Wednesday, January 8, 2014

Winter in South Korea #Day4 #Part1 (07122013)

Sambungan dari: Winter in South Korea #Day3 #Part2 (06122013)

akhirnya tiba lah hari jalan-jalan terakhir kami di Seoul!sebabnya esok awal pagi dah nak balik dah....hehuuuu so awal pagi kami dah bangun untuk menyediakan breakfast di guesthouse...aku siap keluar jap pi beli instant rice di kedai berdekatan...murah je harga KRW1,300 sebekas...hanya masukkan dalam microwave selama 3 minit, then siap la nasi tu dan boleh makan...yeay!jakun kejap!hehehe pastu kami buka la bekal lauk dalam tin macam sardin, sambal bilis dan sambal udang..serunding....pastu tambah plak lagi megi dan milo...almaklum, nak kena habeskan stok la...bawak makanan beriya banyak, tapi tak makan pun kan...esok nak balik, baru terhegeh-hegeh nak makan...hehehe bila dah kenyang, kami pun kemas-kemas dan tinggalkan makanan yang tak usik lagi kat pantry guesthouse...sedekah je la sape yang nak kan...lepas tu kami pun mula gerak keluar dari guesthouse pada jam 8 pagi...
perjalanan kami pada hari ini adalah bertemakan sejarah Korea!hahahaha dulu malas study, sikit punya malas aku bila tiba bab sejarah ni kan...dan-dan je kat Korea nak belajar sejarah sangat kan...so destinasi pertama kami adalah Bukchon Hanok Village!ini sebenarnya demi memenuhi permintaan sue..ikut aku memang malas la kan daki bukit sejuk-sejuk ni...dengan demam lagi kan...tapi sebab semua dah setuju, aku follow je la...so sebab kan dah last day, memang dah malas dah nak naik train...T-Money pun dah habes, malas nak topup...so teksi je la pilihan yang ada...dari Myeongdong, terus menaiki teksi menuju ke Bukchon Hanok Village...again tulisan tempat dalam bahasa korea sangat membantu!tunjuk je dekat driver taxi tu...taxi fare adalah KRW4,500 sahaja...di Bukchon Hanok Village ni ada 8 photo spot terbaik yang dicadangkan oleh pihak tourism di sini untuk kita mengambil gambar village tu...gambar yang diambil di setiap photo spot tu akan menghasilkan gambar yang mempunyai keunikan tersendiri...so kami pun melihat ke peta hanok village yang terletak di tepi jalan raya tu dan usha mana photo spot yang berdekatan...makanya kami decided untuk pergi ke photo spot nombor 3 dahulu...berdekatan dengan tempat kami berada.....so kami pun jalan kaki menaiki bukit sikit, dan melalui kawasan hanok yang telah dijadikan museum dan workshop kraftangan korea...dan kemudian tiba di photo spot nombor 3...terus mengambil gambar di situ..memang cantik bila tengok penuh hanok di kawasan situ!cuma cuaca suram awal pagi semasa winter tak dapat nak elak la kan...hehehe lepas bergambar di situ, kebetulan ada map juga di situ, terus kami usha lagi photo spot yang lain...
nampaknya next photo spot yang dekat adalah tak berapa dekat...kami perlu mendaki bukit yang tinggi!so gerak dari photo spot nombor 3 tu, turun tangga dan lintas jalan besar...tanya sekejap pada orang di situ adakah kami di jalan yang benar...bila dia cakap benar je, terus la kami gigih mendaki...masa ni rasa tak selesa sebab selesema dah melanda...jadinya rasa sakit menusuk bila sejuk tu...tapi gigih je la kan kami jalan slow-slow...tinggi bukit yang dinaiki...mengah juga la aku...bila tiba di satu lorong yang kiri kanannya penuh dengan hanok, kami pun tengok peta, rasa dah betul berada di photo spot nombor 5 dan 6...actually 2 spot ini berada di tempat yang sama cuma satu mengadap atas bukit...yang satu lagi dari atas mengadap ke bawah....memang pemandangan superb, sampai terlihat Seoul Tower!tapi kami tak jumpa pula plak keemasan photo spot di situ!so layan je la bergambar dulu sebab dah jumpa tempat cantik...sekali jumpa mamat korea keseorangan, apa lagi, terpaksa laaa minta dia tolong ambilkan gambar berempat...pastu aku dengan baik hati telah offer diri untuk ambilkan gambar dia juga...hehehe
lepas tu kami terus mendaki mencari photo spot seterusnya...dalam kekonpiusan melanda mencari next photo spot, tetiba gadis-gadis merah iaitu pekerja Tourist Information Centre datang membantu..bagus betul mereka berkeliaran di sekitar kawasan tourist ni kan...membantu kita kalo ada apa-apa masalah..masa ini la baru kami tahu yang plak photo spot 5 dan 6 telah dicabut kerana kawasan tersebut adalah reservation area...tapi betul la di kawasan yang kami dah bergambar tu...hehehe thanks gadis-gadis merah...oh, disebabkan kawasan tu reservation area, mereka telah menegur hasnan bila dia ambil gambar melompat di situ...hehehe so korang, takleh ambil gambar melompat ye di sini...please respect them! =D ok lepas tu gadis-gadis merah tolong tunjukkan kami arah nak ke photo spot nombor 7!
kami pun terus berjalan dan melalui laluan kecil antara hanok dan berjumpa dengan photo spot nombor 7!cantik sangat kawasan ni...ada pokok buluh di depan hanok...cantiklah!tetiba rasa klasik pula tempat tu...hehehe so lepas dah jumpa 4 photo spot, kami decided untuk balik....sebab lagi 4 tu macam jauh sangat je kan...ok la kan dapat jumpa 4 daripada 8 photo spot yang ada...tercapai juga la cita-cita murni sue kan...tak payah nak dengar dia membebel nak ke situ lagi!hahahaha
then kami pun berjalan menuruni tangga curam dan bukit untuk kembali semula ke jalan besar....sampai jalan besar, terus mencari teksi untuk menuju ke Gyeongbuk Palace pula..berharga KRW3,000...kami perlu sampai di sana sebelum jam 10 pagi sebab nak tengok Royal Guard Changing Ceremony...di Seoul ni ada banyak palace, tapi hanya di Gyeongbuk Palace sahaja yang ada upacara pertukaran guard ini...
