Friday, July 26, 2019

Ni Hao Taiwan - Day 3.1

Sambungan dari: Ni Hao Taiwan - Day 2.2

hari ketiga di Taiwan, so hari ni tak bangun awal sangat sebab kami ambil day tour dari Taipei je hari ni...haaa senang je dalam trip kali ni, aku memang amik day tour dari Klook jer...senang cerita...hahaha ada pro and cons la amik day tour ni, tapi untuk mudah, less hassle, takdan study...so aku prefer ambil day tour je laaa...hahaha...so bangun pagi tu layan maggi seround dulu...
then dalam jam 8.15 pagi kami jalan kaki menuju ke Beimen Station...tak jauh sangat pun dalam 1km lebih sikit je...masih pagi so kedai pun tak buka lagi...so jalan kaki, singgah Family Mart beli teh susu...suka sangat aku minum teh susu ni, siap ada macam-macam perisa!hehehe...
kami jalan kaki sampai Beimen Station, then naik MRT ke Ximen Station...senang dalam line yang sama jer...aku follow je arahan dari Klook tu untuk menuju ke Gakuden Bakery, tempat naik bas untuk day tour hari ni!yeay sampai je bas dah ada dahhh...so untuk hari ni, aku ambil day tour ke Yehliu Geopark, Jiufen dan Shifen dengan harga RM97 sahaja...ok la kan...so jommm masuk bas!
tepat jam 9 pagi bas pun berjalan dengan tour guide start berceloteh...masa ni aku baru tau rupanya Taiwan ni ala-ala macam Kashmir dalam India la...diorang nak be independent, tapi China kontrol tak bagi...tapi diorang masih negara sendiri, tapi still macam bawah jajahan negara China...gitu la...dan Taiwan ada banyakkk sangat national park...memang tak larat nakpi semua...so to all nature lover out there, you guys should explore Taiwan okay!hehehe....
dalam setengah jam perjalanan, kami pun sampai ke Yehliu Geopark ni...admission fee kat sini adalah NTD80 dan tidak termasuk dalam harga day tour...so guide akan kutip sesiap la masa dalam bas nanti...ada juga Klook jual tiket ni online, tapi aku tak beli...so tak sure mana lebih untung beli sesiap dari Klook or bayar direct pada guide...masa dalam bas ni, guide cerita laa pasal Yehliu Geopark, siap tunjuk gambar dia...suggest mana batu patut pergi ambil gambar etc...dengar je la, paham nye idok sebab tak study sangat kan...hahaha...
sebelum turun bas, guide cakap kami ada masa 70 minit je, so dia siap bagitau laa kul berapa kena berkumpul balik kat bas...masalahnya 70 minit dari dalam bas, turun bas bapak punya ramai orang, nak kena tunggu guide siap beli tiket, bawa kami semua sampai ke pintu masuk je aku rasa abes 10 minit dah...huhuhu...so macam berkejar gak la aku rasa masa ni...
masuk je Yehliu Geopark ni, macam kena jalan ke dalam sikit laaa nak sampai area pembentukan batu-batu unik yang terhasil dek hakisan angin dan air laut ni...masa ni aku dan Zu bergegas gak jalan sebab semangat nak ambik gambar batu...hahaha dah la ramai weh, rengsa betul...
sampai je kawasan tepi laut yang panas gilaaaa tu, kami dah lupa dah apa nasihat guide tadi...jalan mana dulu...main pi je mana teringat sebab panas sangat!takleh pikir secara normal....hahaha basically akan ada dua laluan, satu ke kiri dan satu jalan terus je...so kita ke kiri dulu laaa...ada laaa guide cakap masuk area ni, jumpa batu bentuk ni, masuk area tu jumpa batu bentuk tu...tapi masa masuk ke kiri ni aku tak sure batu apa yang aku jumpa...hahaha!
kitorang belasah je la bergambar kat mana yang rasa takde orang...sebab mana-mana pun penuh orang weh...siap ada batu yang orang beratur panjang...aku tak sure pun bentuk apa...ada laaa jumpa batu bentuk love...haaa ada gak jumpa macam ala-ala Queen's Head ni...so kelompok-kelompok batu ni diorang panggil Mushroom Rock...ada part aku baca dipanggil Ginger Rock...ada gak panggil Honeycomb Rock...entah la aku tak pandai bab geologi sangat...hahaha aku tak reti nak bezakan...layan bergambar je laaa...
kat sini gak aku jumpa Candle Shaped Rock ni, guide cakap kalo rajin tunggu lamaaa masa ada ombak menghempas batu dari bawah, lagi cantik air keluar dari celah-celah batu tu...aku pun tak pasti sangat camne rupanya, tapi batu-batu bulat kecik tu memang terjadi secara semulajadi, bukan orang letak batu kat atas tu...hahaha...
kalo tengok batu lubang-lubang ni macam geli gak kan...aku duk bayang ada ulat keluar dari lubang...hahahaha layan je la bergambar weh...carik port tak ramai orang...kat sini ada part dia pasang line merah, so takleh jalan melepasi line merah tu...mayb faktor keselamatan kot...masa ni memang panas sangat weh...bertabah je laaa...hehuuu...
dalam 15 minit kat area tu, kita terjah ke bahagian yang satu lagi...jalan jauh ke depan sikit...manusia memang ramai gilaaa masa ni...dah la panas weh...memang jalan tak berapa nak ikhlas la...masa ni peta kat tangan pun buat kipas diri je, tak mampu dah nak carik mana batu yang lawa-lawa sikit kan...redah je laaa....
sampai kat belah satu lagi tu nampak ada satu jambatan panjang kecil orang beratur ramai gila...rupanya tu queue nak ambil gambar kat Queen's Head weh!gila lah...sib baik tour guide ada pesan tak payah beratur, pi belah belakang Queen's Head tu pun okay...so ayuh la kita follow cadangan dia...masa pun tak banyak nak beratur kannn...
sampai belakang tu memang takde orang....cumanya bergambar kau tu penuh la orang kat belakang kan...hahah takpelaaa janji ada gambar kan...asalnya kami je kat sini, sekali ramai plak datang sebab tak sanggup nak beratur panjang tu kan...jadi la weh, nampak gak la bentuk Queen's Head tu kannn...katanya ni la batu paling famous kat sini tapi dalam masa beberapa tahun lagi ahli geologi predict batu ni akan jatuh gak laaaa dek hakisan sebabnya 'leher' Queen ni dah makin mengecil...
lepas ambil gambar dengan Queen's Head, kami jalan lagi la kawasan sekitar dan mengambil gambar...dah tak carik dah batu yang ada dalam peta tu, belasah je laa...masa pun dah tak banyak...selesai bergambar semua, terus kami gerak ke bas semula...haa ni la kekurangan dia bila ambil day tour, masa kita limited sikit...tapi tak semua trip macam ni, masa ke Alishan semalam aku rasa just nice timing dia...
masa on the way keluar tu, lalu balik kawasan orang duk rehat...kat situ aku ada batu tipu, replika...bak kata guide kalo rasa kecewa tak jumpa batu yang dicari, ambil je gambar kat sini...hahahaha dennnggg...tapi dia pesan dah awal-awal jangan pi sini dulu, takut sampai je nampak ni, dah tak masuk sampai dalammmm...ingat yang ni asli punya...hahaha...
jam 10.40 pagi, semua dah sampai dah kat bas...kemain punctual semua orang...baguskannn...hehehe masuk je bas dapat air Klook ni...nyaman...memang banyak gila bas Klook kat Taiwan weh...abes dia conquer laaa segala bidang pelancongan kat sini agaknya...hehehe tapi mudah la, i like jer...ikut suka masing-masing la kan...hehehe so rest jap dalam bas untuk ke destinasi seterusnya!

4 comments:

  1. Queens Head tu aku tengok macam kepala budak dalam Simpson nun. Aspirasi dari batu ni aku rasa. Nanti ko gi Cappa, jumpa lah juga batu2 gini tapi lagi besar.

    ReplyDelete
    Replies
    1. hahaha kan pelik sikit tapi raikan la keunikannyaaa...hehhe insyaAllahhhhh

      Delete
  2. Sama la... ambik klook jugak haritu sebab hotel seberang jalan je dari bakery. Tapi serious memang tak cukup masa. Dok terkejar-kejar je. Yg Queen Head tu sebab serupa patung Queen Nefertiti yg famous tu...

    ReplyDelete