Thursday, January 9, 2020

South Korea Day 2.1 ~ Seoul

Sambungan dari: South Korea Day 1 ~ Seoul

hari kedua di Seoul kami keluar lambat sikit...sebabnya takde la nakpi mana sangat trip kali...lebih nak santai santai dalam Seoul je...so keluar hostel,benda pertama buat adalah masuk Myeongdong Station dan topup T-Money sorang KRW10,000...T-Money dapat pinjam dari Bibie...pastu excited la kami berdua nak naik subway...hahaha antara perkara yang dirindui kat Seoul ni escalator tinggi dalam subway station ni...hahaha so pagi tu kami naik subway menuju ke Noryangjin Station (Line 1)...dari Myeongdong ni kena tukar train di Seoul Station...
dalam jam 9.40 pagi, kami pun sampai di Noryangjin Station...keluar je, tengok jambatan nak ke Noryangjin Fish Market dah tutup!ahhh sudahh...mana nakpi ni...kami memang tahu pasar lama dah tutup, tapi tak sangkat plak jambatan nak ke sana pun tutup...huhuhu so tanya orang, diorang tunjuk jalan ke kiri dari pintu keluar ni...nanti jalannnn je terus lalu kedai, sampai laaa nampak Exit 7, Noryangjin Station, depan sikit tu nampak dah signage turun tangga nak ke Noryangjin Fish Market...so korang kalo nak ke sini, amik Exit 7 ok, senang terus je...
turun bawah tangga tu ada macam terowong menuju ke Noryangjin Fish Market...ramai orang jual sayur kat sini...tapi kami tak singgah pun sebab tujuan utama nak pi fish market!jumpa boipren lamaaa...hahaha...so untuk yang tak tau, Noryangjin Fish Market yang old building dah ditutup sepenuhnya..masa last pi, dia masuk separuh beroperasi...but now fully closed...huhuhu...
masuk dalam new building ni, memang cantik la...actually pernah masuk last trip sebab masa tu restoran dah pindah sini...so masuk je ni, aku dan Sue pun duk usha laaa bahan mentah untuk kami bawa ke restoran...so kaler kat signage lorong tu melambangkan jenis jualan samada ikan hidup, ikan mati, ikan frozen dan sebagainya...nak details korang search la...hahaha aku malas!hahaha soooo masa nak mencari boiprennn lama a.k.a king crab masa ni agak mencabar!huhuhu sebabnya kami jadi ragu ragu sebab kami dah ada idea lebih kurang harga...tapi nampak macam pelik...ada tu bagi harga murah gila, tapi bila tambah dia cakap 1.7 kg!helloo kami leh tahu tau lebih kurang size untuk 1 kg king crab sebab dah 4 kali makan kan...huhuh cuba gak cari Unnie yang biasa kami beli...dia bagi harga agak murah, sekali angkat king crab dia, macam dah hitam bawah tu...nampak nauuu dah lama dan aku rasa macam tak fresh dahhh...huhuhu...adoi masa ni gawat gak!ni masalah bila terlebih pengalaman...hahaha...
dan akhir sekali rezeki kami beli ngan Unnie bawah ni, sedikit mahal tapi aku rasa logik dengan size dia...aku tak rasa menipu...huhuhu kecewa weh rasa macam ada penipuan je kat sini skang...maybe diorang nak survive kot...huhuhu so kat kedai ni aku macam yakin sikit...harga untuk 1.6 kg king crab adalah KRW95,000 dan dia bagi free 7 ekor udang yang besar...pastu kami beli gak salmon sashimi sepinggan dari kedai sebelahnya dengan harga KRW10,000...
dah bayar tu ada staff dia bawakkan seafood kita tu naik atas ke restoran...aku dah cakap dah nakpi restoran aku biasa pi siap tunjuk gambar dah...sekali dia bawa gak ke restoran kawan dia kot...aku degil taknak masuk..hahaha last dia pas aku plastik seafood tu suh pi sendiri restoran aku nak tu...hampeh...huhuhu...geram plak aku...pastu dia tunjuk acuh tak acuh je restoran aku tu...terpaksa la aku bertanya orang lain kat situ, restoran aku nakpi tu...
haaa ni la restoran aku pergi tiap kali ke sini...hehehe aku suka sebab masakan dia sedap dan aku yakin la sedap...aku pernah baca ada certain restoran masak sampai overcooked bagai kan...hehehe so masuk sini, aku bagi semua seafood kat diorang cakap king crab nak stim dan udang nak bakar je...so dah duduk, taklama tu diorang hidang dah salmon sashimi dengan sayur, banchan dannn gochujang...haa apa lagi dah kelaparan, lahap laaa makan sashimi...Allahuuuu sedapnyaaa...ko bayang la salmon sashimi banyak tu dalam RM35 je weh...dah la freshhh gilaaa...huhuhu...kalo kat Malaysia mahal gila kat  Sushi King tu...huhuhu makan sambil berzikir sedap aku masa ni...hahaha...dan tak lama lepas tu udang bakar plak sampai, Allahu sedapnyaaa...fresh gilaaaa dan dia masak pun just nice...juicy gila...dia tabur garam kasar tu buat rasa lagi sedap!
dan taklama tu, dekat sejam gak laaa...sampai laaaa boipren lamaaa kami yang dah distim!hahaha wallawei excited weh...aku memang rindu gilaaa nak makan king crab ni...haaa sakan la bergambar bagai, video semua kan...barulah kami nikmati king crab sebaiknyaaa....sedapppp weh!manis gilaaa...sampai 2 mangkuk nasi aku telan..hahaha sedap yaamat!hehehe puas hati gila makan weh...untuk upah masak, nasi, air dan segala banchan tu kami dikenakan caj sebanyak KRW29,000...ok je la kan, walaupun mahal, tapi kami malas nak berkira...hahahaha sesekali kan...nyummeh!
dalam 11.30 pagi dah selesai makan semua...kami kekenyangan so plan nak balik bilik dulu rehat...hahaha boleh gitu?tua sangat kan...hahaha sekali message Bie dia nak abes kerja dah...makanya kami decided nak berjumpa terus je laaa...so kami plan jumpa di Ewha Woman University...so aku tak pernah sampai sini, so aku follow je Sue yang pernah ke sini dulu...hehehe memang meriah laa dari keluar station sampai ke universiti...layan cuci mata je laaa...
famousnya kat Ewha Woman University ni adalah kawasan tangga dia ni...lawa gilaaaa nak bergambar...tapi panas ya amat masa ni...aku plak dah kekenyangan level gaban masa ni...so mood bergambar tu macam takde sangat...pastu aku duk kalut tetiba wifi aku takde coverage...acaner nak cari Bie kang ni...makanya aku bergambar kejap je la, pastu aku pi lepak kat satu kawasan tempat duduk, biar la Sue je beriya explore sampai ke atas...hahaha...
tak lama aku tunggu tu, wifi dah elok dan Bie pun sampai...so kami pun pi la layan bergambar jap kat taman yang ada...masa kami pi ni memang la autumn tapi early lagi, so takde sangat laaa autumn foliage nyaaa...takpela, sib baik kita dah cantik kan, takde autumn foliage pun cantik gaaakkk...eh!hahahaha!
oh ya seharian aku dari pagi ni aku duk bawa beg plastik hitam je weh...tu pun isi kaki ketam Sue tak abes makan!hahahaha buat letak purse dan handphone aku...sebabnyaaaa aku duk pinjam sling beg member, sekali beg tu dah lama tak pakai rupanya...dah reput!aku masa dalam flight, abes luruh kulit luar beg tu...hahaha sampai hotel malam semalam lagi teruk...cari plak kedai beg KRW10,000 kat undergorund Myeongdong Station dah takde...semua dah mahal, tapi Bie cakap ada lagi kedai beg murah tu kat area Ewha Woman University ni, tu gigih kami ke sini nak beli beg aku...
masa jalan tu, sempat singgah beli Paik's Coffee...harga kopi sini murah sikit dari kafe yang famous...tak silap aku dalam KRW3,000 untuk secawan besar...Bie belanja kami kopi hari ni...Alhamdulillah murahhh rezeki sis belanja kami...hehehe sedap gak kopi dia, setanding laaa kopi kat kafe famous lain...katanya Paik's Coffee banyak chain gak...
then jalan jalan tu jumpa Baviphat...first time sebenarnya dengar nama kedai ni...Bie cakap famous sebab murahhh...kiranya macam kedai kosmetik la...so sempat la kami singgah duk memborong lipbalm la, krim muka laa...semua size comey comey...murah weh...sangat murah!
dan kemudian sambung jalan lagi...sampai laaa ke YangPang Chicken...haa hambik kau, baru makan, masuk kedai makan lagi kan...hahaha nak wat camne, dah terlaluuuu...hehehe...memang plan aku nak datang sini sebab katanya ada ayam goreng halal...dan Bie cakap cuma boneless chicken dia je yang halal kat sini...so masuk tu, memang ramai la Malaysian duk makan tteokbokki kan...so dari kenyang, terus kami cheese tteokbokki (KRW13,000) untuk makan situ, dannnn tapauuu boneless chicken (KRW15,000)...
tak lama tunggu, sampai laaa cheese tteokbokki kami...besar gila weh...tamak kannn...hahahaha makanya makan la kami walaupun baru makan sakan di Noryangjin Fish Market tadi...hahaha sedap wehhh tteokbokki dia, pedasss...makan plak dengan pickled radish dia tu, perghhhh terbaik!sabit aku kenyang je, makanya aku bagi Bie habes kan makanan...hahaha..
tapi dalam kenyang tu, sempat laaa masa ayam goreng sampai, aku curi rasa seketul dia...Allahu sedapnyaaaa...nyummeh sangat!jauh beza dengan di Restoran Kampungku, Myeongdong...hehehe...sedap dengan pedas berdesup dia, rangup, ada kacang...sedap!nyummeh...oh ya, kami beli tapau ni, sebabnya nak bawa pi piknik ayam goreng ni nanti...gitu perancangan kan...piknik kau....dahsyat program santai aku balik kampung kali nih...hahaha
dan tak jauh dari YangPang Chicken tu kami sampai ke kedai beg KRW10,000 tu...murah weh, dah la kualiti terbaik...ada aku beli dari tahun 2015 kot, tahan sampai skang ni tau...terbaik!aku sambar la sebiji sling bag...ikut hati nak beli lebih, tapi jauh lagi perjalanan lepas ni...hahahaha haaa jangan tanya aku mana kedai ni, aku memang membontoti Bie je, makanya memang tak tau langsung area mana ni...hahaha...dan selesai membeli kami pun pergi mencari subway station untuk ke destinasi seterusnya...

4 comments:

  1. DJ;

    Insya Allah summer nih ingat nak gi Korea ... sebab wife and anak perempuan memang nak ke Korea .... so nak start follow and baca ler !!! Hahahahhaha

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hahaha sila kannn...tp klo nk senang, contact je Bibie kat sana jd guide. Xpyh pening2 dah hehe

      Delete
    2. DJ ...

      Bibie memang duduk sana ker? Menarik nih !

      Delete
    3. Haah..nanti sy bg no dia kat enghaz.

      Delete