Friday, January 10, 2014

Winter in South Korea #Day4 #Part2 (07122013)

yeahh selepas selesai perjalanan bertemakan sejarah Korea tu, kami duduk melepaskan lelah kejap di Gwanghwamun Square tu...sambil aku tengok-tengok itinerary untuk next destinasi...masa tengah duduk ni kami perasan ramai orang bawak sepanduk...macam ada piket...FRU dan polis pula berada di merata-rata tempat tengah standby...tiba-tiba terjumpa pakcik dengan family dari malaysia...pakcik ada seminar kat sini...sedang elok-elok borak, pakcik tu tetiba emosi pasal politik di malaysia...aiyooo pakcik jangan spoilkan mood saya ye...hehehe pastu kami terus menuju ke Cheonggyecheon Stream pula..sambil lalu kat polis-polis dan FRU yang tengah standy je tu...masa lalu depan 1 bangunan, nampak tv, rupanya ada rusuhan pasal apa tah...patut laaa diorang standby gitu sekali..dah la ramai...dan kawasan tu pula berhampiran dengan US Embassy...so tak sure apa yang berlaku sebenarnya...biar je lah janji tak kacau aku...hohoho sampai di stream aku jumpa sorang mamat yang boleh cakap english, terus aku tanya dekat tak destinasi kami seterusnya..lepas check hp, dia cakap macam jauh dan better naik bas atau teksi...so kami pun terus patah semula ke jalan besar dan menahan teksi....
destinasi seterusnya adalah menuju ke Sanmotungee yang terletak di Jong-nu, Buam-dong!yeah...apakah tempatnya ini....haaa di sini la terletaknya Cafe Cofffee Prince yang kedua!yang pertama terletak di Hongdae, memang betul-betul cafe dalam drama tu la...aku dah pernah pergi dulu masa 1st trip...yang kali ini pula adalah rumah 2nd hero iaitu Choi Han Sung yang telah diubah menjadi cafe sekarang ni...so aku ambil jalan mudah je, naik teksi dari Gwanghawamun Square tu dengan harga KRW6,800...tapi kalo sesiapa berminat nak pergi sendiri naik train dan bas, boleh refer sini...driver taxi macam a bit confuse dengan kawasan ni, tapi gigih juga dia naik bukit yang memang curam tu....ikut gps la kan...aku pun seram tengok bukit dia...dan akhirnya kami sampai di cafe ini...rasa excited giler okeh!diorang 3 orang tak feel sangat macam aku yang memang giler drama tu!hehehe sampai je, apa lagi kalo boleh segala sudut kat luar cafe tu aku nak bergambar!dengan kereta dan anjing yang baik dalam drama tu pun ada!hehehe
then kami melangkah masuk je, tengok kat info situ yang cerita My Princess pun ada shooting kat situ!haaa dan-dan sue pun ikut meroyan sebab kitorang pun sukaaa citer tu!hehehe...dan-dan sue semangat ingatkan Mr P kan!rupanya ada few program juga shooting kat cafe ni....then kami pun explore aras satu tu...ada gambar-gambar dari drama tu....best giler tengok!memang mengimbau kenangan drama tu sungguh la!pastu ada kaunter untuk beli minuman la...comel sangat!kaunter tu dulu adalah dapur Choi Han Sung dulu...suka...suka!
then kami naik tingkat atas pulaa...terus aku teringat tempat heroin Go Eun Chan selalu lepak bila datang rumah Choi Han Sung ni...alaaaa comelnya..dia main muzik kat sini...sakan la bergambar kan...tengok album yang banyak gambar-gambar dari drama tu...pastu ada telefon nak dengar suara pelakon cerita tu...hehehe best-best!
pastu kami turun semula, beli minuman kat kaunter dapur dia tu...aku ambil caramel macchiato berharga KRW7,000...kat sini memang mahal sikit coffee...yang di Hongdae pun mahal juga...maybe sebab jual sekali nama drama kan..redho je la...lepas tu kami lepak kat luar cafe...wahh bestnya minum coffee di atas bukit tinggi gini..nyaman je!kat luar ni aku excited ingat tempat diorang main-main dalam drama tu!haish mengimbau kenangan sungguh!tak sangka sampai sini juga aku akhirnya!hehehe
kat luar ni juga la ada lokasi My Princess tu...tempat minum kopi, tepi tempat tinggi...memula ada group ahjumma duk situ bergosip...kitorang tunggu lama juga...last-last aku bangun pergi dekat diorang, dengan tak reti cakap korea, menggunakan apa perkataan yang reti je dan menggunakan body language sambil tunjuk gambar drama kat tepi tu....dan-dan ahjumma paham dan bangun suruh kami ambil gambar kat situ!hahaha siap aku pun 'biane' banyak kali kan...dia pun cakap 'kwanchaneyo'...hahahaha dapat gak kami bergambar kat situ kan...hahaha
pastu kami pun nak gerak balik...masa datang tak pikir macam mana nak balik...sebab tempat ni jauh dari jalan besar...masa nak keluar, aku tanya pekerja situ macam mana nak balik, dia suruh jalan kaki je...jauh tu turun bukit...sekali ada seorang customer dengar, dia nak tolong call kawan dia driver teksi...baikkan...sekali kawan dia cuti la pula...so terpaksa la kami jalan je menuruni bukit...so rileks je la kami jalan...nasib turun bukit..kalo naik bukit mengah laa weh....dalam 15 minit jalan, tetiba ada teksi lalu naik ke atas!ada orang pula kat dalam tu...beriya kami tunjuk-tunjuk kat driver tu nak suruh patah balik nanti!so tak lama lepas tu, dia pun turun semula!yeay!seronok nampak teksi!hehehe terus kami naik!
kami menuju pula ke Dongdaemun!nak pergi Doota semula...masa ni jalan jammed!maybe sebab petang sabtu, or sebab ada juga polis-polis duk berkawal sana-sini...so kami semua sampai tersengguk-sengguk la dalam teksi tu...dalam 30 minit lebih juga la nak sampai ke Doota dengan bayaran KRW9,900... sampai Doota kami berpecah...aku sempat laa pi beli lagi tshirt Running Man lagi 2 helai...lepas 30 minit, kami jumpa semula di pintu utama...terus menuju ke tempat makan ikan bakar yang famous di Dongdaemun tu.....dari hadapan Doota, kami menuju ke kiri, akan lalu stream...masa ni sempat singgah beli strawberry kat tepi jalan berharga KRW6,000...lepas melintas stream atau sungai tu, terus belok ke kiri...lalu depan kedai-kedai kain...sampai di bridge seterusnya, masuk ke kanan, akan nampak kedai building coklat seperti di bawah ni, dan di belakangnya tu lah terletak kedai-kedai ikan bakar yang best!nak tahu direction versi aku zaman dulu refer di sini...sampai di deretan kedai-kedai tu...aku pun dah confuse nak masuk mana satu....taknak makan kedai yang sama dengan dulu dah...tengah tengok-tengok...tetiba sue si peminat setia KakiBerangan pun cakap ngan aku, 'jom masuk kedai nombor 2 ni, sama macam KB tu!'hahahaha ye laaaaa aku layan kan ajeee....hahahaha masuk je beriya ahjumma dan unni tu melayan walaupun cakap amcam ayam ngan itik!hehehe aku cakap nak duduk atas...sedangkan atas tutup, tapi aku nak juga, dia bagi la...dia tanya nak makan apa..aku cakap nak ikan mackerel pastu main tunjuk je..kami amek 3 ekor ikan...unni suggest amik sotong, tapi kami taknak la..dah makan dah kan...so nak makan ikan je hari ni....sambil tunggu ikan, kita layan strawberry dulu!nyummmeh....
sekali ikan pun sampai...perghh bau semerbak!siap ahjumma bagi sekor ikan kecik free...hehehe pastu apa lagi...makan la kan...sedapnyaaa...ada masa banchan abes, kemain aku dari atas je...unniii....banchaneyo....betul ke tidak aku ni kan...janji unni paham..siap tanya banchan yang mana, aku tunjuk dari atas je....pastu panggil lagi....unniiii...bab..hana.....hehehehe lagi...unni.....mul....hehehe  so total kami makan adalah KRW28,000 saja...masa nak balik, sempat ambil gambar dengan ahjumma, sekali dia kiss sue!wahhhh bajet muka korea sangat la tu kan...tu ahjumma suka tu...hahahaha fineee aku ada oppa hangul, ko dapat ahjumma mackerel...ok la kan sueee...hahahahaha so dah kenyang, kami pun ambil teksi berharga KRW7,000, terus balik ke hotel...
again aku nak rehat kejap sebab dah rasa penat sangat sebabkan demam tu...so aku decided duk kat bilik jap...sue pun join aku...tapi sian kat hasnan dan dayahz, so aku cadangkan diorang untuk pergi ke Namsangol Hanok Village yang terletak berhampiran Chungmuro Station, bersebelahan je Myeongdong Station ni...so sambil tu aku rehat, makan ubat...lega sikit rasa dapat rehat dan tido tu...then jam 7 malam dayahz pun sampai bilik...dia cakap dah tak banyak aktiviti bila lewat petang di Namsangol Hanok Village...maybe sebab winter kot kan...takpela, janji ada gak program diorang kan daripada sama je melanguk dengan aku dalam bilik....so lepas bersiap, kami keluar semula...terus menahan teksi di jalan utama...kali nak menuju ke Restoran Vegetarian Loving Hut yang terletak di Sinchon!masuk je teksi, terus bagi address dan nombor telefon kedai kepada driver..dia yang call kedai tu tanya direction...sampai di Sinchon, bayar KRW7,7000 sahaja pada driver taxi tu...then kami pun berjalan terus sampai ke restoran ni...yeay sampai juga akhirnya...dulu cari tak jumpaa...so masuk, comel je kedai ni...cantik...pastu kami amek menu dan pilih mana nak...baru pergi ke kaunter...aku makan Jjajangmyeon atau mee black soybean tu...berharga KRW5,000 sahaja...dengan iced lemon tea KRW3,000...memang murah juga la makanan di sini...diorang ada makan Jjamppong a.k.a mee sup pedas, burger vege dan set nasi bersama stew pedas...kami order juga share teobokki!overall boleh tahan sedap la makanan kat sini!harga pun berpatutan....janji halal....by the way, sorry tak dapat bagi direction macam mana nak pergi sebab aku pergi naik teksi je...tapi kalo nak direction, boleh refer itinerary aku di side bar blog ni..dalam tu ada directionnya...tapi aku tak follow pun...hehehe
dah kenyang, kami pun berjalan di area Sinchon tu...ada beberapa tempat aku teringat macam pernah lalu la dulu...masa sesat mencari Loving Hut ni tak jumpa..dah la hujan lebat tiba-tiba masa tu...last-last aku makan Lotteria je dengan sue masa tu...kenangan 2012!hehehe haaa masa kami jalan ni, jalan di Sinchon tu dah decorate for christmas dah...meriah je warna-warni kan kat area situ..layan je la tengok tempat happening...dalam kesejukan malam...hehehe
dah puas jalan cuci mata, kami menaiki semula teksi dengan harga KRW5,300, menuju semula ke Myeongdong...malam terakhir ni, kami pun lepak jap di Caffee Bene, layan seround kopi dulu...as usual aku amek caramel macchiato...harga KRW5,300 je...masa tunggu kopi, diorang menghilang jap ke Myeongdong Station...ada nak beli kuih DeliManjoo la, nak beli stoking la...biar je la..sambil aku layan perasaan di Caffee Bene...berakhir sudah perjalanan kami..esok dah masa nk balik ke Malaysia...
sebelum balik bilik, sempat diskus, muat lagi tak luggage hasnan sebab aku nak tumpang letak Milkis!hehehe nasib muat, terus ontheway balik bilik, singgah beli 3 botol Milkis!hehehe then terus balik bilik dan siap-siap kemas beg sebelum tido....

