Friday, December 7, 2018

Teratak Sofea, Teluk Panglima Garang

sehari lepas balik dari Terengganu, aku dan keluarga bercuti di Teratak Sofea yang terletak di Telok Panglima Garang, Banting...masa pergi ni, homestay ni tengah viral...nasib baik juga la dapat booking masa cuti panjang tu...hehehe...berikut adalah details mengenai homestay setakat bulan September aku pergi baru ni...kalo ada perubahan aku tak sure eh, almaklum tempat tengah viral meletup-letup ni kan...tapi kalo tengok kat Instagram Teratak Sofea tu diorang sangat menitik beratkan kebersihan, pastu kan dah banyak facilities yang ditambah kat sana...nampak macam lebih menarik....

TERATAK SOFEA, TELUK PANGLIMA GARANG

RM300 weekdays (Monday - Thursday)
RM400 weekend (Friday - Sunday)

Akan dapat
1 unit rumah - 2 bilik aircond
ruang tamu aircond
dapur fully equipped
bilik air
private pool

Add on:
BBQ pit (gas) - RM50
Tilam bantal 1 set - RM10

Sila hubungi: 012-2333636

Update: Harga untuk tahun 2019

Weekdays: RM350/night
Weekend: RM450/night

Add on: BB pit set: RM50/use
Add on: Extra single mattress: RM10/night

p/s - aku tengok kat Whatsapp Story owner ni, kemain orang duduk situ sampai rosak-rosak kerusi la, basikal...please laaa mentaliti kita ubah bersama-sama...walaupun facilities disediakan, kita bayar...tapi sama-sama la jaga...kita jangan ingat kita bayar boleh buat sesuka hati...ok?kita kan masyarakat yang dah bertamadun... =D

