Monday, December 24, 2018

ChokiChoki Minachi Birthday Trip - Day 2.2

Sambungan dari: ChokiChoki Minachi Birthday Trip - Day 2.1

selepas 2 jam perjalanan dari Srinagar, akhirnya kami sampai di Pahalgam yang juga dikenali sebagai Valley of Shepherds...memasing dah excited dahhh...aku sebenarnya tak dapat bayang sangat Pahalgam ni macam mana sebab seriously aku tak study sangat pasal Kashmir...aku cuma tahu aku nak pergi Pahalgam, Sonamarg dan Gulmarg...tu jer...bagus juga takde any expectation ni, kau redah je....
sampai di kawasan nak naik pony, Nadeem suruh kami ke toilet dulu...sebabnya nanti lamaa nak naik pony kan...so terjah toilet, nasib laaa belasah je la dari nak tahan kencing plak nanti kannn...hahaha bayaran Rs10 dikenakan di sini...
masa dalam kereta, Nadeem dah bagi advise dah berapa range harga pony yang boleh diterima akal...sebab dia cakap diorang akan letak tinggi kaw-kaw punya...so kena gila-gila minta tawar dan keras kan hati...gitu...dan sebabkan ada banyak spot nak berhenti naik pony ni sampai 5 spot iaitu Baisaran, Dabyan, Kashmir Valley, Pahalgam Valley, Kanmarg, Waterfall dan Tulyan Lake...tapi Nadeem suggest tak payah pergi semua...aku pun tak ingat sangat, rasa nya dia suruh pergi sampai nombor 3 je, so dia cakap maksimum pun dalam Rs1200 je harga nanti...try kawtim gila-gila laa...kat bawah ni aku share gambar harga pony yang aku ambil..tapi kelentong mahal je ni...hahaha..
lepas tu mula sesi trawar menawar antara aku dengan penjaga pony tu...memang kental gila diorang...kita pun harus kental laaa...dia letak Rs2200 kau memulaaa....memang gaduh abes la aku...lama gak sesi menawar...aku nak minta Rs1200 gak...dan akhirnya aku ngalah Rs1500 seorang!deal!gituuu...dah deal pun dia sibuk gak pujuk aku pergi sampai spot nombor 5...ahhh taknak!gitu firm tau...hahaha...
dan akhirnya lepas sesi bergaduh mulut, tapi bukan gaduh menakutkanlaa...kau jangan carik gaduh plak kan...skill menawar laaa...hehehe dah la abang tu hensem-hensem...hahaha...dan akhirnya kita dapat naik pony...haaaa ikutlah ada yang cakap taknak naik pony sebab menentang penggunaan haiwan dalam tourism ni...aku tak sanggup nak jalan kaki weh...hehuuu...dannn masa godek gambar, aku baru perasan beriya abang kashmir kat bawah ni nengok aku kan...macam terpesona sungguh haaa...lawa ke awek Malaysia bang?hahaha...oh ya nak naik pony ni bukan senang tau, kena peluk sikit abam-abam manis kashmir tu, then baru pijak tempat pijak tu sambil tolak badan dan kaki sebelah lagi naik atas pony...aku memula tak yakin abam kashmir leh tolak aku, sekali mampu koo...hahaha...
dan kami pun mula bergerak dalam jam 12.15 tengahari...matahari terpacak weh...ok dah tunjuk skill menawarkan tadi...kaw-kaw punya skill...pastu skill menolak tawaran plak nakpi semua spot...ingat setel dah, sekali ingat pesanan Hang Dhamin, ada lagi nanti...photographer yang annoying gila paksa kita ambil gambar dengan diaaa...dia follow aku jauh gak wehhhh...pujuk aku ambil gambar ngan diaa...macam-macam kata manis dia berikan...kalo aku tak kuat iman, lemah gak la...hahaha tapi sebab ada baca, sekali layan mampus dia snap gambar pastu kena paksa beli mahal-mahal...so aku dah pesan semua orang toksah nak menggatal posing kalo ada photographer nak ambil gambar...sampai dalam kereta kang dia kejar dan paksa kita beli gambar...hahaha selepas lebih 15 minit mamat tu follow dan pujuk aku, akhirnya dia mengalah...yessss aku menang!hahaha mental!
perjalanan menaiki pony melalui jalan tar mula nya pastu dah tanah tak rata, menaik je tapi tak ekstrem sangat...lenguh gak bontot weh...dalam setengah jam menaiki pony tu, kami berhenti di satu kawasan...ada laaa guide tu explain tempat tu dulu tempat orang berburu dan sebagainya...aku takde la dengar sangat...hahaha ada 2 guide yang jaga group kami...then dia tolong ambilkan gambar kami...
lepas tu kami meneruskan perjalanan...perjalanan makin mencabar sebab mendaki...bukan sikit punya mendaki...kita memang menjerit-jerit atas pony tu weh...hehuuuu risau aku kaki pony tu patah sebab akuuu...view pun makin lawa masa ni, banyak pokok pine yang cantik...pastu lepas setengah jam jalan, berhenti lagi...ambil gambar lagi...layan je laaa....
