Tuesday, May 20, 2014

TripAdikBeradik ke Jepun ^Day4^Part3 ~ Hiroshima


hoyehhh sampai sahaja kami di JR Nishi-Hiroshima Station, terus ajak adik carik makan sebab perut dah berkerongcong...pusing-pusing tengok kedai bento la, takoyaki la...last-last kami masuk kedai di sebelah kanan station tu bernama Estacion Cafe...masuk je lepas adik riki menu...kami pun duduk...aku dan anim ambil set nasi dengan udang tempura...adik pula ambil set nasi dengan oyster tempura...nyummeh makanan di sini...harga 1 set makanan adalah 800 yen...kat sini adik yang belanja...yeay!lega poket aku...
bila perut dah kenyang, hati pun senang...kami pun terus menunggu train di station tersebut untuk menuju ke Miyajima-guchi Station!disebabkan sini adalah JR Train Station, so guna sahaja JR Pass sedia ada...haaa perjalanan mengambil masa agak lama juga sebab Miyajima-guchi merupakan train station yang paling hujung...tiba je di Miyajima-guchi terus follow signage menuju ke Miyajima-guchi Ferry Port...kena la jalan merentas jalan raya, siap kena turun ke bawah sebab takleh nak lintas kat jalan tu..jalan kecik je, tapi ada penghadang...cehhh penat turun naik tangga jer....
dari jauh dah nampak dah ferry port ni....haaa setibanya di Miyajima-guchi Ferry Port ni, akan ada 2 companies yang provide ferry services, salah satunya adalah by JR...disebabkan kami dah ada JR Pass, haruslah kami menuju ke JR Ferry tuh....so free je la naik ferry tuh...cuma adik je kena beli tiket...dalam 390 yen tak silap aku...
so apa lagi, terus pergi beratur dengan orang local yang ingin menaiki ferry tu jugak..haaaa kami nak ke mana nih naik ferry bagai ni kan...yezza buat yang tak tahu, kami sedang menuju ke Itsukushima Island atau juga lebih dikenali sebagai Miyajima!sebuah pulau kecil yang terletak tak jauh dari Hiroshima ini...yeahhh....tujuan utama aku ke sini adalah demi mengambil gambar JR Pass aku bersama Itsukushima Shrine yang famous tu...boleh?hahahaha sebabnya JR Pass aku ini bergambarkan Itsukushima Shrine nih!haaa istimewanya shrine ni berbanding yang lain adalah tori gate berwarna oren ini terletak dalam air laut....kalo masa air pasang, nampak seolah-olah shrine floating tau...memang menarik...so tak payah cerita panjang lagi, jom naik ferry!
gigih sangat tourist nih pi duk kat luar ferry yang sejuk meletop-letop tu demi melihat shrine ini dari jauh...demi mengambil gambar JR Pass bersama shrine dari atas ferry...gigih sangatkan....excited bila dah nampak sayup-sayup tori gate warna oren dari jauh...terus abaikan pipi yang dan mula rasa kebas kesejukan nih...hehehe tapi macam biasa la, kamera tak berapa canggih, skill mengambil gambar pun nan hadooo....menghampakan sungguh gambar JR Pass aku bersama Itsukushima Shrine ni...haish sian JR Pass aku! =D
bersabar je laaa...gambar tak berapa menjadi...sampai sahaja di Miyajima, kami melayan pemandangan petang kat situ...rasa mendamaikan sahaja...aku suka feel yang ada kat Miyajima nih...dengan cuaca sejuk yang best...perghhh layan...asalnya aku malas nak jalan kaki ke Itsukushima Shrine tuh sebab tengok macam jauhhh jer....baca kat blog Supermeng pun macam jauhhh jer....tapi sebab kecewa ngan gambar dari atas ferry, so haruslah bergigih jalan kaki gak ke shrine tuh!slow-slow je kitorang jalan sambil layan angin laut...ecewah!oh ye, Itsukushima Shrine ni listed as UNESCO World Heritage Site rupanya..baru tahu masa kat sini baca penerangan di batu penerangan....siap ada lubang kat batu tu yang leh usha terusss shrine tu dari jauh...tapi gambar haruslah tak sharp...fail sungguh aku dan kamera ku...
dan kami meneruskan perjalanan menuju ke Itsukushima Shrine...sepanjang jalan memang banyak kedai-kedai jual souvenir, restoran, gerai-gerai makan....so menyinggah je la kerja kan adik-adik aku nih...sambil boleh layan rusa liar yang banyak berkeliaran di kawasan tu...lagi kalo orang tengah bawak makanan, laju je dia datang mendekati...masa tengok rusa-rusa ni aku dah terdetik dah nak skip je Nara dalam itinerary kami nanti...
dalam rileks-rileks kami berjalan tu, ternampak pula orang jual oyster...wahhh gemuk-gemuk pula tu oyster dia...terus adik pi order...harga untuk 2 ketul oyster gemuk adalah 400 yen...sekali makan, memang berbaloi-baloi....sedap sangat dan freshhh....lepas tu banyak je jumpa orang jual oyster...ada grilled, ada bakar etc...memang Miyajima ni famous dengan oyster kot....ramai je orang jual dan ramai juga tukang belinya...
masa tengah makan, dan makan lagi nih ada insiden sentap oleh kakak terlajak usia nih!terus sentap dan aku malas nak tunggu adik-adik aku dan terus berjalan ke Itsukushima Shrine tu...hahaha lepas tu rasa menyesal sebab tengok gambar diorang makan kuih macam bahulu la apa la...choi sangat kan...hohoho perjalanan ke shrine berbaki beberapa ratus meter...tapi tak rasa sangat sebab jalan dalam cuaca sejuk dan nyaman...layan air laut lagi...memang syiok!masa dari kejauhan nampak shrine dan gedik-gedik excited!tapi tetiba terpikir, eh sape nak ambil gambar aku nanti?tak cun la berselfie dengan shrine!ahhh sudah...tapi ego okeh, tak mau toleh belakang!dengan harapan adik-adik aku insoffff dan sedang memfollow aku!tapi....takde maknanya!macam tak kenal adik sendiri!diorang lagi sibuk makan dari melayan perangai kakak sentap nih ye!ceesssss!
masa lalu di tori gate besar ni, perasaan memang best...aku rasa orang lain datang takde la excited macam aku nih...tapi pesal tah...mayb sebab dah berapa hari duk tengok gambar shrine ni kat JR Pass aku kan, so bila dapat jumpa depan-depan tu...rasa macam jumpa retisss pojaan...macam dapat jumpa Kim Jong Kook yang selalu dilihat dalam Running Man tu!eh?
tapi sayangnya semua gambar keorenan tori gate nih tak kelihatan dalam gambar aku sebabnya matahari terletak belakang tori gate nih, so kelam malam je semua gambar...terpaksa la aku pasrah...lepas snap beriya gambar Itsukushima Shrine ni, aku cuba berselfie, tapi asyik la tak jadik...so terpaksa la tebal muka minta tolong orang kat situ ambilkan gambar aku...gigih demi mendapat gambar kenangan sendiri ye...lepas tu baru la aku ambil gambar JR Pass aku bersama Itsukushima Shrine nih...macam jejak kasih plak kan...haaa boleh laaa dari gambar atas ferry tadi kan....
