Showing posts with label Perak - Pulau Pangkor. Show all posts
Showing posts with label Perak - Pulau Pangkor. Show all posts

Thursday, September 8, 2022

Pangkor Raya _ Day 3

Sambungan dari: Pangkor Raya _ Day 2

dan hari terakhir di Pangkor, abang aku keluar jenjalan...aku dah malas...so bermalasan je laa kat bilik...turun pun lambat...masa ni kan baru lepas kandang, boleh plak satu family besor kat hotel ni masuk restoran semuaaa tak pakai mask....stupid gila...restoran bertutup aircond kot...geram gila rasanya masa ni...huhuhu dan lepas makan naik, siap-siap semua...pulang kan kereta dan ready van nak hantar kita ke jeti...dan as expected ramai gilaaa kat jeti...tapi rezei dapat tempat duduk sekali semua...hehehe so tunggu la sampai masa feri kami dipanggil...tapi masa nak beratur ni mencabar gak la...aku standby beratur sebab ramai gilaa manusia kat tempat beratur tu...pastu dah panggil nombor feri baru yang lain datang...
selamat tinggal Pulau Pangkor...mak abah aku sampai sekarang kalau sebut Pangkor, menjeling memasing!hahahahahaha abang aku memang tak sebut apa dah takut kena bahan kot...kahkahkah!gila lah trauma...ramai gilaaa manusia...makanan habis, yang ada mahal, lembab...eii banyak yang tak indah dari indah...hahaha aku rasa lepas ni kalo nakpi Pangkor pun, aku nak pergi Pangkor Laut Resort je...kalo main pulau ni, eh tak koser dah aku kot...huhuhuhu....
dan sampai je ke Marina Island, kami pun sesiap ambil kereta dan angkut semua masuk kereta...masa ni plan nak lunch area Lumut tapi abang cakap awal lagi, cer nanti tengok dalam perjalanan...sebab kan nak lalu jalan dalam, aku suggest makan kat Kuala Selangor je sebab tengok waze dalam 2 jam je masa ni...sekali dah gerak, masa perjalanan makin bertambah kat waze!sebabnya ada satu simpang tuuu, jemmm gilaaa pasal apetah aku pun tak paham...memang tak gerak langsung kereta!
hasilnya kami sampai di River View Seafood Restaurant, Kuala Selangor...memasing memang kelaparan gila dah masa ni...dengan pantas aku buat order...dann memang takdan nak flatlay la makanan kan...sebabnya bila sampai je semua terus serbuuu...hahahaha lepas satu, satu makanan habis, sampai lagi lauk baru...hahaha banyak gilaaa order tapi puas hati semua orang sebab sedappp!aku memang suka sini sebab sedap!total makan RM300 dengan 2 ekor ikan, sotong, udang, ayam dan apetah lagi aku tak ingat...tapi memang macam piranha makan semua orang hahahaha!ambil gambar pun apa adanya je la...hahaha...
dan akhirnyaaa kami semua sampai rumah pada jam 7.45 petang...Alhamdulillah perjalanan smooth jee lepas dah makan tu...takde langsung kawasan yang jammed weh...legaaa...penat gilaaa perjalanan kali ini tau...tu malas nak jalan masa raya tu...jammed dia takleh bawa bincang...tapi nak buat cemana...kalo nak semua ada sekali memang kena masa cuti sekolah la...huhuhu pasrah je laaaa...okey selesai trip ke Pangkor...yeayyy...trip ni masa bulan Mei hari tu...yeay pasni masuk cerita June plak...kalau konsisten update ni, fuhh leh habis semua post aku soon ni...yehuuu...doakan aku tau!

Wednesday, September 7, 2022

Pangkor Raya _ Day 2

Sambungan dari: Pangkor Raya _ Day 1

hari kedua di Pulau Pangkor, kami layan island hopping!tapi mak abah dan adik pompuan aku tak join...abang aku ni plan percutian tak bagitau pun nak island hopping, aku ni bawa kasut je satu, takde bawa selipar...pasrah je laa....so kami amik pakej satu boat harga RM250...lepas sarapan pagi tu di hotel, dalam jam 8.30 pagi boat ambil di pantai depan hotel kami tu jeee...memula dia bawa beberapa tempat untuk tengok pelbagai jenis pembentukan batu bentuk ayam la apa la...aku lupa dahh hahaha...tapi bebudak ni seronok la naik boat sebab memula tu kena lawan arus, memang melompat-lompat kita dalam boat tu...hahaha...pastu siap berhenti satu area untuk bagi ikan makan...bebudak seronok la kan sebab first time...tapi bagi ikan dari atas boat je, takde sape nak turun air sebab malas baju basah...
dan akhir sekali kami dibawa ke Pulau Giam!berdepan je dengan Teluk Nipah...haa kat sini kita turun dan bebudak leh mandi la...kecik je pulau ni tapi ada gerai....anak buah aku apa lagi nak air la, nak megi la...harga dia leh tahan gak tapi layan je laa...hahaha seronok sangat bebudak ni...almaklum 1st time kan memasing island hopping...ni belum campak dalam air tengah laut lagi ni...Qaiser tak habis cakap nanti besday dia buat kat pulau gak...hahaha pitammm...so lepak sini sambil bakor kulit ye....makngah duk cari tempat redup je laa...
dalam 2 jam gak la total island hopping kami ni...leh je nak lebih lagi tapi kami nak balik awal...sian kat mak abah...so dalam 10.30 pagi aku call dah budak boat tu untuk datang ambil kami dan kita gerak balik...yeeehaaa...semua kemain seronok taknak balik yee...hahahaha pasrah je la!makngah takdapat nak mandi sebab pakai kasut...haish abang aku ni...
sampai bilik semua duk mandi dan bersiappp...nakpi lunch awal sebab risau makanan habis lagi...hari ni kami ke Chef Hairudin Nasi Arab...semalam masa lunch tu ada gak pi sini awal-awal tapi diorang cakap habis dah lauk diorang...diorang cakap minggu tu, ramai gila orang datang Pangkor...luar biasa ramainya...tak pernah dalam sejarah Pangkor katanya...gituu kan...Alhamdulillah kami sampai kedai dah buka dah tak ramai orang lagi...so sakan laa memasing order nasi arab kan...dan sedapppp sangat nasi ayam dia weh!ada ayam, ada kambing...sedap!total habis pun dalam RM120 je weh!baru la berbaloi banding semalam tuuu...huhuhu terus seronok balik memasing bab makan kat Pangkor ni...hahahaha...
lepas dah kenyang ktorang pun jalan-jalan dalam kereta...sampai la ke Teluk Baharu, nak ke masjid terapung dia tu...jalan memang kecik la weh kat Pangkor ni plus banyak gilaaa bukit...kereta kitorang tu sampai semput sebab aku rasa tak sampai 1000cc pun...dah la jenama apa pun aku tak pernah dengar...hahahaha sampai masjid ni, panas terik...ada yang taknak keluar kereta pun...so kita yang gigih turun laa, tengok sampai ke dalam jap...
dan lepas tu kita pi shopping!untuk yang tak tau, Pangkor dah jadi duty free zone tau...tapi kedai dia takde la meriah macam Langkawi sana tapi okey la nak beli pinggan mangkuk dan coklat...sakan gak mak aku merayap...aku turun kan dia kejap je dia dah lesap!hahaha...yang lain balik bilik sebab panas sangat masa ni, semua taknak keluar kereta...hahahaah...mak aku pun takde la lama sangat shopping sebab duk fikir sape nak angkat barang nanti naik ferikan...memasing pun beg dah banyak...
balik bilik mak aku duk agih barang dia ke orang lain suh masuk beg kitorang untuk senang bawak balik nanti...hahaha pastu aku tarik selimut dan tidooo...tido je la keje kau kan...hahaha petang tu siap laa bebudak ni order lagi room servis!kemain korang eh main order je, kang akuuu gak kena setelkan sebab aku uruskan bab makan...hahahaa...
dan lewat petang tu kami pergi dinner di Nipah Deli...kali ni kami ambil steamboat sebab tu je menu yang available...dia kira perkepala tapi tak banyak pun makanan dia bagi...sedap la steamboat dia cuma pada aku mahal gak la...untuk kami semua tu total makan adalah RM321...tapi sebab sedap, tak payah tunggu lama, makanya tutup mata je la...lagi plak seafood dia freshhh...sedap laaa...pastu ada pakcik tu tak tau la staff ke owner ke rajin layan sembang dan beriya melayan...so sejuk la hati kan...
sambil layan steamboat sambil layan sunset sebab dia depan laut je di Teluk Nipah tuuu...depan tu nampak laaa Pulau Giam yang kami pergi siang tadi tuuu...hehehe...okey layan last sunset di Pangkor, pasni tak tau bila nak datang lagi...melihat pada trauma jeti ramai gila manusia, kedai makan banyak habis makanan...mungkin lamaaa lagi aku nak datang semula...hahaha....
dan malam tu kami keluar lagi jenjalan beli barang...aku duk cari coklat yang takde kat sini je laaa...hehehe banyak gak pilihan Cadbury yang takde kat sini...so memang aku beli je mana nampak menarik tuuu...hehehe dan malam tu kita pun mula pack barang...tak sabar nak balik tapi nervous fikir nak naik feri semula esok...hehhuuuuuuu....

Tuesday, September 6, 2022

Pangkor Raya _ Day 1

masa raya ke 4 hari tu sempat laa aku bersama keluarga pergi bercuti di Pulau Pangkor...abang aku la sibuk ajak bercuti siap sibuk nak sponsor hotel semua...so kita layan kan je laaa...awal pagi kita gerak dari rumah...sempat singgah R&R kat highway baru lepas Sungai Besar tu untuk makan mihun goreng mak aku masak!hahahaa berkelah dalam kereta uols...sedap gilaaa...tiga kereta gerak sekali tapi yang sakan makan kereta kitorang je...adik aku lembab tak sampai, sampai....abang aku kalut nak cepat sampai jeti...hahaha!
jam 11.30 pagi kami dah sampai Marina Island Jetty Complex...aku dah beli tiket ferry sesiap naik dari sini...so kami turun beg dan orang lain dekat ngan jeti, then pi carik parking...adoi tengok parking penuh, dapat bayang laa ramai orang kat Pangkor nanti ni...huhuhu parking kena RM60 untuk 3 hari 2 malam kami tuuu...pas dah parking, sempat la yang lain plak melayan mihun goreng mak aku kat tepi turun kan diorang tadi tu...taknak masuk dalam lagi sebab ramai gilaaa orang...feri kami jam 12.30 tengahari...dah kenyang, pandai la anak buah aku ajak o'od katanya hahahaha...so Makngah pun layan...
dan bila sampai masa, jom la kita beratur masuk...masa ni memang ramai gilaaa manusia...hahaha pasrah je laaa...dah gatal sangat nak pi Pulau Pangkor masa cuti raya kan...raya tahun ni plak kita semua baru lepas kandang kan...sakan la orang berjalan!hahahah nak naik feri dengan bawak beg, bebudak lagi, orang tua lagi...hahaha masa nak naik tu mencabar gak laa...lagi nak melangkah masuk feri tu...kaki abah aku tak kuat sangat...beg aku kena pegang, tengok dia, pegang anak buah lagi...Allahu...bertabah la...oh ya tiket aku dah beli sesiap online...tak ingat harga, korang pi search lah...hahahaha...
selepas beberapa ketika naik feri, sampai laa kami di Pulau Pangkor...keluar je feri ke jeti tu, macam semut manusia!hahaha ya ampun aku rasa mesti mak abah aku dah nyumpah dalam hati...hahaha tapi sebab abang aku kan yang plan...diorang diamm je...cuba kalo aku yang plan, rasa semua dah bising dah mengomel!hahahaha...sampai je terus cari van hotel...abang aku dah book hotel dan request van ambil kami...memula nak buat dua trip, tapi tak sanggup nak tunggu kat jeti tu so sumbat je semua dalam van tu...hahahaha!
abang aku ambil 4 bilik di Avi Pangkor Beach Resort...untuk 2 malam tu berharga RM2720 gak laa...mahal gilaaa...hahahaha nasib la orang belanja kan...ada 2 bilik yang ada connecting door...bebudak nampak pool dah melompat daaa...pastu rehat jap, adik aku pi setelkan kereta sewa....sewa dua buah kereta yang aku lupa harga sebab adik perempuan aku belanja...hahaha tak lama pun stay kat bilik sebab memasing lapar...so moh la keluar cari makan!
dan bermula sini la nightmare bagi kami...hahahaha cari kedai makan, sampai kedai famous, Nipah Deli, kat area Teluk Nipah tapi bahan habis katanya...pi kedai sebelah dia, Daddy's Cafe, dah duduk sekali mak dan abang aku tak yakin nampak india yang jaga kedainya...so last sekali kami ke gerai-gerai banyak di area Teluk Nipah tu...konon pilih yang nampak ada seafood fresh depan kedai...sekali sejam lebih yaaa tunggu makanan!dah la lapar, kena tunggu lama gilaaaa!sib baik ada kedai jual cendawan celup tepun depan tu kami beli berbungkus buat alas perut tunggu makanan!huhuhuh dah la mahal sebekas RM10 weh...hahaha gila lah...masa ni muka memasing memang mencuka abes!sib baik tepi pantai sok bawa bebudak pi pantai supaya diorang tak mengamuk...hahaha dan bila makanan sampai, macam piranha makan...hahaha makan gerai, servis lembab, makanan biasa je laa tapi kena RM200++ tau...gila lah mahal...hahaha terus semua pissed off gila hahaha!
dan sebab kepenatan bangun awal, drive jejauh, rengsa ramai orang kat jeti, pastu emosi plak kat kedai makan, makanya balik je bilik petang tu aku pengsan sampai malam!orang bising, bebudak main-main semua aku tak mampu buka mata dah!hahaha dah aku tak keluar semua pun tak keluar malam tu...semua main order room service je la kan...hahaha ye la nak keluar cari makan pun masih trauma dengan kedai makan siang tadi...huhuhu...dan malam tu sempat la aku berurusan dengan bot untuk program kami esok...orang hotel tu yang tolong dapatkan contact...dengan itu berakhirlah hari pertama kami di Pulau Pangkor...hahahaha...trauma sampai sekarang ya kalo sebut Pangkor ni...hahaha...