Monday, July 8, 2013

Umrah secara backpacking? Episode 2

hehehe Alhamdulillah persoalan dah terjawab hari ni...hehehe sebelum ni, aku pnah post psl nak pi umrah secara backpack sebelum ni...di sini dan sini...tp persoalannya, boleh ke nak pergi mcm tu je kan...senang ke prosedurnya...isu visa kan...mmg la dr segi flight dah ada AA, penginapan plak dah ada agoda n booking.com....hehuuuuu rasa mcm mudah...so mmg dah berkira2 aritu nak call embassy saudi kat malaysia ni...skali Allah nak mudahkan, tetiba ada org buka citer ni kat MBC...haa apa lg, amek kesempatan la bertanyakan...hehehe so rasanya dah terjawab la persoalan aku selama ni....pendek kata, ada 1via nak masuk saudi ni...satu visa ziarah, satu lg visa umrah...so visa umrah ni yg require mahram tu...kalo ziarah tak payah...if visa umrah, mmg kena masuk kot jeddah or madinah je...so mmg kena ada muassasah (company di saudi) yg sambut kita kat sana br leh masuk...means kena deal ngn agent dr sini la...event pi by group package pun mcm ni urusan dia..sama je...so now visa umrah ni valid 14 hari only....tp kalo dpt visa ziarah, mmg leh pi mana2 dlm saudi + leh je masuk mekah dr mana2 part of saudi....n tak perlu mahram pun leh dpt...tp masalahnyaaaaa visa ziarah hanya boleh utk org yg ada relatives kat saudi or ada urusan kerja atau apa2 yg rasmi la kiranya....so pendek kata, agak sukar utk aku, wanita yg berumur bawah 45 thn, tiada mahram utk backpack ke sana...eh bukan sukar, mmg takleh...kecuali ada mahram la....so ni pendapat aku la ye...serta berdasarkan pemahaman aku....meh baca komen2 di post MBC tu...
dan sini ada link aku tgk org post kat mbc psl org yang buat trip pergi sndiri umrah tanpa travel agent...sgt menarik pengalaman dia...hehehe kalo ada mahram, mmg boleh buat mcm ni...sgt la jiamt kos okeh...leh jd dlm rm3k je sorg...huhuhu ok nak tahu cerita lanjut...ke blog ummukhalid82 ni.... =)

28 comments:

  1. Salam,
    Saya pernah backpack ke Mekah & Madinah.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam, wah yeke...kalo mcm tu kena berkongsi di blog tu...sbb sy cuba cari, tp tak jupa plak post tu...hehehe

      Delete
    2. Belum blog lagi pasal tu. InsyaAllah akan buat nanti.

      Delete
    3. Ok saya tunggu...mmg menarik...hehe

      Delete
  2. Dek kerana x ada mahram nk backpack pun x boleh ngan travel agent pun x boleh huhuhu bila bole kahwin nih nk pei umrah huhuhu

    ReplyDelete
    Replies
    1. JM takpe, insyaAllah ada rezeki nanti smpai la ke sana...saya pun tgh riki2 juga ni lg psl umrah pi sndiri ni...hehehe tp isu mahram tu, mmg isu besar nak kena setel la...hehehe

      Delete
    2. (-IS-)
      InsyaAllah...

      Delete
  3. Ada plan nak kesana Dec 2013 ni.. Cuma nak lepas muasasah dan cari hotel sendiri...Klau bookin internet agak mahal sebenarnya...Ada agent yg muasasahnya lepaskan kita hotel yg mana kita nak bila disana..(Is)

    ReplyDelete
    Replies
    1. DJ.. Sory pasal salah wall utk soalan muasasah tempoh hari.. Info berguna.. Nsib baek DJ reply utk second episode nih.. Thanx.. (-IS-)

      Delete
    2. IS, no problemo! Nak pergi tu sendiri ke? Senang tak dapat visa? Buat thru agent ke mcm mana? Saya nak sangat tahu ni...Please share experience.. =D

      Delete
  4. Saya dah umrah backpack bulan Mei 2013 dengan AA. Alhamdulillah semua lancar. Nak share benda byk sangat. nak tanya apapa boleh emel je saya hazrena84@gmail.com

    ReplyDelete
    Replies
    1. Terima kasih!Bagus kalo dapat diblogkan segala pengalaman tu utk dikongsi bersama...Banyak sgt soalan nak ditanya ni... =D

      Delete
  5. siapa nak pergi...saya nak join boleh...

    ReplyDelete
    Replies
    1. saya takde perancangan lagi memandangkan now nak ke sana perlukan mahram...mayb leh join group MBC dan cari teman kat sana.... =D

      Delete
  6. Tuan rumah, mohon laluan sedikit untuk memuat alternatif media cerita Umrah Backpacker atau umrah tanpa agen.
    Terima kasih tuan rumah.


    UMRAH PERSENDIRIAN

    Sememangnya ramai rakyat Malaysia yang berhajat menunaikan umrah cara persendirian atau umrah tidak mengikut pakej dari mana-mana travel agen. Mungkin faktor utama pemilihan UMRAH cara PERSENDIRIAN ini di sebabkan kos yang kurang dari kos mengikuti pakej TA di samping sedikit faktor lain.

    Wujudnya group whatapps atas nama "Umrah Persendirian" yang saya upload pada 31 ogos 2014 telah mendapat sambutan yang sangat tak terduga. Dalam masa dua hari sahaja UP whatsapp tersebut telah mencapai tahap maksima bil ahlinya. "Umrah Persendirian G2" di tambah bagi menampung jumlah yang terus meningkat. Walau bagaimanapun G2 juga akan menghampiran jumlah maksima.
    Ahli UP yang sedia ada akan mengadakan pertemuan tidak formal sambil bersantai di Lembah Klang pada 14 sept 2014. Pertemuan ini lebih kepada pertemuan pengenalan sahaja, mereka akan membawa bersama pasangan dan juga anak-anak.

    Atas faktor jumlah mereka yang berminat dgn umrah persendirian samaada mereka merancang menunaikan umrah cara persendirian dalam masa terdekat atau sebagai persediaan ilmu tentang cara menunai umrah persendirian di masa akan datang, mereka terus menghantar email meminta menjadi member UP.
    Bagi memenuhi jumlah permintaan yang bertambah, saya telah mewujudkan UMRAH PERSENDIRIAN dgn menggunakan “telegram” tetapi mengekalkan tujuan dan matlamatnya. Telegrem sememangnya tidak popular dan tidak mesra pengguna masa ini tetapi ia dapat menampung jumlah ahli sehingga 200 orang. Telegram akan di minati di masa akan dating, insyaallah.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Terima kasih atas maklumat yang dikongsikan. =D

      Delete
    2. This comment has been removed by the author.

      Delete
    3. Tolong add saya ada group tuan..saya org susah tuan 0166094010 Zuraimee. T.kasih tuan..

      Delete
    4. tolong add saya 0133947876 fadli

      Delete
  7. Mohon laluan sedikit untuk memasukkan perkara di bawah. Terima kasih tuan rumah.

    UMRAH PERSENDIRIAN
    Ramai rakyat Malaysia yang berhajat menunaikan umrah cara persendirian. Mungkin faktor utama pemilihan UMRAH cara PERSENDIRIAN ini di sebabkan kos yang kurang dari kos mengikuti pakej di samping faktor kepuasan

    Wujudnya group telegram atas nama "Umrah Persendirian" yang saya upload terdahulu telah mendapat sambutan yang sangat tak terduga. Dalam masa dua bulan dua group telah di perlukan di mana setiap group telegram boleh menerima 200 member. Kini group ke 3 pula di mulakan
    Pertemuan Ahli UP yang sedia telah mengadakan pertemuan tidak formal sambil bersantai di Lembah Klang pada 14 sept 2014. Pertemuan ini lebih kepada pertemuan pengenalan sahaja, tetapi telah mewujudkan PRM yang ada kini.
    Atas faktor jumlah mereka yang berminat dgn umrah persendirian samaada mereka merancang menunaikan umrah cara persendirian dalam masa terdekat atau sebagai persediaan ilmu tentang cara menunai umrah persendirian di masa akan datang, mereka terus menghantar email meminta menjadi member UP.
    Bagi memenuhi jumlah permintaan yang bertambah, saya telah mewujudkan UMRAH PERSENDIRIAN dgn menggunakan “telegram” group ke 3 tetapi mengekalkan tujuan dan matlamatnya.

    Jika anda pembaca berminat menyertai "telegram ‘Umrah Persendirian’" group UP tersebut dengan syarat :
    1. beragama Islam
    2. berumur 18 tahun ke atas dan
    3. berminat menyertai

    di kehendaki memohon kepada email menyatakan hajat itu dan menyertakan no telegram kepada email : umrahsenang@gmail.com
    Ada yang bertanya, kenapa tidak di letakkan no telegram moderator;
    Jawapnya no pengguna telegram adalah hidden dan sesiapa yg berminat hendak berusaha sedikit.

    Sekian terima kasih

    ReplyDelete
    Replies
    1. Terima kasih atas info yang dikongsikan...

      Delete
  8. Ù‡ُ

    بِسۡـــــــــمِ ٱللهِ ٱلرَّØ­ۡـمَÙ€ٰÙ†ِ ٱلرَّØ­ِـــــــيم

    Saya nak mengajak tuanpuan menyertai group telegram untuk  perbincang atas platform telegram pasal umrah khasnya cara persendirian.

    Group yg di maksudkan ini dgn keahlian melebihi 700 org dalam 5 kumpulan.

    Ahli group terdiri dari pelbagai lapisan/ background. Ada yg telah menunai umrah cara UP ini melebihi 20 tahun dulu dgn kekerapan 3 - 4 kali setahun dan ada ahli yg menunai umrah beberapa kali tetapi melalui TA,  juga yg tidak pernah menunai umrah.

    Semejak group perbincangan dan mula musim umrah bagi tahun nov 2014 yg lepas, boleh di katakan tidakputus-putus jemaah dari group ini menunai umrah cara UP. Mereka berumrah dalam keluarga kecil sehingga berbelasan ahli. Pada feb lepas, jumlah yg terbesar dari group ini secara UP iaitu melebehi 70 org.

    Bagi membolehkan tuan/puan di add ke dalam group tersebut, tuan/puan di minta memberikan no tel yg sudah di install dgn appl telegram. Jika tuan/puan tidak berhasrat mendedahkan no tel, tuan/puan boleh hubungi saya dgn menggunakan telegram di alamat username @umrahpersendirian‍‌‌‌‌‌‍‍‌™‌‌.

    Tuanpuan juga boleh menyertai group ini dgn invited sendiri melalui link ini:-

    https://telegram.me/joinchat/03f061fb00cc3b486753fd948f03189a

    Akhir sekali, penyertaan dalam group ini tidak ada syarat kecuali Islam. Tiada yuran dan apa2 yg terselindong. Tiada kepentingan kepada group atau yg mengendalikan group.


    Terima kasih

    jika smartphone tuan belum di intall dgn  apps telegram. sila ikuti langkah berikut untuk install:

    1. Buka play store
    2. Pilih Apps
    3. Pilih top free
    4. Scroll down dan lihat  "Telegram" dan install. Mungkin ambil masa kurang dari 5 min

    Info group PRM masa kini

    PRM1 = 200
    PRM3 = 200
    PRM4 = 200
    PRM2 =   140(Malaysia + Indonesia)
    PRM5  =   78

    Sehingga 2/7/2015



    Join group chat on Telegram
    telegram.me ·
    Like · More · 3 minutes ago
    Join group chat on Telegram
    telegram.me ·‌‌‍‌‍‍‌

    To view icons in this message, please install Telegram with Aniways: http://www.aniways.com/anygram/dl2 ‌‌

    ReplyDelete
  9. salam. Umrah persendirian ni masih ada lg ke. Kalau ada camne nk join ye. Saya cari di telegram xdelah. Mohon tunjuk ajar camne nak join grup umrah persendirian:-. Terima kasih

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam sy pun xpasti dn xpernah buat. Cuma info saja di sini...maaf

      Delete
    2. Salam sy pun xpasti dn xpernah buat. Cuma info saja di sini...maaf

      Delete
    3. Assalamualaikum wbt. Minta izin tuan rumah

      Kepada yang berminat untuk belajar selok belok Umrah DIY, boleh sertai komuniti dibawah

      Dapatkan E-Book percuma Umrah DIY di link berikut :

      https://www.scribd.com/document/339786722/eBook-Umrah-DIY-by-Ibnu-Arabi#

      Sertai Komuniti Umrah DIY untuk bimbingan secara percuma

      Channel Nota :
      telegram.me/notaumrahdiy

      Group perbincangan :
      telegram.me/komunitiumrahdiy

      Website : www.umrahdiy.com.my

      visa umrah : 0173008021

      Delete
  10. boleh update info di sini x?

    ReplyDelete
  11. assalamualaikum..... sape2 nk bwt umrah DIY ? saya menawarkan khidmat visa umrah dan khidmat umrah yang lain ( hotel,tiket,transport)
    bleh hubungi saya :

    call/wassap : 0132680982 (atha)

    ReplyDelete