Wednesday, March 4, 2020

Solo Trip to Myanmar ~ Day 2.3

Sambungan dari: Solo Trip to Myanmar ~ Day 2.2

dan bangun petang tu aku terus siap mandi dan solat semuaaaa...then keluar hotel, tengok jam sempat lagi nak mengopi ni, so aku ke Date Cafe & Bakery....the only kafe yang aku berjaya Google di Bagan ni...hahaha sampai sini, kecil je kafe dia, layan laaa mengopi seround, nak makan takde yang berkenan kat hati...kek kek takde pun...so tak lama pun lepak, saje nak acah acah ngopi je...
lepas ngopi dengan pantasss aku merempit cari tempat nak layan sunset...aku search je kat Google Maps handphone aku, dalam kepala aku memang takde idea pun dia kat mana, tempat macam mana...main ikut Google Maps je sebab asalnya aku nakpi ada satu pagoda yang dikenali sebagai sunset pagoda tapi katanya takleh masuk dah, so aku follow direction je laa...tapi tengah jalan tu aku gatal pi masuk jalan nakpi tempat sunrise tadi, dah aku kalut ke mana tah...siap lalu mana mana tah masa ni, nasib baik aku tanya orang so dia hala kan aku ke right direction...tapi masa tu ada budak local duk ajak aku pi pagoda best katanya...aku malas nak layan sebab tak tau berapa nak kena bayar...lagi plak aku risau kang duk deal ngan dia melepas sunset aku...hahaha...gitu kan...sampai je bukit sunset ni, ramai gilaaaa orang, laju aku parking e-bike dan gerak ke arah bukit...
gigih laaa aku amik gambar sunset kannn dalam ramai manusia tuuu...hahaha cantik sunset petang tuuu...cumanya akhir akhir tu dia berselindung balik awan plak...hahaha tapi lawa laaa aku sukaaa...dengan ada silhouette pagoda, misty gituuu....Allahu cantiknyaaaa...puas aku zoom tau sebab depan bukit ni ada kawasan lapang, so jauh sikit la kita dari pagoda pagoda tu...pape pun aku puas hati dapat layan sunrise dan sunset terbaikkk di Bagan hari ni...Alhamdulillah mission accomplished!esok dah leh balik Yangon...hehehe... 
thn taknak tunggu gelap sangat sebab takut nantikan, so aku gerak terusss...dah laa naik e-bike masa ni laa banyak bas dan kereta lalu gak kat tanah tak bertar dan berpasir tu, sakit gila mata aku sebab tak pakai spec dah kan, mata duk masuk pasir...huhuhu...nervous gak la masih berada dalam Old Bagan dah nak gelap ni, sebab mana ada lampu kawasan ni kan...dan dengan pantasss aku bergerak ke destinasi terakhir aku malam tuuu iaitu Nanda Restaurant!
Nanda Restaurant ni dikatakan ada buat persembahan puppet...aku macam biasa la, pantang dengar ada persembahan gini, mudah tergoda...even aku sempat pi sini petang tadi untuk booking tempat...so sampai malam tu ada mamat kat parking tegur aku...siap cakap Melayu kau...dia pernah kerja Malaysia rupanya...hehehe excited nau dia nampak orang Malaysia...then aku di bawa ke meja yang aku dah booking...hambik kau, meja lain kemain panjanggg, aku je terkulat kulat duk sorang...tapi surprisingly aku relaks je weh...takde pun cuak dah...hahaha yeay i is kagummm...hahaha...
then kat sini ada pilihan menu vegetarian dan seafood...aku perasan kebanyakan restoran kat Bagan ni mesti ada vegetarian..mayb sebab Buddhist kot ada yang vegetarian, so sebab tu semua kedai mesti ada vegetarian....haaa bagus la kan, so yakin la sikit aku nak makan sebab diorang kind of faham maksud food restriction tu...hehehe...
makin lama malam tu, makin ramai laaa orang...so layan je laaa persembahan puppet tu...tapi tak bestlah...dah la tak paham, pastu macam biasa je laaa persembahan dia...siap nampak plak orang yang mainkan puppet tu, tak skill langsung aku rasa...hahaha takpela, saje la aku pun menghabiskan masa je kaannn malam tu takde buat apa dah...perabih duit kat sini je laaa...hahaha...
dan tak lama tu sampai la makanan aku...aku order nasi goreng vegetarian (2,500 kyat) dan aku ambil fish curry (4,500 kyat)...sedap weh nasi goreng dia walaupun banyak ajinomoto...tapi sedapppp dah la banyak gila portion diaaa...hehehe ikan tu takde la rasa curry pun, dia rasa masak tomato pun ada gak, tapi ok laaa pada akuuu...sedap dan licin aku makan!hehehe...pastu masa nak bayar tu baru tengok bill diorang ada tax 1,000 kyat..patut la duk cakap puppet show free, sebenarya dah masuk kat harga makanan yang sedikit mahal tu, plus kat tax kot...ok la kan, layan je laaa...
lepas dah kenyang, sebelum 8 malam aku dah sampai ke hotel dan memulangkan e-bike yang disewa seharian ni...hehehe Alhamdulillah selesai dahhh trip aku di Bagan ni...puas hati dapat buat apa nak buat dalam masa 1 hari ni je....dan malam tu aku lepak, kemas kemas beg apa yang patut then melepak main internet...lepas tu kita sambung tidooo...esok nak kena bangun awal untuk naik bas 10 jammm lagi balik ke Yangon!huhuhuhu....

2 comments: