Friday, August 9, 2024

Vietnam - Da Lat Part 4

Sambungan dari: Vietnam - Da Lat Part 3

dan dari Mongo Land kami ke Clay Tunnel pula...susun tempat ni semua dah ada dalam itinerary...tapi bila sampai sini, sorang taknak masuk sebab dah tak larat...yang sorang dengar tu pun cakap taknak masuk sebab asyik bergambar je, pastu sorang lagi pun ikut nak lepak je ada kedai makan depan tempat ni...masa ni rasa macam eh dah semua taknak masuk tak payah la singgah kan...tapi sekali member yang buat itinerary ni teringin nak masuk juga, so aku pun layan kan aje laa masuk sekali...dalam ni macam kampung yang semuaaa diperbuat dari clay...aku layan je la bergambar, cumanya aim aku masuk sini nak bergambar dengan patung muka ikonik Dalat tu hahahaa orang kata tak sah sampai Dalat kalo takde gambar ni hahaha so kita layannn...oh ya tiket nak masuk ni adalah VND120,000...
dan sampailaaa ke destinasi terakhir kami untuk hari ini, yang aku tunggu-tunggu gak sebab nak layan naik coaster! Datanla New Alpine Coaster nama tempat ni...harga naik coaster ni adalah VND250,000 seorang...mahal sikit tapi cayalah cakap aku, berbaloi!hahaha so sampai je macam konpius sikit sebab ada a few nama tempat sama tapi betul la tu driver dah bawa kan hahaha sampai dah petang ni macam tak ramai orang dahhh...so takde beratur panjang pun...
so lepas beli tiket nak kena la beratur naik coaster ni, mula baca dia kata kena naik berdua dan limit berat berdua adalah 150 kg je! aaa sudah  sebab kami berlima, acaner...pastu bab berat tu payah gak hahahaha...sekali masa nak naik dia kata leh je naik sorang...haa terus aku naik sorang je!hahaa best gila weh kita kontrol macam naik luge dan toboggan juga laaa...kontrol handle dia tu je...hehehe best gilaaa, view pun lawa dalam hutan...cuma payah la nak buat video or gambar...even sebenarnya takleh pun, bahaya...aku siap kena marah ada satu masa tu berhenti nak naik bukit ada staff jaga hahaha dia marah pegang hp hahaha...
kita akan naik coaster ni sampai ke Datanla Waterfall...so kat sini kena turun laaa...layan bergambar, leh tengok gak gambar naik coaster kita tadi kalau nak beli...kalo tak puas hati gambar sini jangan risau lepas ni ada satu round lagi jalan nak balik if nak beli gambar...so kita layan bergambar kat air terjun je la dulu...hehehe...
dan lepas bergambar moh ler balik...masa balik ni lama sikit beratur nak naik coaster sebab ramai orang nak balik gakkk...huhuhu dan masa balik ni banyak naik, so kalo naik dia auto je, ko duduk je...ada tali tarikkan coaster kita mendaki tu...so tak syok sangat laaa hehehe tapu leh la bergambar masa ni sebab tak guna tangan pegang handle tu sangat...masa ni curam wooo mendaki ke atas, gayat juga aku rasa hehehe...dan sampai atas tu, bebudak ni duk sibuk beli gambar, aku malas laa hahaha...
dengan itu selesai laaa daytrip kami di Dalat...balik ke hotel semua pengsan...kami keluar dah malam sikit untuk dinner di Sarah Restaurant...tu pun tak semua keluar...ada dah pengsan kepenatan banyak sangat jalan hahaha haa malam tu teringin nak makan steamboat...duk share dengan bebudak ni jadi dalam VND125,000 sorang gak la makan ni...sedap nyaaa sejuk-sejuk tu makan steamboat kan...lepas makan ada nak pi mall, aku malas so aku balik dulu je laa hotel...plus sian plak kelaparan yang tak keluar makan tu kang kalo aku lambat bawa makanan hehehe...

2 comments: