Wednesday, July 17, 2019

Ni Hao Taiwan - Day 2.1

Sambungan dari: Ni Hao Taiwan - Day 1

hari kedua di Taipei, awal pagi kami dah bangun bersiap...sempat laaa layan maggi seround untuk isi perut sebelum memulakan hari yang panjanggg...hehehe lepas tu dalam jam 6 pagi kami dah mula meninggalkan hotel dan jalan kaki ke Zhongshan Station untuk menaiki MRT ke Taipei Main Station...sampai di Taipei Main Station kami terus ke HSR Station, aku cuma follow je details train aku dalam tiket untuk aku sampai ke tempat menunggu train yang betul...sangat mudah, takde masalah walaupun tempat ni besar gilaa...siap pergi ke gerabak kita tau, sebab kalo tak jauhhh gila nak jalan bila train sampai nanti...panjang gilaaa train ni mau dekat 800 meter kot...hahaha
better sampai awal dari masa train kita sebab macam kami gerabak nombor 1 jauh gak jalan ke depan tapi untungnya sebab dapat bergambar depan kepala train ni...hehehe dannn train jalan on time tau, so kalo lambat memang kau bai bai laaa jawap nya...hehehe...train kami ke Chiayi pada pagi tu adalah pada jam 6.51 pagi...masuk train usha kawasan sekitar jap...tengok toilet, ada vending machine...
lepas tu aku duduk...selesa la HSR diorang ni lebih kurang macam di China juga...legroom pun luas...so syiok la lepas tu membuta...bangun jap makan, pastu sambung tido balik..ye laaa dah bangun awal pagi kannn...hehehe...perjalanan sangatlah smooth...happy dapat merasa naik High Speed Train kat negara orang ni, negara sendiri bila nak ada ntah...hehehe...
dan pada 8.18 pagi, kami tiba di Chiayi HSR Station...tujuan aku sampai ke Chiayi ni adalah nak ke Alishan National Forest Recreation Area salah satu tempat rekreasi di tanah tinggi di Taiwan...so dari Chiayi ni aku ambil Alishan Day Tour dari Klook dengan harga RM261 yang termasuk English speaking guide...so ikut arahan, kena berjumpa guide kami jam 9.00 pagi di Gate 2 Chiayi HSR Station ni...
sebabkan awal, kami lepak la kat luar gate tu, sekali pakcik-pakcik teksi yang tak pandai berbahasa inggeris tapi baik hati melayan kami...dia tengok email aku dengan Klook diorang macam terkejut sebab company guide aku tu dari Kaohsiung, so diorang duk takut aku kena tipu kot...siap diorang call kawan diorang yang pandai english aku cakap dengan aku...huhuhu terharu tau baik gilaaa...
dalam jam 9 pagi barulaaa guide aku sampai...nama dia Mr Yang memang ramah dan knowledgeable gilaa...kau tanya la apa pun pasal Taiwan semua dia leh jawab...kami dibawa masuk kenderaan kami dan dia cakap ada 4 orang lagi sepatutnya tapi perempuan semua tu duk miscommunication dengan Mr Yang dan company...emosi gak aku kejap kat HSR Station, kejap kat station train biasa iaitu TRA...memang banyak station ikut jenis train kat Taiwan ni...alih-alih kami dah tinggalkan HSR Station dan menuju ke TRA Station dalam bandar baru cakap diorang turun HSR Station...karut betul...geram gak aku...dah tak pasal kami kena tunggu diorang naik teksi sampai ke bandar...
tapi nasib baik aku bijak!hahaha sementara tunggu tu, aku tau ada satu kedai halal kat Chiayi ni, so aku tengok Waze dekat je dengan tempat kami tunggu, so terus ajak Mr Yang ke situ...hehee yeay tak sangka sampai gak kami ke Toko Wiwi...rupanya dia kedai runcit orang Indonesia...dia kawin ngan orang Taiwan...so dia tak jual banyak makanan pun on weekdays, tapi sib baik ada bakso dan mi ayam, so kami suh tapau...hahaha kalut budak tu nak masak sebab kami suh cepat...takut perempuan-perempuan tadi sampai...untuk both mi dan air berharga NTD240 sahaja...ok la kan...
then kami gerak ke hotel ambil perempuan-perempuan Vietnam tu...malas aku nak beramah mesra dengan diorang walaupun kami serumpun...sebab sape suh lambat...dah la diorang tido sini, kami nak kena kejar naik train malam nanti...kalo lambat sape salah?huhuhu then kami pun bergerak menuju ke Alishan...masa on the way ni sempat lalu rumah orang 'asli' sekitar Alishan...diorang dipindahkan dari kawasan hutan pergunungan ni masa ada bencana alam satu masa dulu...kerajaan bagi percuma tau rumah ni, kemain dahsyat rumah dia, semi-d kauu...hahaha...
then kami stop di Alishan Visitor Centre untuk penerangan lanjut pasal Alishan ni...kat sini banyak cerita pasal aborigin ni laaa...dulu kala diorang yang duk area pergunungan ni, sebelum adanya keretapi famous kat Alishan tu, kiranya aborigin ni menentang laaa sebab diorang defensive gila, taknak ada pembangunan...tapi now takde dah laaa...dah membangun, siap Alishan ni famous dengan tanaman macam-macam terutamanya kopi dan padi bukit....
