Thursday, August 1, 2019

Ni Hao Taiwan - Day 4.1

Sambungan dari: Ni Hao Taiwan - Day 3.4

hari keempat di Taiwan, kami plan nak pusing Taipei je so takde la rushing bangun awal...just relaks jer...bangun lambat, siap sarapan dulu dengan last nasi goreng Brahim's yang ada bersama ayam goreng Taiwan dann teh susu yang sedappp!so nyummeh breakfast pagi tu...hehehe oh ya sepanjang kat sana, memang tak buka langsung tv kat bilik kami tu...hehehe...
dalam jam 10 pagi kami pun keluar dari bilik...sempat singgah 7E untuk topop Easy Card dengan harga NTD200 lagi...tak payah banyak-banyak sebab esok dah nak balik dah...hehehe ni pun aku dah kira lebih kurang berdasarkan plan hari ni dan esok, tu topup banyak tu jer...then kami jalan kaki menuju ke Beimen Station...kami masuk ikut gate Y27, masuk ke Taipei City Mall ni...kat bawah ni memang bersambung-sambung segala macam public transport dan mall...besar...nah aku snap lagi gambar peta Taipei Main Station bagi korang tengok dan hadam...hahaha 
masa kat bawah tu, nampak kedai ni, so sebab ada member pesan nak benda lain dari fridge magnet, so aku nampak la utensils kayu ni, so belikan je la...harga dia pun nak kata murah tak la murah sangat, tapi boleh la...aku beli sikit je la, sebab bajet ciput...hahaha...sape yang dapat je la eh...
dan dari Beimen Station, kami terus ke Chiang Kai-Shek Station di mana terletaknya bangunan National Theatre, National Concert Hall dan Chiang Kai-Shek Memorial Hall...masa keluar dari station ni kami nampak National Concert Hall dulu...macam ala-ala design istana kat Korea plak aku tengok dengan warna gitu...kami memang ambil gambar dari luar je, malas masuk dalam...
then kami jalan ke main gate bagi Liberty Square iaitu dataran besar gilaaa terletak di antara 3 main buildings tadi...haaa layan je la bergambar dari jauh gate ni...sambil tunggu Zu sibuk ambil video...aku macam takde mood sangat sebab panas gila weh masa nii...huhuhu...
then ambil gambar National Concert Hall...ambil dari jauh je, aku tengok design dan color dia lebih kurang je dengan National Theatre Hall tu jer...memang tak koser nakpi dekat dan masuk dalam...hahaha aku tengok ada je orang masuk...pastu nak ambil gambar kat sini pun tak best sebab abes asyik orang lalu lalang...hahaha pasrah je laa...
pastu jalan ke arah Chiang Kai-Shek Memorial Hall...sape CKS ni?haa dia bekas presiden Republic of China then sampai ke Taiwan...aku pun tak tau sangat sejarah dia, ni pun aku google je dia sape...hahaha aku tak masuk pun ke memorial hall tu, separuh jalan je ambil gambar then ajak Zu patah balik...panas weh...sis tak tahann...cair mekap...eh. hahaha...
sebelum balik kami singgah masuk kedai kat dalam National Theatre Hall tu...sambil dapatkan aircond yang nyaman...hahaha menarik gak barang dalam tu, ada gak la aku belikan teh Taiwan ni untuk kawan-kawan aku sikit...pastu kami cuci mata dan rehat...hahaha...sempat masuk toilet bagai...selesa sangat....
dan dari situ, kami malas nak naik MRT ke destinasi seterusnya sebab kena bertukar train...sebab tengok maps tak jauh sangat dah, so kami decided naik teksi je dari National Theatre Hall ke The Taipei Grand Mosque dengan harga NTD120 sahaja...sampai masjid sedang elok masuk Zohor, so kami solat la dulu...ramai gila orang Indonesia masa ni...macam ada kuliah agama gak...
aku baca ada dua restoran Indonesia kat ngan masjid ni, iaitu Restoran Royal dan Toko Sakura...masa ke Restoran Royal ni pelik tengok ramai gila orang!rupanya ada pilihanraya Indonesia laaa...patut la ramai gila, so restoran tak dibuka untuk makan sebab diorang buat pilihanraya kat dalam tu...
so kami kesebelahnya iaitu Toko Sakura..kecik je kedai ni banding restoran tadi sebab depannya kedai runcit, dan belah belakang nya baru ada tempat makan...nasi berlauk weh ada kat sini...excited jap walaupun pada asalnya aku plan datang Taiwan taknak makan indian food or indonesian food...nak chinese food jer...hahahaa...dah la masa kami sampai, ada a few lauk baru siap masak, memang menggoda la sangat kan...
aku ambil lauk ayam, Zu plak ambil lauk daging...sekali aku kena NTD80 je, tapi Zu sampai NTD170!gila mahal...hahaha...katanya sebab daging sini daging import, so sebab tu mahal sikit...haaa hambik...nak sangat makan nasi kan...hehehehe...tapi pape pun Alhamdulillah, puas hati makan sebab sedap!sayur kami tu pun segarrr baru lepas masak...dappp!makan la dalam keadaan sempit tu, tetap nikmat...hahahaa...so next bila dah kenyang kita ke mana?sambung next post ya!daaaa....

No comments:

Post a Comment