1. MENARIK. Sesuai utk yang nak gi melancong nih. tq for sharing.

2. Hari yang penuh dengan JJCM ni... Sayayg baca pun tumpang kenyang... hehe

1. ye la En Mie...dah last day, semua pun nak makan...hehehe

3. *tarik nafas*

Cafe Coffee Prince tu memang mengundang lah! Kata seorang lagi peminat setia Kdrama tu. Nak singgah haritu tapi dek kerana ingatkan jalan mendaki bukit terus je batalkan niat. Naik teksi berbaloi kalau ramai, share tambang.

Hahaha selamba halau Ahjumma ye. Sibaik dia faham. Eh, Loving Hut kat Sinchon tu dah renovate. Dulu kedai tu macam suram & dull. Xpernah pegi tapi ada nampak gambar kawan gi lunch kat sana dulu. Kat Seoul ni, ada je tempat baru yang perlu diterjah.

Xpe, hujung tahun ni repeat lagi. Gitu!

1. *hembus nafas*

hehehe!coffee prince tu mmg excited lah!hehehe ye la tinggi tau bukitnya!sib baik ktorg turun je..kalo mendaki, memang konpem surrender awal!hehehe ahjumma tu baik, so dia memahami la ktorg...hehehe

oo yeke dah renovate?patut nampak comel dan cantik je...hehehe amboi nak pergi lagi hujung thn ni?aduhai, sy tak pi la tahun ni...sedih...huhuhu

4. Jm pun peminat citer coffee prince dan my princess tu best
    Amboi glamour you ouls si KB tu hikssss
    Ikan bakarrrrrr nym nyum klau ke korea x mkn ikan ni mmg x sah kan :-)

1. bestkan citer tu JM!hehehe sy suka sgt coffee prince tu...tgk ulang kali pun tak jemu!hehehe

KB mmg ler glamerrr....hahaha yup grilled fish tu macam wajibbb je kalo pi sana...hahahaha

5. pegi korea tak sah kalu tak jengah lokasi drama diorang kan!
    teringat masa pegi lokasi coffee prince. walau kopi mahal tetap sanggup minum.. haha..
    strawberry tu besar dan segar ya!

1. hehe ye la dieya!korea pun mmg promote filming location diorg dlm website KTO diorg tu...mmg attraction ke sana kan...hehehe kopi di cafe tu mmg mahal la....banding kopi tmpt lain....dah le tak sedap mana...tp pasrah je la...hehehe