Thursday, September 21, 2017

34th Birthday Trip: Johor Darul Takzim & Singapore

weekend minggu lepas aku ada birthday trip dengan Sue ke selatan tanah air iaitu Johor dan Singapore!istimewanya trip kali ini, walaupun hanya di dalam negara, tapi kitorang dapat jumpa dengan ramai kawan-kawan sejak matriks dan universiti...termasuk juga travelmate kami iaitu Dini...best gila aku rasa...mulanya dengan Sue sampai di rumah aku pada jam 8 pagi, hari Jumaat, !5 September 2017...kami bergerak berdua terus ke Kuala Pilah untuk sarapan pagi bersama travelmate tegar kami suatu ketika dulu iaitu Dini dan keluarganya!kalo dulu sejak 2011, tiap tahun kami celebrate birthday di luar negara bersama, namun kini cukup la sekadar dapat bersarapan bersama-sama makan nasi lemak hijau di Kodai Serapan D'Sawah, Kuala Pilah dan sambung pula mengopi di Mr Manshor Kopitiam Power, Seremban...terbaiklah menu kat kedua lokasi ni...sooo kampungggg tau rasa dia...i loike!thanks Dini belanja kami berdua sarapan pagi tu...cerita setiap kedai makanan dalam entry ni akan aku buat asing-asing yer...tunggu...
setel melepak dengan Dini, dalam 10.30 pagi kami mula meninggalkan Negeri Sembilan dan menuju ke Johor Darul Takzim!masa ni mendung je, masa kat area Tangkak kot, tetiba je hujan lebat...ada kereta laju gila potong kami, dan tetiba dia berpusing-pusing depan mata aku!dah la aku laju gak masa tu, kereta belakang aku pun laju...nasib aku tak cuak, laju aku pasang hazard light dan slow kan kenderaan...dan Alhamdulillah kereta yang berpusing tu selamat ke tepi takde kereta lain yang langgar...dah tengok diorang ok, kami pun teruskan perjalanan...huhuhu dan persinggahan pertama kami adalah di Restoran Kari Kambing 40 Hari di Yong Peng!kat sini aku bertemu dengan adik aku dan rakan dia untuk lunch bersamaaa...diorang dalam perjalanan ke Muar, ada kerja masa ni...saje plan makan bersama...terbaik wehhhh kari kambing dan nasi arab dia ni...perghhh...menjilat jari!details pasal restoran ni later aku citer eh...
dari Yong Peng, aku dan Sue meneruskan perjalanan ke Kluang...niat di hati nak layan ngopi di Kluang Rail Coffee...sampai je di Stesyen Keretapi Kluang, baru jam 2.15 petang, so kedai tutup lagi...ngam kul 2.30 petang dia buka, terus ramai orang!kitorang layan je la minum kopi kaw dengan roti bakar, telur separuh masak dan nasi lemak 90 sen!hahaha dasar kuat makan kan...hujan plak turun lebat gilaaa...sempat Sue suh aku berdoa masa ni, sebab tengah hujan plus sedang bermusafirkan...hehehe Aminnn...moga makbul doa-doa aku tu....
bila dah kenyang gila tu, dari Kluang kami pun bergerak menuju ke Kulai untuk ke rumah Rinaaa...sorang lagi kawan baik aku, sama matriks dan universiti dengan aku dan Sue...kat sana kami dijamu dengan kacang pool yang mak Rina masak dan laicikang dan menu special oleh Rina...kenyang gila weh masa ni...
tak lama pun lepak, dalam 5.30 petang, lepas drama oleh anak-anak Rina sebab mama nak tinggalkan diorang untuk berpoya, kami pun bergerak menuju ke Johor Bharu...best gila rasa masa ni sebab suami Rina izinkan dia join kami, dan mak dia pula sudi tolong jagakan anak dia...lama gila weh kami bertiga tak poya-poya bersama...last tahun 2009 kot masa member kitorang kawin di Kedah...
sampai di JB, kami terus ke homestay yang aku dah booking thru AirBnB...dapat studio dengan 2 katil queen dengan harga RM135 satu malam...kami book untuk 2 malam...ok la sangatkan harga dia...lokasi adalah di Academic Suite, Taman Mount Austin...lengkap rumah ni dengan mesin basuh, iron dan semuanya lah...sampai tu kitorang pun lepak melepaskan lelah...
lepas Magrhib kami bersiap nak keluar...untuk bithrday dinner bersama member matriks kami duluuu iaitu Emy dan Ilon yang menetap di JB...aku dengan Sue dan Rina ni sama matrikss dan sama pula course dan universiti...tu yang kamceng tu...pastu geng matriks plak semua lahir September, tu yang lagi syiok celebrate reramai tu...bayang la dulu masa matriks, masuk je bulan September, tiap malam dengar orang nyanyi lagu besday tengah malam weh...hahaha dan untuk birthday dinner ni, aku yang pilih tempat iaitu The Dreamliner Airways Cafe yang cun gilaaaa...tapi makanan dia biasa je la pada aku, tapi dekorasi dia, memang fefeeling naik flight sungguh!hahaha...kami lepak sambil makan kat sini...tapi lebih kepada bersembang je la sebenarnya kan...
lepas makan, sibuk la semua nak cari kek...rasa tak lengkap la tak ada kek kan...kata birthday dinner...so kami ke Just Want Coffee - The Factory 30 yang terletak tak jauh dari kafe tadi...saje pi layan kopi dan brownies sambil acah-acah sambut birthday...hahaha memang takde keje sungguh kan...tapi best gila dapat jumpa sekali-sekala gini kan...sporting abes suami kawan-kawan aku ni...setel birthday dinner, kita pun balik ke homestay...sampai je, takdan mandi terus lelap!penat gila weh...
keesokan harinya dalam jam 9 pagi baru kami gerak keluar...niat di hati nak ke Singapore...pagi tu sambil bersiap sambil search info...memang main redah je ni...then kami menuju ke Plaza Larkin untuk parking kereta dan breakfast di Medan Selera di sana...layan menu bangsa Johor la kita kan dengan mi rebus, laksa johor dan kacang pool!nyummeh!
then kita ke Larkin Sentral untuk tukar duit dan menaiki bas ke Singapore...ada beberapa pilihan bas sebenarnya, tapi kami ikut je orang naik bas Causeway Link yang menuju ke MRT Kranji di Singapore...tambang cumalah RM1.90 sahaja...murahkan...naik la bas, pastu turun kat CIQ, immigration Malaysia..then naik balik bas, turun semula di Woodland, immigration Singapore...then terus ke MRT Kranji...dekat kul 12 tengahari juga la kami sampai di sana...
sampai di MRT Kranji, terus naik train menuju ke Orchard Rd...kat sini takde apa plan sangat pun...jalan-jalan makan roti aiskrim yang famous tu...harga dia SGD1.20 je, sedap gila hoih!aku ingat biasa jer rasa dia...sedappp sebab aiskrim tu lembut...ngam makan sama roti dia tu...makan sambil jalan-jalan di Orchard Rd...
masa di Orchard Rd kami sempat terjah ke Lucky Plaza untuk beli perfume...murah gak la pada aku harga kat sini dan aku tak sure sebab apa murah...siap beli yang tester beox tu lagi murah dapat tau...cumanya currency Singapore mencanak naik weh, kalo tak lagi murah la perfume aku ni...aku beli Britney Spears tu baru SGD38, Guess SGD28...Sue beli Gucci dalam SGD68...boleh la kan...
dari Lucky Plaza kita ke Takashimaya pula...Rina kemain jauh nak cari bedak muka dia...kat Johor takde Elizabeth Arden katanya...so kena pi Singapore nak beli apa benda tah namanya tu...aku ni bukan reti kan benda make up ni...hahaha siap staff situ make up kan Sue lagi, terus berseri-seri member kita sorang ni...
setel beli barang, kami jalan kaki ke SCAPE Mall kat belakang Orchard Rd tu...sebabnya nak makan Nene Chicken!haaa halal tau...ayam goreng korea ni yang cuma ada kat Singapore...gigih aku search mana yang dekat aku nak sampai...cumanya yang kat SCAPE Mall ni kedai dia kecik je...best gilaaa ayam dia, cumanyaaa kami terambil Freaking Hot, menitis airmata makan weh...hahahaha...nanti aku cerita details pasal kedai ni yer!
dah kenyang sambil mulut rasa terbakar tu, kami jenjalan sikit la area SCAPE Mall tu...hipster la mall ni..then jalan kaki menuju ke arah MRT Somerset sebab kononnya nak naik train ke destinasi berikutnya...tapi bila dah sampai sana teringat Dzuli pernah pi library cantik area situ...so gigh la mencarinya...
Library@Orchard ni ada dalam mall kat MRT Somerset tu juga...gigih la berpusing tanya orang akhirnya jumpa, terletak di di tingkat 3...aku ingat library biasa-biasa je untuk orang ambil gambar...sekali serious kau library...hahaha ramai je orang duk baca buku dan diskusi kat sini...kitorang je gedik-gedik posing...eh ada gak yang lain gedik posing siap bawa photographer kau...hahaha
dari library tu kami decided naik Uber je nak ke Masjid Sultan di Arab St...tapi punya la payah nak dapat Uber sebab dia takleh berhenti kat kami, last naik teksi je...tapi yang pelik teksi murah je banding harga Uber weh...hahaha...sampai Masjid Sultan, kita siap solat dan relaks jap...
pastu jalan ke Bussorah St...wahh best gila area ni...aku first time sampai...rasa dulu macam takde je, or tak meriah macam ni...tapi best la kawasan ni...tenang, banyak kedai cantik, suasana dia tu...aku suka...cuma takde banyak masa dah nak pusing...just lalu je la nakpi cari kedai kek!
kalo semalamnya birthday aku, hari ni birthday Sue...tu gigih nakpi cari kek kat Singapore ni...hehehe kami memilih All Things Delicious di Arab St...aku jumpa dalam list Have Halal Will Travel la ni...sedap gak kek dia, dan agak mahal la...eh ye ke mahal?dalam SGD55 kalo tak silap aku...tapi layan je laaa sekali sekala...
lepas makan kek kami bergegas ke Terminal Bus Ekspress di Queen St tak jauh dari situ...naik Express Causeway Link terus ke Terminal Larkin dengan harga SGD3.30...macam biasa la turun naik immigration kan...sampai di JB kul 9 malam terus balik homestay...then kami gerak ke Kulai untuk hantar Rina...esok dia kerja...aku dan Sue balik semula ke homestay dan tidooo...penat gila...niat nak layan seafood pun terpaksa dibatalkan...

dan esoknya memasing liat nak bangun...paksa punya paksa, 9.45 pagi baru kami siap check out...setel hantar kunci, kami terus gerak ke Muar...konon nak breakfast kat sana je...tapi tengok estimated time kul 12 tengahari...takleh jadi ni, jalan jem plak kat Machap...beberapa kilometer sebelum Exit Ayer Hitam, Sue cadang masuk situ untuk pergi makan lagiiii Kari Kambing 40 Hari!hahaha gila kan, baru makan nak makan lagi...hahaha sedap hoih!
lepas dah kenyang baru la hati senang nak menuju ke Muar...hahaha kat sana kami ke Restoran Sai Kee Kopi 434 Muar...haaa tempat wajib la kalo ke Muar kan...nak order sate famous kat sebelah dia dah abes plak...so kita layan ngopi dan makan roti je laaa...hehehe sambil tu shopping beli kopi juga...
dan dari Muar kami ikut jalan dalam terusss ke Bukit Katil, Melaka...untuk ke rumah salah sorang lagi member baik aku masa universiti, Iba...best gilaaa mak Iba masakkan favourite food aku iaitu kerabu kerang!soo nyummeh!happy gila dapat jumpa member lamaaa...oh aku tak cerita eh, Rina tu kawin dengan Jimmy...aku yang kenal kan diorang masa kami sama-sama kat matriks dulu...Rina rakan sekelas aku, Jimmy plak kawan-kawan aku dari kelas Fizikal...hahaha dan Iba ni kawan seuniversiti aku kawin dengan Atan, member sematrik aku...hahaha see pusing-pusing jodoh tu keliling kita je kan...sebab tu dengan dua couples ni aku leh geng dan melepak dengan diorang sebab memang kamceng dengan laki bini....harap-harap jodoh Sue sok nanti pun aku leh geng jugak!
dan akhirnya pada jam 4.30 petang kami pun bergerak balik...Sue hantar aku balik rumah dah dia teruskan perjalanan balik ke Perak...Alhamdulillah...selesai birthday trip untuk tahun ni...walaupun tak plan sangat, tapi best je dapat berjalan jumpa kawan-kawan...syukurlah, besar rahmat Allah beri pada aku dikelilingi orang yang aku sayang...okey nanti cerita satu persatu kedai makan yang aku terjah eh!hehehe...bye!

6 comments:

  1. bestnya dj... terliur tgk aiskrim tu

    ReplyDelete
  2. I need you to post on the delish korean chicken ASAPPPPPP kekekekekeke

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hahaha soonnnn...entry tengah beratur tunggu turn nk kena publish.. 😆

      Delete
  3. kemahen DJ cite pasal jodoh org ye? bestnye nampak kari kambing 40 hari tu..dahle baru tgk kat tv hrtu

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hahaha leh cite jodoh org je laaa...jodoh sendiri xmuncul2...hahahaha

      Delete