pada hari kejadian, aku memang paksa rela semua keluarga datang...dah siap bahagi tugas dah sape bawa apa...pastu masa ni paling touching bila mak aku tak tau aku paksa adik bongsu aku datang sekali...ada la krisis sikit masa ni, so mak aku ingat dia tak datang...sekali masa aku dengan Mak, Abah dan Anim sampai je kat homestay ni, mak aku nampak je kereta adik aku, terus dia menangis dan buat drama peluk-peluk adik aku...hahaha...ok setel buat drama, semua angkut barang masuk rumah...excited tengok rumah ni sebab cantik!masuk rumah, nice nya macam rumah kampung lama tapi bersih dan cantik...ada 2 bilik dengan tilam queen, aku tambah lagi 4 set tilam masa ni...rumah memang fully aircond laa...so kena tutup semua tingkap baru pasang aircond...masa ni jumpa Wak dan isterinya yang menguruskan rumah ni, aku bayar baki deposit dan tambahan tilam serta BBQ pit pada Wak je, so memang tak jumpa owner homestay ni walaupun rumah dia depan homestay je, masa masuk kawasan homestay memang lalu rumah dia...
dapur dia memang boleh kata lengkap juga la, semua peralatan asas pun ada...toilet plak macam rumah kampung kena turun bawah sikit...tapi toilet lawa la, toilet moden ada shower bagai...cantik dan selesa lah sangat weh...semua suka!haaa tu baru rumah tau...dan kat belah luar belakang rumah ada kawasan untuk laundry...
dan yang paling menarik pasal homestay ni harus lahhh private pool dia!haaa sampai je budak-budak semua duk intai pool tak sabar nak mandi...aku pun samaaaa...hahaha meh kita ambil gambar pool sikit...ada dua buah pool, untuk kanak-kanak dan dewasa...ada gelongsor juga kat pool kanak-kanak tuh...memang menggoda lah kannn...Wak pun tengah mencuci pool masa kami sampai ni...terbaiklah!
di hujung pool ada kawasan rehat dan BBQ...ada juga toilet kat luar ni...memang tempat ni cantik dan masih baru...semua pun masih terjaga rapi kan...tapi bila dah viral ni tak tau lahhh...hehehe rezeki kami dapat pergi masa ianya masih baru dan cantik!harapnya mereka kekalkan kebersihan dan kecantikkannyaaa...
dan sebab semua tak sabar nak mandi, kita pun segera menukar baju dannnn terjunnn kolam!yeay...best gila weh...semua orang dari besar ke kecik semua pun enjoy gila berenang petang tu...sebab kita je conquer kannn...hehehe...beriya semua mandi...atok dan opah senyum-senyum je tengok dari atas...adik ipar aku yang tengah sarat ngandung tak join la...tengok dari atas je...hehehe...
tengah mandi, cake delivery sampai...yeay Anim order cake dari eatcaketoday.com...bagus gak konsep penghantaran kek dia ni...leh pilih kek dari beberapa kedai yang listed bawah diorang ni, then mereka hantar kan pada kita...Anim pilih chocolate cake yang sedappp!
lepas dah sakan mandi, mula laaa bakar BBQ...senangnya sebab BBQ pit pakai gas...tak payah nak susah payah bakar arang...hehehe makanan BBQ abang aku sponsor...terbaiklahhh...sedap gila semua makanan...ada nasi goreng, mihun sup dan macam-macam lagi...sedap makan lepas sakan bermandian dalam pool...
tengah makan sempat laaa kita buat acara tiup lilin kek besday makngah...hahaha macam biasa budak kecik dua orang tu yang terlebih kepochi nya kalo ada lilin ni...hahaha dan kita ambil gambar sekeluarga beramai-ramai...Alhamdulillah tercapai gak hasrat aku nak semua berkumpul demi besday aku...hehehe next year kena wat gini lagi la, sponsor homestay untuk semua berkumpul...
dah penat mandi, dah kenyang makan...semua melepak kat atas rumah je laa.a..budak-budak duk main kat luar tu ada kawasan luas...kalo ramai lagi datang ni, boleh tido luar ni je malam-malam macam dulu-dulu kat rumah wan...hehuuu...rindunyaaa...malam tu melepak lagi, ada yang keluar pi Jusco kat Klang...tapi aku dah penat gila, lepas maghrib aku dah pengsan...hehuuu...
dan esoknya awal pagi Anim dah bangun dan pergi tapau nasi lemak...banyak gila makanan weh...pastu sambung plak mandi lagi...family kakak kepada kakak ipar aku pun datang join mandi pool..memang makin meriah laaa...pastu sambung lagi makan...hahaha...makan je la keje kau kannn...pastu komplen berat makin naik!
dan dah dekat tengahari semua pun bersiap nak check out...abah aku tak abes-abes puji seronok...Alhamdulillah...jarang abah aku tu puji tempat bercuti ni...haa ko tengok komen dia kat guestbook, nampak sangat seronok kan...tak pernah aku tengok bapak aku isi guestbook ni selam ni...hehehe dan masa nak checkout, muka budak-budak tu takleh blah...Zara siap cakap kakak suka la rumah ni, nanti kita datang lagi ye...hahahaa...baiklah kakak!dan dari sini kami semua berpisah menuju arah rumah masing-masing...hehehe...selesai sambutan birthday makngah dengan keluarga...ok next sambutan dengan sape plakkk...hahahaha...

LATEST UPDATE PASAL TERATAK SOFEA PADA 2021 ada di sini yaaa 

8 comments:

  1. Wow
    Tak sangka ada tempat guni kat msia
    Tahniah tuanpunya hstay
    InsyaAlloh akan plan gi one day

    ReplyDelete
    Replies
    1. dah besar dah sekarang...soon saya akan update saya pi latest september lepas...

      Delete
  2. wah tgk gmbr mcm rasa balik kampung... best ni!!!
    Ada rezeki nak try la lepak sini...

    ReplyDelete
  3. Klu utk 20 pax ..ada yg sesuai ke kt ctu

    ReplyDelete
    Replies
    1. Boleh refer latest post saya pasal Teratak Sofea ni

      https://wanderlustdj.blogspot.com/2021/02/teratak-sofea-teluk-panglima-garang.html

      Delete