Wednesday, July 10, 2019

Rayakan sebulan!Eh lebih laaa...hahaha...upss!

Sambungan dari: Seminggu Berhari Raya

9 Syawal lepas kerja aku beraya boria bersama Mrs dengan memakai baju dibuat dari sari yang aku beli di India dulu...sempat la layan anak tekak yang dah lamaaa teringin makan Nasi Lemak Royale, lepas tu kami ke Cyberjaya pula melayan tekak nak minum brown sugar boba tea di Hercaa...sempat ajak Nily untuk join kami membawang sakan!
10 Syawal pula ada bacaan yaasin potluck jamuan raya untuk wing aku di pejabat...so awal pagi dah bangun rebus nasi impit, panaskan kuah kacang dan rendang...kemain meriah menu potluck kali ni dengan nasi kerabu, lamb chop, pulut dan rendang dan macam-macam lagi...sedappp!aku pakai baju dari kain beli kat yindiaaa...cantik!hahaha...
11 Syawal aku buat makan-makan untuk family belah abah datang rumah...sakan memasak dari Subuh weh dengan nasi minyak, ayam masak merah, kari daging, acar, mi hailam, nasi impit, daging hitam dan kuah kacang...mak aku ada juga buat agar-agar buah awal sehari...fuhh nasib baik tahun ni rumah tak diserang secara serentak, so orang datang pun berperingkat so lebih tenang...cumanya kali ni tetamu datang sampai 10.30 malam!hahaha Alhamdulillah...
12 Syawal aku kena bekerja weh!dah la penat gilaaa tapi gagahi juga bangun dan pergi ke pejabat...huhuhu sebabnya banyak benda tak setel lagi, so diskus ngan bos, sambil lepas tu sempat usha website Airasia sebab tengan promo free seat, tapi takde yang berkenan...hehehe...then balik tengahari tu, kami semua gerak ke kebun Pak Ndak aku di Semenyih!yeay kita rayo kobun laa...berkumpul semula beramai-ramai makan ikan keli salai masak lomak cili api dengan kuinin weh...sedap gilaaa...ada lemang, ada pecal...sekali aku beli kek dan sambut Father's Day untuk semua abah-abah kami...hehehe...sambil tu duk bincang pasal next kenduri...hehehe...
13 Syawal masuk kerja balik dan aku mula nak puasa...harapnya dapat laaa abeskan 7 hari puasa ganti dalam bulan Syawal ni...hehehe awal pagi aku dah kalut sebab sampai lambat, then aku ke KL untuk menziarahi family Dr Chin dan sampai kan sumbangan dari pejabat...huhuhu lama gak melepak melayan isteri dia berbual...sedih gila masa aku masuk rumah dan nampak kerusi Dr Chin tu...huhuhu...
16 Syawal aku berpuasa, pastu seharian sibuk gila dengan preparation nak ke Vietnam la, nak buat preparation untuk raya opis minggu depan la...sekali dapat perkhabaran ayah kepada Lin, rakan sepejabat aku meninggal...dalam sibuk tu, Alhamdulillah sempat juga berkejar ke Tanah Perkuburan Bukit Kiara lewat petang untuk menziarahi Lin sekeluarga...aku pergi naik kereta Irma sebab rasa penat sangat nak drive, balik tu Irma hantar ke KL Sentral dan aku naik ERL balik ke Putrajaya...nasib baik sempat tapau 4Fingers, so berbuka dalam kereta dengan 4Fingers laa...hehehe...
then plan asal aku nak jemput kawan-kawan makan di rumah pada 18 Syawal terpaksa dibatalkan atas sebab-sebab tak dapat dielakkan...sedangkan dah keluar invitation tau, ramai plak tu aku ajak...huhuhu tapi sebabkan kawan-kawan matriks aku dari Johor ada kat sini, so diorang insist gak nak jumpa...last sekali aku ajak je datang rumah aku...aku masak-masak la sikit...hehehe then petang sikit aku ajak Mrs dan Dini sekali datang makan....ootd raya dilupa jangan okay, kemain aku dah mula main mix and match sekarang...hehehe i loike!
19 Syawal aku kena kerja sampai malam!gara-gara nak meeting di Vietnam ni...dah la ada tragedi emosi dengan boss aku masa ni kan, nasib baik lepas tu dia belanja makan pizza...tu pun makan dah dekat kul 5 petang...mana tak berangin aku...hahaha...balik malam tu terus packing barang semua...esok pagi dah nak ke airport...
20 Syawal hingga ke 22 Syawal pula aku hadiri mesyuarat ASEAN di Nha Trang, Vietnam...tetappp pakai baju raya okay kat sana...hahaha sis kan over tahun ni, baju raya melimpah ruahh...hahaha...aku taknak cerita details lagi pasal Nha Trang ni, akan share kemudian ya...tunggu turn!hahaha...
dan pada 24 Syawal pula ada sambutan raya besar-besaran di pejabat aku...sakan weh makan dan bergambar...siap DG pun datang...cawangan aku bertugas siapkan photobooth...layan je la kannn...hehehe cuma yang tak bestnya ada menu penyebab orang sakit perut esoknya tu...huhuhu lesson learned la lepas ni ye kawan-kawan...hehehe...
hari Sabtu, 25 Syawal aku jalan sakannnn dari pagi bawak ke malam!mula dengan siapkan nasi lemak untuk Zu, Asie dan Nor bersarapan raya kat rumah aku, then kami gerak ke Lubok China hadiri kenduri Puan Sham, then kami ke open house Khaidir di Cyberjaya dan open house En Salim di Kajang...kenyang gila makan weh!ootd raya adalah kain yang dibeli di Jakel Textile dan bibuat kebaya mini...bukan kebaya sangat la sebab takde cutting sangat pun...macam mini moden gak la...hehehe kemain feeling pakai ngan handbag bulat beli kat Vietnam...hahaha...
dari rumah En Salim aku sambung sendiri ke rumah Cik Lyn di Kajang dan lepak sampai Maghrib...lepas Maghrib aku ke rumah Muni di Bangi, siap plan dengan Ain bertemu di sana...lama gila tak jumpa diorang ni, mau 10 tahun kot...hehehe Alhamdulillah walaupun kenyang gila sampai sendat kain, aku happy dapat attend kebanyakan jemputan walaupun ada sikit yang tak dapat dipenuhi...hehehe...
dan pada 26 Syawal pula awal pagi dah bersilat aku kat dapur memasak untuk celebrate birthday adik aku...punya la penat memasak dah macam buat open house...hahaha kemain banyak menu mak aku nak buat...aduyai...layan je laaa...hahaha...lepas makan semua, aku bantai tido kepenatan!
dan petang sikit tu, lepas Asar aku gerak ke rumah Liana dan bertemu Dini kat sana...jammed wei!so apa lagi, dah makan siap pakej sambung tido kejap kat rumah Liana malam tu...hahaha dah dekat 10 malam baru la kami bergerak balik...hehehe...
dan pada 28 Syawal aku dapat jemputan menhadiri Jamuan Raya FST UKM selaku Alumni yang terlibat dengan program diorang masa bulan puasa tu...haaa apa lagi mestila excited nakpi...haha sampai je rupanya kena duk meja vip weh, sekali dengan dekan semua...nervous aku...hahaha rasa tak kenyang makan...pastu aku dengan Ika pi makan kat khemah-khemah staff je, baru kenyang...hahaha ramai gak muka-muka yang dikenali kami jumpa then sempat terjah makmal Chubby kat bangunan Biologi...hehehe...
29 Syawal  puasa lagi dan raya sebab habis ganti puasa!Alhamdulillah setahun dua kebelakangan ni aku rajin nak mengganti puasa masa bulan Syawal...kalo tak tu, dah masuk Rejab Syaaban baru aku terhegeh-hegeh nak mengganti puasa...gigih aku pakai baju raya hari ni, konon nak berbuka luar, tapi semuaaaa kawan aku takleh teman aku tau...sedih aku...so takde sape nak layan aku ambil gambar ootd...hahaha tapi last sekali balik rumah mak abah ajak tengok cucu kat Nilai then kami pi makan nasi arab!hahaha so takde ootd untuk baju raya terakhir ni haaa...lepas ni kita repeat baju raya balik...gitu banyak tauu baju raya aku tahun ni...hahahaha...
dann raya tak abes lagi weh...hahaha pada Sabtu, 3 Zulkaedah kami jalan raya geng UKM...plan asal nakpi semua rumah walaupun berdekatan, tapi pikir balik penat je sebab orang yang sama kan...so kami decided buat potluck je kat rumah Sara...memasing bawak menu kemain banyaknya...Kaklia masak lontong, sambal dan pulut...Sara buat nasi impit dan rendang ayam, chubby bawak durian, Ika masak mi goreng dan kuah santan...aku masak kuah kacang dan congo mars!terbaik!
dari rumah Sara kami beraya ke rumah Enon pula di Semenyih...Enon ni memang sama course dengan kami di UKM, tapi Chubby dan Ika sama sekolah dengan laki Enon, si Najib tu haa...haa elok la reunion UKM plus Seratas!hahaha...happy dapat berjumpa lepas setahun tak jumpa...hehehe insyaAllah nanti kita jumpa lagi...
selesai dengan geng UKM ni aku jumpa Mrs dan kami gerak ke rumah Dini pula petang tu...sampai sana sakan lagi makan...sedap gila nasi ayam Dini dan laki dia masak, bertambah-tambah aku...hahaha kenyang ya amat aku petang ni...hahaha rumah Dini ni dah berapa kali dah aku datang raya ni, memang takde istilah segan!hahahah...dan balik tu aku ngantok gila sebab kenyang!
dan tambah lagi sikit pada 4 Zulkaedah kenduri kobun sempena birthday arwah wan ke 101 tahun...kami buat doa selamat dan tahlil sambil berkumpul bincangkan kenduri kawin adik sepupu aku next week...haish makin lama, makin ramai potong line sis...sis bila nak bertemu jodoh ni...hahaha...bertabah laaa...
dan dengan itu berakhirlah ceritera raya aku yang lebih sebulan!hahaha...sape yang kenal aku, aku memang raya beriya...sebab aku rasa ini laaa masanya nak berkumpul dan berjumpa sedara mara, rakan-rakan yang susah nak jumpa tu kannn...so gunakanlah peluang yang ada sebaiknya...insyaAllah...tahun depan belum tentu kita dapat bertemu lagi kan...so ambil gambar memang wajib kalo dengan aku ni...hehehe...so semoga kita bertemu lagi Ramadhan dan Syawal yang akan datang...InsyaAllah...

6 comments: