde sangat orang...pantas berposing!kehkehkeh....sekali sekala katanya kan....aku suka cafe nih...Bibier Karim, ko kalo nak buat cafe macam ni comel-comel tau...menu pun simple-simple...janji banyak yang sweet dan warna-warni giteww.....hahahaha
dah kenyang, kami pun berjalan explore Publika ni...rupanya dia open mall...jadi nak jalan dari satu blok ke satu blok kena lalu jambatan sebab hujan lebat...masa jalan ni aku ternampak restoran Chef Nik Michael tuh....PickNik...tapi sebab aku tau dia tengah berada di Australia sekarang bercuti, jadi malas nak singgah!hahahaha kalo tak, nak jugaaaa makan dan selfie sambil ngadap dia memasak...eh?kemudian kami teruskan pencarian cafe seterusnyaaa....anim nak ke Red Bean Bag cafe...dia tengok food situ macam sedap....bila kami dah jumpa....sekali cuma ada dessert jer masa kami sampai...sebab kitchen dia tutup antara jam 4-6 petang tuh...alahai kuciwaaa sungguh!jadi kami teruskan lagi berjalann...dan berjalannn....

dan akhirnya masa nak lalu Ben's Independent Grocer, anim decide nak makan kat dalam tuu...ada Ben's General Food Store...so terus la kami masuk dan usha food...disebabkan aku dan adik dah kenyang tadi, biar anim je la order...sekali dia pergi order half chicken okeh!dan seafood pizza!giler lahhh....haaa sangap nak menghabeskan makanan...sobsss....foods kat sini diorang suka...tapi kat tekak aku kurang sikit sebab toooo english!kehkehkeh sebab banyak sangat herbs dia tuh...bila banyak sangat aku jadi rengsa!tapi kalo orang yang suka tu, tekak omputih ok la kot kan...total makan di sini aku tak sure, sebab anim yang bayor lagi...hiksss....
selepas kekenyangan tahap melampau tuuu...kami pun bergerak balik ke rumahh....sampai pun dah dekat maghrib...sebab jalan jammed....harus laaa cepat-cepat bersiap sebab ada dinner bersama family lepas maghrib...hoihhh makan lagik!eh, kisah cafe hopping nih belum selesai tau!bersambung ke hari ke-dua pula nanti dan disponsor oleh aku pulaa...hahahaha dasar adik beradik perut besar!yang adik pun aku nengok sejak balik jepun, bagai dipam-pam dah badannyaa....salah kan keturunan la kalo macam nih!hahahaha!

16 comments:

  1. Semangat sungguh... Tapi memang ngences dibuatnya.. :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. semangat la en mie kalo bab2 makan nih...hehehe ngences tu gapo dio?

      Delete
    2. Ngences tu terliurlah DJ... ngomong Jowo, buke Klate... hehe

      Delete
    3. oooo jowoo...ate teman orang perok...tak tau ngomong jowo...yang tau dulu kawan cakap bocah iki arep kening nih...hahahahah!

      Delete
  2. wondermilk selalu menghampakan aku..huhuuu. tapi tak dinafikan café dia memang cantik..

    ReplyDelete
    Replies
    1. oo yeke...aku pi kali ni not bad laaa....takde la teruk sgt...tapi susu tuuuu....arghhh kepingin dehh.....eh tetiba keluar loghat indon...kehkehkeh

      Delete
  3. Seronok btl la u all mkn2... tetiba rsa lapar... tp cntik la tmpt die..

    ReplyDelete
    Replies
    1. hehehe kalo bab makan memang seronok sokmo laa...hehehe nyummms....

      Delete
  4. comeinya tempat dia.. selalu dengar wondermilk ni, tapi belum berksempatan sampai lagi.hehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. haah memang comeyyy tempat ni....1st time tgk terus jatuh hati katanyerr...hehehe sila la pergi yer..banyak cawangan dia.... =D

      Delete
  5. kannn Publika tu memang bes lah kalau nk cafe hopping tapiiik wallet tu kena sentiasa bersedia...high end gak cafe kat situ

    Bens tu aku slalu gi memang order roasted chicken tu sebab besar gedabak. Then cake dia pun besar...
    aku suka salad situ sebab macam2 boleh pilih. staff dia pun honest, ada satu salad tu depa letak wine so dia bitau salad tu aku takleh amek sebab ada wine ^ ^

    Wondermilk...yea dekorasi comelll tapi cupcakes dia pun comellll gak as in KECHIK ye! Aku rasa makin hari makin kecik lak cupcakesnya !! sabor je le. tunggu le esok teman ber oven baru, teman buat cupcakes bebanyak nanti..kome tunggu ~!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. tu la aku pestaim dtg...byk sungguh kedai makan kat situu...tp mahal belaka laa...sekali sekala boleh laaaa....hahaha kalo tak kang pecah tabung ayam aku nakpi jenjalan...hehehe

      cake kat Ben's tu aku nengok tempting gak, tapi sbb baru makan kek kat wonder milk, tu tak amek tuh...oo yeke?baguih staff diaaa camtu...tapi mmg staff dia melayu je banyak situ kann....

      aku pestaim pi wondermilk juga...hahaha adik aku je selalu bawa balik cuppies dia...syedappp...ohhh size makin mengecil ke?jimat kos ler tuu...haishhh....haaa ko buat cupcake sedap2 jgn lupaaa jemput kami2 orang yerrr....hehehe

      Delete
  6. hamoii..sel-sel perut mesti senyum riang ye kan ahahaah
    DJ!!!..ya ampun takut ioulss lihat uolss mkn....ahahaah...selera sungguh
    Rasanya kalau kita kuar date JM yg jenis kurang mkn ni mesti akan terikut cara DJ mkn tu

    ReplyDelete
    Replies
    1. hahahaha hamboihhh sampai nak takut kerrr JM oi...hahahaha kawan2 saya ramai salahkan saya bila diorg jadi gemuk!hahaha nasib ko lah...hahahaha

      Delete