Thursday, September 11, 2014

Sempoi Trip ke Surabaya Day 2 Part 3


semasa baru masuk kereta, aku dah bagitau dah pak supir mana-mana tempat nak singgah...jadinya nanti suruh dikejutkan jer la kalo dah sampai....pastu sepanjang perjalanan memang kami tido jer dalam kereta...aku terjaga-jaga juga la nengok jalan...sampai 1 simpang untuk ke Air Terjun Madakaripura, pak supir tanya nak pergi tak...sambil kesat-kesat mata aku nengok 2 orang kat belakang dah bergelimpangan...aku tanya pun nak tak nak je jawab...makanya aku suruh jer pak supir terus kan perjalanan...kemalasan dah makin berleluasa masa ni...rasa nak tido kat hotel terus jer nih...hahaha aku rasa ni faktor usia la kot ni...dah tua masing-masing...sobsss....tapi dalam tido tu, masa sampai di Kebun Durian, bila pak supir tanya nak singgah ker makan durian?laju je memasing bangun dan cakap nakkkk!hahahaha!choi betul kan perangai...tempat ni mrwong yang suggest semalam...jadi haruslah singgah...sampai jer, tengok takde orang pun...rupanya bukan musim..jadi durian tak berapa banyak sangat...tapi ada la beberapa biji...kami minta sebijik je dulu nak rasa...harga sebijik Rp65,000 koo...mahal gak kan?rasa dia ok laaa...tapi ada keras sikit...so aku tak suka sangat...jadinya cukup la sebijik je kami makan....
kemudian kami masuk balik kereta dan again tido!kehkehkeh memang giler tido la trip kali nih!penat sangat kot aku rasa...asal masuk kereta jer membuta...takde lain dah...aku duk sebelah supir, aku rasa aku punya lentok ntah kejap ke kanan, kejap ke kiri...nasib laaa pak supir...hahaha tak lama lepas tu, kami lalu pula di kawasan Lumpur Lapindo...di mana kawasan kampung yang telah dikepung dengan benteng sebab ianya telah ditenggelami lumpur panas satu ketika dulu...aku memang teringin nakpi sini, tapi sebabkan masa lalu tu panas tahap gaban, dan kengantokan yang melampau...againnn....terus aja ya pakk...hahaha pastu lalu pula kawasan menjual tas kulit murah iaitu Tanggulangin...hajat asal nak singgah, tapi malas lagi....dan akhirnya kami tiba di Toko Mitra...tempat menjual makanan sebagai buah tangan Surabaya...haaaa yang ni barulah masing-masing gigih turun kereta...ada banyak kerepek-keropok dijual di sini...ada gak ikan yang diawet...aku cuma tanya kat pekerja situ mana paling famous...dia tunjuk keropok udang special prima, so aku ambil tu jer sepaket dengan harga Rp58,000...
lepas tu masuk kereta balik...tak payah citer la kan pastu kitorang buat apa...paham-paham sendiri...tapi sempat cakap kat pak supir...kami dah lapar...nak makan bebek goreng yang sedapppp!dan setelah beberapa lama kami terlelap...akhirnya kami tiba di sebuah kedai yang agak tak berapa menarik la...pastu panas plak tu...diva-diva ni expect pak supir bawak kedai ada aircond sebab panas giler masa tu...sekali kedai biasa daaa...Kedai Kayu Tangan....bahang sungguh...pasrah je laaa....kedai ni tak banyak menu...cuma ayam atau bebek, masak rujak atau masak kecap...haaa kami ambil laaa ayam dan bebek masak kecap...harga ayam seporsi adalah Rp14,000 manakala bebek adalah Rp18,000....dalam pada panas luar dan dalam tu...sampai jer makanan, meletup wei!sedapp!terus hilang panas di hati...hahaha cuma porsinya sedikit kecil...tapi kenyang gak laaa...nyummeh!memang terbaik!
Alhamdulillah...lepas dah kenyang...mata pun segar sikit...jadi ajak pak supir ke Masjid Cheng Ho pulaaa...dah semua tempat tak pi kan...kang apa plak nak tulis kat blog kan...hahahaha sefaham aku ada 2 buah masjid nama sama ni...tapi yang kami pergi ni terletak dalam kompleks PITI di surabaya...yang satu lagi di Pandaan..agak jauh sedikit...binaan masjid ni mengambil inspirasi daripada umat tri dharma (wikipedia)...dan dinamakan bersempena nama Laksamana Cheng Ho...
lepas daripada Masjid Cheng Ho, kami menuju ke Tugu Pahlawan pula...gigih la di tengah panas tuh ambil gambar...ada monumen presiden dan wakil presiden pertama republik indonesia...dan juga bangunan tinggi Tugu Pahlawan berbentun paku terbalik yang dibina sempena memperingati pertempuran antara rakyat Suroboyo dengan Belanda pada tahun 1945....
dan selepas selesai menjejaki baki-baki tempat dalam itinerary kami...kami decided untuk check in hotel...nak pergi Tugu Suro & Boyo, pak supir cakap esok jer sebab on the way dah ke airport tempat tu...ok la kan...jadi terus kami menuju ke Hotel Santika Pandegiling yang telah aku book menerusi Agoda dengan harga RM210 untuk 3 orang...sampai jer, wahh hotel besar juga rupanya...best-best...sampai jer, terus suruh pak supir balik...walaupun baru jam 4 petang...dia macam taknak balik sebab nanti kami nak makan malam macam mana...tapi aku cakap ngan dia takpela, nanti kami cari teksi...sebab ada mall berhampiran hotel ni...jadi dengan berat hati, pak supir melangkah pergi...

