Tuesday, July 30, 2019

Ni Hao Taiwan - Day 3.3

Sambungan dari: Ni Hao Taiwan - Day 3.2

dari Jiufen kami meneruskan perjalanan selama 30 minit je menuju ke Shifen pula...destinasi terakhir untuk hari ini...yeay...destinasi yang aku nantikan...so pertama sekali kami dibawa ke Shifen Waterfall...masa ni aku dah kalut pikir mana nak solat...so memula malas gak nakpi waterfall ni sebab kena jalan sikit...tapi tengok takde sape tinggal, so ikut je laa ke waterfall...
sampai kat area tengok waterfall tu, aku nampak ada paip...so aku decided nak solat kat tempat duduk situ je laaa...selamba je la, nak masuk toilet pun sepenuh-penuh umat...payah gak nak ambil wudhuk kat sinki tu...huhuh...Alhamdulillah selesai part solat aku...sib baik senang aku memang solat duduk je skang ni, hasil lutut meletup aritu...hahaha...
selesai solat baru la tenang hari aku nak melayan view kat sini...cantik gak laaa waterfall dia...aku ingat kan bodoh-bodoh je...hahaha baru nak emosi tau jalan jauh ke dalam, kalo tak lawa kan...so banyak point nak ambil gambar ni sebenarnya....kalo rajin ada platform kat bawah tapi kena turun tangga, then balik kena daki balik...so memang aku malas laa...ada masapun 30 minit je kat sini...
lepas waterfall kami naik bas semula menuju ke Shifen Old Town!yeah save the best for the last gituuu...aku memang teringin gila nak naik kat lantern, so kat sini memang kawasan dia laaa...hehehe...banyak gilaaa lantern kat ruang udara Shifen ni tau...kat kawasan sekitar bawah pun banyak lantern yang dah jatuh...hehehe katanya kalo kutip jual balik ada harga tau...sebab peniaga lantern nak besi api dalam tu...hehehe...hen pi lantern 45min..
masa sampai ni kan dah hujan, berhenti, hujan balik, berhenti...so cuaca memang suram dan mendung laaa...tapi sib baik tak hujan dah masa ni...so masa dalam bas, guide dah explain dah nanti ikut dia ke kedai lantern, dan dia explain dah warna lantern apa, bermaksud apa semua...pastu leh pilih nak berapa kaler semua laaa...harga pun dia bagi tau sesiap...senang cerita...masa jalan ikut guide masuk kedai lantern, ehh selamba sekor babi lalu sebelah aku...demmm...sib baik tak kena aku...gila lah, ngan anjing pun aku takut bersentuhan, apetah lagi babi...hahahaha...
masuk kedai lantern, staff situ pandai cakap melayu, senang cerita aku...hahaha terus pilih warna...kami pilih warna yang nampak cantik je, takde pun kisah maksud dia...kami buat semata nak ambil gambar dan kenangan je, bukan buat hajat pun kan...hehehe so nanti diorang bagi kita berus, dan boleh tulis di keempat sisi lantern tu...kami berdua share je la satu lantern tu harga NTD140...
siap tulis, tunggu la turn lantern kita nak diterbangkan...sambil tu duk usha orang keliling yang naikkan lantern..oh ya lupa nak cakap, Shifen Old Town ni terletak kiri kanan landasan keretapi...so masa kami duk tunggu turn tu, tetibaaa kena kosongkan landasan sebab keretapi nak laluuu...chuut chuuttt...hahaha...
then sampai turn kami nak naikkan lantern...adik tu panggil dan bagi la arahan...dia pakar dah, dia ambilkan gambar dan video kami semua...tapi aku malas nak tepek video sini, malas nak cari semula...hahahaha ada gambar je laa...tapi pantas je, posing sana sini sikit, then naik kan lantern, dan lepas kannn...yeayyy...bye lantern merah ku!hehehe...
dan lepas tu kami layan cuci mata tengok kemeriahan manusia melepaskan lantern kat sini...macam-macam ragam...tapi aku suka vibes kat sini..macam best gila sebab semua happy gila kat sini...walaupun mendung gila dah kan, anytime je hujan bakal nak turun...hahahaa...sebabkan kami antara awal dalam group yang naikkan lantern, so kami dah tak tau nak buat apa dah...nak jalan jauh sikit explore kawasan, aku trauma takut terjumpa babi tadi...hahaha...
then lepas tu kami pun patah balik ke tempat nak naik bas...masa ni duk tunggu semua sampai tetiba hujan lebat gilaaaaaa turun..huhuhu nasib baik ada tempat berteduh...lama gak menunggu hujan redha dan semua berkumpul...dan dalam jam 4 petang tu kami pun bergerak kembali menuju ke Taipei...perjalanan ambil masa sejam lebih gak, so kita tidooo je la dalam bas!penat weh!tapi happy!rasa best dengan day tour ni, lagi best tercapai cita-cita nak naikkan lantern tu...hehehe...walaupun lepas tu kena sound ngan anak buah aku, nape makngah naikkan tanglung, berdosa tau...hahaha adoi kakak ni...hehuuuu...

No comments:

Post a Comment