Monday, January 6, 2014

Winter in South Korea #Day3 #Part2 (06122013)

Sambungan dari: Winter in South Korea #Day3 #Part1 (06122013)

lepas dah tido kejap, baru la ringan sikit kepala aku rasa....kemudian terus siap-siap...dalam 7.15 malam barulah dayahz balik bilik....ok lepas tu, kitorang turun jap bawah...aku buat milo panas dalam bekas kopi beli semalam...memang saja simpan cawan tu kan....pastu baru kami gerak keluar dari guesthouse...berjalan kaki menuju tempat Namsan Cable Car untuk ke Namsan Tower!yeah walaupun dekat je, tapi terasa sedikit hazab sebab mendaki dalam kesejukan tu...aduhai semput juga rasanya!so jalan slow-slow je la...nasib baik la ada milo panas aku...dapat juga kurangkan sejuk...
sampai je di station cable car, terus pergi beli tiket...berharga KRW8,000 seorang untuk return ticket...then naik ke tingkat 3, untuk menaiki cable car!perghh seram je naik cable car malam-malam ni sebab tak nampak apa dah kat bawah tu!sampai je kat atas, aku ingat sejuk sangat la kan...nasib baiklah ok...aku leh tahan laaa....so sibuk bergambar di sepanjang jalan dari cable car station menuju ke Namsan Tower tu...haruslaaa gambar waktu malam kurang cantik...gegor je lebih...tapi best waktu malam ni, Namsan Tower pun berwarna-warni...last trip aku pergi waktu siang...so pengalaman yang berbeda la kali ini...
sampai je di bawah Namsan Tower, kami just jalan-jalan area situ je...sambil sakan bergambar dengan padlock cinta hati...lepas tu bergambar dengan kerusi bengkok cinta juga...love is in the air uolss kalo ke sini!aku suka suasana di sini...boleh nampak pemandangan Seoul juga dari atas ni...kat Namsan Tower ni kita boleh naik ke observatory deck dia, tapi harusla berbayarkan, lepas tu ada juga Teddy Bear Museum...tapi kami tak pergi la...just layan bergambar di bawah tu sahaja....
dah puas bergambar, kami sempat singgah souvenir shop di situ tapi tak beli apa pun...dulu dah pernah beli, so kali ni jimat bajet sikit la kan...lepas tu masa nak turun, sempat tengok ada lighting show kat Namsan Tower tu...seluruh tower tu berwarna-warni keluar gambar macam-macam!sangat cantik!memang mengasyikkan betul show tu...
dah tengok show sampai sakit tengkuk kena mendongak, kami pun turun tangga menuju ke cable car station untuk kembali ke bawah...sekali hasnan ternampak pulak vending machine jual air kopi..dia cakap nak minum sebab ada scene air kopi ni dalam Boys Over Flower?hahaha kejap ko kata ko Jung Sang, lepas tu ko kata ko Jun Pyo...haduhai, aku layan kan aje laaa..lagipun masa sejuk-sejuk gini memang terbaekk la layan air panas kan..murah je KRW900 only...
dah abes minum untuk memanaskan badan, kami pun naik cable car turun ke bawah semula...tahan teksi untuk pergi ke Masjid di Itaewon pula!aku tak pasti kalo ada masjid lain di Seoul, tapi paling famous dan besar yang aku tahu, inilah dia...so nasib kami baik bila pakcik teksi ni paham je masa kami sebut mosque tu...terus dia bawa kami menuju ke Itaewon dengan harga KRW6,000 sahaja...sampai di Masjid, dah jam 9 malam, dah takde orang solat dah..gelap je pun bahagian solat tu...almaklum, dah lewatkan...tapi masa ambil gambar di depan masjid, terserempak dengan seorang dari Nigeria...katanya dia imam di surau kecil berdekatan Itaewon ni...dia duk sini dah lama dan berniaga pakaian di Dongdaemun...dulu dia pernah belajar kejap di UIA...haa makin rancak la kami berbual pasal orang Islam di Korea ni!lepas dah borak, kami sambung masuk dalam masjid pusing-pusing kejap..sejuk sangat lantai masjid tu!nak melompat-lompat aku rasa!
lepas tu kami keluar dari kawasan masjid...menuju ka arah kedai makan...lapar dah ni...memang banyak la kedai makanan halal kat Itaewon ni kan....jalan-jalan jumpa Restoran Salam...tapi macam tak berminat...lalu Restoran Murree, sue taknak dah sebab dulu dah pernah makan...so kebetulan depan Murree ada kedai Little India Seoul...jumpa pula family dari Malaysia yang baru habis makan di situ...borak-borak jap, diorang cakap sedap juga kedai ni...then kami terus masuk Restoran Little India Seoul tu jeee...haaa apa lagi...terus la order makanan...perut dah berbunyi-bunyi nih...aku dengan beriyani ayam, hasnan beriyani kambing...dayahz dan sue ambil roti nan dan ayam tandoori....sambil tunggu makan, aku sempat tanya pekerja situ diorang asal dari mana di India tu...bila dia cakap Kashmir, terus aku rasa bunga-bunga cinta kan...hahahaha bila la aku nak sampai Kashmir ni...hehehe sampai je makanan...portion aku dan hasnan nampak kecil dan tak sedap je...sekali makan....walaaweii serius sangat sedap!ayam tandoori diorang pulak sampai 2 ketul big portion!hahaha terpaksa laaa aku dan hasnan tolong habeskan kan...harga makanan aku adalah KRW11,000...
lepas dah kenyang, kami pun berjalan kaki menuruni bukit....sempat si hasnan tapau Mr Kebab...nak try katanya...masa ni aku tengok budak-budak korea duk beli aiskrim turki kat kedai Mr Kebab...hamboih ko dik, tau la lahir dalam salju, tengah sejuk-sejuk ni ko boleh riang ria makan aiskrim eh....gigih laa....hehuuuu pastu depan kedai tu juga kami terus tahan teksi untuk kembali ke semula Myeongdong...dengan bayaran sebanyak KRW5,500...dah kenyang tu, sampai bilik apa lagi, tido laaa......hehehe......

