Wednesday, May 6, 2020

Tujuh Minggu dengan Perintah Kawalan Pergerakan

Sambungan dari: Enam Minggu dengan Perintah Kawalan Pergerakan

29 April 2020 (Day 43), minggu ketujuh PKP aku disambut dengan norma baru iaitu kena melaporkan diri bertugas di Pusat Kesiapsiagaan dan Respon Krisis (CPRC Kebangsaan) bagi Covid-19...jadi insan terpilih la ni kiranya sebab 9 orang je opismate aku dipanggil untuk bertugas di CPRC ni, dan boleh plak insan terpilih semuanya bujang!hahaha dalam jam 11 pagi kami sampai, then tunggu sampai 12 lebih gak baru briefing dan agih team...aku dengan Nor ke team kluster...kemain awal awal masa diorang pilih orang untuk ganti sorang staff nak balik tempat asal tu semua taknak, main elak elak...sekali masuk je bilik team kluster, rupanya aku kena ganti sorang lagi staff nak balik juga!hahaha denggg kemain elak, kena gak...so terus start kerja tau...takde rehat sangat kat sini, so memang tak sedar masa lunch ke apa...nasib baik puasa....hahaa so masuk je terus aku kena belajar ngan Jabir yang dah nak habis kontrak kat CPRC dan balik ke pejabat sendiri...haa ada 1 hari setengah je aku nak belajar, memang berdesup desup...nasib laa Jabir ni sabar ngajar dan menjawab soalan nubies kubies aku...hahaha bertabah laaa...Day 1 di CPRC memang sakit kepala, sebab menderu deru ilmu masuk...hahaha...
balik kerja sempat aku singgah Alamanda nak cari kimchi tapi takde plak...so sampai rumah dah lewat, aku terus mandi...dan lepas tu masuk la waktu berbuka...haish rasa rindu plak nak masuk dapur masa ni sebab dah manjang masak je masa PKP kan, tetiba hari ni tak masak, rasa lain plak...hehehe...hari ni adik aku dengan Shane masak buttered chicken, mak aku buat begedil dan sayur...nyum nyum!abes berbuka, malam tu aku pengsan!hahaha penat sangat!
30 April 2020 (Day 44), hari kedua di CPRC, adalah hari terakhir Jabir ada kat sini...makanya aku cakap ngan dia biar aku buat kerja dia tu hari ni, dah hands on baru nampak dengan lebih jelas nanti...haa memang pening dan penat otak, tapi Alhamdulillah bila dah pegang sendiri mouse tu, Allah mudahkan...walaupun masih kadang kadang pening, but then ok laa...selain Jabir dan Nor, team kluster aku ada Dr Wafa, Dr Hasanah, Farhana dan Farah...oh ya masa bertugas di CPRC ni, hari hari ada makanan disediakan...minggu aku datang ni, minggu yang Oldtown White Coffee sponsor makanan...heheh tapi aku tak bawak balik pun sebab kat rumah banyak makanan...cumanya kopi dia tu sesekali aku bawa balik...
balik petang tu adik aku dan Shane duk buat roti john...sedap gilaaa roti john diorang!aku plak sebab gian nak masuk dapur, sempat la aku goreng ayam cili api...hahaha...main campak campak je la kan...nasib baik sedap gak...pastu kak ipar aku pun duk Bungkusit dessert untuk kami, so memang makan besar la kami masa berbuka puasa tu...mak masak asam pedas, tauhu dengan kuah kacang dan salad telur...
lepas berbuka, aku gatal pi buat kuih lapis!senang gila resepi dia, cumanya yang penat nak tunggu kukus setiap lapis tu....hahaha tapi Alhamdulillah cantik kejadian kuih lapis aku tau...cumanya tak larat nak makan sebab banyak sangat, pastu masuk dalam peti ais dia jadi keras kejung...tapi Abah aku la yang setia tiap malam makan kuih lapis aku ni...hahaha!
1 Mei 2020 (Day 45), hari Jumaat merupakan Labour Day tapi kami kena kerja...kerja di CPRC ni, uruskan data yang DG KKM akan announce setiap petang dalam press conference tu, memang tak dapat nak cuti laaa...aku memang kena kerja setiap hari tak kira weekend or cuti umum...so nampak tak mana aku akan raya nanti ni?huhuhu hari nai aku sampai awal walaupun hari cuti...sebabnya aku nervous, Jabir dah takdeee...huhuhu tapi Alhamdulillah semua went well...ada la jugak message kacau Jabir bila tak paham sangat tu, dan team yang lain pun banyak bantu bila aku blurrr tu...hahahaa!masa ni sebelum balik sempat laaa bergambar dengan semua #klusterbujang opis aku yang kena kerja di CPRC...hahahaha!dan hari ni gak semua frust bila PM announce pasal PKPB tu...huhuhu personally aku tak setuju, tapi pasrah je la kan...huhuhu!
