Friday, July 19, 2019

Ni Hao Taiwan - Day 2.2

Sambungan dari: Ni Hao Taiwan - Day 2.1

perjalanan dari Fenqihu ke puncak Alishan makan masa lagi sejam...view pun makin lawa tapi tetappp jalan pusing-pusing...hahaha dari layan view, baik layan tido wehhh...sakit kepala...ada lalu jambatan merah apatah, ada laaa Mr Yang citer tapi aku tak dengar sangat...ambil gambar je la...
dan kami tiba di pintu masuk Alishan National Forest Recreational Area pada jam 2.30 petang...kat sini kena bayar sorang NTD300 sebagai entrance fee...fuhh lega betul dah sampai ni...dah la tak sabar nakpi toilet...hahaha then sampai dalam tu, Mr Yang turun kan kami kat area nak naik shuttle bus...then pi parking van kat mana tah...haa kat sebelah tempat naik shuttle bus tu laaa ada muslim friendly toilet...lega gilaa aku...aku siap-siap ambil wuduk semua masa ni...kepala duk ligan pikir masa bila nak solat...nak solat ke kerusi tepi tu aku duk nampak anjing berkeliaran...huhuhu tak yakin plak aku...
tak lama tu Mr Yang sampai dan kami naik shuttle bus...haa dalam shuttle bus nasib baik kitorang je, so aku solat dalam bas jee laa...senang cerita...hehehe...memang payah gak nak solat if kita dalam group dengan non muslim macam ni, so ambil kesempatan mana yang boleh je la...dah memang kebetulan pun aku solat duduk je skang sebab lutut takleh bengkok...hahaha...
then shuttle bus bawa kami ke Zhaoping Station...station paling atas untuk keretapi kat Alishan ni...so dari situ kami berjalan kaki je la ke bawah, tak naik train lagi...jalan kaki, bergambar, dengar cerita Mr Yang, bergambar lagi, dengar cerita lagi...hahaha heiii bila nak naik train ni...kahkahkah aku punya aim sampai Alishan ni nak naik train tauuu...dah layan gambar je laaa...
tengah sibuk bergambar tetibaaa train lalu, haa excited la memasing ambil gambar...tapi bontot keretapi sampai duluuu aku berangan nak ambil gambar depan keretapi...sobsss...lagi dalam imaginasi aku dalam hutan yang misty berkabus, misteri bagai...tapi nan hado...sedih!mana ni yang seperti di imaginasi aku ni...sobss sobsss....
then kami meneruskan lagi perjalanan menurun...memang banyak berjalan tapi tak penat pun sebab dingin dan redup...pastu banyak berhenti untuk bersembang dan bergambar lagi...dalam hati aku tak sabar mana train ni...nak naik trainnnn...hahaha...tapi lawa laa Alishan ni, sape suka nature memang sesuai datang...sape nak hiking pun boleh, kiranya tak payah naik shuttle bus jalan je menaik...kitorang ngelat sebab jalan menurun je...hehehe..
masa ni sebab dah lama jalan bersama baru la kami mesra-mesra sikit dengan perempuan-perempuan Vietnam tadi...hahaha hati pun dah sejuk kan, siap diorang ajak kami bergambar bersama...haaa suka lat u bergambar dengan perempuan cantik dari Malaysia kan...hahahaha....masa jalan ni ada lalu resort yang famous dalam ni, mahal katanya dan ada juga yang provide halal food...baguskan...
kat Alishan ni, Mr Yang duk cerita banyak pokok lama yang dipanggil second dan third generation..maksudnya pokok ni tumbuh atas pokok lain sebab dah terlalu lama sangat usianya...beribu tahun kot...siap besar-besar pokoknya dan siap kita leh jalan dicelah akarnya...sebabkan kes pokok tumbuh atas pokok, bukan atas tanah...sebenarnya aku dan Zu bawa baju kebarung merahhh ingat nak photoshoot kat sini tapi takdannn...hahaha...
then Mr Yang bawa lalu sekolah yang terletak paling tinggi di Taiwan, tengok pokok paling besar, masuk muzium semua la...aku rasa besar gilaaaa Alishan ni dan kagum gila kalo korang pergi sendiri dan pusing ikut map je...hahaha aku yang ikut guide pun pening dengan jalannya...hahaha...
haa gambar kat bawah ni kind of imaginasi aku tapi Mr Yang kata takde dah keretapi stim ni, now keretapi merah tu je...haa takpela, tapi nak gambar keretapi celah-celah pokok gini laaaa...hahaha gitu kan aku memprotes...Mr Yang cakap sabar jap lagi naik keretapi yaaa...hahahaha...haish jiwa kacau tau...taknampak nampak keretapinya...
then kami teruskan berjalan menurun...cuaca makin sejuk, makin berkabus...perempuan-perempuan Vietnam tu taknak naik train, so diorang tak ikut turun pun...diorang tunggu area tak jauh dari sekolah tadi, so Mr Yang yang turun hantar kami...jauh gak weh menurun ni...tak sampai-sampai...tapi seriouslaa aku tak dapat bayang kalo solo traveller, jalan sorang-sorang explore tempat ni...hahaha seram gak!kalo muncul Edward Cullen macam mana??hahaha...