oh ye, berhadapan dengan shrine nih adalah kawasan perkampungan atas air, tapi masa kami datang ni air tengah surut...cantik jer warna putih oren...tak silap aku nak masuk situ kena bayar...aku tak masuk la, just ambil gambar dari kejauhan...aku pernah tengok gambar ada orang buat wedding photoshoot kat situ...cantik la...pastu dah puas bergambar, aku pun duk melayan ngadap laut sambil melayan perasaan....
sedang kakak sentap layan perasaan tengok shrine, tengok sunset tak berapa sunset tu...layan perasaan dalam kedinginan, adik pun datang...ooo ko dah kenyang baru ko ingat kakak ko yer!huh!tapi mana leh emosi sangat dah kan...kang tak de sape nak layan aku bergambar...hahaha kakak besar dah sentap, rupanya kakak kecik pun sentap lepas kenyang!pi duk layan perasaan sorang-sorang kat kerusi jauh sikit dari situ...nasib ko la dikkk dapat kakak-kakak terlajak sentap nih!hahaha haaa dah ada adik, apa lagi suh laaa amek gambar aku...lagi dannnn lagi.....peluang hanya datang sekali uols...
lepas tu kan aku pun ajak la adik balik...tapi aku rasa adik aku saja nak dera aku, kasik balas dendam sikit ngan aku kan sebab tinggalkan diorang tadi tu kan...makanya dia dera dan paksa aku naikkkkk tangga tinggi menuju ke temple atas bukit tuh!aku memula malas, tapi dalam aku cakap taknak dia dah naik tangga!hadui terpaksa aku ikut...tapi dalam terpaksa tu, syukur gak la....kalo ikut sifat pemalas naik tangga aku ni, konpem aku tak naik...dan tak dapat nak tengok temple lama kat atas nih!memang cantik!diperbuat daripada kayu...tapi takleh masuk la...just snap daripada luar....pastu siap leh nampak anim lagi sedang layan perasaan sambil kesejukan kat bawah tu...hahahah
kemudian kami lalu bawah temple menuju ke 5-tiered pagoda yang terletak di belakang temple nih...layan bergambar kat situ...sambil layan juga melihat kawasan perkampungan di situ dari arah atas...lepas tu kami pun menuruni tangga tinggi yang ada di situ, dan terus berjalan melalui rumah-rumah orang menuju ke kawasan shrine tadi semula...
terus jumpa anim semula dan kami pun berjalan menuju ke arah ferry port sambil melalui kedai-kedai di bahagian dalam pula...memang banyak orang jual kuih-muih local kat sini...pastu siap ada yang tunjuk cara pembuatan kuih guna mesin la...dan again orang jual oyster berlambak-lambak...tapi kali ni kami cuma cuci mata sahaja sambil berlalu pergi...sampai di ferry port, ngam-ngam orang dah beratur untuk next ferry...dan akhirnya kami meninggalkan Miyajima yang nyaman dan tenang ini dengan menaiki ferry pada jam 5.10 petang...
sampai je di JR Miyajima-guchi Station, sempat ambil wudhuk ketar-ketar dalam toilet...dan kemudian train pun sampai...solat dalam train sahaja...terus kami menuju kembali ke Hiroshima Station...sampai di situ, decided nak makan dulu...memula nak makan okonomiyaki seafood versi Hiroshima, tapi sebab nampak ada pork juga terus tak jadik!sedangkan dah terorder...adik plak budi bahasa jepun terlebih tingginya, so taknak kansel, just suruh orang tu bungkus jer...ceyyy....terpaksa la bayar juga 4,200 yen!membazir begitu sahaja...tapi kami plan nak bagi pada golongan gelandangan di Shinsaibashi nanti...

