Friday, August 16, 2019

Short and Sweet Escape to Banda Aceh, Indonesia

bulan puasa baru ni aku ada ke Banda Aceh, Indonesia...cerita details pasal aktiviti program kemasyarakatan tu aku dah cerita details kat sini...dan kali ni aku lebih nak cerita perjalanan aku sendiri di sana...takde apa sangat pun, just lelepak je la sebab bulan puasa dan pergi pun 3 hari 2 malam saje...hehehe...so pada 21 Mei hari Selasa tu aku masih bekerja, tapi dalam jam 12.15 tengahari aku ambil Grab menuju ke Putrajaya Sentral, sekali dalam Grab dapat ceramah bahagiakan diri sendiri baru fikir orang lain...eh macam tau-tau je pakcik ni gelora di hati DJ...ecewah...hehee sampai Putrajaya Sentral, aku jumpa dengan Sue dan kami sama-sama gerak ke KLIA2 menaiki ERL...
sampai di KLIA2, aku tak ambil luggage kali ni...so terus masuk je dalam boarding hall, nak makan pun takleh sebab bulan puasa...hehehe so siap solat semua, baru la kami take off jam 2.55 petang...dan tiba di Banda Aceh pada jam 3.05 petang waktu tempatan...sampai sana, kami sempat tukar duit di bandara sebab ada lagi orang bagi duit derma last minute...then tunggu Pak Edwar datang menjemput kami...yess aku guna supir yang sama dari previous trip aku pada 2014...hehehe dan kami terus menuju ke Ayani Hotel untuk check in...
aku book Standard Room, Twin di Agoda dengan harga Rp1,439,509 untuk 2 malam ni termasuk breakfast...sekali masa di kaunter, perasan ada pakej yang lebih menarik, cuma Rp649,999 pernight tapu dah masuk sahur/breakfast dan dinner/berbuka puasa...alahai rugi betulkan...tapi takpela, nak buat macam mana...selesai check in, kami siap-siap bayar juga buffet ramadhan untuk malam itu, sebab dah rasa akan penat dan taknak berbuka di luar dah...so kami bayar Rp100,000 sahaja untuk seorang, ni dapat harga murah sikit sebab stay di sini...
masuk bilik rasa lega sangat...selesa sangat biliknya...bersih...dah la aircond dia sejukkk...cuaca di Banda Aceh masa kami sampai ni teramatlah panas...jadinya dapat buka tudung semua dan duduk dalam bilik sejuk amatlah nikmat...hehehe so kami rest je laaa, tak lama pun dalam 30 minit jer, sebab dalam jam 5 petang Pak Edwar datang jemput kami...
petang tu kami ke Masjid Raya Baiturrahman selesai kan amanah rakan-rakan di Malaysia...Alhamdulillah Allah mudahkan urusan kami petang ni sambil ditemani hujan lebat mencurah-curah...hehehe..aku berkenalan dengan Adi dan bapanya yang menyediakan makanan untuk program ini, dan berkenalan juga dengan adik-adik belia masjid yang banyak membantu kami....aku takkan cerita details la pasal program tu dalam post kali ni ya, leh refer kat post yang lepas...
then kami kembali ke hotel, sampai hotel jam 6.30 petang...penatnya Allah je yang tahu...kamu duduk sambil Sue tertidur di meja makan...malas nak naik bilik dah...masa ni penat, lapar semua pun ada...tapi kami kena berpuasa panjang sikit hari ni sebab waktu berbuka puasa di sini adalah pada jam 6.49 petang, bersamaan 7.49 malam waktu Malaysia...hahaha ketar perut weh...
sambil menunggu waktu berbuka, sempat laaa aku usha menu yang ada...ok laa menu dia tak banyak sangat, dan tak sikit sangat...just nice untuk buffet ramadhan dengan harga cuma Rp100,000, dalam RM30 sahaja...ada nasi, mi, lauk pauk, ada juga sup, goreng-gorengan, gado-gado, dessert, ulam-ulaman dan pelbagai jenis keropok...
dalam 6.30 petang kami mula ambil makanan...dah kata lapar sangat kan, kemai penuh meja kami dengan makanan...hahaha tamak haloba weh...pastu masa ni aku dah 2 minggu lebih tak makan dan minum manis, so baru la masa ni aku layan air manis, dessert, pulut hitam dan juga kopi...sedap gilaaa kopi dia, makan dengan buttercake...perghhh terbaik penutup iftor kami...heheh...
