Friday, December 6, 2019

36th Birthday Trip: Day 5.3 - Red Tour - Goreme, Cappadocia & Back to Istanbul


tak jauh dari hotel tu ada masjid...so kami pun singgah solat di situ...masa nak masuk ni pening kepala aku nampak anjing...huhuhu memang merata la anjing kat sini...leh bikin stress gak kat aku yang tak suka anjing ni...huhuhu then selesai solat, kami rehat jap meluruskan kaki dan pinggang...masa ni dalam jam 5 petang dahhh...lepas tu kami tinggalkan telekung kat masjid tu sebab nanti nak datang balik untuk solat maghrib dan isyak plak...dan marilah kita meneroka pekan Goreme tu nak cari souvenir...orang cakap kat sini lagi murahhhh banding Istanbul...
so kami pun jalan je laaa tanpa arahhh...saje usha kedai souvenir tengok harga...tapi aku perasan takde la murah sangat harga kat Cappadocia ni nak banding dengan Istanbul pun...pastu ada lah aku pergi kedai-kedai belakang bus station katanya murah tapi entah kami rasa sama je lebih kurang, takde la murah sangat...last last lepas dua tiga kali melilau, kami stop je kat beberapa kedai dan beli souvenir...malas dah nak usha harga sebab lebih kurang je aku rasa harga nya...ada la aku beli penanda buku, apple tea, fridge magnet dan coaster...
masa tengah usha souvenir tu sempat gak laaa layan waffle ni...orang cakap wajib makan waffle kat turki...tapinya biasa la aku rasa waffle ni..coklat dia rasa coklat murahhh walaupun aku nampak dia macam letak nutella...hahahaha aku bab coklat ni memang memilih sikit...so kalo rasa coklat murah, aku memang out laaa...hehehe...harga TL10 sahaja untuk sebatang...
dah selesai beli souvenir, makan waffle kami pun nak cari kedai untuk dinner...plan asal nak cari signature dish di Cappadocia ni iaitu Pottery Kebab...akak semalam la suggest...dia cakap sedap dan menarik sebab lauk tu dalam pot, nanti dia ketuk dan pecah kan pot tu depan kita...sekali masa lalu kat kedai ada menu tu, ternampak isi lauk dalam tu macam casserole yang duk makan 2 hari ni!haaa terus cakap taknak laaa...tak lalu nak telah dah casserole tu lagi...hahaha makanya kami masuk ke restoran tak jauh dari hotel kami je...aku pun lupa dah namanya...so masuk kami dihidang dengan roti panas cicah ngan rempah apa tah...ya ampun sedap!habis weh roti ni...hahaha pastu Sue order pide, menu turki yang famous gak...ala-ala pizza gak la rasanya dan akuuu makan lamb chop!hahaha harga makan sini adalah TL109 sahaja untuk berdua...not bad la, murah dari Istanbul...
dan dalam jam 7 malam tu kami pun gerak ke masjid semula...selesai solat jamak dan rehat sekali lagi...kul 7.45 malam kami pun gerak ke hotel...siap-siap masuk barang dalam luggage semua...pastu kami lepak kat luar je laaa sementara nak tunggu airport transfer sampai...masa ni aku cuak gak sebab diorang bagi airport transfer pukul 8.25 malam...sempat ke sebab flight aku jam 10.40 malam kan...huhuhu so sampai je airport transfer, laju kami masuk van...sekali banyak plak dia stop pickup orang weh...huhuhu oh ya masa ni baru perasan...untuk kami yang duk hotel marhaen ni, harga airport transfer cuma TL35 sahaja seorang, tapi ada perempuan duk hotel mahal, diorang kena bayar dalam TL70 gak sorang...aku perasan sebab masa nak bayar kat airport tu laa...hehehe ok perjalanan ambil masa 30 minit, sampai airport, melompat aku turun van...Sue yang lelap dalam van terpisat-pisat bangun tengok aku laju jalan masuk...sekali masuk je airport eh, dah sampai check in kaunter...kecik je, masa ni Sue mula buat drama...aku laju masuk nak pi kaunter, dia duk jerit-jerit suh tunggu la apa la sebab dia kena tahan kat pintu masuk tu...tapi aku malas nak layan sebab aku nak usha kaunter sebab macam dah lewat gak kami sampai...sib baik ok je masa ni, orang masih check in luggage...selesai masuk luggage, kami pun melepak la kat depan tu...
dalam 10 malam kot, kami dipanggil masuk dalam boarding hall...kecik je weh...tapi sekali lagi, masa lalu tempat orang check boarding pass dan scan bag, tetibaaaa Sue drama lagi sekali dia jerit nama aku cuak sebab luggage dia hilang!siap dah nak patah balik sedang kan dah letak beg kat conveyor dan orang ramai beratur belakang kami...aku macam pelik beg apa plak ni...aku sound la beg apa plak...pastu dia leh cakap luggage aku laa...mana luggage aku takde tertinggal...muka dia tak payah cakap, tapi masa tu aku rasa nak sepuk!tu la tadi tido sakan dalam van kan dah tak siuman bila terjaga mengejut...terus aku sound kan luggage dah check in tadi!hahahahahaa terus dia macam kena sampuk tergelak!boleh dia lupa dia dah check in luggage...eiiii rasa nak sepuk je drama tak abes dia kat airport malam tu...aku dah la penat, dia manjanggg drama...hahahahaha!pasrah je aku ada kawan drama macam ni...hahahaha...
dannn kami menaiki flight jam 10.40 malam dan selamat tiba di Sabiha Gokcen International Airport pada jam 11.40 malam...masa ni memang kami berdua bergegas gilaaa dari ambil beg sampai ke tempat bas...sebabnya aku difahamkan last bas jam 12.30 malam!so kena la pantas bergerak, kalut Sue kejar aku dari belakang...aku malas nak tengok sangat, mau kang dia drama lagi...hahaha so Alhamdulillah selamat sampai dan naik bas jam 12.15 pagi tuuu...boleh plak baki Istanbulkart tak cukup weh...sorang TL18, aku lupa topup...huhuhu sib baik leh bayar cash tauuuu...selesai semua, lega dapat duduk dalam bas...so dalam perjalanan tu, baru nak lelap tetiba bas berhenti...kena tahan polis daaa...huhuhu lama weh...dia check identity card semua orang dalam bas...pastu ada beberapa card yang dia ambil bawa turun...lamaaaaa lepas tu baru dia naik dan pulang kan card...lepas tu baru kami leh jalan semula...sobbbs...dan sampai je di tempat Havabus di Taksim, aku dah risau takde teksi orrrr kena teksi cekik darah sebab dah jam 1 pagi lebih masa ni...tapi nak jadi rezeki, dapat pakcik teksi yang baik sembang ngan kami walaupun dia tak reti english dan selamat kami sampai di hotel jam 2 pagi dengan tambang teksi cuma TL30 saja...Alhamdulillah...syukur sangat dipermudahkan...so masuk hotel, check in dan minta staff situ angkatkan beg ke atas...aku dah tak larat dah...masuk bilik, dapat bilik besar sikit dari hari tu...lega sangat tauuu...banyak la ruang nak buka beg, kemas beg bagai...hehehe dan malam tu, kami berdua terlena kepenatan dengan hari yang panjannggggg....so Istanbul, tungguuu kami explore sekali lagi esok!hehehe...

8 comments:

  1. lawak la sue..terpisat2 lagi..can imagine ..
    x sedap sgt ke casserole tu..rasa mcm mana?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hahaha skang rssa lawak la. Masa tu mmg rasa nak sepuk je. Hahahhaa

      Casserole tu mcm daging masak tomato. Hehehe masam2. Sesekali ok la, kalo hari2 xlalu gak 😅

      Delete
  2. Sorry sis...nk tumpang tanya ni...makanan tu nmpk mcm tk pedas n tak de sos ke...perlukah bawa sos cili or sambal yg pedas untuk ke Turkey ni...tk pedas tk best lah...hehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. Haah makanan sana x pedas n diorg xde cili sos. Cuma tomato sos je. So kalo xselera makan xde pedas, sila bawak sambal sndiri heheh

      Delete
    2. Oohhhh ok...tq sis for ur suggestion.

      Delete
  3. Dengar cerita live haritu aku dah ngekek. Ni baca lagi, terbahak2 aku sebab taulah Sue kalau blur macamana. Ko ah jahat x layan dia masa kena tahan masuk airport tu. That's why dia terus macam kena sampuk mengejut.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hahahaha gila lah aku dh penat. Mmg rasa nak hempuk je dia masa tuh 😅

      Delete