Monday, January 27, 2020

South Korea Day 5.1 ~ Jeju Island

Sambungan dari: South Korea Day 4.3 ~ Jeju Island

morning Jeju!gitu...awal pagi Bie dah bangun siap buat kopi...abes satu tent bau kopi dia...minah ni jenis bangun awal agaknya, aku baru plan nak sambung tidooo lepas subuh pun takleh...hahaha...tapi golek golek gak laaa lagi sambil bau kopi tu buat perut aku berkeruk keruk...hahaha plan asal taknak breakfast kat situ, konon nanti nak makan besar, sekali memasing dah kebulur, so siap semua, kita pun pergi ke kafe dia...sebelum tu aku pusing kawasan ambil gambar...nak share ngan korang laaa...hehehe...
pastu kita pi breakfast jap...ada roti, ada jem, butter dan telur kena goreng sendiri...sib baik ada Bie terror buka tutup api kat dapur tuuu...harap aku memang tak la kannn...hahaha tapi aku pandai goreng telur tau...kahkahkah...ok la menu pagi tu untuk kami alas perut sebelum carik makan nanti...tak lama pun kami lepak ni, sebabnya ada banyak tempat nak terjah lagi hari ini...so selesai makan pagi, kami pun bergerak menuju ke destinasi seterusnya...
pagi tu Sue cakap nak layan autumn foliage kat Hallasan...so kami pun gerak laa ke arah train Eomokri kalo tak silap aku...aku ikut je diorang ni sebenarnya....hahaha so masa kata dah sampai tu, kami macam konpius gak betul ke dah sampai...tapi sebab kat situ dah nampak dah autumn foliage, so kita layan je laaa...pastu ada parking kereta plak situ, siap ada tangga nak naik tempat tinggi tengok kawasan sekitar...so kita layan je la...aku rasa meghaban je aku ke hulu ke hilir pakai skirt arini...hahaha almaklum tak biasa pakai kan, tapi kali ni menggedik nak pakai...dah payah nak panjat tangga bagai....hahaha...tapi gigih ok!hahaha...
then turun bawah sikit kat jalanan tu, pi petik daun merah kuning bagai untuk prop bergambar...jadi laaa bukti kan dah datang Jeju musum autumn....hahahaha...kali ni memang takde ong sangat la kat  Seoul pun tak jumpa sangat autumn nya...tapi aku takde la kisah sangat sebab aim aku bukan any season pun kali ni, lebih kepada nak santai, makan makan, lepak lepak je...sebab dah kali kelima kan ke Seoul, dan kali kedua ke Jeju...hehehe...
dan kemudian kami bergerak ke Yeongmori Coast pula...katanya sini adalah ala ala Grand Canyon di USA nun...gitu kan perumpamaan...nakpi tempat ni kena check weather sebab katanya kalo air pasang dan angin kuat sangat, diorang tak bagi masuk...sebab tempat ni memang tepi laut betul...dan bentuk permukaan batu yang unik kat sini pun terhasil dek hakisan air laut dan angin...so sampai kat sini kena parking kat belah atas nun then kena turun tangga ke bawah...masa ni duk pikir gak naik nanti cemana...hahaha almaklum lutut dah longgar skang ni...hahaha sambil jalan usha kedai octopus pancake sebab Sue cakap wajib cuba kat sini...sekali kecewaaaa, kedainya tutup hari kami datang tu...sobss!
nak masuk ke Yeongmori Coast ni kena bayar sorang KRW2,000 sahaja...lepas dari kaunter beli tiket ni kami ikut jalan ke kiri...katanya boleh juga ke kanan, tapi kami ke kiri...then nanti kena menurun di celah lembah gituu...macam dalam gambar bawah ni...hati hati laaa...masa ni aku duk mencarut je dalam hati, kejadahnyaaa aku pi pakai skirt hari ni...duk nak memanjat sana memanjat sini laaa gatal nak pakai skirt...hahaha asalnya aku nak pakai skirt ni kat Seoul, tapi napetah tak jadi, makanya terpakai laaaa di Jeju ni haaa...hahaha...bertabah laaa...
so sampai kat bawah ni memang terkagum laaa..cantiknyaa sini...dulu masa datang Jeju tempat ni macam tak famous je lagi, skang tempat ni dah meletup letup...wajib datang kekdahnyaaa kalo dah ke Jeju ni...memang cantik rock formation kat sini...berombak dan beralun...haaa memang lawa laa bergambar dan berposing kat sini kan...dah sampai bawah ni, dah tak pedulik dah pakai skirt ke apa ke...posing tetappp posing uols!hahahaha...sakan!ok layan gambar je lah, malas nak cerita lagi...
nahhh ni la batu batuan yang kami kena panjat nak naik ke atas semulaaa...dan sebelum panjat, izin kan sis bergambar ala gedik ni duluuu...nak buat ngan suami, suami takde...boipren harom plak nak pegang pegang gini kan...eh boipren takde lah...hahaha makanya kita pinjam laaaa tangan Sue buat gambar bergedik ni haaa...hahahaha....lepas dah bergambar kita angkat skirt berlari anak naik ke atas...gituhhh pastu semput...hahaha...masa ni Bie lembab aku cakap dia ahjumma, ada plak laaa Korean yang dengarrrr...hahahaa.....
Sue menjadi penjaga masa hari ni...hahaha sebabnya ada banyak tempat nak pergi kononnya kan...so kena bajet laa masa di setiap tempat...takleh over poya poya sangat...lagi plak tempat nakpi semua jauh jauh hari ni....huhuhuhu dan dari Yongmeori Coast tu kami nak kena cari makan dulu...memandangkan kami dah berada di area Seogwipo ni, makanya kami decided untuk makan tengahari di salah satu Muslim Friendly Restaurant kat sini iaitu Choonsim's House atau Chunsimine Restaurant...
memang nampak mewah la restoran ni kan, aku ni memang takde la nak survey semua restoran ni sangat kan, follow je itinerary Sue buat tu...sekali masuk, duduk dan tengok menu, telan air liur gak aku...hahaha menu dia tak banyak sangat, tapi yang ada pun mahal weh...telan air liur kali kedua aku...hahaha...dah la rupanya cash aku dengan Sue dah tak banyak sangat dah...duit group pun dah tak banyak dah masa ni...pastu aku macam risau orang lain rasa mahal sangat gak...hahaha banyak kali aku tanya diorang ok ke, ok ke...sebab macam Kak Eiwa tu panjang lagi perjalanan lepas ni...Sue plak aku rasa bukan kisah pun sebab dia tak tau berapa duit yang tinggal kat aku...hahaha...tapi last aku pikir, ahhh dah alang alang sampai, makan je lah!aku swipe je kang pakai kad kredit aku...pastu aku suh Bie dan Kak Eiwa bayar cash kat aku...senang cite...terus aku dengan Sue ada duit balik nanti...hahahaha...
so basically ni kat tempat ni ada 2 je menu utama dia...sama ada amik set grilled cutlassfish atau stew cutlassfish...cutlassfish ni ikan yang panjang tuuu...aku memang aim kali ni datang Jeju nak makan ikan tu, tak sangka mahal rupanya yaaa...hahahaha...so kami amik set grilled cutlassfish tu tapi yang untuk 3 orang punya...sebab dah agak nanti portion besar kan...dah la banchan nanti leh refill...haaa dannn logik la mahal wehhh...ko tengok laaa penuhhh atas meja kami, sangat presentable laaa makanan dia semua...banyak gila plak tu banchan dia siap ada japchee, salad, tempura, rolled sushi dan pelbagai jenis banchan yang aku tka pernah cuba...siapkan dia letak ikan tu, lepas tu dengan penuh skill staff dia potong ikan tu asingkan tulang weh....laju gila dan pro gila cara dia...perghhh terbaik lah!patut lah mahal...hahaha dan rasa diaa? sedap lah weii...freshhh ikan dia...aku suka!tercapai gak hasrat nak makan...hahaha walaupun memula tu teragak agak nak order...hahahaha seriously kena cuba ok kalo ke Jeju...sekali seumur hidup pun takpe!hahaha...
dah kenyang kita makan, selamat aku swipe kad kredit aku...kami minum kopi free lagi kat sini...baru kami sedar, kalo makan kat kedai mahal mahal yang Muslim Friendly Restaurant ni memang akan dapat kopi free lah...hehehe...haaa nampak tak ikan panjang atas meja kami tu?berbaloi la kannn makan harga KRW108,000!hahahaha....terbaiklah...terus kaya balik aku bila Kak Eiwa dan Bie bayar aku cash...hahaha...ok dah kenyang, nak kemana kita plak ni?ayuhhh teruskan meneroka bumi Jeju....

5 comments:

  1. Berbaloi kan usaha memanjat mendaki guna skirt pleated kembang. Kesukaran itu xpe boleh lipat kemas-kemas dah sis. Janji hati puas hati & we enjoyed. Thank you drive jauh-jauh bawa kitorang. Sekali ngan penjaga masa yang tegas.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Lps ni kena crik skirt kat pantai plakkk...haha

      Delete
  2. tengok makanan macam best, lain kali repeat nak try,

    ReplyDelete