Wednesday, December 21, 2016

Mendaki Batu Caves

kerana tahun 2016 ni merupakan tahun belajar nak hiking, makanya banyak la perancangan dibuat dengan rakan-rakan sebaya di pejabat tuh nak mendaki mana-mana bukit yang beginner level sekitar KL dan Selangor...hehehe so pada bulan Mei yang lepas, selepas mendaki Bohey Dulang dan Bukit Broga pada bulan April, kami telah memilih Batu Caves untuk didaki!yeahhh...hehehehe 

seawal jam 7 pagi kami berjanji untuk berjumpa di sekitar Warung Selero Klate Kito yang terletak di Taman Samudera, Batu Caves!sebelum hiking, kitorang bantai duluuu makan nasi lemak, nasi dagang, laksam, keropok lekor dannnn ubi goreng...hahahaha carbo loading sungguh tau...hahahaa...
lepas dah kenyang kitorang pun mula gerak ke Batu Caves yang merupakan salah satu bukit batu kapur yang terdapat di Malaysia yang menjadi lokasi beribadat bagi penganut agama Hindu...selain tu, ia merupakan salah satu lokasi tarikan pelancong bila ke Malaysia ni, so kami selaku pelancong dalam negara ni, rasa haruslah kami terjah juga tempat ni...sambil melancong, sambil exercise la kononnya...almaklum, nak kena naik 272 buah anak tangga ok di Batu Caves nih!hahahaha...sampai di lokasi, terus masuk parking...ada bayaran dikenakan tapi aku tak ingat berapa...masa kami pergi ni tak ramai orang lagi, so dengan mudah dapat parking kat dalam...keluar kereta, kitorang jalan-jalan dulu kat bawah tu sambil menanti rakan yang dan-dan tu sibuk nak memerut...hehehe dikatakan kat belah bawah ni pun ada dua buah gua yang kecil tempat mereka beribadah, tapi kitorang tak masuk laaa...sebab niatnya nak mendaki tangga tu, so haruslah menuju ke arah gua tertinggi di situ sahaja...
sambil menanti member, kitorang sempat la posing-posing kat bawah tu...banyak gilaaa burung merpati kat bawah ni tau...acah-acah kat London plak...eh kat Jaipur!hehehehe kalo ke Batu Caves ni, memang dari jauhhhh dah nampak la patung Dewa Murugan berwarna emas ni...memang lambang Batu Caves la patung ni kan...kat sebelah patung tu luas terbentangggg 272 anak tangga yang bakal kami jejaki...hahahaha 
selesai semua urusan, kitorang pun dengan tak sabarnya mula kan pendakian anak tangga di Batu Caves!memula segan gak kot orang pandang-pandang pompuan bertudung masuk tempat ni, sekali tengok ramai jerrr orang bertudung kat situ, terus takde rasa malu dahhh...hehehehe slow-slow kita mendaki...jangan gelojoh sangat, takut semputttt....sambil menyusun teknik pernafasan yang betulll...hehehe...
sampai separuh anak tangga, sempat laaa berhenti melepaskan lelah...pusing belakang nampak bandar KL kot...hahaha ntah tak sure...ke Gombak tu...yang pasti, haa kau besar gila patung emas nih...
masa pertengahan pendakian ni, nampak signage ke Dark Cave Conservation Site...katanya boleh masuk dalam gua ni untuk lihat dengan lebih dekat gua batu kapur ni...tapi sayang amsa kitorang sampai ni, dia tak buka lagi...nak tunggu tu haruslah malas kannn...so kami meneruskan je perjalanan naik ke puncak Batu Caves ni...
pendakian sebanyak 272 anak tangga ni rupanya takde la mencabar sangat...eh...hahaha tapi serius betul tak mencabar sangat...ingat kan mencabar abes...jalan punya jalan, tengok kat tangga ada tanda bilangan anak tangga, terus cakap, eh dah sampai dah?ke dalam ada lagi?hahahaha takbbur okey!mentang-mentang lepas naik Bukit Broga dahhh...hehehehe...
sampai kat atas tu tengok banyak kerja-kerja penambahbaikan sedang dijalankan...so ambil gambar je nampak tiang la, nampak kanvas lah....pasrah jer laaa...layan tengok pembentukan batu kapur kat sini...haaa ingat kan sampai atas tu, dah abes dah la kan...sekali rupanya leh masuk ke dalam lagi...dannn paling aku kagum, pada aku kawasan sekitar ni bersih...takde la kotor gila...ingat kot dalam gua, kotor la kan lantainyaaa...tapi ni tak ye, ok pada aku....
masuk je ke dalam gua pertama tu, dari jauh dah nampak tangga menuju ke arah another guaaa dengan cahaya matahari yang memancar!ehhh cantik!aku suka view sini tau...nampak macam mistik-mistik gituh...hehehehe...
daki tangga tu, pandang atas, wahhhh berlubang rupanyaaa...terus nampak hijau-hijau pokok dan langit biruuu...cantiknya view dekat sini weh...suka gila aku...enjoy layan pemandangan kat sini....actually naik tangga ni ada sebuah kuil lagi...mayb kat sini kuil paling tinggi level kot tapi aku tak sure la, tak pi tengok pun...layan view batu kapur ni jer...oh by the way, pada aku kalo melawat tempat-tempat gini, bergantung pada niat la yer...ada yang tak suka, ada yang kata tak boleh...untuk aku, aku hargai keindahan nature gitu...sambil nak peluh-peluh, bukan niat nak ibadat ikut agama diorang pun, so insyaAllah ok...
selepas puas bergambar kat atas tu, kami pun bergerak turun semulaaa...berpeluh la jugaa masa ni sebab panas kan dalam gua tu, tapi tak lenjun mana...memang sesuai lah pakai jeans je mendaki kali ni...ala-ala tourist la uolsss...hehehehe
masa turun ni sempat la usha monyet yang banyak di kawasan tu...hati-hati tau, aku dengar cerita kadang-kadang monyet ni menggigit juga...so jangan nak acah-acah bermanja pula dengan monyet kalo ke Batu Caves ni okey....hehehehe so puas hati dah sampai Batu Caves akhirnya walaupun niat asal nak peluh sakan, tak dapat...tapi takpela, janji ada gak peluh-peluh manja sambil melawat tempat menarik dalam negara sendiri kannn...asyik keluar negara jer, bila lagi nak jengah negara sendiri yang banyak tempat menarik nih....haaaa saya sudah, anda bila lagi....=D

2 comments:

  1. seriusly memang teruja jugak nak tahu apa yg ada dlm Gua Batu Caves nie...tq for the info ...nmpak tinggi sgt tangga tu...tapi x letih sgt ehh...patung dewa emas tu mmg besar giler kann...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hehehe cantik juga gua kat atas tu. Klo ada masa boleh la cuba hiking kt situ 😁

      Delete