Wednesday, September 26, 2018

Langkawi Raya Trip Part 1

masa hari raya ke 5 hari tu aku sekeluarga telah ke Langkawi...semua pasal abang aku la, suka last minute plan pastu harga tiket mahal...pasrah je la aku kan harga tiket RM209 seorang untuk domestic flight!haaa tak pi kang, kena bebel plak ngan mak aku...hahaha...redho je laaa...sebabkan ambil flight awal pagi, so sebelum subuh la kami sampai di KLIA2 tu...ramai gilaaa orang, dah la kena drop luggage masa ni...bertabah je laaa...
perjalanan ke Langkawi ni sedikit excited sebabnya kali pertama la ni anak buah aku dua ketul tu nak naik flight...kakak laaa paling excited!adiknya bukan paham sangat lagi kan...dari departure hall dah excited tengok kapal terbang...hehehe masuk flight pun muka bangga...sampai taknak tido la sampai take off...lama dia tengok luar, sampai terlelap akhirnya...hahaha...
sampai di Langkawi menghampiri jam 8 pagi...drama abes laaa bila kereta sewa yang Anim uruskan tak muncul!telepon beribu kali tak angkat...aku mula emosi dah masa ni...cuba kawal diri je...dah la dah bayar deposit...sekali nasib baik ada orang yang tengah uruskan kereta sewa kat situ tolong...dia dapatkan kereta lain untuk kami...dapat laa Avanza dengan harga RM180/day...rupanya budak tu tetido tak sedar diri!jadahnya laaa perangai...
agak sempit sebenarnya Avanza untuk kami 6 dewasa 2 kanak-kanak dengan lugagge semua...so aku call penginapan kami iaitu Alia Residence Business Resort nak tanya kalo boleh check in awal...tapi dia tak bagi, tapi dia bagi tinggalkan luggage...ok la kan, siap-siap tumpang toilet semua masa ni...sempat laa aku usha kawasan sekitar kat bawah tu...anak buah aku dah menung dahhh tengok pool masa ni...hahaha makngah pun excited tengok pool tau...tapi sabarrrr...
selesai pergi toilet semua, kami nak cari makan...staff hotel suggest kedai kampung berhampiran, so kami terjah je laaa...makanan pagi dah abes, so ada laaa makanan tengahari sikit dah siap...so kita early lunch je laaa...lauk pauk kampung...sedap juga laaa...dengan udang dia yang gedabak tu...
lepas makan, atas permintaan abah aku, kami ke Makam Mahsuri dengan bayaran RM10 untuk dewasa...aku dah pernah pergi dulu, so takde la tengok beriya sangat...saja nak bawa diorang je laaa...layan persembahan caklempong, lepas tu sakan mak dan adik aku makan kuih karas yang sedap kat dalam tu...hahaha Makam Mahsuri dipandang sepi je la...
then jalan-jalan masuk rumah Mahsuri...kakak penakut taknak naik...adik selamba naik kann...hahaha tapi biasa la family aku ni, yang rajin benda gini aku dengan kakak ipar aku je...yang lain duk tunggu kat bawah je laaa...hahaha...
lepas tu melayan anak buah aku nak buat art...layan je laaa...pastu kakak nak pakai inai plak...adoiyai dia makin besar ni, macam-macam permintaan...hehehe...belum adik pandai meminta ni kan...makngah layan kan saje laaa...
dari Makam Mahsuri kami ke Buffalo Park...sebab abah aku suh cari tempat yang dekat dan ada aktiviti untuk anak buah aku...tu aku pilih sini...again aku pernah ke sini dulu...masuk je aku terus terkejut sebabnyaaaaaa muka aku jadi model dalam welcoming banner diorang!hahaha gambar aku masa last trip aku duluuu...tak caya cuba tengok gambar kat sini...sib baik tak mintak royalti tauuu...guna gambar aku tak minta permission...hahaha..
nak masuk sini kena bayar RM5 dewasa, RM3 kanak-kanak...aku nak minta masuk free sebab guna muka pun tak kena layan...hahaha...mak abah aku tak masuk pun, diorang tunggu luar...aku ngan abang dan kakak ipar je masuk bawak budak-budak bagi makan kerbau...seronok diorang...kakak menjerit-jerit takut, adik selambaaa....hahaha...sebelum masuk tadi, aku dah order buffalo steak nak bagi family aku rasa walaupun dah tau tak sedap...sekali bila keluar tak siap lagi, rasa nak bergaduh je la ngan staff situ...dah la ambil masa 20 minit nak siapkan, dia tak buat pun lagi...terus aku cancel, marah gak la dia...
then masa menunjukkan jam 2 petang...check in kena jam 3 petang, memang diorang tak bagi check in awal sebab ramai orang...so kitorang semua dah penat, singgah laaa layan Laksa Ikan Sekoq tepi airport...laksa dia tak sedappp, tapi pasembor dia sedappp...so melayan juga lah makan situ ditemani angin laut...
dah kenyang kami pun balik ke hotel...ada bilik dah siap, ada bilik belum siap...hangin juga lah aku kan...dah tak bagi check in awal, tapi sampai kul 3 petang pun masih tak ready...huhuhu penat gila weh sebab keluar rumah awal gila kan...sampai bilik semua tidooo...hujan pulak lebat gila, memang syiok la tarik selimut!hehehe oh ya kami ambil bilik deluxe twin, deluxe pool view dan deluxe triple...semua harga lain-lain...sila check di Agoda lah eh...hehehe...
lewat petang tu kami keluar terus pi shopping di Kompleks HIG!haaa sakan la memasing tarik troli kan...hehehe lagi budak 2 orang tu, sakan tah ke mana...lepas tu kami ke beberapa kedai lagi di Pekan Kuah tu sebab abah dan abang aku duk mencari rokok duti free...hehuuu...
selesai shopping kami dinner di Telaga Seafood yang terletak di Pantai Cenang...abang aku la ni pilih kedai bila kakak ipar aku cakap nak belanja malam tu...terusss dia ajak kedai mahal kan...hahaha...masa ni lapar gilaaaa...abang aku order, makanan sampai terus makan dengan gelojohnya...sedap gilaaa semua makanan!banyak plak tu abang aku order...hahaha total damage RM400++ kot...gila lah...hehuuu...later aku citer details pasal ekdai ni eh...haaa dah kenyang kita pun balik hotel dannnn tidooo...yehuuuu...

10 comments:

  1. Malaysian Hospitality need improvement la kan. Asyik lambat la, tak ready la, macam manalah nak majukan. benda-benda ni la yang kekadang boleh buat spoil mood kita time travel kan. Lama dah tak hinggap ke Langkawi.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hehehe kann...mmg spoil tp kejap jr laaaa...sib baik lps tu ok jeeee...

      Delete
  2. salam singgah. kak ni ntah bila nak ke langkawi pulak. last ke langkawi tahun 1994 dulu rasanya. haha. padahal langkawi dalam negeri kedah ja ^_^

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam kak...boleh la tu kak kalo nak repeat...beza dah kot 1994 dengan 2018 langkawi tu...hehehe

      Delete
  3. Gituuu ha dah jadi model dalam diam. Promo free. Dah boleh pegang title kakak kawasan Langkawi aku rasa. Last aku jejam 1994, hingusan gila masa tu pergi pun sebab Yayasan Sabah bawa.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hahaha kannn...terkejut smua masa ni...gelak tak henti!

      Delete
  4. Jauh tak kalau akak nak jalan dari hotel alia ke tempat makan tu ye?

    ReplyDelete
    Replies
    1. ermmm macam jauh gak la pada saya tp still boleh je kalo tak rushing kot...

      Delete