Monday, July 29, 2019

Ni Hao Taiwan - Day 3.2

Sambungan dari: Ni Hao Taiwan - Day 3.1

jam 10.40 pagi bergerak meninggalkan Yehliu Geopark dan menuju ke Jiufen yang merupakan pekan lama (old town) di atas kawasan pergunungan...boleh tahan pening gak naik bas berpusing-pusing tu...huhuhu perjalanan mengambil masa hampir 1 jam juga...so dalam bas tu guide dah cakap kita akan berhenti selama 2 jam di Jiufen sekali untuk lunch...dia cerita la mana nak makan semua, tapi memang takde halal la sini...dia duk promote teahouse kat Jiufen sebab memang terkenal dengan teahouse...
sampai di Jiufen ni kena tukar naik bas local diorang...tapi guide bawa la nanti...takde masalah pun so yang ni kena bayar sendiri NTD15, guna je Easy Card, mudah...if guna cash kena ngam-ngam sebab takde baki diberikan...dalam 10 minit gak bersesak naik bas tu, mujur dapat duduk...yang berdiri kesian sebab bas tu mendaki tinggi gak, so memang kena pegang kuat... 
sampai kat atas tu nampak view lawa...masa ni baru lepas hujan...so sejuk gak laaa area sini...cantik view sini...then guide bawa kami sampai ke pintu masuk Jiufen Old Street yang sesak gilaa...kat sini ada banyak gilaaaa lorang-lorang kecik yang kita leh explore...memang sini famous dengan alley ni laa...
tapi sampai depan tu je tak sanggup nak masuk sebab ramai gilaaaa manusia!huhu pasrah...guide pesan jam 1.30 petang kumpul kat sini balik...then kami pun berjalan sendiri, memula aku follow gak guide tu dia cakap ada yang kami leh makan, sotong goreng...tapi bila sampai kedai tu, aku tak yakin plak...hahahah...takpela kami jalan sendiri je la, cuci mata....
sempat juga aku merasa pineapple tart kat sini, guide suh...aku telan je la...kat Taiwan ni memang sangat famous dengan tart nenas ni, kita masa raya je kan...hahaha diorang sepanjang tahun...memang orang beli buat souvenir...aku beli gak tapi bukan kat sini...nanti aku share tempat ada halal...hehehe...sebelum tu layan gambar dulu...
masa tengah sibuk berjalan dan bergambar nampak orang pakai tudung tengah makan aiskrim..aku memang baca orang cakap leh makan aiskrim peanut kat sini, sedap...budak tu cakap depan sikit...haaa sampai je terus laaa kita beratur nak membeli...hehehe...harga satu aiskrim adalah NTD40 sahaja...aku yakin je la makan kat sini kan...tapi masa dia buat tu tetiba nampak dia letak coriander leaf dalam aiskrim, aku macam eh?biar betul...sedap ke ni...
sekali gigit, mak aihhh sedapnyaaa...rasa wrap tu, asikrim, kacang dan coriander leaf tu seriously satu kombinasi yang harmoni dalam mulut!hahahaha rasa nak beli lagi tapi tak koser nak beratur panjang dah weh...so nikmati je laaa sorang satu aiskrim tu sambil berzikir sedap...hahahaha sekali tengan makan jumpa guide then dia cakap alaa lupa nak cakap kat semua orang yang aiskrim peanut ni pun antara yang wajib cuba kat sini...hehehehe...
then kami jalan je laaa....sampai ke penghujung jalan...jauh gak la...tapi kedai nya kebanyakannya sama je barang yang diorang jual...tapi kami jalan je la nak abeskan masa...sebabnya bukan nak makan pun, so jalan je laa...sampai hujung tu, memang facing laut lagi laaa...then sempat singgah ke Hanlin Tea House yang merupakan tea house pertama menghasilkan bubble tea kat Taiwan ni katanya...haa so layan la bubble tea seround harga NTD100 tapi bubble tea dia pakai paper cup so tak nampak rupa bubble tea dia...hehehe tak hipsturrr la...tapi rasa dia ok la, light tak manis sangat dan bubble tea dia sedap!abes la makan sorang satu, terus kenyang...
then kami patah balik dan carik lorong nak ke Ah Mei Tea House yang merupakan tea house paling famous kat sini sebab lawa kot ke sebab dia memang bangunan lama yang historical aku pun tak ingat...tapi guide memang promote la ke sini...masalahnya nak ke tea house ni kena turun tangga weh...dah la lutut aku masih ketor...hahaha tapi redha, nasib baik tak sampai paling bawah...hahaha...tapi masa nak ambil gambar tu la hujan turun lebat gila weh...ingat sikit-sikit sekali makin lebat...
masa ni kami berdua memang stuck kat tempat masing-masing berdiri sebab tetiba je lebat gila...aku kat depan kedai kecik tepi tangga, Zu kat pintu masuk tea house...asal plan memang nak masuk, try la tea diorang kan, sebab katanya menarik tea ceremony tu...tapi hujan dan basah gitu, hilang mood aku nak layan tea tau...huhuhu then bila redha sikit je, kami terus ambil gambar balik sikit, then lari naik atas semula...
sampai kat tempat berkumpul, masih awal lagi...aku ingat nak solat dulu, sekali takde tempat sesuai...dah la nakpi toilet dia hazabedah punya tangga tapi tak tahan punya pasal gigih laaa menurun dan menaik semula...toilet dia open tang sinki tu, so takleh aku nak ambil wudhuk...dah la hujan, basah semua tempat duduk...so memang tak de tempat aku nak solat...masa kami setel semua ni masih awal, so kami lepak je la kat 7E main internet...sampai 1.30 petang kami berkumpul semula reramai...
then semua dah sampai, kena jalan kaki mendaki sikit nakpi tempat naik bas...sampai je dekat bas, tetibaaa hujan lebat balik...sib baik sempat naik...huhuhu masa balik ni aku kena berdiri...memang mencabar la bila bas menurun curam membelok belok tu...oh ya turun pun kena bayar NTD15 ya...hehehe...
sampai je bawah, terus masuk ke bas kami dan kami buka laaa bekal nasi goreng Brahim's kami...ya ampun dalam pening kepala duk naik bas berpusing-pusing tu, abes gak separuh nasi goreng tu aku makan...siap dengan coklat lagi...hahaha...sambil tu dengar laaa guide duk bercerita tentang destinasi kami yang seterusnyaaaa...

2 comments: