Tuesday, December 10, 2019

36th Birthday trip: Day 6.2 - Kubbe, Istanbul & Good Bye Turki

Sambungan dari: 36th Birthday Trip: day 6.1 - Mado Sultanahmet, Grand Bazaar, Bosphorus Cruise, KFC & Spice Bazaar, Istanbul

dari Spice Bazaar kami pun berjalan dalam kawasan Kubbe...kawasan ni memang kawasan orang local shoppin dan sangat happening dan pack!kalo korang pernah tengok cerita Taken, haaa kawasan dia berkejaran dengan orang jahat kat kawasan ramai orang tu kat Kubbe ni la...kat sini memang banyak kedai jual barangan local la macam cadar, baju, beg dan sebagainya...kita cuci mata sambil sesak nafas sebab ramai sangat orang...memang tak koser nak stop mana-mana kedai...aku follow waze je masa ni nak ke destinasi termahal kami di Istanbul...hehehe...
lepas lalu tempat sesak tu, kami kena naik tangga...masa ni duk tanya local gak mana Kubbe tempat orang ambil gambar, so diorang suh jalan terussss je naik tangga tu...mengah gak naik tangga tapi dah tak ramai orang so ok sikit la kan...haaa naik je la slow and steady...sampai atas tangga tu jumpa Pak Pide Pizza Salonu, kami ke kiri dannn nampak tangga bangunan lamaaa untuk ke spot bergambar tercantik abad ini...ecewah!ni pengaruh media sosial la ni kami sampai ke sini ni...hahaha...
naik je tangga bangunan tu dah nampak dah signage kecil Kubbe Istanbul...ok excited dah weh....dah laaa cahaya matahari dan langit membiru lawa....dari jauh nampak dahhhh view yang sedang viral di media sosial masa kini...ecewah...hahaha sebenarnya kami gigih pi sini, satu sebab geram gambar kat Cappadocia adalah surammmm...pastu duit ada lebih lagi, plus dah tak tau nak buat apa dah petang ni...makanyaaa sampai la kami di sini...tempat ni asalnya kafe, leh bergambar percuma je, but now dah jadi viral so diorang kenakan caj TL100 untuk seorang!gila mahal weh...tapi sebab duit TL1000++ lagi weh tak guna, so kami redho je la...hahaha...
kat atas ni ada beberapa setting karpet merah tu, tapi satu yang di bucu bangunan yang jadi spot mahal tu...hehehe so dia ada giliran kat sini...sebabkan ramai memang kena tunggu giliran la...so kami leh duduk kat karpet lain fefeeling maharani sekejap...selesa weh sebab tak panas, terlindung...cuaca plak dingin...dihidangkan dengan kopi dan teh hangat dan juga manisan turki...view plak perghhh terbaik!memang asyikkkk...toilet pun ada, bersih je toiletnya...seriously memang selesa je pada kami walaupun kena menunggu...budak-budak yang keje situ pun ramah walaupun tak reti sangat cakap english...aku layan je diorang...
selain melanguk layan perasaan, kami snap gak la gambar cantik kan...sambil tu tengok beberapa drama gak laaa masa ni....satu tu, minah salleh ni mengamuk kurang hajar...sebabnya kat belakang tempat bergambar tu ada budak baling daging ayam mentah sebab nak burung datang...sekali masa dia, daging tu terkena dia pastu dia mengamuk pi kat bos budak tu rampas duit TL100 dan blah...kurang hajar je pada aku cara dia...tapi dalam hati terpikir, ehh macam dah lama gak dia posing tadi, ke taktik je?supaya dapat balik duit...kahkahkah tapi seriously rude..pastu ada plak geng China minta balik duit sebabnya gambar tak banyak burung macam dalam viral...ye la dah petang ni, burung dah kenyang weh memang tak berapa banyak...so paham laaa kan...aku pun duk usik adik adik tu, no bird no bird...hahaha...then ada couple Cina tegur rupanya orang Malaysia...laki dia duk KL, awek dia duk London...so dating kat Turki kauu...hahaha tapi bagusnya tegur je dah cakap melayu ngan ktorang...dia tanya akak orang malaysia ke, terus sakan sembang...dua dua tak sombong, takde nak speaking london ngan kami...hahaha...so banyak drama, tak terasa sangat masa menunggu kami...
sampai masa, kami bergambar sorang sorang la dulu...sambil tu aku bising kat adik tu gak no bird no bird...hahaha tapi paham laaa burung kenyang dari pagi duk dapat makan ayam....hahaha...memula adik tu tolong ambil gambar, pastu Sue plak ambil kan gambar aku...masa ni lighting memang on point gilaaa cumanya mata laaa payah nak buka sebab terang sangat!hehehe...tapi kan, aku rasa elok gak tak banyak burung sebabnya baru nampak view masjid lawaaaa kat belakang tuuu...hehehe...haaa sebabkan gambar mahal, aku tepek banyak banyak sini, muntah darah la korang tengok!hehehe...
selesai posing ke depan, ke tepi ke kiri ke kanan bagai, adik tu tolong ambilkan gambar kami berdua plak...hehehe memang ambil masa gak la sebab banyak nau posingnyaaa kan...eh dah bayar, nasib lah kan...kami tunggu lama, yang next next pun kena la tungguuu...hahaha aku rasa aku je enjoy bergambar masa ni, Sue dah level takleh buka mata dahhh...semua gambar dia tutup mata!hahahaha aku janji lawa, aku tahan kan aje mata...hahaha...
lepas bergambar kami sambung lepak, minum teh hangat lagi...sambil pi toilet semua...sedar tak sedar, dekat 2 jam kami melepak kat situ weh...hahaha sampai kul 5 petang...so then kami pun gerak tinggal kan situ...jalan kaki celah bangunan, lalu area local...banyak kedai baju, kain, kasut semua..sempat singgah solat di sebuah masjid kecil kat situ...
then sambung jalan ke arah Sekerci Station, kami singgah Koska beli manisan sebagai buah tangan buat keluarga dan rakan di Malaysia...aku takdela suka sangat manisan turki ni sebab manis leting pada aku...tapi beli je la buat ambil hati orang rumahhh...hahaha mahal gak la, tapi sebab duit banyak lagi, so layan je laaa shopping!tapi orang cakap kalo nak murah leh je pi kedai biasa-biasa tepi jalan tu, tapi kami gatal pi masuk kedai famous macam ni...dalam TL150 gak la aku abes kat manisan ni je...
then kami naik tram balik ke Sultanahmet Station, sempat topup Istanbulkart dalam TL40  untuk naik bas ke airport malam nanti...then masa ni lalu di dataran Sultanahmet, aku ajak Sue lepak jap...masa ni nak Maghrib dahhh...so dingin dan nyaman je lepak kat sini...lepak sambil update pape yang patut di media sosial...pastu lepak layan sunset dan perasaan...aku suka lepak sini, view dia both side pun lawa, tapi view Blue Mosque paling menggoda laaaa lagi masa sunset...fuhhhh...cantik!aku berangan nak kawin kat Blue Mosque macam kawan aku...dulu dia keje kat UK, but then parents dia datang Turki, so dia ajak boipren dia ikut pi Turki sekali jumpa parents dia, sampai sana, parents suh depa nikah je laaa sebab risau anak dara diorang duk UK nun dah ada boipren...hahaha terusss nikah weh!hahaha jodoh Allah tak pernah salah alamat kan?hehehe...tapi untuk aku, hingga ke saat maghrib terakhir tu, tak jumpa plak jodoh lagi...makanya tak capai lagi laaa hajat aku nak nikah kat Blue Mosque ni hahahaha....
then dalam jam 8 malam kami gerak balik ke hotel...masa jalan tu sempatjumpa couple dari Malaysia, sembang lama gak kami...diorang baru balik dari Europe then naik Turkish Airlines dengan transit...diorang cakap la kalo lebih 4 jam, dapat free tour siap makan malam lagi...best la kan...hehehe then sampai hotel aku masukkan wifi device yang diberikan oleh All Day Wifi then serahkan pada receptionist...best gila pakai wifi ni, memang murah dan mudah...terbaik!highly recommended!then kami kemas la beg apa yang patut, aku sempat tukar baju, masuk toilet kat lobi semua...
then mula laaa sesi paling hazab ya itu tarik beg yang berat di jalan tak rata dan membukit tuuuu...huhuhu dekat je nakpi naik bas kat dataran tadi, siap tahan teksi lagi tapi teksi takleh masuk situ malammalam...huhuhu makanya terpaksa laaa sakit tangan dan bahu menarik beg berat gilaaaa tuuu...huhuu memang menyumpahhhh je dalam hati weh!hhuhuhu...dan sampai je tempat naik bas, tak lama kami tunggu, kami dapat naik bas jam 9 malam...bayaran adalah sama je TL18 per person...masuk bas, pengsan!
sampai airport dalam jam 10.15 malam...kami terus ke kaunter check in...jauh gilaaaa weh kena jalan masa ni...penat gila dah rasa...huhuhu seharian kan berjalan...huhuhu...selesai urusan check in semua, kami terus masuk dalam bajet dalam mesti banyak makanan kan...sekali nan hadooo...huhuhu kat Sabiha Airport belah dalam berlambak kedai makan weh, kat airport baru ni takde sangat...dia ala ala KLIA laaa, banyak kedai mewah je...Sabiha tu macam KLIA2 sikit, kedai makan best-best....huhuhu...dah la kena jalan jauhhhh...dah tu kena jalan ke depan balik sebab dalam tu takde kedai malam sangat...sobsss...
last sekali kami layan Carls Jr je laaa...makan burger...huhuhu masa ni kami nak tinggal kan duit ngam ngam leh tukar nanti...so makan burger extra fries lagi...hahaha tapi tak selera sangat makan kali ni sebab penat kot, pastu hati panas jalan banyak dalam airport cari tempat makan...sos cili plak takde...hahaha dah rindu malaysia dah masa ni...makan ala kadar je laaa...selesai makan gerak ke boarding gate, nak carik surau, bapakkkk jauh weh...emosi lagi aku...hahaha haish memang tak user friendly laaa airport baru Istanbul ni...aku tak sukaaa...
dan akhirnya kami boarding pada jam 12.55 malam...masuk flight memang aku tido kepenatan!huhuhu sempat layan makan ayam malam tu...then dessert dia sedapppp...pastu sambung tido lagi...then layan sunrise kat atas awan tuuu...cantik!ingat nak solat subuh dalam flight, tapi kami decided solat di Oman je nanti...so layan perasaan tengok sunrise sorang sorang sebab rakan sebelah sambung tido...huhuhu...tak sabarnya nak sampai Oman...
sampai Oman dalam kul 7 pagi, then kami terus pi solat...lepak dalam surau jap meluruskan pinggang then tak lama tu dah boarding time...flight kami ke Malaysia adalah pada jam 9 pagi...Allahu memang tak sabar dah nak balik rumah masa ni...dengan penatnya, dengan berlengas tak mandi dah lebih 24 jamnya...memang tak selesa sangat dah masa ni...huhuhu dalam flight balik KL ni aku layan movie lagi, dah takleh tido...dua kali makanan dihidang masa ni...sedap sedap plak tuu...hehehe...Sue pun dah takleh tido sangat sebab terlebih tido dah...hahaha...
dan akhirnyaaaa kami selamat tiba di KLIA pada jam 8 malam!Dini datang ambil kitorang di airport, then kami terus balik ke rumah aku...sempat singgah makan nasi lemak mekdi wehhh!hahahah seronok gilaaaa aku sebab duk nak makan dari sebelum pergi aritu...terus tamak semua ambil 2 ketul ayam...licin plak tu...hahaha then kami balik dan lepak rumah aku sampai lewat malam...sambil sembang dan melepak...Sue tido rumah aku, Dini balik rumah dia lewat malamtuuu...hehehe...Alhamdulillah selesai dahhh alkisah birthday trip aku ke Turki kali ni...panjang gilaaaaaa aku rasa entry pasal trip ni kan...hahahah pasrah je laaa korang baca...tu pun kalo baca la kan...hahaha...
so macam biasa, meh laaa aku share sikit bajet aku untuk trip mega kali ini...hehehe...macam biasa la kan, trip besar besar gini aku gigih catat semua benda dan boleh buat kesimpulan bajet untuk rujukan korang di masa depan...untuk aku gak la, kot nanti nakpi lagi. Eh. tapi belanja ni tak masuk Oman la ye, so tak masuk evisa semua...just untuk Turki sahaja...

Flight KUL - Istanbul (return) = RM2081
Flight Istanbul - Nevsehir = RM315
Insurans (Etiqa 360) = RM62
Wifi = RM62Hotel  = RM552
Day tour package = RM340 + TL435 = ~RM688
Meals = TL495 = ~RM400
Public transport (incl TL90/pax untuk Istanbulkart) = TL200= ~RM160
Shopping = TL500 = ~RM400

JUMLAH: RM4,658

so aku abes dalam RM4,658 all in!termasuk shopping, makan mewah semua lah...hahaha...so aku rasa berbaloi laaa pergi sendiri dan doable...sebabnya kalo pi ngan pakej maybe lagi mudah, tapi mahal sikit la kot...cumanya aku tengok orang ramai pi Turki skang guna khidmat student kat sana...dalam RM2,000 seorang leh dapat dah full package...cumanya tak pasti sangat macam mana itinerary dan termasuk apa dalam pakej tu...ni harga aku dapat dari kakak dan abang aku jupe dalam cruise...diorang berempat masa tu...hehehe...okay korang setel yaa hutang aku...hehehe ok bai!

12 comments:

  1. Tak miss 1 pun baca semua entry.. naik juling mata-mata.. kita pun turut rasa penat dia tu macam mana.. cayalah.. kuat betul semangat anda..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hahahaha wah terharuuuu ada yg baca semua post panjang2 ni. Rasa berbaloi menulis hahahaha tu la travel ni mmg kdg memenatkan heheh

      Delete
  2. cantik la gmbr kat kubbe bersama2 birds tu..berbaloi la dgn 100tl ..

    ayat yg ni ^tapi untuk aku, hingga ke saat maghrib terakhir^..hehehe..lawak la..saya doakan semoga bertemu dgn jodoh yg serasi dan impian jd nyata..x di blue mosque..msjid besi pun ok..:)

    habis dah kisah di istanbul..
    thanks for sharing...byk info ..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mmg best kubbe tuuu...asyikkkk sgt duk situ. Berbaloo baloi rasanya bayar...hehehe

      Aminnnnn... yezzaaa masjid besi pun masjid besi laaahh...janji kawin. Eh. Hahahahahahha

      Thanksss gak bacaaa...

      Delete
  3. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Nape delete? Hehe tp kita leh baca kat notification email hehehe

      Delete
  4. Sapa kata travel tk penat n stress kannn...ada org bila dh lama keluar negara...rengsa nk balik ...kita klau boleh tk nk balik ...hahaha

    ReplyDelete
    Replies
    1. Haha betul sbb kita travel bknnya duk bilik je. Hehehe

      Delete
  5. saya pergi Turki.. 16 hari.. tu pun tak puas, nak dtg lg Turki.. mmg terlalu indah... saya baca aritu awak kata main pergi je dan tak byk buat research sgt kali ni. saya rasa kalau awak buat research mcm pergi tmpt2 sebelum ni mesti byk tmpt dan makanan street food yg awak akan jumpa..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Rasanya dah cukup kot sy cuba makanan dan jalan di sana dalam tempoh trip saya tu. Tak perlu compare kot hari saya pi dgn hari awak pergi. Both of us ada diff hari, program, tujuan, aim, minat etc.

      Delete