Tuesday, April 28, 2015

Family Trip #keJAYBEEkekita :: Part 2 :: Lotus Desaru Beach Resort & Restoran Terapung Bujang Firefly, Desaru

Sambungan dari: Family Trip #keJAYBEEkekita :: Part 1 ::

bangun pagi terus ajak semua bersiap nak sarapan di Medan Selera Bomba Larkin!tempat wajib aku ni kalo ke JB...hehehe sampai jer, apa lagi masing-masing sakan mengorder...dengan mi rebus stulang la, kacang pool la, mi hun sup gearbox dan juga mi racun!fuhhh terbaek!sedap...memang puas hati makan dekat sini....harga pun amatlah berpatutan....
lepas dah kenyang, kita balik apartment dan kebabooo!masuk swimming pool!syiok giler...sejuk hoih...atas tu kuat berangin...zara sampai menggigil-gigil tapi taknak naik bilik...seronok sangat la dia mandi tu kan...yang lain duk bersorak dari balkoni jer laaa...hehehe best gak la layan swimming pool kat sini...asyik!
dalam 11 pagi lebih, kami bersiap-siap untuk check out...aku dah siap call penginapan kami seterusnya kalo-kalo boleh check in awal...bila dia cakap boleh, terus kami gerak meninggalkan KSL Resort dan menuju ke Desaru!yeay!perjalanan mengambil masa dalam sejam lebih sikit...main jer la dalam kereta sebab zara ikut naik kereta kitorang...hehehe
sampai saja di Desaru, kami terus menuju ke Lotus Desaru Beach Resort...besar giler tempat ni...nak check in kena pergi naik kereta...kami ambil apartment 3 bilik, siap dengan katil tambahan beserta breakfast dengan harga RM656...sepatutnya lagi mahal, tapi sebab aku ambil check in hari ahad, if sabtu lagi mahal...dan last minute dapat grab promo di Groupon juga...masa check in ni kena letak deposit sampai RM400...pastu dia bagi kad untuk pelampung dan juga towel...oh lupa nak cakap, resort ni besar dan mempunyai taman temanya sendiri...
selesai urusan check in, kami pun menuju ke Teratai Coffee House yang terletak sama tempat dengan kaunter check in tu untuk makan tengahari...sebab dah malas dah nak keluar cari makan...macam-macam makanan yang diorder dan harga dia biasala kan kalo kat dalam resort ke hotel ni haruslah mahal...nasib baik anim yang bayar...hehehe
dah kenyang kami pun menaiki kereta untuk ke blok apartment kami...dalam kawasan resort ni ada disediakan perkhidmatan shuttle mini bus...sementara yang lain naik kereta, aku dengan opah dan mama bawa zara naik shuttle mini bus yang zara panggil 'tetapi' gak tu...hahaha seronok dia bila orang tu bawa laju!kitorang plak gayat hoih.
sampai jer apartment kami, wahhh besar giler okeh....mau 2 kali ganda kot dari apartment di KSL Resort tuh...ruang tamu pun besar...semua bilik pun besar...ada 1 bilik dengan katil king, dan 1 bilik dengan katil queen...1 bilik lagi dengan 2 katil single dan kami tambah lagi 1 katil extra yang ditempatkan di ruang tamu...memang puas hati lah apartment diaaa...walaupun perabot dia tak semoden dan baru macam di KSL Resort...haaa dah dapat bilik selesa sangat ni, apa lagi...tido ler...aduhai memang takleh jalan jauh family aku ni, asyik laaa nak tido!hahaha...
petang tu aku ngan papa dan mama bawa zara mandi kat theme park...layan gak la theme park diaaa ada gelongsor dari atas sampai ke bawah!hahaha makngah pun terbalik jadinyer dengan gelongsor tuh...hahaha!pastu balik bilik dan bersiap untuk keluar jenjalan di sekitar Desaru...kami menuju ke Pantai Tanjung Balau...ramai gak orang petang-petang tuh....layan tengok orang main layang-layang sambil makan asikrim durian oldskool yang sedap!
sempat juga kami layan naik ATV kat pantai ni...masa dah dekat senja...orang tu nak tutup dah sebenarnya...tapi tengok zara beriya nak naik motor, dia bagi juga laaa kami naik sekejap...hehehe sepatutnya bayaran RM30 untuk 20 minit...tapi kitorang naik tak sampai 20 minit pun, so dia caj RM20 jer...ok la kan...sambil naik ATV sambil layan sunset...gituuu....
dari Pantai Tanjung Balau, kami menuju ke Restoran Terapung Bujang Firefly yang terletak di Sungai Lebam...jalan nak masuk ke sini kalo tak berapa yakin, leh jadi was-was gak sebab dia masuk jauh ke dalam!lalu macam hutan ke estet ke apetah...aku ni follow je kereta abang aku sebabnya dia pernah datang sini dulu...restoran ni terletak di atas sungai!cuak mak aku nak lalu jambatan tuu...
masa kat sini abang aku yang order semuaaa...kitorang tunggu je la makanan sampai...ada siakap stim, tomyam, ketam masak cili, sup ekor dan telur bistik...wallawei...walaupun nampak biasa-biasa jer, sekali sedap seh...lagi-lagi ketam tuh...masakan dia memang best!hingga menjilat jari kekdahnyaaa...hehehe walaupun kedai biasa-biasa macam ni, harga tetap de bomb okeh...mayb sebab kedai ni dah famous kot...harga kami makan adalah RM242...pada aku mahal gak la banding Senibong Seafood tu kann...sebab takde la banyak sangat makanan kami berbanding di Senibong tu...
dah kenyang perut, kami balik semula ke resort...sempat lepak layan zara main game dulu...kitorang pun layan game jugak...siap main tumbuk-tumbuk tu....nasib baik aku tak menang, kalo tak setahun malu adik ngan abang aku kalah ngan aku...hahahaha!tak lama pun lepak, then semua balik ke apartment dan rehat...esok diorang nak balik awal sebab abang dan anim kerjaaa....
dan keesokannya, lepas breakfast kami semua pun bergerak pulang...abang dengan na, zara, mak dan anim balik dulu...aku ngan abah dan adik balik lambat sikit...kami sempat singgah di JPO, tapi biasa la jalan ngan orang laki family aku ni, mana suka tempat-tempat macam ni...hehehe jadinya pusing kejap then singgah minum di The Coffee Bean kat JPO tu sebelum terusss bergerak balik ke rumah....
yeayy selesai percutian sempoi sekeluarga kami ke Johor ni...next time aku cakap ngan diorang kita bercuti dekat-dekat jer laaa...ni manjang nak tido jer bila jalan jauh-jauh...hahaha sian zara tu haaa...dia beriya nak berjalan, orang asyik nak tido jer...hohoho....kos percutian?takpayah bentang laaa...hahaha kos kongsi-kongsi bayar oleh adik beradik jer...tapi abang aku yang kaya la yang paling banyak menyumbang...hehehehe....aku dah sangap poket balik dari Australia dan NZ!hehuuuuu~

28 comments:

  1. itu ke tempat kacang pool wan maimunah? aku geram betul tengok mee rebus stulang tu..faveret

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ni kcg pool ahmad beb...aku xsure plk wan maimunah ktner...dia jual kcg pool ke?dah xde job blakon ke?kehkehkeh

      Delete
    2. kacang pool laki dia, katanya dekat balai bomba, balai bomba mana ntah, masuk majalah 3 tauu, aku rasa wan maimunah masih lagi dapat duit utk iklan dia kena ragut tu hahaha

      Delete
    3. btol la tu ni kat balai bombaaa...hehehe ehh aku memain je wan maimunah tu...rupanya btol yang pelakon tu ke...hahahaha!

      Delete
    4. salam...maaf mencelah...
      yg di makan oleh cik dj nie mmg kacang pool haji yg femes tue...
      tp kalu berdasarkan gmbr tue...lokasi nye ade lahh d plaza larkin berdekatan dgn terminal bus...kalu yg main branch mmg btol2 sebelah balai bomba medan selera nye dan kedai nye oldskool sket...wan maimunah pun biase nye ade kt main branch tue...

      -silentreader-

      Delete
    5. Salam...ohh yeke...tenkiuuu atas pnjlsn...sy mmg mkn yg kt plaza larkin tu...mcm nmpk dkt ngn blai bomba je tmpt ni rasanya...myb sy slh kot...hehehe

      Delete
  2. aku sampai sekarang tak pernah makan kacang pool...
    bila tah aku nak cuba asyik dengar orang sebut jer

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ohoi rugi tu...sedap!hehe wajib kot dtg jb ni crik kcg pool...hehe tp kcg pooL ni byk dh jual kt KL...leh crik...

      Delete
  3. lama aku teringin nak gi balik desaru tapi.................... mcm jauh je kan

    ReplyDelete
    Replies
    1. Haah jauhhhhh...aku sbb abg aku sibuk nakpi je...tu aku buat transit kat jb dulu...nak direct, mau lg 2 hari 2 mlm diorg ni tdo x bgn2 kepenatan...hahaha

      Delete
  4. mandi kat pantai desaru best...

    leh la rembat voucher lotus desaru tu....kat matta fair sokmo ada...tapi x de plak rasa nak beli sbb jauh...
    tgk apartment dia besttt....leh try

    ReplyDelete
    Replies
    1. Aku xmndi plk weh...sbb dh mndi kt pool...hehe

      Boleh2...tmpt dia wpun jauh sikit, tp ok jer nk bertenang2...nak rileks2...hehe selesa apartmnt dia...besorr...

      Delete
  5. Desaru pun tak pernah sampai... huhu... camna ni...

    ReplyDelete
    Replies
    1. ala en miee....busan, bromo, guangzhou, melb sumeeee dah sampai...takkan desaru tak leh smpai kottt....hahahaha statement kasik bakar....hahahaha!

      Delete
  6. Lotus Desaru depan dia dah macam taman tema pun ada Dj hahaha. Lawa tempatnya

    ReplyDelete
    Replies
    1. Haha haah eh..mcm castle gitu Kannn...hehe bleh la ko Plk pi nnti...hehe

      Delete
  7. Memang GIGIH mencari port makan !!! Kalah Maria Tun Sabri dalam JJCM !!!!

    Hahahhahahahahahahahaaa

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hahaha harus gigih enghaz...bkn selalu dpt smpai siniii..hehehe!

      Delete
  8. Aku gi JB aritu xsempat gi makan kacang pool ni. Boleh x tetiba bingung xtau nak gi macamana. Walhal teksi ada. Choi sangat. Nextime gi JB kena sempatkan singgah juga.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Haaa sila pi...next time call je cikgu kt jb tu suh bwk pi sini...kuikuikui

      Delete
  9. DJ.... Ooooo... DJ... Ku sayang... Tempat ko makan gambar kat atas tu.. Bukan Medan Selera Bomba Larkin... Itu kat Plaza Larkin! Medan Selera Bomba Larkin kat sebelah Balai Bomba deret dengan Menara Kastam... Kat Medan Selera Bomba tu ko leh mintak autograf Wan Maimunah... Ha Ha Ha....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ooo yeke?aku xtau plk..tp aku mmg mkn sini je dr dulu...hehe ok2 next time leh terjah yg situ plk...hehe

      Delete
  10. nak tanya la, kita leh masak ke kat kitchen tue??ade pape peralatan ke??

    ReplyDelete
    Replies
    1. Alamak xingt plk sbb xguna pun dpur tu...hehe

      Delete