lepas tu lagi curam weh kena mendaki...siap ada turun ada naik!tips dia kalo pony nak menurun kita kena rebahkan badan ke belakang untuk balance kan diri atas pony tu...kalo pony mendaki, kita rendahkan ke depan badan kita...haaa gitu la yang diajar guide tu...berkesan weh...memula tu gayat gak, lama-lama ok jer...kekuda ni semua perangai macam-macam...kuda Liana macam nakal dan degil...kuda Sue plak suka jalan tepi-tepi...hahaha...macam-macam peel...
dan selesai sejam lebih menaiki dan menuruni lembah dan lurah, ecewah...akhirnya kami sampai di Baisaran...salah satu top spot di Pahalgam ni!hehehe kena bayar Rs30 seorang kat sini...Baisaran ni dikatakan mini Swiss dan diperakui oleh Liana dan Ziana yang baru pulang dari Swiss...
Baisaran ni satu kawasan tanah lapanggg yang berlatarbelakangkan banjaran yang dipenuhi snow cap!haaa tapi kalo lagi sejuk, lagi banyak la salji nya...masa kami ni kan penghujung summer, nak masuk autumn, so tak banyak sangat la salji nya...kalo banyak lagi lawa kan...dengan pepohon menghijau lawa...langit plak biru, rumput hijau muda...haaa ala-ala hindustan la kau posing sakan kan....
kita mula dengan group photo duluu...gigih setting kamera kat atas beg je sebab takde tripod mahupun monopod kan...cuak gak kalo pandang belakang, handphone kena songlap!hahaha sebabnya sepanjang kita kat sana memang penjual sibuk keliling kita...
dah puas group photo memasing plak tunggu turn masuk frame...hehehe kejap bertiga, kejap berduaaa...lepas tu sensorang plak...fefeeling la sikit...sebabkan masa ni Malaysia Day, kena la tayang baju lawa ni kan...tak gigih laa nak sewa sari plak berlari-larian kat sini...aku rasa ada je orang Malaysia buat, paling koman pun beli pashmina buat terbang-terbang...hehehe...nahh layan la gambar banyakkk dari aku...muahahahaha...
dan benarlah bak kata pepatah, disebalik gambar yang cantik itu, terdapatnya seorang sahabat yang sengsara...hahahaa...gigih kau kan terbaring, terbalik, terkelentang nak ambil gambar member...nak dapat angle kurus katanyaaaa...hahahaha...nasib baik ada yang sudi melayan...
aku nak share, sepanjang kami di Baisaran ni memang peniaga ramai kerumuni kami la...dan ada sorang darinya sangat tak berputus asa dan sedikit annoying pada aku...sampaikan kami dah berhenti ambil gambar dan berehat pun dia tak henti ganggu...dah tu dia mula buat ayat kurang hajar!siap nak marah kami sebab kononnya dengan tak membeli dari dia tu, kami ni jahat sangat laa tak bantu orang islam kat sana...see suka gila guna nama islam tu weh...dari ko niat nak tolong, ko jadi jelek...serious laaa...tu je modus operandi bila nak meniaga...kena beli sebab nak tolong orang islam, lepas tu pushy gilaaa...pastu emo marah-marah bila kita tak nak beli...ya ampun, seriously annoying gila weh...hehuuu...tapi bukan semua gitu la, ada kita dah cakap tu elok je dia beredar...
kat area Baisaran ni ada gerai-gerai kecil gak...even masa kita bergambar tu ada dah sibuk jerit nak megi ke, nak chai ke, nak kopi ke...so sebab kan sejuk dan penat, kami pun cari port redup sikit, then order masala tea dan meggi!terbaiklah weh meggi dia sebab dia masak dengan sayuran...sedapppp...masala tea pun sodappp...nyummeh dengan view yang ummpph!harga pun tak mahal mana dalam Rs200 sahaja untuk 2 meggi dan 5 minuman tu...Alhamdulillah...
tengah syiok makan dan berehat tu laa, guide dah panggil ajak gerak...rupanya dah sejam kami melepak kat Baisaran ni...tak sedar betul masa kan sebab seronok bergambar dan melepak...hehehe...cuaca pun dinginnnn...rasa nak tido je atas rumput...hehehe ok moh le kita beredar ke tempat seterusnya...sambung sengalkan bontot naik pony...hahaha...

8 comments:

  1. abang kashmir tengok dengan terpesona memang win, hahahaha

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kahkahkah siapa bilang gadis melayu yak menawan?hot stuff tau di bumi kashmirrr 😂😂😂😂

      Delete
  2. ramai juga org kat padang menghijau tu

    ReplyDelete
  3. Syoknya minum teh panas di tempat sejuk

    ReplyDelete
  4. Mesti meleleh ailio abam Kashmir nengok kejelitaan aweks malaya

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kann...gebu gebas plak tuu awek malayaa...mmg idaman kalbu laaaa....kahkahkah

      Delete