Saturday, July 27, 2019

Dia sumber inspirasi...

ok nak off topic sikit...tapi nak story kat sini...sape yang dah lama follow blog aku ni tau laaa masa tahun 2015 dulu aku ala-ala nak kena diabetes, ke dah kena...hahaha masa tu tak pernah check darah sebab indenial, sekali check secara terpaksa tengok gula dalam darah dah 14mmol/L!gila lah mau cuak gila weh...masa tu pertengahan 2015...aku punya cuak terus aku takut makan dan minum benda manis...memang totally stop!awal-awal tu migrain gak aku sebab aku memang gila minum manis, air coke tu tonggang macam air kosong je hari-hari...huhuhu so then dalam sebulan lebih turun ke 10mmol/L laa gula dalam darah aku...aku jumpa doktor masa ni, doktor suh makan ubat tapi aku taknak, dia cakap kalo taknak makan ubat kena turunkan berat badan 10 kg sebulan, which i dont thikn you can do it...kuang ajo aku rasa doktor masa tu...so aku tekad nak teruskan jaga makan dan masuk program Fit&Cool masa tu...so dari 132 kg berat paling tinggi aku capai, abes program aku dapat berat 97 kg...fuh 35 kg kau turun...maintain gak laa sampai Raya 2016 tuu...memang berubah gila lifestyle, mood, happy aku...serious aku tak pernah rasa...

tapi, lepas tu aku tak sedar diri...mula plak kenal dengan orang-orang yang suka bersosial, mengopi, makan-makan...so life aku jadi macam dahulu balik...mula uncontrolled diet, makan manis, minum manis, malas exercise...dalam setahun berat naik sikit...slow gak dia naik...lepas tu aku on off gak exercise...ada masa aku gila exercise, ada masa aku gila makan...ada masa aku beriya nak turun kan berat...so dalam masa gila nak turun kan berat la aku jumpa Instagram mohdzarindotcom ni...aku inspired by him gila-gila sebabnya dia adalah seorang food blogger tau!yang dah berjaya kuruskan diri...now dah jadi fitness blogger plak...haaa tak ke inspirasi sebab aku pun food blogger yang masih berusaha on and off (banyak off) nak menurunkan berat...hahaha so suka sangat tengok dia share gambar dia dulu dan sekarang...walaupun both nampak happy, tapi now lebih dan sihat dia cakap...so inspiring sangat!
dalam duk follow dia tu, ada dua kali aku berjumpa dia kat running event...masa di Terengganu dan Kuala Kangsar tahun 2018...aku nak tegur ajak ambil gambar tapi aku macam malu...hahaha yang Kuala Kangsar tu lagi la dia siap tegur kawan aku, siap ambilkan gambar kami sekumpulan...alahaiii rugi gila rasa sampai sekarang ni tak ajak dia bergambar bersama...duk inspired dari jauh je, depan tak berani tegur!hahahaha...aku suka dia share pasal exercise dia, makanan dia...memang menarik laaa dia buat...mayb sebab dia pun keje bidang media-media ni, so pandai la kot...aku pun tak sure dia keje apa, tapi dia involve banyak masa promosi filem Upin Ipin baru ni...hehehe...so lepas tu kita follow je la, memang takde la aku jumpa dah....

tapi semalam tetiba dia upload post pasal perkahwinan dan perceraian...omg!terkejut okay...rupanya dia pernah berkahwin dan bercerai...tapi bukan sebab tu aku share benda ni kat sini, tapi kata-kata dia tu...alaaa dari nak jadi sumber inprasi bab kurus-kurus je, terus jadi inspirasi kehidupan kan...hahaha ayat dia aku paling suka bila kita mula appreciate diri sendiri, berani buat pape perkara sorang-sorang kita akan lebih happy...sebab kita being motivated untuk buat pape demi diri sendiri, bukan sebab orang lain...haaa setepek kena kat aku!hahaha....
aku rasa dalam beberapa tahun kebelakangan ni aku diberi nikmat melimpah ruah kawan-kawan...buat apa je, mesti ramai join sampai rasa loser kot kalo pi makan sorang-sorang ni...haaaa memula memang seronok, tapi lama-lama Allah uji sorang, sorang buat perangai yang dari mulanya aku kena bertolak ansur, tetapi lama-lama aku rasa tak best dan tak happy sebab asyik nak bertolak ansur...aku rasa asyik aku je kena jaga hati orang masa tu lepas tu risau nanti orang pikir apa orang kata apa...semua nak kena pikirkan orang, diri sendiri makan hati...lama-lama aku mula start banyak berfikir dan mula bertindak...banyak aku lesson learned sebenarnya dalam isu persahabatan dalam masa 3,4 tahun kebelakangan ni...aku malas nak cerita satu persatu, sebab kang buka aib aku dan pihak lain juga...aku yakin aku pun ada kekurangan juga...insyaAllah aku ambil iktibar...dannn untuk membuktikan aku cuba berubah, aku pi makan sorang diri kat IOI City Mall, aku dah tak rasa cuak, aku dah tak rasa loser makan sorang-sorang...aku siap duduk ngadap pintu masuk tau...hahaha kalo dulu cuak makan sorang, kalo terpaksa pun aku ngadap dapur...hahahaah...so Alhamdulillah aku happy...ecewah acah-acah inpirasi by Zarin la ni...hahaha eh takla, kebetulan dia raise up isu ni, yang aku dah lama pikirkan...dahulukan sayang Allah, sayang keluarga dan sayang diri sendiri!yang lain tu, tak payah sayang sangat, dan tak payah pikir sangat lah...kita hidup bukan untuk please kan orang lain, kita kena please kan Allah yang paling utama dan diri kita sendiri...insyaAllah...
eh ada kaitan ke cerita Zarin dengan cerita aku ni eh...hahaha ah lebih kurang laa...dannn paling aku nak share, lepas Zarin buka post dia tu, dia open question kat story dia...hahaha aku printscreen soalan yang suka la eh share ngan korang hahahaa dann ni rahsia, soalan nombor 2 tu aku la yang tanya...kahkahkahkah...gatal kan?hahahahhaahahahahaha!ok bai!

No comments:

Post a Comment