dan balik tu, semangat nak masuk dapur...so aku buat bandung soda dannnn cucur udang!sebabnya mak aku ada buat kuah kacang, pastu aku plak baru ambil udang segar dari Cikwan, terus buat cucur udang petang tu...sedap gilaaaa makan cucur penuh dengan udang makan plak dengan kuah kacang...Allahu...sedap!pastu aku sempat buat sup sayur cendawan gak...dan mak masak talapia goreng bercili hehehe...kenyang!
2 Mei 2020 (Day 46), hari Sabtu pun kerja...hahaha adoi...pasrah...sebelum masuk opis, sempat aku pi isi minyak...ni isi minyak kali pertama sejak PKP tau...last aku isi minyak kat Putrajaya masa on theway nak balik rumah sehari sebelum mula PKP...dan rezeki aku la kan nak merasa guna minyak murahhhhh...RM1.25 jer seliter...aku biasa isi minyak penuh dekat RM80, ni RM40 lebih sikit jer!hahahaha rezeki!Alhamdulillah....lepas tu masuk opis pun semua ok, Alhamdulillah...ingat PKP dengan WFH je lost count hari dah, duk kerja hari hari kat CPRC pun boleh jadi tak tau hari ni hari apa dah...hahaha!
dan petang tu roh rajin melanda...sempat la aku masak sayur pakis, ikan celup tepung yang sedap gilaaa guna tepung beras, tepung gandum sikit, telur, kapur, kunyit dan garam...then bancuh guna air sejuk dan ais...memang krup krap meletopppsss uols...sedap gila...ikan plak freshhh dari Kuala Selangor oleh Cikwan...memang sedap laaa...hahaha...oh ya aku sempat goreng sosej masak sos gak...campak campak je laaa...mak plak masak gulai lemak itik salai dan pajeri terung...sedappp!
3 Mei 2020 (Day 47) hari Ahad kena kerja lagi...hari ni merupakan hari ulangtahun ke 13 aku di KKM...wahhh haruslah pakai lawa lawa ambil gambar kan...aku pakai baju baru beli kat Misclaire...plan asal nak pakai baju ni masa daytrip ke Kuching akhir Mac, tapi dah tak jadi pi kan....kita pakai la masa ulangtahun ni...hehehe rajin la Syu layan aku ambil gambar masa ni...curi curi lari lepas setel data semua...hehehe...
balik rumah petang tu tengok mak dah siap masak semua..tangan gatal nak masuk dapur gak...sekali nampak pisang dah masak sangat dah....terus ligat kepala aku plan nak buat kek pisang!tengok jam sempat ni sebelum puasa...hahaha tung tang tung tang, Alhamdulillah adunan sempat masuk oven sebelum azan...hehehe...lepas solat terawih baru kami makan, ya ampun sedap gilaaa...moist sangat sebab aku memang letak lebih pisang banding tepung...hahaha sedappp!
dan untuk buka tu aku sempat buat air jagung float sedap meletup ni...aku blend jagung krim dalam tin tu dengan jagung manis...pastu tambah kordial jagung, susu pekat manis dannn aiskrim vanillaaa...wallaweh!sedap ya amat!ais kena adaa...wajib!barulah meleleh...hahaha dan mak dah masak ikan keli goreng cili api, ayam kicap dan sup sayur pakchoy...makan bertambah aku weh!hahahaha...
4 Mei 2020 (Day 48) hari pertama PKPB tengok roadblock dah takde, abam polis dan askar dah tutup khemah semua...huhuhu kereta makin banyak kat jalanan...aku rasa kecewa gak laa...huhuhu tapi takleh wat apa kan...doa je la rakyat Malaysia ni ada kesedaran...huhuhu...masuk opis hari Isnin ni, memang agak kalut gak la...macam macam benda orang nak...huhuhu tapi Alhamdulillah selesai gak...cuma nervous la bila pegang data krisis ni kan, risau tersilap tengok ke apa laa...huhuhu korang doakan aku tau, dipermudahkan urusan kerja kat CPRC ni...
dan balik petang tu, mak aku dah siap masak gulai lemak lala dan sambal udang petai yang sedap gilaaa...aku cuma tambah buat pakchoy ala chinese dan juga goreng ikan...sedap sangat ikan tu tau bila goreng garing tu...makan plak dengan sambal udang tu, Allahu rasa rugi tak tambah nasik!hahaha...acaner nak turun berat ni, selera kemain aku makan...hahaha!pastu mak aku siap buat puding roti gak...then dia Bungkusit ke cucu cucu dia yang tak dapat datang rumah dia berbuka lagi so far...huhuu!
5 Mei 2020 (Day 49) hari terakhir sebelum masuk minggu kelapan...huhuhu tak sangka dah masuk seminggu aku bertugas di CPRC ni...memang pengalaman yang best la pada aku...cumanya penat tak payah cakap la...takde cuti lagi so far...huhuh aku nak cuti pun risau gak sebab data aku pegang tu komplikated, kalo pas kat orang kang, risau orang tak paham je nanti...huhuhu...dan hari ni memang petang tu rasa penat sangat sebab macam macam orang minta...dengan tetiba data tak tally dia...haha adoi...berasap kepala!
so balik rumah aku taknak masak, so aku pi Tesco shopping barang rumah je laaa...lama gak shopping, sampai rumah dah dekat jam 7 malam dah...so cepat cepat mandi dan siap turun untuk berbuka...adik aku masak kari kambing yang sedap gilaaaaa...first time aku rasa bulan puasa ni sampai 3 kali aku tambah!hahaha tapi aku tak makan nasi la, aku makan kueh teow dengan kari kambing ni...ada plak ikan pelaling goreng garing tu, Allahu sedap sangat!
dan buat pertama kalinya aku malas nak ulas pasal data Covid-19 dah...sebabnya aku dah tepi ngan data kat pejabat tu...hahaha aku memang takdan follow media sosial KKM dah skang ni sebabnya malam je aku dah penat...lepas terawih aku setel pape patut, lepas tu tido dah...hahaha tapi sebab aku kerja kat CPRC, hari hari aku tau laaa berapa banyak new case, mati etc...even more than that pun aku tahu...huhuhu...oh ya, patutnya weekend ni aku pi Banda Aceh untuk #misiNGOdayahjamal aku di bulan Ramadhan ni, tapi sebabkan krisis skang ni takleh la pi...tapi Alhamdulillah #misiNGOdayahjamal berskala kecil dah selamat dilaksanakan dengan sokongan kawan kawan rapat aku...Alhamdulillah...hehehe...haaa ok la malas dah cerita panjang lebar...penat sangat dah ni, nak tido dah...hahaha...ok korang, doakan aku terus tabah ye kerja di CPRC ni...aku happy gak sebenarnya dapat menyumbang pada KKM masa krisis macam ni, cuma biasa la penat plus nervous...hahaha sebab aku pegang data yang DG duk baca petang petang tu tau...huhuu risau je kalo tersilap je apa...huhuhu...ok korang doakan aku, next week aku update lagi ya...andaikata takde PKP lagi dah lepas ni, aku harap kita semua biasakan diri dengan norma baru kehidupan ya untuk elakkan jangkitan Covid-19...haa jangan la gatal nakpi shopping baju rasa bersesak sesak tu...tak pasal keluar kluster baju raya plak nanti kan...sobbsss...ok korang be safe, stay healthy!jumpa lagi...muahciked!

12 comments:

  1. Jaga diri. Tugas penting tu pegang data yang DG umumkan.

    ReplyDelete
  2. Selamat memulakan tugas and stay safe ya!
    Btw saya singgah dan follow blog ni
    Jemput melwat blog saya jika berkelapangan :)

    ReplyDelete
  3. pemegang data rupanya DJ sekarang...tahniah hanya org terpilih.

    ReplyDelete
  4. minta resepi kuih lapis yg garenti jadi sgt tu...serius ni.

    ReplyDelete
    Replies
    1. 2 cwn tepung brs, 1/2 cwn tpg gandum, 1/2 cwn tpg gandum, 1 cwn santan kotak, 3 cwn air, 1 cwn gula. Blend semua ni. Then bahagi 2 adunan. Satu letak pewarna merah. Then each lapisan kukus 7 minit. Last skali baru 20 minit kukus. Siap.

      Delete
  5. DJ ...

    Rajin nya !!! Meriah tengok juadah berbuka puasa DJ !!!!

    ReplyDelete
  6. Lps ni blh PM DJ trus la nak tnye psl updte covid.. xyh tggu petag.. heheehe... slamat mnjlnkan tugas sis..

    ReplyDelete