Monday, February 14, 2022

Sailor's Rest Resort, Janda Baik

masa ke Janda Baik hujung tahun lepas tu aku buat reservation di houseboat di Sailor's Rest Resort...dah lama teringin nak stay sini sebab unik kan so bila dapat buat reservation thru Agoda tu, agak happy laaa...tapi happy tak sampai ke petang...hahaha seminggu sebelum trip tu tetiba je ternampak latest review kat Agoda yang teruk gila pasal houseboat ni...aku dah macam nervous gak la kan...masa ni duk fikir nak proceed ke tak...cakap kat member, member terus taknak pi daaa...pastu duk beriya cari tempat tapi tak jumpa yang berkenan di hati weh...sebab dah consider last minute sangat kan...huhuhu pastu bila dah bertenang tu, selaku traveller yang taknak percaya satu sumber je so aku search orang yang pernah check in di sini kat Instagram...sekali jumpa orang baru duduk minggu sebelumnya tu...haaa terus aku komen dan tanya....dan aku dapat jawapan yang memberangsangkan...dia cakap okey je, dia tak fussy sangat dan biasa je travel...so aku usha IG awek tu tengok ok la leh dipercayai dan aku cakap ke member aku kita proceed je...just in case tak leh terima gak nanti kita cabut laaa...Janda Baik bukan jauh sangat pun kan...hehehe makanya tiba la kami di Sailor's Resort Resort pada hari yang ditetapkan...sampai kat lobi terus dapat kunci dan gerak ke houseboat kami...harga houseboat ni adalah RM400 per malam...
sampai je houseboat kami aku dah excited sebab nampak cantik je...tapi takde la nampak baru kan...tapi aku suka je...satu je houseboat ada kat sini...terletak kat tengah tasik kat resort ni...so naik je houseboat, buka pintu, tadaaaa...ada sebuah ruang tamu, ruang tido, ruang pantry dan toilet!besar juga laaa pada aku houseboat ni kan...nak kata dalam keadaan baik gila takde la, sebab tempat dah lama kan, tapi aku boleh terima laaa...opkos laa kalo lagi bersih lagi bagus tapi pada aku acceptable...takde la teruk gilaaa seperti yang diceritakan dalam review tuuu...cuma takleh blah toilet dia ada tingkap bulat!hahaha so agak kurang tenang kat situ...kahkahkah!
dah letak barang kami pun keluar nak bergambar...nak kena cepat sebab nampak langit dah gelappp nak hujan...huhuhu so sakan laa kami bergambar...siap ke seberang tasik tu nak ambil gambar houseboat dengan berlatarbelakangkan bukit dan hutan...Subhanallah memang cantik sangat!siap ada reflection tuuu dalam air...lepas dah bergambar dari jauh, kami bergambar plak belah luar dalam houseboat tu...belah depan, naik atas...memang sakan dan excited!aku suka gambar lawa...hahaha...
dan tak lama lepas kami bergambar, hujan pun mulai turun membasahi bumi...makanya memang kami melanguk duduk dalam houseboat je laaa...duk main handphone memasing...sesambil tu intai luar...layan keindahan hutan dalam hujannn....pastu dengar bunyi haiwan...duk berteka teki kami haiwan apa kan...sekali rupanya katak!hahaha sebab malam tu kami jumpa katak besar gilaaa depan houseboat kami!hahaha...mesti penuh katak kan dalam tasik tu...hahahaha!
dan malam sikit bilaaa hujan dah berhenti kami pun bersiap nak keluar dinner...kat sini boleh jer nak buat BBQ...ada orang yang duk khemah dah chalet lain tu buat BBQ...tapi sebab kami berdua je, plus dari Kuantan kan so malas la nak prepare BBQ kan so kami decided keluar dinner je...sebelum keluar sempat gakkk ambil gambar houseboat di kala malam hari...hehehe masa pi kat jambatan tengah tasik tu nak ambil gambar dari other side, cuak dengar bunyi haiwan apetah dalam gelap tuuu...duk bayang katak ke apa je melompat kat kaki!hahaha...tapi cantikkk view houseboat di malam hari...i loike!
malam tu masa keluar dari Sailor's Rest tu macam salah jalan memula...nervous la uols sebab gelappp kan...huhuhu jalan agak kecik dan gelap tau kat sini...nasib baik maintain relaks dan cool kan...kahkahkah so malam tu kami dinner di Nero Bianco Deli, salah satu kedai makan yang agak meriah dan dibuka pada waktu malam di Janda Baik ni...tempat ni pun recommended by staff di Sailor's Rest tadi...menu kat sini semua ala western laaa...just nice kami sampai dan order, segerombolan manusia sampai...haa nasib baik!hehehe so dapat cepat gak makanan...dan not bad la makanan dia...sedap je makan dalam renyai hujan...
lepas tu kami balik semula ke houseboat dan tidoooo...sejukkk malam tu sebab gatal pi pasang aircond walaupun hujan...hahahaha...lena je tido sampai ke pagi...best!nyamannn...aku suka...dan esoknya kami tak stay lama pun sebabnya lepas tu nak pi breakfast di kafe viral tuuu...hehehe sanggup kau kan bangun awal...patutnya ada disediakan je breakfast kat sini tapi taknak laa...nakpi Pineyard!hehehe...so sebelum checkout sempat bergambar sekali lagi...dan kemudian kami pun gerak meninggalkan Sailor's Rest Resort ni...so pada aku, oker je sini...kadang kita takleh caya sangat dengan review ni...sebab mayb expectation orang lain-lain kan...okay kat kita, tak okay ke dia...so review boleh je dijadikan panduan tapi tak semestinya dia lead pada pengalaman yang sama antara kita dengan orang tuuu...so jadi la pengguna yang bijak!eh. hahahaha ok bai.

No comments:

Post a Comment