lepas dengar cerita dalam visitor centre tu, kami lepak bergambar kat belah luar plak...tapi takde la lama sangat, bagus Mr Yang ni memang dia kontrol masa...perempuan-perempaun tadi gedik nak bergambar lelama pun dia panggil suruh cepat...hahaha...aku memang banyak kali pesan jaga masa sebab takut kami terlambat nak kejar train balik malam kang...masa datang ni dah penghujung spring, so ada la sikit-sikit cherry blossom...layann...
lepas dari visitor centre tu, Mr Yang cakap okay lepas ni perjalanan aku memeningkan dalam jarak masa yang lamaaa sebab naik gunung kan...so better tido laaa...aku tanya berapa lama, dia cakap satu jam gak nak sampai ke next destination, so redha laaa...memang pening gak akuuu...hahaha tapi view lawa gak, siap berkabus-kabus...kami ada gak berhenti ambil gambar cherry blossom lagi...
dan selepas sejam berpusing dalam kereta, kami sampai ke destinasi pertama iaitu pekan kecil dipanggil Fenqihu...pekan Fenqihu ni terkenal kerana dua benda...pertama sebab dia ada square bamboo...memang unik...aku tengok sendiri, buluh dia bentuk empat segi...tapi aku cuba ambil gambar tapi tak nampak sangat...hehehe...
dan yang kedua adalah lunchbox dia!haaa kenapa lunchbox?sebabnya Fenqihu merupakan tempat berhenti keretapi yang menuju ke Alishan dari Chiayi...dulu kala orang yang naik train dari Chiayi tu akan berhenti di Fenqihu dan makan lunchbox, kiranya kalo tak makan sini maknanya sampai Alishan laaa ko tak makan...so kira macam pitstop gitu laa...R&R...hahaha keretapi pun akan isi arang la masa kat sini gak...so kami memang singgah laa di stesyen keretapi kecik kat sini...masa ni dah mula nampak kabus sikit...nyaman...
lepas bergambar Mr Yang bawa kami ke restoran untuk makan lunchbox...sempat laa lalu kat old street sini, memang menarik la kan, rasa macam kembali ke zaman dolu kala...hehehe cantik!aku suka sangat...cumanya tak banyak benda leh usha den beli lahhh...hehehe...
then sampai kat restoran, kami duk semeja...Mr Yang yang pergi ambilkan lunchboz...kami dah request vegetarian food...sib baik memang ada piliha vegetarian...heheh harga memang dah masuk dalam pakej Klook tu...geng Vietnam depan kami pilih yang ada pork chop, kemain selera kau makan kan...hahaha pasrah la kami...tapi kami pun redha makan vegetarian tu, tapi surprisingly sedap sayur-sayuran tu...dah la comel gila lunchbox dia, warna pun meriah...haaa memang licin kami makan sekali dengan tapau mi bakso dan mi ayam dari Toko Wiwi tadi...hehehe...kenyang! Alhamdulillah...
dah kenyang tu aku nakpi toilet, sekali tak selera...toilet cangkung yang macam tak best tuuu...hahaha terus terbantut hajat...sekali Mr Yang kata, kat Alishan nanti ada toilet Muslim friendly terus semangat aku...hahaha masa keluar dari oldstree, lalu stesyen keretapi tu, wahhh kabus makin teball...best gilaaa...Mr Yang cakap sini memang sentiasa berkabus 300 hari setahun!hehehe...
sempat juga kami menjenguk ke muzium yang ada berhampiran stesyen keretapi tu...ada keretapi zaman dulu kala laa...sekarang diorang tak pakai dah keretapi ni..now moden dahhh...hehehe so just bergambar je la kat dalam muzium ni, masa pun limited kannn...usha gitu-gitu je laaa...tak membaca sangat pun...kata Malaysian kan. Eh hahahaha...
lepas tu kita sambung lagi posing kat luar...gigih kan dalam sakit lutut nak posing sana sini...hahaha pastu susah nak bangun, nak terpeleot sebab batu-batu kecil kat rel keretapi tu...hehehe dalam jam 1.30 tengahari kami ke kereta...sekali lagi perempuan-perempuan Vietnam tu lambat sibuk bergambar...Mr Yang kena pi cari diorang...eiii geram betul perangai orang macam ni dalam tour tau...takde disiplin dan tak respect orang lain...
dan pada jam 1.40 petang kami pun bergerak meninggalkan pekan Fenqihu yang cantik dan menarik ni...seriously aku suka tempat ni...lawa dan olskool sangat!hehehe dan perjalanan berliku-liku lagi menuju ke puncak Alishan pulaaa...so kita sambung dalam next entry la yaaa...hehehe penat dah aku menulis nihhh...daaaa...

2 comments:

  1. Wahh, ada juga part Taiwan yang macam gini ye. Ingat bangunan tinggi2 je yg ada.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bgnn tggi kt taipei. Luar taipei byk je national park. Hehe

      Delete