sampai saje di tepi Gyeongbuk Palace tu, terus nampak diorang dah mula berbaris di luar kawasan istana...tengah bersiap sedia untuk upacara changing guard..haaa apa lagi, berlari-lari la kitorang kan taknak terlepas upacara itu....semangat sangat...hahaha so apa lagi layan bergambar dengan royal guard yang bersiap sedia untuk upacara tu...sungguh berwarna-warni di dalam kelam cuaca musim sejuk nih....
pastu kitorang pun masuk dalam perkarangan istana ni...kat sini tak perlu bayar entrance fee lagi..free je...di sini kami menyaksikan upacara changing guard..masa ni aku dah malas nak keluar kamera sebab duk tahan sejuk yang mencucuk...huhuhu tapi bunyi paluan gong tu memang terbaiklah!suka aku dengar gegaran bunyi dia!bisa menggugurkan jantung betul!hehehe pastu bermula upacara 2 pasukan guard bertukar shift...ketua duk bagi arahan...dan ada juga orang bercakap-cakap, tapi sepatah haram aku tak paham...aku tengok je laaa upacara tu...buat-buat paham...hehehe...lepas dah abes upacara mereka bergerak ke depan istana tu untuk meneruskan tugas berkawal..
kitorang pula terus lari ke tempat memakai baju royal guard yang terletak bertentangan dengan kawasan beli tiket dan information counter di perkarangan istana tu...nasib baik orang tak mula beratur lagi...depan kami cuma ada 2 orang je...so kena berpasangan 2,2 orang setiap kali masuk untuk pakai baju tu...lepas dah siap dipakaikan baju royal guard, apa lagi kami bergambar sakan la di perkarangan istana...tapi sejuk giler sebab masa ni tak pakai baju sejuk dah...dengan baju royal guard yang nipis tu je...hohoho tapi nasib la memang dia bagi kita masa 10 minit sahaja untuk bergambar...ok la kan...dah selesai bergambar, cepat-cepat masuk balik dan tukar baju!sejuk!
kemudian kami decided taknak masuk palace la...tak cukup masa...so terus keluar ikut pintu utama istana...kat sini sempat bergambar dengan guard yang serius ni...tak bergerak ko!tegak je...masa kami ambil gambar dengan guard ni, tetiba chief bagi arahan, so diorang berkawad jap..terkejut kami!hahahaha pastu tak lama tu, kami pun sambung balik bergambar...
then kami pun lintas jalan, menuju ke destinasi seterusnya....hala ke Gwanghwamun Square....sebelum tu, sempat layan bergambar di pokok dan rumput yang menghadap istana tu...cantik....siap bergelimpangan la di atas rumput tu..bajet cerita hindustan kejap!
then kami pun terus menuju ke statue King Sejong yang begitu gah terletak di tengah-tengah Gwanghwamun Square nih!dulu aku pergi sini, baru nak snap gambar, bateri dah abes!dah kabur je gambar aku pakai hp!kali ni nasib baik dapat ambil gambar terang benderang!puas hati aku...
dari statue tu, kami ke belakang dia...jumpa pintu masuk ke The Story of King Sejong Exhibition Hall...masuk adalah percuma!menarik tempat ni bila kita boleh tengok layar cerita mengenai King Sejong iaitu salah seorang raja zaman Dinasti Joseon yang hebat di dalam sejarah Korea...dia lah yang memperkenalkan tulisan korea a.k.a hangul yang digunakan sekarang...dia juga hebat dalam bidang sains, kebudayaan, art dan politik...kira memang famous la...sebab tu diabadikan statue untuk dia kan...berserta exhibition hall di tengah-tengah kota Seoul ni...ok dah nak tahu details pi cari google...aku bukan pandai sangat sejarah ni...
then masa kami ambil pamplet di information kaunter dalam hall ni, diorang cadangkan kami untuk menonton 4D movie mengenai Jeneral Yi Sunshin...rupanya hall ni digabungkan sekali dengan cerita pasal Jeneral terhebat, hero Korea satu masa dahulu semasa peperangan dengan Jepun...menarik sangat movie ini...dalam 10 minit lebih kurang...kisah peperangan Jeneral Yi Sunshin dengan tentera Jepun di laut dalam bentuk 4D!tapi dia ada masa tayangan, tapi aku takleh recall masa aku masuk tu...dalam 11 atau 12 tengahari kot...memang best, aku suggest sangat korang pergi tempat ni!
kami keluar dari tengok movie 4D tu, terus ke tempat belajar menulis hangul!yeay memang nak sangat ke sini sebab dapat menulis hangul secara percuma!so apa lagi, diorang suruh kita tulis nama di atas kertas...then diorang tuliskan nama kita dalam hangul...so then kita pun follow je la tulisan hangul tu ditulis atas rice paper menggunakan brush macam orang zaman dulu-dulu tu..hehehe menarik sangat!siap ngada nak tambah tulis malaysia la, tarikh la...si hasnan lagi over nak love bagai kan...
lepas dah semua siap menulis dan bergambar, kami lepak jap di situ...then ada seorang oppa comel datang situ juga...dia bawa somebody dari Middle East gitu jalan-jalan..so sambil dia tunggu orang tu tulis hangul, aku minta la dia tolong ambilkan gambar kami berempat!dah ambil gambar, aku tanya dia...antara 4 orang ni yang semuanya 1st timer tulis hangul ni, mana satu yang cantik tulisannya?oppa diam jap tengok je semua tulisan kami...sekali oppa cakap sambil memandang kepada aku...ecewah....'i think yours are even better than mine!' omaigoddd oppaaaa...sarangheyooo oppaaaa...ok lepas tu aku sewel kejap kena badi oppa comel!hahahaha sue please jangan jeles ok!
dah selesai semua drama, kami pun keluar dari exhibition hall, jalan terus ke arah statue Jeneral Yi Sunshin pula..terletak di hadapan statue King Sejong...dan di sini, berakhirlah perjalanan kami mengenal sejarah Korea...perghh tak sangka aku pergi tempat-tempat gini kan..best jugak sebenarnya...dah la free semuanya dari pagi sampai ke tengahari!paling best haruslah exhibition hall tu..dah la free, banyak aktiviti boleh buat!hehehe ok lah nanti sambung separuh hari lagi dengan aktiviti yang dah tak bersejarah dah.....