dan selepas beberapa ketika kami pun sampai di Sacred Tree Station...masa ni dah petang dah so memang ngam kami akan naik train terakhir untuk petang tu...suasana berkabus gilaaa...ya ampun lawanyaaaaaa aku suka!hahaha..Mr Yang bawa kami pi kaunter beli tiket harga NTD100 untuk kw Forest Alishan Train Station, tempat parking van tadi...lepas setel, Mr Yang pergi naik balik kepada perempuan-perempuan Vietnam tu...
kami pula sakan sambugn bergambar dalam kabus tuuu...cantik dan misteri sangat...kalo camni Edward Cullen mucul pun aku tak kisah...silap-silap jadi filem romantik plak aku dengan Edward Cullen nanti...kahkahkah...seriously aku sukaaa sebab cantik sangat!fuhhh...puas bergambar kami pi duduk tunggu train...ramai gak orang masa ni, Mr Yang dan pesan duk belakang sikit dan belah kanan if nak tengok train membelok nanti...
dan tak lama menanti tu, sampai laaa keretapi yang dinanti, memang cun!cuma sayang part bontot dia sampai duluuu...so flat je la nampak, takde nampak mucnung depan keretapi tu kannn...takpela, pasrah je laaa...tetap cantik pada aku bila train tu membelah kabus...gituuu...
kitorang masuk gerabak belakang sekali...baru nak fefeeling sebab kosong, sekali tak lama tu penuh gilaaa sampai berhimpit wehhh...hilang feeling aku!hahahaha adoi baru nak seronok...kahkahkah dah la kami je warga asing dalam tuuu...pasrah je laaaa....
masa keretapi membelok kat jambatan tu susah gak nak bangun dan ambil gambar sebab tingkap kecik, mujur tak jatuh handphone weh...huhuhu dah la bersesak, tak dapat nak berdiri betul sangat...sobsss mana dapat je laaa yer...hehehe..
dalam 10 minit naik train kami pun sampai station terakhir...cantik sangat station ni diperbuat dari kayu...aku suka!then sakan bergambar sebelum misi mencari Mr Yang...ada miscommunication kat sini, aku ingat tunggu kat toilet tadi, Zu dengar tunggu kat station...masalahnya tunggu kat station dia tak muncul...huhuhu nasib baik dapat message dia...hehehe...
dan hampir jam 5 petang kami bergerak meninggalkan Alishan menuju ke Chiayi...balik ni memang kabus tebal gilaaa...cuak gak aku...huhuhu tapi tak lama cuak sebab pengsan semuanya lepas tu kepenatan...tau-tau dah sampai Chiayi dan gelap hampir 7 malam...Mr Yang hantar diorang dulu ke hotel then hantar kami ke HSR Station...
train kami balik ke Taipei jam 8.08 malam, so sempat la melepak dalam kesejukan tu sebab train station dia open air...sambil makan nasi goreng Brahim's...hehehe lapar weh...penat plak tu, bersila je la atas lantai sambil makan tu...hahaha...dan akhirnya kami tiba di Taipei Main Station pad jam 9.33 malam...
sampai Taipei Main Station kami naik MRT ke Gongguan dan keluar Exit 1, dan follow je Waze ke Fried Chicken Master yang halal!yeay!senang dan dekat je dari MRT Gongguan tuuu...excited gila weh...Zu dah muka apa je masa ni sebab ngantok...hahaha aku yang semangat...siap order semua, sekali nampak ada bubble tea kat kedai sebelah...terus beli gak...hahaha..
masa dah dapat ayam goreng tu happy nye laaa..sedappp!makan plak dengan minum bubble tea tu sedap gak!first time kot makan bubble tea, not bad dan tak manis sangat...just nice...harga cuma NTD40 dan ayam tu sedappp!ye laa halal kan bukan senang nak jumpa!hahaha tapi memang crispy la...dap!harga pun ok dalam NTD179 jer...
balik tu sempat la lalu Gongguan Night Market tapi macam takde apa sangat...kat Taipei ni memang mana-mana pun ada night market...tapi tak menarik pun...hahahaha so then lepas tu kami terussss gerak balik ke hotel dannnn tidooo...penat hoih!jauh nauuu berjalan hari ni...hehehe...

8 comments:

  1. Thanks for sharing... beautiful photos of the Forest Park.

    ReplyDelete
  2. OMG!!! I pun pegi jugak Fried Monster tu. Alishan pun pegi. Tapi pegi sendiri dari Khaohsiung. Best situ. Penat la jugak nak cover. Tapi betulla ada area yg seram sikit2. Jalan2 lajus je. Dah pegi berdua je.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kann besar gila alishan tu. Dh ptg2 tu misty lg seram hahaha

      Delete
  3. Replies
    1. hehehe gambar trip baruuuuu...hahahah...

      Delete
  4. Dah tau mana Nyonya dapat gen suka naik tren. MakNgah rupanya! Tapi serius lawa wei. Berbaloi gak ambik pakej gini kan. Skg ni semua mcm al malas dah nak buat sendiri. Gitu alasan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. makngah train obersi ok la...dalam negara ermmm...ermmm...hahaha kan sbb dah tua kot, pastu nak travel senang senang dan rileks2 jer...hehehe

      Delete