Wednesday, April 24, 2013

Kuala Lumpur to London ~ 12042013

rezeki Allah bagi...sape nak sangkakan...rezeki tahun ni berturut2 bulan aku ke europe ditaja...kali ni ke itali pula ada study visit...hehuuu so seawal 7pagi dah gerak dari rumah menuju ke KLIA...ditemani abah, mak dan bambam!yeay bambam anta makngah pi oversea ye...nanti sok2 makngah bawak bambam jalan oversea eh...kita pi jepun..hehehe dgn tak mandi, budak masyam ni...hehehehe dalm perjalanan, bos dah calling2 tanya mana kan...aku duk main ngn zara, takde la bawak laju2 sgt...hehehe kul8pg baru smpai klia...flight pun kul10.10pg...
pastu terus jumpa enjml n klaila n kami pi kaunter check in business class!kelas kau jah...hehehe tp jgn terpedaya dgn kebisnesan nya ini...ada nightmare yg bakal kami lalui wpun naik business class..hoho so lagak org kayap, kami pi check in...siap aku dah check dah tiket semua...nampak macam ok...nampak je ye...huhuhu pastu siap suh klaila check juga..then siap juga tnya luggage akan direct ke milan kan..berapa banyak siap daa.....n iyaa jawap pompuan tu....so pastu, enjml pi breakfast ngn wife dia..aku n klaila terus la masuk ke dalam, skali kat kastam ramai giler daa org...dkt 30minit gak la beratur...then terus masuk dalam cpt2 sbb nak lepak kat golden lounge!yeah i loike!ni kali kedua dpt lepak golden lounge...1st masa ke bangkok dulu...utk yang tak tahu, MAS golden lounge ni tmpt lepak org yang bertiket business dan first class...terletak di terminal C, means kena naik train dulu la...aku tak sure kat terminal lain ada tak...ada la kot sbb utk domestik kan terminal lain kan...hehehe kat sini semua makanan adalah free..tunjuk je tiket business itu, maka dpt la masuk..hehehe so dah masuk, apa lagi...makan le..nyum2...masa ni la dpt tahu yg flight kami ke London akan delay sejam sebab flight dr NZ lewat tiba...so makin lama la melanguk kat situ...smbil makan, enjml pun join ktorg...smbil borak, update status, makan lagi...free kan...sedap lak tuh...hehehe
kul10.30pg mcm tu, ada announcement suh ke gate...gate plg hujung sekali..ok excited sbb nak naik A380...flight 2tingkat ni...nak naik atas tu ada jalan lain...hehehe ingat naik tangga pusing dlm flight...hehehe tak rupanya..nak msuk dlm flight dr gate pun dah kena naik eskalator...hehehe masuk je, wahhh semua business class atas tu...ada 3 lane la...tp seat dia 2,2...aku punya seat plg belakang utk business ni...kira ada seat pilot sebelah aku...hehehe n rupanya belakang aku tu ada sket la bahagian economy...yg lain sume kat bawah...1st class pun kat bawah...kaklaila duk kat dpn sket...aku duk blkng skali, n dpn aku enjml...n partner in crime aku adalah ahim!geng br kenal kat situ...org keje shell nakpi kursus di netherlands...hehehe rupanya dia mmg dah nampak kami dr lounge lagi...terbaiklah...mmg boleh masuk kepala..rupanya rakan sebaya..duk borak je la kan dlm flight!lega sbb geng ok, so takdela kebosanan dlm flight..hehehe so borak punya borak, kami makan dgn bersungguh tiap kali makanan dihidang...dah kata business class kan..haruslahhh makan pun org amek order, pinggang kaca, kain panas yg wangi sntiasa dibekalkan...hehehe stewardess yg serve aku plak mmg terbaik...menjaga aku dgn penuh kasih sayang...hahahaha pas makan, kami borak lg..mcm2 cerita keluarkan...pastu layan movie...tah bape byk movie aku layan...pastu tido...pastu pi toilet...pastu makan lagi...hahaha dan akhirnya selepas 12jam lebih di udara, pada 5.20 ptg, tibalah kami di Terminal 4, Lapangan Terbang Heathrow, London yang selama ni dgr org cerita je la...tak sangka dah jejak kaki ke sini...hehuuuuu......oh lupa nak ckp, spjg masa dlm flight mata kiri aku asyik berkedip..uhukks....
terus bergegas menuju ke Terminal 5, naik shuttle bus..sebab nak kejar connecting flight ke Milan, Italy kul6.30ptg...sekali smpai je Terminal 5, kami tgk takde pulak flight no kami tu...pekerja British Airways situ pun dah check..aku mula tak sedap hati, aku tgk betul2 tiket...ah sudah...rupanya tiket kami utk ke Milan tu dah tukar ke 7pagi, 13 April!orang MAS kat klia tadi tak bgtau pun kami!aduhai..masa ni sentak dah...nasib baik kami bertiga...so org BA tu advise pergi semula T4, pi kaunter MAS minta compensation utk penginapan dan makanan malam tu...sbb dia ckp pihak BA dah tahu pertukaran ni sejak 11 April, suppose org MAS inform kat kitorg psl perkara ni...huhuhu so dgn kecuakan, tp maintain tabah..kami berpisah ngn ahim kat sini n terus ke T4...masa lalu UK Border a.k.a imigresen dia, boleh plak enjml perasan aku senyum sorg2 tgk passport aku dicop di London...hohoho excited ok dpt cop london...hehehe pastu smpai je sana, pi kaunter MAS, explain masalah kami, dia mtk dokumen sume...Alhamdulillah dpt la penginapan percuma di Hilton London hoih...tak tahu nak happy ke nak berduka kan...hehehe masa ni pikir, rezeki la kot dpt tgk London...hehuuuu masa ni juga aku tnya lagi...luggage kami amek di sini or direct ke Milan, again depa jawap dah kat BA dah utk dibawa ke Milan...so kami pun melenggang jalan kaki je menuju ke Hotel Hilton...hohoho 
masa urusan check in, aku smpat la email kpd pihak hotel di parma tmpt kami patut stay malam tu ckp tak jd dtg...then smpat tnya soalan nak jalan london kat concierge hotel...masa tu dah kul7lbih dah...dia sarankan kami sewa teksi je malam tu...sbb london city dr situ jauh gak dlm 40minit...nak naik metro pun mcm tak berbaloi...so kami decide nak amek je teksi tu dgn harga 150pound utk ...gulp...toksah convert, nanti sentap...sib baik bayar bertiga...aku duk pikir bila lagi nak smpai kan...so redha je la...huhuhu then dpt bilik, rest kejap, terus keluar!hehehe sempat la dinner dulu kat hotel sbb dpt kupon 25pound kan dr MAS utk dinner...hehuuu makan burger falafel je la..haru jugak nak bagi masuk mulut tu...dia burger buat daripada kacang kuda..kering je aku rasa..hohoho

6 comments:

  1. Arghhh no other word jeless mak
    Mmg rezeki tu dt naik a380 busines class dpt tdo kt hilton arghhh klu JM nk pegi tanpa sponsor ni dlm mimpi je lah huhuhuh

    Only mampu naik air asia jek heeeee

    ReplyDelete
    Replies
    1. sama la kita...tak mampu nak pergi sndiri lagi...mahal gak kos kat sana tu kalo convert2...sesakk napas bila balik ni...hehehe tp rezeki...Alhamdulillah...insyaAllah mana tahu, 1 day JM pun dapat pegi ditaja...or mampu pegi sndiri nanti...

      Delete
  2. 150 pound. Phew! Telan air liur. Tapi rezeki tue leh overnight kat London. :D I miss London soo much!

    ReplyDelete
    Replies
    1. hehuuu tu la psl..tp sbb masa tu adalah sgt pendek dan keinginan sgt tinggi...so tak pikir panjang le...hehehe takpela...redha je la...hehehe

      Delete
  3. Bila baca blog ni selepas tuan blogger bercerita sendiri, mmg boleh dapat imagine lebih ceritanya.. hehe.. but huntonglah biz class & hilton! Sesungguhnya anda org2 yg terpilih! 😁

    ReplyDelete
    Replies
    1. Gigih ni selongkar post lama gila nih...hahahaha!

      Delete