1. fuhhh panjang tapi berjaya baca sampai habis hahaha :D
    kesian hasnan kene tegur tak boleh loncat2 ek :P
    Sempat lagi tu nak beli nasi kat luar untuk makan pagi.. hehehee..
    Pakai baju guard pun boleh ek.. best nyer ..:D

1. kan....sangat panjang!hahaha kalo baca sejarah pun panjang berjela mcm ni kan...hehehe tu la korean ni sgt respect dgn culture diorg...so kita follow je la kat tmpt org kan...hehehe

cari nasi pagi2 tu, dekat je pun...dpn hotel, jalan sikit je dah jumpa mart...hehehe pakai baju guard tu sejuk okeh...hahahaha kalo nak cuba make sure bukan masa winter!hehehe

2. di Hanok Village tu mmg tak berpenghuni lah..kiranya semua rumah kat situ kosong ke....kalau ada 8 spot tu kuranya mmg luas lah kawasan tu...so siap sedia lah ready kaki eh...JM pun tak pernah sampai ke sana lagi huhuhhu

1. hanok tu ada yg org duduk, ada dah jadi museum, workshop etc....kawasan ni mmg luas...smpai ke cheongdukgung tu juga la...tak larat laaa nak pergi semua photo spot melainkan ada kereta...heheheh nanti JM nakpi next year, boleh la ke sini...hehehe