8 comments:

  1. Saya lak baru ni naik Namsan time siang, sebab 2x gi time malam je. Tapi memang lawa kan Namsan kalau malam. Saya sanggup tunggu tower tu pancar warna pink untuk posing. Over sangat!

    Oh my pelik kan, budak2 kat sana macam x lut sejuk. Tengok macam menggigil macam kita gak, tapi duk lepak kat kedai eskrem. Saya terliur gak tengok, tapi takat tu je lah. Nak menempah namanya kalau join diorang makan eskrem gak. Mau kejung otot dan2 tu.

    ReplyDelete
    Replies
    1. wahhh orang koreaaa ni...dah balik ke??hehehe ye la kalo malam mmg cantik kan...macam2 warna keluar kat tower tu!hehehe

      ye la..kalo dia makan dlm kedai ok lagi sbb ada heater...ni selambaaaa jer makan sambil jalan2 kat luar!malam plak tu..haish giler lah!hahahaha kalo kita mau kejung dah gusi!hehehehe

      Delete
  2. Cantik pulak view kat paddle lock tu...bila lah bole ke sana bersama chenta hati ni heeee

    Aha..JM pun pernah makan kat Muree..so next time nk try kat litle india jugak lah...ahahah..semua nk try kan..

    ReplyDelete
    Replies
    1. cantik kan malam-malam JM...heheh tp rasanya lampu-lampu tu ada masa krismas je kot?sebab sblm ni msa dtg siang, tak nampak plak lampu2 tu...hehehe

      Murree tu pada saya biasa je la JM...hehehe tapi ok la...salah satu pilihan makanan halal yang ada di sana..hehehe ye la JM, dah ke tmpt org, mesti la nak cuba semua yang boleh!hehehe

      Delete
  3. untuk tidak mahu melepaskan dedua pengalaman. akan sy cuba selitkan pergi namsan tower waktu siang dan waktu malam. hehehehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. yezza kalo ada masa, boleh la cuba siang dan malam!takpun pi la lepas asar....duk lepak atas smpai maghrib!hehehe

      Delete
  4. kerusi bengkok tu maa ai pegi dulu cam takder...ker ai yg tak nampak? hehehe

    tahu psl kerusi tu pun lps tgk episod hongki ngan mina dlm global WGM..

    ReplyDelete
    Replies
    1. kerusi bengkok tu dulu semua kat atas yang byk padlock kat pagar tu....now 1 dah letak kat pokok padlock dah....hehehe sakit pinggang duduk situ lama2...hahahahaha

      Delete