dan dek kerana terlalu penat, kami terawih di bilik je malam tu, jam 9.30 malam kami berdua dah tutup lampu dan tidur...but then jam 3 pagi kami dah bersiap keluar...singgah ke Indomaret untuk membeli pelbagai jenis biskut untuk dibawa ke pesantren...gamat Indomaret tu pepagi buta kami datang angkut semua biskut diorang...hehehe...sampai hang mesin adik tu nak kira...hahaha...dalam Indomaret ni ada ATM Maybank, sempat gak aku keluarkan duit sebab ada orang nak menderma lagi, Alhamdulillah rate dia pun ok, dan tak kena caj pun sebab sama Maybank...
then kami bersama Adi sekeluarga telah ke Dayah Ulumul Quran untuk program kami seterusnya...sempat berbual dengan ustaz di sini...masa ni anak-anak tak bangun lagi, so kami pass kat ustaz je la...adik Adi tu rupanya bekas pelajar di sini...masa ni baru banyak sembang dengan bapa Adi, bapak Bukhari yang rupanya bekas Bupati (city mayor) Aceh Besar...dan masa tsunami dulu memang dia hantar semua anaknya belajar di Malaysia kerana nak elakkan trauma...dan memang hebat-hebat anaknya sorang di UIA, sorang di UM, sorang di UKM, sorang di Lim Kok Wing...
selesai program di sana, kami sempat balik ke hotel dan bersahur di hotel...Alhamdulillah...ingat tak sempat dah...hehehe sedap gak nasi goreng dan lauk pauk yang disediakan...hotel kami ni memang ramai orang menginap dan berhampiran dengan masjid raya juga...tapi tak berkesempatan lagi kami nak pergi solat di sana...later insyaAllah...
dah kenyang kami balik ke bilik dan sambung tidooo...penat weh...hehehe...dalam jam 9.30 pagi baru la kami keluar semula dan dijemput Pak Edwar untuk ke Dayah Nurul Huda pula...haa pesantren yang aku pernah pergi 2014 dulu, dah banyak berubah kerana dah banyak terima sumbangan terutamanya dari Malaysia...sempat aku serahkan sumbangan untuk majlis berbuka puasa nanti, dan kemudian bersama Paman ke Aceh Grosir untuk membeli barangan keperluan...mudah dah kali ni sebab Paman dah tau apa nak beli dan mana nak beli...takde macam dulu kala, penat gila semua kedai nak kena masuk...hehehe...
dan selepas selesai beli barang dalam jam 10.45 pagi, kami ada banyak masa lagi...makanya ajak Pak Edwar ke Masjid Raya Baiturrahman, nak bagi Sue tengok masjid ni waktu siang...masa sampai ni panas nya ya Allah...dah la marmar dia putih, so memang silau gila mata sampai tahap takleh nak buka dah tu...Sue paling teruk, sampai senget benget muka...hahaha sekali Pak Edwar cakap, panas sangat kan, ni baru dunia kan, gi mana akhirat kelak...terus sentap...hahaha...
sekejap di masjid, kami ke Muzium Tsunami pula...masuk sini kena bayar Rp10,000 sorang...aku dah pernah pi, so saje la pergi sebab Sue tak pernah sampai kan...masuk sini kali ni memang takde feel langsung weh...sebabnya kami berdua duk menguap-nguap!hahaha aduhai...last sekali cakap ngan Sue moh kita balik je la...balik tido!hahaha laju dia setuju...hehehe...tapi sebelum sampai hotel, sempat Pak Edwar bawa kami lalu di kapal PLTD Apung, salah satu kesan tsunami juga, tapi tutup dah waktu rehat...
dan jam 12 tengahari kami dah sampai bilik...hahaha terus tutup lampu dan tarik selimut!hahaha...dan pada jam 4.30 petang barula Pak Edwar datang ambil kami dan bawa kami pergi cari kopi di Soolong...kat Banda Aceh ni memang famous dengan kopi, so Soolong ni salah satu tempat dia la..so aku beli buat bawa balik sikit...adik aku duk cakap kopi kampung dia memang sedap...
dan kemudian kami ke Dayah Nurul Huda semula untuk berbuka puasa dengan anak-anak di situ...seronok tengok mewah makanan mereka hari ni...sambil tu kami duk sembang dengan mereka...agak ramah budak-budak tu kali ni, mayb dah banyak bercampur dengan orang yang datang memberi sumbangan...berbanding kali pertama aku datang dulu, mereka malu-malu lagi...
sempat la aku menjamah kuih muih dan sedikit nasi bersama adik-adik ni...tak lama pun kami stay di sini sebabnya kami nak kejar solat terawih di Masjid Raya Baiturrahman...sebabnya kena pi malam ni juga, esok dah nak balik dahhh...heheh so selesai solat Maghrib, kami bertemu dengan Paman dan ucapkan selamat tinggal...
kemudian Pak Edwar hantar kami ke Masjid Raya Baiturrahman...ramainya orang meniaga kat luar kawasan masjid, para jemaah pun lagi laaa ramai gilaa...aku rasa seronok sangat...teringat kenangan di Masjidilharam dulu kala...so tanpa buang masa kami terus cari tempat wuduk dan masuk dalam masjid...
hari kami pergi ni hari Nuzul Quran, makanya lepas solat Isyak, ada ceramah agama...tapi kami berdua tak paham sangat...hehehe then masa solat terawih pula, laju gak imam dia baca...aku rasa kami buat 8 rakaat tak sampa setengah jam pun...lagi pula mereka takde doa dan selawat in between solat terawih tu macam di Malaysia...selesai solat, kami berjalan di dataran luar ambil gambar...sukanyaaa masjid ni, cantik sangat!
dan dari masjid kami ajak Pak Edwar carik makan lagi...hehehe tadi makan sikit je masa berbuka kan...so nak makan Sate Matang di Warung D'Wan...layan gak la sate dia, aku makan dengan nasi...kecik-kecik je sate dia, dalam 7 tusuk seorang kami makan dan siap air teh botol...total makan cuma Rp57,000 sahaja...hehehe...
lepas makan sate, aku pi bungkus kopi panas kat salah satu kedai yang famous kata Pak Edwar, tapi segan aku masuk sebab ramai gila laki tengah ngopi...huhuhu layan je laaa bungkus kopi o dengan kopi ais...harga pun murah jer...aku tak ingat dah nama kedai dan harga kopi ni, sebab segan ramai lelaki...ecewah...
dan sampai bilik tengah malam tu, gatal lagi aku pi order martabak plak guna Go Food...sedap gila weh martabak manis diaaaa...suka gila aku...walaupun dah kenyang dan senak gila, layan je makan lagi...hahaha martabak daging dia sedap gak, tapi kalo ke Indonesia aku lagi prefer martabak manis dengan cheese dan coklat ni...nyummeh!
dan esoknya kami sempat bersahur di hotel...sambil tu sambung layan martabak lagi...hehehe lepas sahur dah tak tido dah sebabnya nak kena bersiap untuk ke airport plak...sebabnya dalam jam 6 pagi Pak Edwar dah datang untuk menjemput kami untuk ke airport...
sampai airport, kaunter immigresen pun belum buka lagi...huhuhu so kena tunggu beberapa ketika la...nasib baik ada internet, so boleh laa membuang masa kan...masa sebelum naik flight ni, takde apa sangat pun message aku dapat...sekadar main media sosial je la aku...dan flight kami meninggalkan bumi Banda Aceh pada jam 8.30 pagi...
jam 11 pagi sampai je di KLIA2, buka handphone beratus whatsapp masuk, tapi aku malas nak buka aku cuma buka message dalam group aku dengan Irma dan Asie je...rupanya semua duk contact aku lepas dapat tau late Dr Chin masuk ICU...nasib baik Irma dan Asie ingat nak tunggu aku, ambil aku di Putrajaya Sentral dan gerak ke hospital...huhuhu memang kenangan yang tak akan aku lupakan sampai bila-bilaa...huhuhu...okay korang habes dahhh cerita singkat trip manis aku ke Banda Aceh, Indonesia...insyaAllah ada rezeki aku akan ke sini lagi...

6 comments:

  1. la kenapa tak mminum kopi terbalik famous dekat sana.. kene belajar teknik baru boleh minum tau hihihiii..

    ReplyDelete
  2. Good sharing. Sis... Mohon contac no supir tu... Tqvm.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Cuba tgk dlm link to previous post. Kat situ ada

      Delete