Wednesday, February 9, 2022

Roadtrip to Kuantan & Janda Baik, Pahang

hujung November lepas aku buat roadtrip ke Pahang bersama Mrs...saje gatal kaki nak berjalan kan...so awal pagi Mrs sampai rumah aku, then kami gerak ke Kuala Lumpur dulu sebab aku teringin nak sarapan pagi di Capitol Cafe ni...dah lama tau tempat ni tapi baru berkesempatan nak terjah kan...masa ni hari orang kerja so tak ramai sangat la kan...parking pun main selinap je belakang bangunan kat situ...hehehe...sedap juga makanan kat sini dan katanya kalo weekend ada sate!haish rugi betul tak dapat rasa kan...hehehe later aku share details pada Capitol Cafe ni ya!
dan bila dah sakan dan kenyang di Kuala Lumpur, tanpa bertangguh lagi kami pun memulakan perjalanan kami menuju ke Kuantan, Pahang...bawa kereta rileks je sebab trip kami ni santai...takde nak kejar pergi mana pun...so sampai Kuantan, masih kenyang lagi kalo nak lunch pun, makanya kami decided untuk ke Cherating sebab nak usha Cafe Marion yang tengah viral masa ni...so masa sampai cafe masih tutup...tapi akak kedai sebelah advise beratur je dik sebab jap lagi panjang ni orang beratur...ye lepas akak tu cakap dah ada sorang beratur!hahaha terus kami masuk line...pastu mula ramai orang sambung beratur belakang kami walaupun masa tu ada sejam lagi dari masa dia buka!hahaha...gila lah rakyat Malaysia ni gigih!hahaha...dan depan cafe ni ada cafe cantik, so sambil beratur sambil kami duk bergilir posing depan tu...hahaha dan akhirnya jam 2 petang berjaya gak kami membeli desserts dari Cafe Marion ni...yeay!later aku share details pasal Cafe Marion ni ya...
dan kemudian dari Cherating kami gerak balik ke Kuantan semula...sempat juga la menyinggah tepi pantai untuk ambil gambar...cantikkk sangat pantai ni, dengan langit biru yang cerah...suka...aku pun tak sure apa nama pantai ni, mayb masih di Cherating lagi kot...sebabnya nampak cantik terus je masuk...hehehe...
sampai je di Kuantan dah petang so dah kelaparan...so instead of lunch, kita pi layan minum petang laaa...nak makan celup tepung di Celup Tepung Hujung Tanjung...last time datang masa PKP lagi tempat ni masih tutup...kempunan aku masa tu...hahaha so Alhamdulillah kali ni buka...yeay!so apa lagi sakan la aku mengorder kan!hahaha lepas geramnya pasal...so aku ambil 2 ekor sotong, seekor ikan dan beberapa ekor udang dan sebekas cendawan...haaa sementara tunggu makanan nak sampai, kami melayan laa desserts dari Cafe Marion tu...sedapppp!memang bahan premium!patut laa laku gilaaa...hehehe dan bila makanan kami sampai, mak aihhh menggunung celup tepung kami!hahaha skang style dia longgok semua dalam satu talam je rupanya...hahahaha terkejut tapi happy je kan sebab sedappppp!puas hati sangat dapat makan celup tepung yang sedap ni!Alhamdulillah...
dah habis makan tu, masa nak cuci tangan aku nampak someone yang macam kenal tapi aku takleh recall siapa...sama ada cikgu sekolah ke, pensyarah ke...huhuhu...so memula macam nak tak nak tegur, tapi last sekali lepas bayar makanan, aku lalu sebelah dia dan tegur...aku tanya puan ni cikgu ke?dia angguk...then aku macam konpiden dia cikgu sekolah menengah aku...tapi dia cakap bukan...dia suruh aku buka mask nak tengok muka...bila aku buka je terus dia sebut nama matriks aku!hahaha dia cakap dia macam cam suara aku, nak tengok muka untuk confirm kan...Allahu tak sangka datang Kuantan jumpa pensyarah matriks satu masa duluuu...Puan Norlia dulu, aku rasa dah Dr Norlia dah kot now sebab dia dah jadi pensyarah kat Terengganu now...hehehe...tak henti husband dia say thanks kat aku sebab tegur wife dia, dia cakap jarang dah lama-lama ni student nak tegur, lagi kalo yakin tak yakin siapa...hahaha well aku kan ramah!hahaha...
then Mrs ajak ambil gambar kat jeti bot depan kedai makan tu...aku masa ni dah berlengas habis dah rasanya tapi layan je laa posing seround...view pun tengah lawa kan, mana leh tak posing!hahaha...cantik plak bila tengok gambar dengan jeti, bot dan langit kat sini...sukaaa!siap bergigihan lagi kan nak memanjat jambatan tu...hahahaa...
dan untuk bermalam di Kuantan, aku booking twin room with garden di Silalima Guesthouse...masa ni sebenarnya last minute plan nak ke Kuantan, sebab plan asal nak ke Janda Baik je...makanya tak banyak pilihan tempat tinggal dah masa ni...teringin nak duduk The Kasturi or Grand Hyatt tapi semua pun penuh...dapat la Silalima Guesthouse ni, tapi sekali lawaaaa weh!dia banglo yang dah diubah menjadi guesthouse...terletak tak jauh dari city centre...memang cantik guesthouse kami ni...aku suka open air toilet dia tu...hahaha...feeling sangat!kahkahkah...dan lewat petang tu lepas dah mandi dan rehat, sekali denkat Maghrib tu aku dapat panggilan dari Sue...dia videocall aku, terkejut tengok dia atas katil hospital!rupanya dia baru lepas 2 hari operate...emergency tau...tetiba sakit perut, then detect ada cyst yang dah besar so terus malam tu operate...huhuhu...
dan sebab terkejut dengan panggilan Sue, sampai aku lewat gerak menuju ke Kafe Tjantek ni...dah plan nak dinner dengan Maad...haa aku skang kalo ke Kuantan tau dah nak kacau sape...hahaha so Maad yang suggest kafe ni...aku sebab dah kenyang so takde la request nak ikan patin ke ikan bakar ke...hahaha so sebab seronok sangat kan sembang ngan Maad malam tu, aku sampai lupa nak bergambar dengan Maad...hahaha...tapi makanan kat sini sedap...aku layan waffle dia, nyummeh!thanks Maad belanjaaaa makan malam...
dan esoknya kami bersarapan di Kuantan Pickers & Kedai Kopi...Mrs yang pilih tempat ni...menarik gak laa...cantik aku suka dan banyakkkk pilihan makanan...staff kat sini sangat laaa ramai tau...aku rasa lebih 5 kali diorang lalu meja tanya nak pape lagi tak, ada apa tak dapat lagi tak...haish menarik...makanan dia pun sampai rambang mata nak pilih tau...yang leh order pun ada lagi...cuma frust sikit masa sampai ni sate tak siap lagi...huhuhu...tapi nasi minyak dia sedappp...roti dan kopi pun sedap!aku sukaaa dan tamakk...hahahaha...
dan dah kenyang tu sempat laa kami berjalan sekitar bandar Kuantan tu, ke tepi sungai untuk mengambil gambar...dah la masa ni panas, aku gatal pi pakai sweater bagai kan, memang berlengasss laaa rasanya...dah la tak mandi lagi kan keluar pi breakfast...hahaha kantoi!hahaha...then kami ke Teluk Cempedak jap...wajib la kan kalo ke Kuantan singgah ke TC ni...Mrs nak bergambar kat Starbucks katanya...kita layan je laaa...pastu nak beratur la beli kopi tapi lembab gilaaa servis...yang beratur kat luar tak gerak-gerak!makanya kami decided blah je laaa...balik bilik je dah malas nak beli...
dan tengahari tu kami pun bersiap untuk check out dari Silalima Guesthouse...yeay bye Kuantan, insyaAllah kami datang lagi...kali ni datang tak dan makan ikan patin weh...sebabnya nak berkejar ke Janda Baik plak haaa...ada agenda lain yang menanti...heheh takpe laaa insyaAllah soon aku nak ke sana gak nanti....leh la singgah makan ikan patin tempoyak lagi...nyummeh!
perjalanan dari Kuantan ke Janda Baik tu smooth je...so aku bawa laju gak la kali ni sebabnya dah buat reservation untuk lunch di sebuah restoran di sana...so kononnya takut la terlepas masa reservation kan sebab duk baca review orang cakap nanti takleh masuk la apa la kan...hehehe so Alhamdulillah kami sampai di Janda Baik jam 2.15 petang dan terus menuju ke restoran kami...
tepat jam 2.30 petang kami sampai di Istana Lemuni...aku memang dah sesiap buat reservation untuk lunch di sini...so masa sampai nak masuk pintu pagar ni diorang check nama dan roger orang di dalam restoran yang kami dah sampai...masuk je kawasan Istana Lemuni dah seronok daaa sebab cantik!excited memasing...hehe then jalan terus ke restoran, dan dibawa naik ke tingkat atas...so tak lama tu makanan yang kami order semasa buat reservation pun sampai...Allahu sedapppp sangat makanan dia walaupun sedikit mahal...aku kira kita bayar food with pengalaman kat situ la kan...memang best!best datang makan lewat ni tak ramai orang dah banding tengahari...kami siap lepas lunch tu, melepak then order plak menu minum petang dia!hahaha...pun sedap!hahaha later aku share details padal Istana Lemuni ni ya...