masuk je hotel, masing-masing dah excited...siap diberi towel panas la, welcoming drink laaa masa check in..haaaa bukan selalu nak duk hotel camni kan...hehehe dapat kunci terus masuk bilik dan bummmm!hahahaha syiok giler dapat luruskan pinggang atas katil!terus la masing-masing mandi-manda dan tido...
pada jam 7 malam baru la kami bersiap-siap keluar...minta hotel call taxi blue bird...dan kami terus menuju ke Plaza Tunjangan...kos taxi hanyalah Rp11,000 sahaja...tujuan ke sini nak cari makanan...nampak je Pizza Hut terus ke situ...aku ngan sue kalo ke indon, mesti nak juga makan Pizza Hut...hehehe tak tau la nape suka sangat...mayb banyak pilihan dan sedap-sedap kot...jadi apa lagi order macam-macam la kan....dengan pizza la, spaghetti la, cheesestick la, chicken wing la...nyummeh....total makan bertiga hanyalah Rp300,000...ok la kan..malam last...habiskan baki-baki duit yang ada...lepas pizza sempat lagi makan Baskin Robbins plak...pencuci mulut katanyaaa...hehehe
perut dah kenyang, kami dah malas nak berjalan-jalan dalam mall...jadi terus cari taxi blue bird dan balik ke hotel...kali ni mahal sikit dalam Rp25,000 tambang taxi sebab jalan 1-way jadi kena pusing jauh sikit...sampai di bilik, aku takleh tahan dah terus tido!budak 2 orang tu siap bermassage dan berfacial dalam bilik...spa kat hotel ni boleh in room services...tak larat la aku nak layan diorang dah....dalam 10.30 malam, dini kejut...diorang dah setel spa semuaa...dan mrwong dah sampai kat bawah lobi...kitorang berdua pun turun jumpa dia...ingat nak jumpa kejap, tapi tau je la mrwong kalo bercerita mana nak berhenti...hahaha macam-macam cerita kami sembang...dari cerita kami tak naik bromo la, cerita asyik tido je dalam kereta sampai semua tempat nak skip...hehehe dia plak tak abes-abes cakap kitorang salah timing, kalo takleh ikut dia malam ni nak naik Mt Batok dengan Zilla & the gang...hehehe dan akhirnya aku serahkan bayaran dalam Rp2.1 juta kepada mrwong...termasuk pakej di bromo sekali...cuma baki wang poket pak supir je aku kena bayar lagi esok...setel semua, kami pun berpisah di lobi dan kami pun sambung tidoooo...jumpa lagi esok.....

10 comments:

  1. Murah juga ongkos tripnya kalau di bagi tiga... Berapa banyak jam tido daaa... Rugi tak berhenti di Tanggulangin sebab barangan kulit kat situ memang murah...

    ReplyDelete
    Replies
    1. En mie, yup mmg agak murah la kos trip ni..nanti dalam last post saya buat penggulungan bajet yer!hehehe kepenatan giler kot en mie...sbb hari sampai tak cukup tdo...setakat sejam 2 jer tido...dah 2 hari gitu...tu yang lalok tuh!hahahaha tula rugi tak benti, tp ongkos pun tak bawa untuk sopping...hehehe

      Delete
  2. Ni trip separa tidur ke Surabaya pun aci gak wei. Santika punyalah kaya banyak noh hotel ngan nama dia. Amaris pun dia punha juga. Ok nak baca last entry pasal budget yang digulung. Ko xnak repeat untuk daki ke. Hahaha.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hahaha!ok hak tu trip separa sedar...kehkehkeh memang rasa cm org kaya duk hotel orang kaya nih...hahaha i loike wpun jarang sekali...hehehe esok aku publish entry penggulungan bajet...hahaha repeat?nehi hey....hahahaha!

      Delete
  3. ya ampun...enak aja tengok makanannya, untunglah ada supir yang bawakkan ke tempat yang best-best dj. kalau pi surabaya nanti boleh la pinjam dia sat, hehe...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Haha orga, tu la yg best if pi indon..ada pak supir yg boleh bawa ke manaaaa jer kita nakpi...hehehe

      Delete
  4. Saya tengok makanan pun takut....maklum le saya bukan kaki makan...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jgn la takut mkl..bknnya rimau pun...hehehe

      Delete
  5. ahahaahah...lawak lah DJ ni ..bila nampak makan je terus SEJUK eh..nampaknya kalau DJ merajuk ke apa ke JM akan umpan dgn lanje mkn...heee

    ReplyDelete
    Replies
    1. hahaha yezzaaa pandai dahhh JM tuuu nak memujuk saya tuuu...hahahaha dah jumpa 'kunci' nyaaaa...kuikuikui

      Delete