Showing posts with label VMY2014 : Sarawak. Show all posts
Showing posts with label VMY2014 : Sarawak. Show all posts

Monday, December 15, 2014

Visit Malaysia Year 2014!

Sempena Tahun Melawat Malaysia atau Visit Malaysia Year 2014 ni aku dengan kawan-kawan dengan semangatnya menyahut seruan yang satu ni...hehehe tapi sebabkan tahu pasal VMY2014 dah lambat sikit...masa dah masuk awal tahun 2014, makanya tak banyak la trip negeri jauh dapat dibuat....daripada 16 buah negeri termasuk wilayah persekutuan yang terdapat di Malaysia, kami berjaya menjejak 11 buah daripadanya pada tahun ni...Syukur Alhamdulillah....=D
Negeri yang telah kami jejaki dengan niat VMY2014 adalah Putrajaya (walaupun hari-hari pi kerja tak pernah hargai...tahun ni baru hargai), Selangor, Kuala Lumpur (both tempat ni pun selalu take for granted!), Negeri Sembilan, Melaka, Johor, Perak, Pulau Pinang, Kedah, Perlis dan Sarawak!hehehe rezeki tahun ni banyak memijak kepada Perak!yeay!banyak kali kot aku ke Perak terutamanya Ipoh...hehe best!dan trip VMY2014 aku tahun ni banyak ditemani oleh Sue, Asie dan Irma...pastu ada juga dengan Dini dan Amoi dan sudah semestinya dengan la familia!terima kasih semua!
Cita-cita nak jejak pantai timur tahun ni tak kesampaian la pulak...takpe laaa...insyaAllah tahun depan nak plan trip ke pantai timur pulaaa....nak makang ikang celup tepung nih!ghindu sangat dah ghasernye nih...hehehe pastu ada plan nak visit Sabah jugaaa...tapi tiket mahal sangatlah...pendam jer laa dulu perasaan tu kan...hehehe so Kelantan, Terengganu, Pahang, Sabah dan Labuan, tunggu yer tahun depan kalo ada rezeki aku melawat korang pula!hehehe!tahun depan moh ler kengkawan semua kita sambut dan sahut seruan Malaysia Year of Festival 2015!yeay!
p/s - dah ada a few orang cakap takleh nak komen kat blog aku...betul ker...sape-sape yang experience perkara yang sama, bagitau aku yer...through email ke, FB ke....nanti aku godek balik ape ke hal nya setting blog aku ni....ok!

Thursday, December 11, 2014

VMY2014 ~ Sarawak :: Kuching :: Day 2, Part 3


dari Satok, kami menuju semula ke tengah bandar Kuching...lagi sekali lalu di Swee Kang Ais Kacang...masa ni dah dekat jam 6 petang...tak letak harapan tinggi pun sebab baca kat internet dia tutup jam 6 petang...tapi gigih laaa pi juga tengok kan...sekali dah ada tempat kosong!kedai tak tutup lagi...cepat-cepat la kami turun kereta dan duduk...hahaha terus usha menu...dan tanpa berpikir, aku terus order white lady!hehehe yang lain ambil air tiga masam la, abc milo laa...haaa nervous kau nak tunggu white lady datang ni...hehehe
tadaaaaa yang tengah tu laa white lady...nampak menarik kann...aku membayangkan rasa dia macam aiskrim vanilla bila nampak ni...lagi ada lemon tuh...nyummmmm nyummmm...tak sabar nak merasa white lady yang sering digembar gemburkan ni...hehehe
ayuh kita cobain...sedutan pertama...ermmm....rasa ape ni eh?tak puas hati, sedut lagi sekali...erk rasa macam koktail mangga...means rasa susu la kan...susu, campur manggaaa....pastu ada masam-masam, ada manis-manis dan ada lemak-lemak susu...aduss...aku memang bukan penggemar koktail semua nih....tekak aku tak masuk sangat susu-susu ni...lagi ada buah mangga....denggg!mangga aku cuma makan buahnya jer...kalo jadi air semua ni, aku tak gemar sangat....
sekali aku takleh blah ngan rasa white lady ni, si sue plak yang sukaaa...last-last dia yang taknak order pape tu plak yang abeskan white lady aku tuu...hahaha aduhai kemain beriya sampai 3 kali aku pi kedai ni nakkkk sangat minum white lady...sekali tak kena dengan tekak daaa...hahaha abc milo yang irma order sedap gak....air tiga masam asie tu, makkkaihhh....masam giler!ada limau, lemon dan asamboi...lagi nak tercekik aku minum!hahaha
dari Swee Kang, kami pun menuju ke waterfront dan parking kereta di tepi-tepi jalan jer...terus bergegas menuju ke arah jeti bot penambang untuk ke Kg Boyan..bayaran RM0.50 jer...tapi kalo dah malam bayar jer la RM1.00...
sampai di seberang sungai terus kami bergegas ke Restoran My Village Barok...nak sangat ke sini sebab nak cuba makan manok pansuh...sejenis masakan ayam tradisional Sarawak...ayam dimasak dalam buluh dengan pelbagai jenis sayuran...kami order nasi 4 pinggan dan 1 buluh manok pansoh tu...cepat-cepat makan...sedap gak, rasa dia macam ayam masak halia dengan daun-daun...
lepas dah makan, kami bergegas naik bot penambang untuk kembali ke waterfront...sempat laaa bergambar di signage besar VMY2014 yang ada di tebing sungai ni...terus excited...sebabnyaaaa ini merupakan trip VMY2014 aku yang terakhir bagi tahun 2014 nih!dapat pula jumpa signage ni kan...memang bestlah...
kemudian terjumpa lagi patung kucing sekawan kat waterfront ni...tak lepas peluang la ambil gambar...hehehe dan kemudian kami pun melepak duduk dalam kereta...masa ni baru jam 7.30 malam...jadi nak rileks kejap...sebab asyik bergegas jer hari ni...ambil masa berinternet la kejap...almaklum jadi driver ni terpaksa laaa jarang-jarang usha internet...hehehe
dalam jam 8 malam, kami pun bergerak menuju ke airport...parking kereta di hadapan departure...sambil lepak dalam tu...tak lama tu Mimmy datang, dan kami pulang kan passport cultural village dia tu...pastu dalam jam 9 malam baru laa akak sewa kereta datang...dia pulang kan deposit RM300 kepada kami...dan kemudian kami pun bergerak masuk ke departure hall...sangap giler dah masa ni masing-masing...jumpa anim balik masa ni...sama flight kitorang...jam 10.30 malam, flight bergerak meninggalkan bumi kenyalang...
dan kami selamat sampai di KLIA2 pada jam hampir 12 tengah malam...terus gegas ambil kereta dan balik ke Putrajaya...sue pula degil nak sambung balik ke Seri Iskandar malam tu juga, sebab esoknya kerjaa...huhuhu last-last kul 3.30 pagi juga dia sampai rumah...Alhamdulillah...semuanya selamat...selesai sudahhh trip Visit Malaysia 2014 aku untuk tahun ni....semoga panjang umur, untuk sambung lagi cuti-cuti Malaysia tahun depan!hahaha!

Tuesday, December 9, 2014

VMY2014 ~ Sarawak :: Kuching :: Day 2, Part 2

Sambungan dari: VMY2014 ~ Sarawak :: Kuching :: Day 2, Part 1

misi seterusnya adalah untuk menjejak mural orang utan di bandar Kuching ni..nasib semalam dah lalu kawasan ni dan nampak...ianya berhampiran dengan pintu masuk China Town...jadi terus jer berhenti tepi jalan dan cepat-cepat ambil gambar...panas sungguh masa ni...
dan kemudian kami ingin mengambil gambar di semuaa tugu kucing yang ada di Kuching ni...memula kami ke tugu kucing sekeluarga di hadapan Grand Margherita Hotel ni...masa ni terserempak dengan mamat dari USA yang sudi tolong ambilkan gambar kami berempat...sambil tu layan borak...diorang baru lepas jelejah tanah Jawa...jadi memang sakan la kami berborak pasal trip diorang tuh...bak kata asie, tu dah jumpa orang kampung dia dah tuuu....hahaha well tu la bestnya bila kita travel dan jumpa kaki travel jugaaa kan...walaupun tak kenal, tapi borak macam dah kenal lamaa...hehehe
kemudian kami ke tugu kucing kesunyian pulaa...sebab dia sensorang jer kat sini kann...masa ni juga ada orang Jakarta tolong ambilkan gambar kamii...dapat laa juga bergambar berempat kan...hehehe lepas tu kena la tolong ambilkan gambar diorang plak...
dan kemudian kami ke tugu kucing empat sekawan....hehehe memandai je aku bagi nama tugu kucing ni kan...hehehe tapi sebabkan masa ni takde orang nak tolong ambil gambar kami, asie letak jer kamera atas batu yang adaa...jadiklaaa...janji ada gambar berempat dengan tugu kucing....
dan kemudian asie cakap ada satu lagi tugu kucing couple katanya...penatlaaa duk usha dalam internet lokasi dia...duk berpusing-pusing laa kitorang dalam bandar Kuching semata nak cari satu tugu lagi tuh....dekat lebih setengah jam berpusing, last baru dapat info yang tugu kucing couple tu terletak di luar bandar Kuching!terus decide nak pergi jugak...gigihkan...tapi sebelum tu lalu di kedai Swee Kang Ais Kacang untuk melepaskan dahaga...lagipun aku teringin giler nak minum white lady yang sering disebut-sebut sedap tuh!tapi kecewanyaaa la rasa sebab penuh giler!ye la panas-panas ni kan...semua orang punnn nak minuman sejuk...ingat nak tunggu, tapi tengok yang menunggu pun ramai lagi...pasrah jer laaa....
kemudian kami terus menuju ke arah airport...sebabnya kami nak ke Taman Sahabat yang terletak di Tabuan Heights, Jalan Song...kira-kira 20 minit perjalanan dari bandar Kuching...sampai jer di hadapan Taman Sahabat ni, terus kami ternampak tugu kucing couple kat luarnya...yeay!mission accomplished!hehehe seronok dapat jumpa lepas berpusing-pusing buang masa....
dan dah alang-alang sampai situ kan, kami pun masuk la ke Taman Sahabat ni..nampak dari luar macam menarik...taman ini dibina sempena 30 tahun hubungan diplomatik yang terjalin antara Malaysia dan China...ramai orang beriadah dan jogging kat taman ni petang-petang...memang meriah...paling best ada tugu Laksamana Zheng He yang besar giler dalam tuh!
keadaan masa ni sangat panas...mula la aku nak merengsa jer kan...nak berjalan ke arah bangunan di seberang tasik pun malas!terus ajak semua naik kereta...aku cakap kalo pusing pakai kereta, kat belakang tu ada pintu baru aku nakpi...hahaha dasar pemalas kan...yezzaaa nasib baik ada pintu masuk...siap dengan pintu gerbang ala-ala negara China lagi tau...terusss berangan nakpi China plak lepas ni.eh?
kat taman ni ada macam-macam kemudahan...ada restoran, ada tempat lepak...ada jambatan zig zag yang cantik...memang mendamaikanlah...kalo aku duk sini, leh aku pi jogging petang-petang...hahaha matikla berangan kan...
lepas dah abes jalan di Taman Sahabat, kami berpatah semula ke bandar Kuching...sempat lagi singgah di Swee Kang Ais Kacang, tapi tetap kecewa sebab penuh gila...sobbb....sadis betul aku rasa...kalo tak dapat kali ni, bila tah lagi nak rasa white lady yang orang duk sebut tuh....huhuhu lepas tu kami ke De Tamu Cafe yang pergi semalam sebab nak tapau chicken wing dan pisang cheese dia!hahaha gila kemaruk kann...

then kami bawa chicken wing dan pisang cheese tu ke Teh Tarik Kafeteria yang terletak di Satok juga...konon nak cuba kafe lain la kan...sekali kat sini kami cuma order semangkuk mee kolok dan minuman sebagai syarat...lepas tu kami pun buka bekalan chicken wing dan pisang cheese tuh!hahaha dah ler tak banyak beli, memang berebut la jawapnya!