then kami menuju ke Sailor's Rest Resort, Janda Baik untuk check in...haaaa aku booking houseboat untuk bermalam di sini!dah lamaaa teringin nak stay houseboat ni, dapat gak merasakan walaupun seminggu sebelum pergi tetiba ada very bad review pasal houseboat ni di Agoda...masa ni berbelah bahagi gak nakpi ke tak...tapi dah last minute sangat, so tak dapat jumpa any other accomodation kat Janda Baik yang masih available...makanya kita tawakal je la check in sini dan surprisingly our stay okey je...aku suka jeee...hahaha...see jangan put high expectation sangat, so kita bahagia je kan...kahkahkah....petang lepas sakan bergambar tu, hujan lebat...memang sakan la bunyi katak bagai kat kolam tu kan...kami lepak dalam bilik je laaa...
sebabkan berdua je malas la nak plan buat BBQ bagai kan...so malam tu kami keluar cari makan...so kami ke Nero Bianco Deli...antara tempat makan malam yang agak meriah la kat Janda Baik tu...layan makan western dalam hujan renyai-renyai...ngam kami sampai dan order, datang satu group besar...haa nasib baik...hahaha kalo tak emosi makanan sampai lambat kan...hahaha ok la makanan dia, not bad...harga pun berpatutan...
dan malam tu masih hujan dan kami tido lena selenanya...penat kan...hahaha sejukkk plak tu...best!dan esoknya kami tak breakfast pun di sini walaupun dah termasuk dalam pakej sebabnyaaa kita nak cuba makan di satu lagi kafe yang tengah viral masa ni...hahaha tak habis pengaruh viral kan aku ni...so kami check out awal pagi, sebabnya lepas breakfast aku dah plan nak ke Seri Iskandar untuk ziarah Sue...so sempat la seround bergambar lagi kat keliling houseboat tu...aku sukaaa sini tenang je...best!later aku share details pasal tempat ni ya...
dari Sailor's Rest kami menuju Pineyard Cafe yang terletak di Janda Baik tu juga...kafe buka jam 9 pagi, kami sampai 8.45 pagi ingat tak ramai orang lagi, sekali terkejut kauuu panjang daaa orang beratur weh...huhuhu so tunggu sampai jam 9 pagi baru diorang slowly bagi orang masuk tapi tak sekaligus pun...diorang bagi masuk sikit-sikit dan ambil order...dan Alhamdulillah dalam 9.30 pagi dapat la kami tempat duduk yang paling best ngadap tasik!hahaha cumanya bila dah jam 10 pagi tu dah mula terik matahari, tak best dah duk situ...hahaha...makanan ambil masa 40 minit gak nak sampai tu, so sempat laa posing sana-sini dulu baruuu dapat makan!hahaha sedap food dia, standard kafe hipstur di KL laaa...view kafe pun lawa...aku suka...hehehe..later aku share details pasal kafe ni ya!
dan dalam jam 10.40 pagi kami pun bergerak meninggalkan Janda Baik dan terussss menuju ke Seri Iskandar...rasa tak syiok plak aku tak ziarah Sue bila dia dah call tu kan...so sempat la singgah Tesco untuk beli buah tangan sikit untuk dia, dan singgah lunch...pastu baru la aku ker umah Sue...Mak dan adik dia ada di rumah juga...so sembang-sembang, then solat, dalam jam 3 petang kami pun gerak balik ke KL semulaaa...Alhamdulillah now pun Sue dah makin sihat, sempat je berjimba dengan aku dah seminggu ke dua minggu lepas...hehehe...semoga kesihatan kita semua dalam keadaan baik selalu dan dijauhi dari penyakit yang berbahaya....okeyyy dengan itu selesai laaa cerita roadtrip aku ke Kuantan dan Janda Baik, dan berakhir ke Seri Iskandar...hehehe Alhamdulillah...later aku cerita detail tempat makan dan stay aku yaaa...ok bai!

10 comments:

  1. Kenapa la post ni keluar lepas aku dah balik dari Kuantan..
    Punya la aku krik krik tak tau nak pegi mana kuantan sampaikan cuma pergi starbuck semata & terus balik KL...huhu

    ReplyDelete
  2. banyak janji nak share tu DJ, tunaikan tau hahaha.

    ReplyDelete
  3. Tak sabar nak dengar citer pasal houseboat tu :)

    ReplyDelete
  4. celup tepung ujung tanjung memang thorbaek arr!!!

    ReplyDelete