Wednesday, January 22, 2020

South Korea Day 4.2 ~ Jeju Island


dari Yongduam Rock kami ke Dodu-dong Rainbow Coastal Road sebab nak ambil gambar kat tembok kecil berwarna warni ni...semua ni Sue la yang search ni, aku memang tak tau langsung adanya tempat gini kat Jeju...hahaha lawa kat sini, cumanya sebab langit mendung sangat, rasa tak menyerlah sangat laaa warna warni tepi laut tu kan...cantik siap ada patung haenyo iaitu makcik penyelam mencari seafood di Jeju ni...tapi walaupun cuaca sendu, tetapppp sakan posing okay!bukan selalu pun sampai Jeju kan...hehehe...
dan seterusnya kami menuju ke Kyul Hyanggi Farm untuk petik limau!hehehe yeay masa kami datang ni adalah musim tangerine, so berpeluang laaa nak fefeeling Yoo Joo Rin memetik buah limau di Jeju...ok sape tak kenal siapa tu, bukan peminat korean drama dolu kala...hahahaha....excited weh nakpi petik tangerine ni...halabong belum musim lagi masa ni...hehehe so untuk masuk ke farm ni, kena bayar sorang KRW5,000 je...pastu leh duk seberapa lama yang nak dalam farm tu, pastu leh makan banyak mana nak makan juga...then leh bawa balik sorang 1 kg buah limau....hehehe...bestkan...sempat tumpang toilet sini gak sebelum masuk ke dalam farm...
sebelum masuk farm dia adalah sesi briefing sikit, pastu kami diberikan laaa sarung tangan sorang satu....haaa sarung tangan ni aku terbawa balik weh...huhuhu bukan bawa balik Malaysia la, bawa balik ke next destination sebab aku tanggal sarung tangan ni masuk dalam beg masa dalam farm tu, pastu aku lupaaa nak pulang kan...huhuhu tapi last skali aku tinggalkan je laa dalam kereta sewa aku...huhuhu....
ok dah jom masuk farm...adik tu bawakkan kami...masuk je nampak limau warna hijau lagi....alaaa nape hijau ni...dah macam tak best dah....rasa macam kena tipu je ni...mesti limau tak oren lagi la ni, belum peak season lagi kot...sobss...kat depan tu ada macam permainan tradisional, so layan jap la penyejuk hati nan lara tak nampak limau warna oren lagi nih...huhuhu sambil tu adik tu bercerita la pasal farm tu kat kami...
sekali jalan sikit kat dalam tu, tu diaaaa banyak gilaaaa buah limau yang berwarna orennn!yeay!sampai mabuk oren dah kami kat dalam tu sebab banyak gilaaa...rimbun plak tu...pokoknya pun rendah je, memang terus fefeeling Joo Yoo Rin la uolsss...hahaha mana Seol Gong Chan Oppa aku nih weh...hahahaha adik tu ajar cara petik limau yang betul...kami bukan dengar sangat pun sebab memasing dah menggila nak berposing!hahahaha siap ada rakaman gedik Joo Yoo Rin veris gemok lagi dalam farm tu tau...kahkahkah lama gak kami sakan bergambar dalam farm ni weh....walaupun last aku tengok beratus gambar tempat sama je!hahahaha dah korang layan je la gambar aku kat sini ye...cuci mata oren sikit!
dah puas hati bergambar, kami pun bawak la dalam 4 kg limau keluar...haaa dalam 2 bakul laa...main hagak hagak je tu berat limaunya...hehehe...bukan kami kisah sangat pun pasal limau ni, sebabnya hati dah berbunga bunga dapat gambar cantik....hehehe dah tak sabar nak upload ke media sosial je masa ni rasanyaaa....tercapai gak impian sejak kali pertama ke Jeju pada 2012 dulu nak petik tangerine, sekali bukan musim...hehehe...
masuk ke bangunan farm tu semula, diorang kami makan biskut dengan jem limau...sedapnyaaa ya ampun...minum plak dengan teh hangat ada letak kulit limau gak...mak aihhh makan bertambah tau...kami siap beli extra biskut sebab sedap sangat...dia bagi 2 bungkus kecil je, mana cukup kan...kami makan macam piranha...hahaha...jem tu sedap!
lepas tu mula la sesi melontar...hahaha aku sempat la beli jem limau ni untuk abah aku...kemain suka dia jem ni, dia cakap sedapp...mau tak sedap, pure kot jem ni weh...seriously terbaik!harga pun ok laaa...boleh la kan...hehehe...ada gak yang beli teh limau kat sini...aku kurang gemar sebab macam ada rasa pahit sikit...
dan dari farm kami ke Osulloc Tea Museum pula...barang diingat susun laa itinerary korang kat Jeju sebaik mungkin ya, sebab jauh jauh jarak antara satu tempat ke satu tempat ni tau...penat gak la aku memandu masa ni...haa aku sebenarnya tak sure apa tujuan pi Osulloc Tea Museum ni...hahaha aku ikut je la itinerary...dan memang orang kalo datang Jeju mesti ke sini...ambil gambar la kan, pastu masuk kafe dia, aku terkejut sebab hampir kesemua kek dia ada pork traces...omg!nasib baik juga la dia bagitau kan, tapi lepas tu kembang dah tekak aku nak makan kek kat sana...huhuhu...aku pelik gak nape, masuk lard ke dalam kek...pelik sungguh!huhuhu...
kecewa dengan tea museum eh tea kafe tu, kami ke Innisfree Jeju House...katanya Innisfree ni memang produk Jeju, so murah la beli kat sini...aku layan tengok ambil gambar je la, aku tak pakai pun produk ni...dalam ni pun ada kafe, aku ingat nak ajak la minum layan view kat sini, tapi Sue dah was was sebab kafe kat museum tadi tu...makanya terlerai laaa impian nak fefeeling minum tepi ladang teh tuuu...hahahaha...
dan sebelum balik, kami pun pergi laaa masuk ke cecelah pokok teh tu haaa posing..mengubat hati yang lara tak dapat mengopi ke mengeteh di sini...hahaha...pasrah!masa sampai kat sini, cuaca dah cerah...masa ni dah happy dah sebabnya terasa angan angan nak layan sunset di Jeju macamnya nak jadi kenyataan...gituuu...so agak agak dapat tak kami layan sunset ni?tunggu!

4 comments:

  1. tengok batu batan kalerful tu teringat pantai teluk cempedak HAHAHAHHAA. Ok lain. Bestnya banyak limau

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hahahah weh TC dah ada batu warna warni keee...lama x pi ni hahaha

      Delete
  2. Aku ingat kau nak up video Yoo Rin kau tu. Serius ah sampai sekarang kalau tengok balik, ngekek aku. Ngek masing2.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Malas nak korek video hahaha gambar je laaa cukup hahahaha

      Delete