Wednesday, July 31, 2019

Ni Hao Taiwan - Day 3.4

Sambungan dari: Ni Hao Taiwan - Day 3.3


kami tiba semula di Gakuden Bakery, di luar Ximen Station...berhampiran tempat turun bas tu ada Vigor Kobo, sebuah kedai pastry terkenal di Taipei yang ada menghasilkan produk halal...so kami singgah dan beli buah tangan untuk rakan sepejabat dan orang rumah...agak mahal juga laaa barangan kat sini, aku dan Zu beli Pineapple Cake dan Milk Sun Cake yang paling famous antara semua tu dengan harga NTD710 juga la...pejam mata je laaa...hahaha...
then kami menaiki train dari Ximen Station ke Nanjing Fuxing Station dalam line yang sama...so senang la kan...sampai je sana, kami pasang Waze mencari arah ke Kunming Islamic Restaurant...haaa masa dah hampir nak sampai tu was-was gak betul ke, sebab kawasan tu macam tak banyak kedai buka...tapi bila nampak signage hijau terus girang rasa hati...hahaha...
masuk je, kami terus duk belah dalam, dekat dengan kaunter...duduk je terus dapat menu...masa ni aku tengok staff dia macam orang Melayu tapi kekwat taknak cakap melayu ngan aku...sekali rupanya bukan weh...orang negara apatah tapi muslim laa pakai tudung macam orang Malaysia...hehehe...so moh la usha menu...aku snap semua sebenarnya tapi banyak nau, so selected je la aku letak...dia ada menu arab, menu india, menu cina...tapi tak banyak sangat menu pilihan chinese food dia...aku dah cakap ngan Zu taknak indian food...hahaha...oh ya masa kat kedai ni, nampak macam ada orang malaysia, tapi kita sombong sikit laa...hahaha yang sebenarnya aku dah konpius orang malaysia ke orang mana, so malas nak tegur...hahaha...
so kami order kung pao shrimp (NTD280), fried beef with green onion (NTD280) dan sayur kobis tak sure harga tapi in total kami makan tu adalah NTD780...hahahaha mahal weh...tapi puas hati sebab sedapppp...lama rasa tak makan sedap dan sempurna sebegini...hahaha over kan... 
masa makan owner dia kejap datang sembang, pastu datang lagi dan lagi...dia mula suka sembang ngan aku bila dia tau aku pernah ke Xian...owner ni orang Myanmar, tapi Myanmar yang dah ke arah China...aku pelik gak sebab muka dia China, tapi orang Myanmar..tu dia buka cerita parents dia memang kat China apatah, kawasan kuat Islam gak...pastu lama-lama sembang tetiba dia buka cerita pasal dia sedih anak perempuan dia kat Taiwan ni dah macam tak amalkan gaya hidup islam, dia frust sebab dia sibuk kejar kaya duk Taiwan, anak dia hilang agama...gitu la sampai dia nanges weh masa citer tu, aku kaget jap...punya laaa dahsyat sembang hati ke hati sampai dia leh nanges depan aku...huhuhu sib baik skill pembimbing rakan sebaya ada lagi kan, so aku keluar la skill tu...hahahaha bagi ayat-ayat power sikit, baru dia senyap...last sekali dia sebut, thank you so much, i am having a really good conversation with you today...pastu aku ingat dah cakap camtu, dapat la harga murah sikit, diskaunn...tapi nan hadooo...ceh!hahahaha 
then gerak balik tu naik train balik ke hotel...sempat intai Ning Xia Night Market yang tak jauh dari hotel...tapi takde apa weh...night market Taiwan ni memang banyak tapi semua tak kena jiwa...paling takleh blah rasa macam fun fair kita zaman dulu kala, banyak gila game kotak tu weh...ramai plak tu tua muda yang main...hahahaha....
then before balik bilik, sempat singgah Family Mart duk borang setiap satu jenis teh susu ni...hahaha aku suka weh...paling suka kaler coklat tu...nyummeh sangat kalo minum masa sejuk weh...so kat Taiwan memang aku layan teh susu je la, kopi tak pandang langsung wehhhh...hahahaha...
sampai bilik duk melepak...Zu dah siap mandi nak tido...sekali aku buat keje gila nakpi makan ayam goreng!hahaha sebenarnya aku tak kisah pun nakpi sorang, tapi Zu risau lak...hahaha so dalam muka mamai, terpaksa gak ikut aku...hahaha so kami jalan kaki ke Beimen Station lagi, masa masuk bawah underground tu baru perasan area tu banyak gila gerai makanan halal Indonesia...haaa aku share je la, katanya murah...tapi aku tak makan pun kat sini...dari Beimen Station kami ke Gongguan Station sekali lagi...
kemain happy aku nampak Fried Chicken Master ni kann...hahaha so malam ni try yang Jimbo plak...dia ayam macam popcorn chicken tu then dia gaul dengan sos dan sayur apa tahhh...haaa sekali sedap gila weh...pedas tajam masam sikit tapi sedappp sangat!suka gila kami makan...hahaha ayam goreng biasa yang beli tak berusik langsung dahhh...hahaha simpan je la untuk breakfast esok...hehehe...
then dah alang-alang keluar aku ajak je Zu ke Shilin Night Market...kiranya ni laaa night market paling besar dan paling famous kat Taiwan...kami turun di Jiantan Station then jalan kaki ke night market ni...sebelum sampai ke night market yang sebenar pun dah banyak gerai-gerai tepi jalan masa ni...layan cuci mata je la...tapi aku pelik sebab aku bayang sini lagi jauhhh membangun dari Malaysia, tapi banyak gila orang main game kotak, tikam-tikam tu tepi jalan weh...hahaha...comel jer...
then sampai kat Shilin Night Market lagi aku terkejut sebab antara aktiviti yang famous kat situ adalah tangkap udang...pelik betul wehhh...hehehe...comel je aku rasa duk cangkung kat pasar tangkap udang ni...hehehe...tapi maybe diorang jauh dari hutan kot, takde sungai ke...entah aku pun tak pasti la...
dan kat sini laa kami berdua beli souvenir sikit...aku rasa mahal gila fridge magnet dia weh so aku beli sikit je laaa...tapi dalam sikit pun, abes gak NTD400 untuk beberapa keping fridge magnet tu...huhuhu Zu je sakan beli souvenir...aku macam sayang plak duit...then aku pun tak berkenan sangat barangan yang dijual di night market diorang ni...so aku tunggu Zu je laaa...
setel membeli kami pun kembali kehotel....sempat beli strawberry harga NTD100 tepi jalan, sebab teringin kann...sekali tak sedap!masam weh...nyesal beli...hahaha dan malam tu kami pun pengsan kepenatan...sakan nauuu berjalan dari pagi sampai ke lewat malam...hahaha...rasa macam jiwa muda plak bila keluar malam ni, sebab macam dah lamaaa tak keluar malam...macam dah tuaa...hahahaha ok dah, nanti kita sambung lagi...hari-hari akhir kami nak explore Taipei plakk...tungguuuu,,,,

2 comments: