Showing posts with label P. Pinang - Georgetown. Show all posts
Showing posts with label P. Pinang - Georgetown. Show all posts

Monday, June 12, 2023

Family Trip ke Utara

cuti hujung tahun lepas, abang ajak ke utara...macam biasa dia suruh aku booking hotel, so aku cakap kali ni duk Kuala Kangsar lah sebab dah boring asyik ke Ipoh je hahaha so dia pun setuju dan dia cakap nak belanja hotel...syukurrrr hahaha...perjalanan pagi tu dengan dua buah kereta dan bertemu di Tanjung Malam untuk sarapan di Yik Mun...macam biasa aku layan hainanese chicken chop yang sedapp!
macam biasa trip ngan abang aku ni takde hala tuju sangat hahaha so masa kat Tanjung Malim abang aku tanya nakpi mana lepas ni...aku tak tau nakpi mana dah kat Perak tu sebab banyak dah pi, maka aku ajak diorang ke Lenggong!hahaha so dari Kuala Kangsar dah tak jauh kan, makanya diorang semua setuju la untuk meneroka Lenggong plak kali ini...
nak bawa diorang tengok Perak Man, sekali muzium dalam renovation laa...lama gila tak siap-siap renovasi nya weh, makan tahun dah rasanya...tapi ada buat macam tapak muzium sementara, kecil je la...sebab takde apa program, kitorang terjah je laaa tapak sementara muzium tu...ada la sikit info pasal Perak Man dan juga tapak warisan dunia UNESCO ini...layan...
pastu aku ajak diorang lunch nasi talam ikan bakar sepuh laaa...aritu pi sedap, makanya kena la bawa family rasa juga hehehe memasing makan memang tak angkat muka daaa...cumanya kali ni ikan bakar tu ada rasa kuat sikit hanyir lumpur, so aku kenot go...sebelum ni okay je la...tapi yang lain okay laa...kami tambah ayam goreng untuk budak-budak...masa makan ni, Iqy duk main sampai masuk ke pagar JKR sebelah tu, eh ternampak plak Shukur, geng umrah aku...terkejut betul dia nampak aku hahahaa...
then kami balik semula ke Kuala Kangsar untuk check in Casuarina Hotel...kami ambil 2 bilik di mana tiap bilik tu ada ruang utama yang ada 2 single bed dan ada 1 bilik lagi dalam dia dengan 1 queen bed...ok laa besar dan selesa...kami stay di sini untuk 2 malam...aku tak sure berapa harga satu malam sebab abang aku belanja...so masuk bilik kita tidooo dulu...
petang tu kami ke pekan Kuale, layan laksa kuala...sesambil bebudak ni tengok orang memancing kat tepi sungai besar tuuu...lama gak melayan tepi sungai tu sebab abang yang memancing tu kemain ramah hahahaha then kami pusing gak la ke Masjid Ubudiah dan Istana Kenangan...saje laa buang masa, bukan ada aktiviti sangat pun kat Kuale ni kan hahahaha
then abang aku ajak kami dinner di JIM @Lubok...kedai ni luar sikit dari pekan, kat jalan ke arah Lenggong tadi...cantik kedai ni dan surprisingly semuaaaa makanan dia sedap belaka...dari yang masakan panas melayu sampai ke wastern tau...sedap...mak aku order nasi goreng pun sedap gila...hahahaha masa aku share kat FB, kawan umrah aku komen kata memang kedai tu famous dan diorang pun suka ke situ...hehehe
lepas tu balik hotel, malam tu memasing dah lelap, sekali boleh plak hotel tu blackout weh...first time aku duk hotel blackout weh...huhuhu lama gak, sampai aku tak koser nak tunggu, aku lelap balik huhuhu panas gak laaa tapi dah penat nau...dan esoknya siap sarapan di hotel, then kami nak gerak ke Pulau Pinang semata sebab mak aku cakap nak makan pasembor hahahaha!
sampai Pulau Pinang, again tak tau nakpi mana...ajak pi Bukit Bendera, diorang taknak sebab malas ramai orang...aduhai, makanya aku ajak lepas pantai laaa...kami ke Starbucks di Batu Ferengghi...layan tepi pantai, panas berdenting masa tu...hahaha dah main pantai, sambung minum kopi plak...nak ajak pi muzium pun diorang malas hahaha
then abang aku cakap nak makan nasi kandar, kami pun nak cuba Hameediyah...aku dah cakap mesti beratur panjang...abang aku bukan jenis gigih bab beratur ni...sekali sampai, aku ngan kak ipar gigih nak beratur gak tapi aku tak bagi hahaha choi betul...last kami ke Nasi Kandar Pokok Ketapang je laaa...sedap gak la, bak kata Qaiser, surrrr...hahahaha
dan lepas makan, sempat singgah di Ban Heang beli biskut dan kopi, then kami ke Padang Kota Lamaaa...layan mak aku plak teringin pasembor...aku rasa tak sedap pun pasembor sini selain overprice...tapi dah mak aku duk cakap banyak kali, layan je la...dah la diorang sorang je nak makan, sekali kemain banyak ambik nya hahaha pastu paksa ktorang yang dah kenyang makan nasi kandar ni habis kan...hahaha sesambil bebudak main taman permainan kat situuu...
then kami terus gerak tinggalkan Pulau Pinang...dapat idea nak singgah Taiping carik durian...so masuk kat Kamunting, dan terus stop bila nampak orang jual durian...yeay sedappp durian kampung durian apetah masa ni....dah la murah ya amat...hahahaha layan makan tepi jalan je sebab takleh bawa balik hotel kan...kali ni punya trip, kemain suka Qaiser makan hahaha...
masuk Taiping kita singgah lake garden laa...tempat wajib kalo ke Taiping hehehe lepak minum air buah, bebudak duk main kat taman permainan...legend tempat ni, dari zaman mak aku kecik pun main kat sini, pastu zaman kitorang kecik plak, now anak-anak buah aku plak main kat sini...memang dekat di hati laaa lake garden ni...
dan kami sampai semula di Kuala Kangsar dah malam...abang aku ajak makan dulu sebelum balik hotel...layannn...cari kedai makan kat area Bukit Chandan je, area hotel tu sebab malas nakpi jauh lagi kan...ingat taknak makan, sekali sedap gila nasi lemak dia, rasa olskool macam nasi lemak aku kecik-kecik kat Kuala Pilah tu weh...sedappp!dah kenyang, balik hotel dan tidooo...ada plak Qaiser datang bilik ajak main Saidina...ya ampun, mata Makngah kau dahhh layuuu...hahaha...
dan esoknya kami dah checkout...abang aku ajak ke Ipoh...anak dara eh nakpi Concubine Lane...hahaha apetah suka sangat Zara pi sini...hehehe sebab kan aku terlajak tido, orang lain dah siap kat kereta, makanya aku tak dan sarapan kat hotel, so masuk je Concubine Lane ni aku cari kedai makan hahaha sedappp weh laksa telur sarang kat sini dengan roti telur dia...hahaha terbaiklah!
dan sebelum meninggalkan Ipoh, kami singgah Taman Rekreasi Gunung Lang, nak naik bot!patut naik bot pi the other side, tapi sebab atok taknak naik, tunggu kat belah sini je...makanya kami pun naik bot, tak turun the other side tu...plus panas ye pon gak hahaha saje je la bagi budak-budak naik bot je...pastu ada petting zoo kat situ, memula abang aku nak bawa anak-anak dia, tapi bila aku cakap aku malas nakpi, dia pun jadi malas...hahaha makanya terus la kami gerak, meninggalkan Ipoh...
masa balik ni jalan agak sesak, kami duk ikut jalan dalam...so plan nak singgah lunch kat nasi bamboo di Sungkai tu, tapi masa sampai tu ramai gilaaaa manusia, makanya kami teruskan perjalanan sampai ke Tanjung Malim...last singgah lunch di Rumah Makan Sri Muallim je laa, makanan dah tak banyak tapi boleh laa nak isi perut kami...Alhamdulillah selesai percutian keluarga yang takde itinerary ni hahahaha camtu la bercuti kalo ngan abang aku hahahaha!tapi sebab dia banyak belanja, so kita onz jee tukang bawa mak abah hahahaha...

Wednesday, December 28, 2022

Trip ke Penang Day 2

Sambungan dari: Trip ke Penang Day 1

hari kedua di Penang disambut dengan sunrise yang lawa...hehehe yeay suka...lamanya tak layan sunrise kan...lagi tepi laut ni...huhuhu mayb nak kena plan trip lah pi pulau...hahahaha...adoi...macam macam kau nak buat kan DJ oi!hahahaha...lepas tu sambung lelap balik...hahaha malas nak keluar awal hari ni...relaks je sebab takde plan sangat pun...
kami skip breakfast so lepas check out kami early lunch di Dapoq Schombi untuk makan nasi tomato orang kawin katanya...sebabkan nanti nak makan nasi kandar lagi, kami order 2 je nasi tomato kat sini dengan lauk ayam bawang dan ayam masak merah...then tambah lauk kambing...so share la bertiga kan...gitu tau langkah penjimatan hehehe sedap gak laa nasi tomato kat sini, cuma takde la istimewa sangat...okey laa pada aku....
then bebudak ni nak beli something bawa balik...so aku suggest pi Ban Heang ni sebab aku suka biskut dia, sedap!dan yang penting ada Halal Jakim ya kengkawan...hahaha packaging dia pun cantik, so sesuai la kalo nak bagi orang serta harga dia sangat laaa berpatutan!ingatkan member nak beli sekotak dua...sekali diorang memborong okay..seplastik besar memasing bawa keluar!hahahaha sakan nau tuuuu...heheheheehe....
dan lepas tu kami ke Starbucks by the beach di Batu Feringghi...takde apa sangat pun, saje nak tengok laut kat sini...sanggup la kau kan duk luar panas tu nak bergambar hahahaha tapi kejap je laaa, pastu kami angkut balik air dan kek bawa masuk dalam...panas weh!lepak dalam tu, chill je laaa...sambil memasing main hp!hahaha...
dan sebelum meninggalkan Pulau Pinang, aku nak makan nasi kandar!tapi semua yang famous dalam Georgetown kami pergi, semua panjang gilaaaa orang beratur!gila lah tak koser aku kan...dan akhirnya kami ke Restoran Hameediyah, Cawangan Bayan Lepas!haaa baru la puas hati aku dapat pekena nasi kandaq kan...wajib duh tangan bau kari kalo ke Penang ni...hahahaha...
dan perjalanan pulang ni, aku jadi bos duk belakang!hahaha kenyang memang syiok la lelap mata...dan dah alang-alang kami di Bayan Lepas, makanya kami balik ikut jambatan keduaaa....perjalanan pulang tu smooth je...sempat sampai Seri Iskandar sebelum maghrib...ingat nak terus gerak balik tapi member ajak rehat dulu...so kita pun rehat la...tapi bukan rehat pun, sibuk main hp je memasing hahahaa...
then lepas maghrib sempat Sue gorengkan kami kepok lekor sebelum kami bergerak balik...jemmm lekat weh kat highwayy...bertabah je laa...nasib baik bukan aku yang drive kan...takpelaaa lagi hahahaha tapi memang agak lewat la aku sampai rumah tu sebab jemm, pastu anta member balik Putrajaya, then baru laaa aku balik rumah...huhuhu Alhamdulillah selesai...hahaha haaaa kemain banyak post aku kan...asyik petik suh update je kan...haa hambik korang sehari sampai dua post!hahahahaha...ok bai!

Trip ke Penang Day 1


dan keesokannya moh la kita menuju ke Pulau Pinang...hehehe perjalanan pertama ni aku la kena drive walaupun aku duk ngaruk kata kaki sakit la, tak larat la...tetappp aku yang kena kan...hahaha so kami singgah dulu di Ipoh untuk sarapan pagi di Restoran Vegas...plan asal nak ke Canning Dimsum tapi panjang nau beratur...layan laaa makan kue teow goreng, roti canai dan fishcake goreng...nyummeh!
then dari Ipoh kami terus gerak ke Penang dan menuju ke destinasi pertama kami iaitu Frog Hill yang terletak di Tasek Gelugor...perjalanan ke sini mencabar gak la sebab off road...tapi gigih demi sekeping gambar meletop, kami redahi juga...hahaha takde la, orang kata kalo hujan or basah lagi teruk jalan ni...tapi masa kami pi ni leh hadap lagi laaa...hehehe...dari main road tu aku rasa dekat 30 minit gak nak masuk ke Frog Hill ni...
dah sampai di kaki bukit, syeram gakkk tengok tinggi nak daki dengan panas tu lagi kan....hahahaha kita ni dah cakap kaki sakit...tapi sebab excited, kemain berlari ya kau naik bukit tu tinggalkan member...hahaha bab bergambar ni aku memang gigih la...lupa panas, tinggi ni kan...pastu mengah hahahaha...
tapi bila sampai atas tu dan tengok view dia, cepat hilang mengah kau tadi...sebab sibuk nak ambil gambar...cantik!nampak kolam kolam bekas lombong kat bawah tu dengan air menghijauuu!cuaca plak cantik panas memang lagi lawa laaa kan pemandangan dari atas Frog Hill tu...tak sesia lalu jalan off road dan mendaki ni tau...hehehe cumanya kat atas ni panas la takde pokok sangat...hahaha so takleh duk lelama sangat...rentung rasa kulit...
pastu kami gerak plak ke Sungai Dua nak makan mee goreng udang wajib laaa aku dan Sue kalo ke Penang ni!hehehe kali ni selain mee goreng udang, kami ambil juga ketam goreng kunyit...perghhhh sedapppp macam biasa!hehehe aduhai memang wajib la datang makan sini, Medan Selera Sri Tambang Mee Udang, Sungai Dua...terbaikkk!udang dia besar gedabak...sorang 3 ketul udang dalam mee goreng tu, then ketam sorang sekor...total makan adalam RM145 memang berbaloi baloi...
dah kenyang, moh la sambung bergambar lagi...kali ni kami ke Kampung Agong di Penaga...kat sini memang port OOTD yang viral laa kat Penang ni...bayaran RM10 seorang dikenakan nak masuk dalam ni...haaa kau bergambar o'od la sampai muntah kat dalam tuuu...hahaha masa sampai ni ramai gak manusia...so ada certain tempat nak bergambar tu kena beratur gak la...tapi memang lawa la dalam ni...hehehe patut viral!
puas bergambar, laju memasing lari nak masuk dalam kereta dan pasang aircond kekuat sebab panas wehhh kat luar tuuu...sib baik kat luar tu ada jual air sejukkk...diorang layan air mangga, aku layan teh ais...Allahu nikmatnyaaa kat tekak ni dapat minum air sejuk masa panas gini...kami duk jap dalam kereta merehatkan diri...penat dah bergambar dalam panas tadi....
dan lepas tu baru laaa kami gerak masuk ke pulau...tadi semua kat tanah besar lagi...hehehe dan terus ke Georgetown untuk ke apartment yang kami dah book di Tropicana 218 Macalister...harga satu malam RM340 gak tapi sadis betul tilam dia lagi katil tambahan tu...nipis gilaaa...bantal pun nipis...hampeh betul bayar mahal gitu dapat nya...pasrah je laa, nasib baik 1 malam je kan...so petang tu dah malas nak keluar, so lepak bilik je laaa...lagi plak nak naik parking kemain tinggi kena pusing weh, tu malas nak bawa kereta keluar lagi tu...hehehe...
dan malam tu kami dinner di Restoran Kapitan...rupanya deret apartment kami ni ada Restoran Kapitan ni tapi bukan main outlet la...so sebab malas nak keluarkan kereta, kami jalan kaki je laaa...sekali hujan renyai...hahaha tak jauh pun dalam 500 meter je...pasrah la kena hujan jap kan hahaha...dan macam biasa la datang sini aku makan beriani claypot dia dengan ayam tandori...Sue layan chicken milani dan Raja ayam tandoori...so nyummeh!
masa makan ni budak dua orang tu ajak tengok wayang, Emergency Declaration sebab aku duk cakap best gila...so terus usha tiket dan book...then kami amik Grab balik apartment, terus amik kereta dan gerak ke Gurney Plaza...best gila cerita ni...aku tengok kali kedua pun tetapppp berdebar tau...hehehe dan kami balik lewat malam tu dan terus tidooooo...kenyang dan puas hati tengok cerita best!