Wednesday, December 2, 2020

Impromptu Raodtrip to Perak dengan Adik Manis

seminggu lepas layan ATV tu, aku plan ngan Raja nak ke Mersing layan pulau pulau di sanaaa...tapi sebabkan lepas balik ATV tu aku jadi batuk plak sebab aku rasa banyak nau makan asap ATV masa tu kan...dan by the time hari nakpi Mersing tu aku macam baru nak sihat, so cakap ngan Raja tak jadi la pi sebab risau gak baru nak sembuh gatal pi berjemur lagi kan....huhuhu so dia pun okay je laa...so sebagai ganti trip Mersing tak jadi tu, kami pun gatal buat impromptu roadtrip ke Perak bersama Adik Manis!hahaha day trip jeee...saje gatal abes kan duit minyak dan tol...hahaha awal pagi aku ambil Raja kat pejabat dan masa ni baru bincang nakpi mana...sambil singgah kat R&R Rawang beli Starbucks!wehuuuu bestnya lama tak roadtrip!
dalam kereta aku cakap ngan Raja, cuba check kul berapa Rumah Makan Sri Muallim buka...nak tengok by the time kita sampai Tanjung Malim nanti dah buka ke...sekali tengok ngam kul 10 pagi buka, kami akan sampai pun around that time..hehehe so ke Rumah Makan Sri Muallim la kita untuk brunch!kalo tutup tadi dah plan nak breakfast jer kat Pau Yik Mun...hahaha cerita details pasal Rumah Makan Sri Muallim ni aku akan buat dalam next post yaaa...tapi pape pun best, sakan bergambar dan sedappp makanannya di rumah yang berusia lebih 100 tahun ini...masih utuh berdiri gituu...
dah kenyang, dari Tanjung Malim kami meneruskan perjalanan ke Slim River...niat di hati nak makan Roti Mokhtar yang famous ituuu...sekali sampai, dia tulis cuti daaa...aku tanya adik kat situ sebab kilang roti ni dalam kawasan rumah je....aku tanya nape cuti sebab dalam internet tulis hari ni bukaa...dia cakap, abah cakap penat kak, so abah takleh buat roti hari ni...alahai sedihnya...takde ke anak anak mewarisi kepandaian pakcik Mokhtar ni buat roti....sayang je dah famous gini, buka tutup tak ikut jadual sebenar...sobss...kita pun kecewa la weh...huhuhu...
dan dari Slim River kami meneruskan perjalanan sampai ke Gopeng!dengan tujuan untuk ke Gua Tempurung...haaa aku tak pernah sampai sini lagi walaupun dah banyak kali sampai Gopeng ni...so kita ajak laa Adik Manis sama sama melecakkan ketiak masuk Gua Tempurung ni...hahahaha!nak masuk sini ada banyak level...dari biashe biashe sampai luar biasheee...hahaha so sebabkan masa ni konon tengah acah acah fit, aku yang Level 2 sebab taknak basah baju la kononnya...sebab kalo Level 3 dan 4 kena masuk sungai dalam gua...ni kita naik tangga je laaa...Level 1 kang nubis sangat la kononnya...hahaha...harga tiket cuma RM12 seorang...
masa mula mula masuk Gua Tempurung ni landai je jalan atas platform...rileks je la kan...siap usha nampak orang yang ambil Level 3/4 masuk sungai berbasahan macam best je...next time nak datang lagi layan Level 3/4 ni lah...hehehe kononnya la kan...pastu tak lama landai bersantai tu, kami mula jumpa tangga...dari jauh nampak dahhh tangga yang berlingkar kat depan nun!hahaha bertabah laaa...member kasut bertumis, memang mengah la...kita yang pakai sport shoes pun lenjun!hahahaha setelah berapa ratus anak tangga tah, baru la sampai kat Platform 1!hahaha denggg...
masa mendaki tangga dalam ni, aku rasa takde la menghayati sangat keindahan gua ni sebabnya lebih kepada mengira anak tangga yang nak kena daki tu!hahaha memang lecak ketiak aku rasa masa ni...dan orang agak ramai la, sentiasa je ada berselisih dengan orang...orang Malaysia tak tau nakpi mana dah, gua pun penuh orang...hahaha...sampai kat Platform 2 ni katanya ada bunyi echo kalo jerit, tapi tak keluar suara dahhh...penat!
dan dari Platform 2 ke Platform 3 macam kena turunnnnn pastu naikkk balik...mental gak laaa sebab nampak tangga yang tinggiiii tuuu...hahaha tapi aku slow and steady je..macam aku cakap, sebab masa ni tengah rajin exercise dan hiking...so berpeluh je la sebab panas, tapi takde laaa mengah gila gilaa...gituuu...cuba skang ni, haukkkk...kahkahkah mayb aku tunggu dalam kereta je!dan kalo kita ambil Level 1 tadi, tour sampai sini je laaa...tapi aku tengok macam takde orang kawal pun ko naik sampai mana kan...tak sure camne diorang tengok ko Level 1 ke Level 2...
dan kemudian tangga ke Platform 4 mendaki gak tapi ada a few tempat mendatar so lega sikit laaa...tapi masa ni aku rasa memang dah lencun abes baju dan tudung aku sebab panas!dah la pakai baju putih weh, seksi plak rasa masa ni...hahaha nasib baik aku pakai baju yang tak ketat sangat...so takdela melekat baju kat badan, betambah seksi plakkk orang nampak lapisan lemak lemak aku...kahkahkah...bukti muka berkicap seperti di bawah yaaa...si Raja pun berkicap abes dah masa ni...
sampai kat Platform 4 ni, ada lorong dipanggil Wind Tunnel...haaa masa sini best gilaaa sebab ada angin yang kuat...mayb ada lubang or lohong yang ke luar, tu angin leh masuk tu...lama gak kami melepak kat sini nak sejukkan badan...konon nak keringkan baju laaa...tapi nan hado sebab dah lenjun kan...hahahaha...
dan akhirnyaaa kami bersama bergerak menuju puncak terakhir ke Platform 5, platform terakhir pada ketinggian 100 meter dengan 600 anak tangga!pitammmm...hahahaha sampai atas tu, sebenarnya macam takde apa pun...pelantar yang takde apa sangat pun...so kami tak lepak lama pun laa...lepas lelah jap, bergambar then laju ajak turun..tak sabar nak pasang aircond kuat kuat dalam kereta...hahahaa Platform 5 juga dikenali sebagai Top of the World...huhuhu...
oh ya dari Platform 5 ni, ada tangga turunnnnn yang curam untuk Level 3 dan 4 yang masuk dalam sungai dalam gua tuuu...masa tengok ni gelap je bawah tu, seram la jugak kan...tapi sebab untuk Level 3/4 ni ada masa masa dia, so sebab tu masa kami sampai atas ni, dia gelap...bukan time diorang lah kot tuuu...aku dah aim dah, one day nak datang balik layan sungai dalam gua kat sini...ala ala macam pi Gua Batu Maloi dulu la kot...syiok!
dan lepas tu dengan pantas kami pun menurunnn...siap potong potong orang lagi kan...satu nak cepat, satu lagi segan sebab baju dah seksi sebab berpeluh...hahahahaa...segan weh!hahaha...lega gilaa bila dah nak sampai ke pintu masuk semulaaa...sempat laa posing posing sikit sebelum keluar dari guaa...masa keluar dari gua, dah terang kan, lagi la segan...terus lari masuk kereta sementara Raja pi beli air dan keropok lekor...hahaha asyikkk dapat air sejuk!sambil buka aircond kuat kuat...
sambil dalam kereta kami bincang nakpi mana lagi...memula Raja nak singgah Kellie's Castle tapi dah sampai, panas ya amat plak, so tak jadi turun...then aku ajak Raja pi layan laksa telur bersarang, sekali sampai kedai leh tapau je...so kami tapau sebungkus je then Raja ajak pi Tasik Cermin...haaa kita layankan aje laaa walaupun dah pernah pi dulu kannn...masa kami pi ni kebetulan tak ramai sangat manusia, tapi masa kami nak balik tetibaaaa ramai!nasib baik!hahahaha maybe sebab kami sampai masa tengahari, orang sibuk lunch kau sibuk pi sini kan...layan la bergambar kejap, takleh lama sangat...tapi tak cantik sangat tasik dia sebab takde reflection, sebab angin kuat...
masuk kereta semula, kami layan laksa telur bersarang tu...sedap tapi tak feel la makan dalam kereta dengan berkuah kuah tuuu...pastu telur dia pun macam dah lembik sikit sebab lama dalam bekas kan...tapi sebab lapar kan, layan habiskan juga lahhhh kongsi berdua tuuu...makan kongsi konon lepas ni nak cari makan lagik....
then plan nak ke Perkampungan Budaya Qing Xin Ling nak bergambar kat kampung lama cinaaa yang cantik, sekali hujan daaa...kami singgah solat kat masjid berdekatan, konon nak tunggu hujan berhenti...tapi nan hadoooo...hujan renyai renyai yang berpanjangan...pasrah je laaa...sekali Sue call tanya kat mana, terus plan jumpa kat Asow Eatery Station...lawa gila kafe ni!
sementara tunggu Sue sampai kami layan kopi, kek dan fries...semua pun sedap...tak lama tu Sue sampai sakan laaa bersembang...rupanya Sue ke Ipoh juga hari ni jumpa kawan dia...plan asal aku sebenarnya ke Perak ni nakpi layan makan dalam sungai di Kampar, tapi takde rezeki plak...sebab dah full house...huhuhuh makanya berhuhu la aku dengan Raja...jumpa Sue kat sini je laaa...pastu jalan jalan tanpa arah tuju...hahaha nasib baik la kita ni memang pandai jalan kan, ada je akal nakpi mana dalam sehari tu!hahahaha...
dan sebelum balik dan berpisah dengan Sue, kami bergambar sakan la dulu kan....mana boleh tak ambil gambar kenangan...hehehe then aku dengan Raja pun gerak balik ke Putrajaya semula...aku suh Raja drive sebab aku dah penat hahahaha...nasib baik roadtrip ngan orang muda, leh suh dia drive malam...kita ni dah tuoooo, tak larat nak drive menggila pagi bawak ke malam macam dolu kala...hahaha masa balik lalu Yik Mun tapi memasing kenyang lagi so tak jadi la singgah...sampai Putrajaya kelaparan, lalu McD ramai gila manusia...hasilnya kau jalan sakan, sampai umah kelaparan weh!hahaha malam tu tido berteman air mata je laaa sebab lapar!hahahahaha pasrah!makanya selesai laaaa impromptu roadtrip aku bersama Raja...syiok gak la sesekali gini, tapi takleh buat selalu tak berbaloi duit minyak dan tol!hahahahaa...

No comments:

Post a Comment