sudahnya kami makan di kedai makanan jepun...adik dan anim ambil nasi dengan udang...aku makan mi udon vegetarian...rasa dia tak berapa best, sebab kering jer...sobsss...masa makan ni terus aku teringat cikwi...selama ni kalo pi Secret Recipe aku selalu kutuk cikwi sebab dia suka sangat order mi udon vegetarian nih...hahahaha sekali ko kena makan kat sini!padan muka!total makan di sini adalah 2,865 yen dan anim yang belanja...yeay!
lepas dah kenyang, kami pun menaiki shinkansen pulang ke Osaka...selesai sudah misi aku di Hiroshima...antara tempat yang memang aku nak sangat pergi di Jepun nih...hehehe sampai je di Osaka, terus naik subway ke Shinsaibashi Station...di Shinsaibashi tu mula la kami gigih menjalankan aktiviti mencari gelandangan tapi tak jumpa pula...mayb masih awal lagi...tu takde tu...last-last buang je okonomiyaki tu...sobbbssss melayang gitu je duit!dah la duit aku plak tuh...hohoho 

sampai je bilik, kami terus melayari internet dan menghapdetkan diri dengan berita pesawat MH370...thanks kat Bibie Karim yang gigih tolong update kan aku pasal berita ni...malam tu nak tido, aku sedikit ketraumaan pikir nak naik flight balik nanti...berkesan di hati sungguh kisah MH370 ni....hingga ke saat ini, selepas lebih 2 bulan, kehilangan MH370 masih menjadi misteri....pelbagai spekulasi yang kedengaran...aku tertarik dengan kata-kata Tun M, pesawat boleh mendarat dengan selamat atau terhempas, tapi tak mungkin hilang begitu sahaja...erm...something to ponder...

20 comments:

  1. Kakak masa sentap tu mesti comey je kan... hehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. hahahaha opkos la comeyyy en mie...hahahaha

      Delete
  2. View tori oren tu mmg terbaekk....

    ReplyDelete
    Replies
    1. hehehe tapi keorenan tidak terserlah la weh...hahaha tapi tetapp nak jatuh hati kat Miyajima nih...hehehe

      Delete
  3. Aku baru nak update Miyajima next entry ni. Eh tersama pula. Berkat kegigihan ko lah promo kat aku suruh terjah. Ntah berapa kali repeat nama tempat tu.

    Ohoiii kakak sentap. Sibaik adik ko xtinggal je ko & Anim kat sana kan. Padan muka, ego sangat kena minta tlg orang amik gambar. Lawak sungguh siap menyentap. Trip adikberadik katanye. Anim ah best pas makan baru nak layan sentap.

    Lawa ah gambar ko ambik. Temple tu kitorang xnaik sebab sampai pun dah sunset. Melayan sunset jelah. Sambil muhasabah diri depan tori gate tu. Bersyukur kaedahnye sebab dapat peluang menjejak.

    ReplyDelete
    Replies
    1. hahaha nasib baikkkk aku update dulu...giler lembab aku nih sdgkan 1 bln awal pi dr korg...hahahaha best kan Miyajima kan?kan?hehehe

      hahaha kakak sentap memang dah biasa...mana diorg boleh tinggal aku, aku kan kakak sentap kesayangan...kahkahkah...anim mmg lah, dah kenyang baru sentap...sangat bijak okeh!aku la kelaparan!hahaha

      hehehe tapi aku tak dpt gambar tori gate yang terang menyala orennyaaa...tapi ok la ni dpt gak jumpa tori gate terapung spt dlm JR Pass aku...hehehe amboi ko muhasabah kat sini ye....nak mula la tuh drama tuh...drama queennnn sgt!hahahaha

      Delete
  4. *** siap aku silap masuk profile google untuk mengomen...gelojoh nk komen psl food ***

    ni yang malas nak masuk blog DJ ni..
    dia punyer makannn...tak mengajak !! ~
    tersiksa batin tengok//
    adoiii ada yang terjah buffet jepun shogun ni kanggg

    ReplyDelete
    Replies
    1. hahaha tu la pasal...KAGET dah aku ingat retissss mana masuk blog aku!hahaha

      haaa apo lagi, sila la terjah mana-mana kedai makanan jepung nih!zanmai pun layan gak...aku tak pnah pi shogun lg..hehehe

      Delete
  5. Walaupun ni entry pasal jepun...tetap gak nak komen pasal korea...
    Eh dj pun minat kookie eh??? Gimme 5!! Hiks.

    Awat tori tu tgh laut? Rugi la kalo g time surut..

    Aish kena salin la nama2 makanan yg dj mkn tuh.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Aku nak nyampuk gak. Kookie ye. Macam dah xde perbandingan lain nak dibuat kan. Hahaha daebak sangat.

      Delete
    2. Gitewww la..eh gagah perkasa wei..eh?

      Delete
    3. Jm minat suk jin hahaha x lah, Jm minat joong kook jugak tp ramai yg minat dia nk tukar jae suk h pulak dak pun giraffel

      Delete
    4. Syieda, kookie idaman jiwa raga...eh?hahaha keras di luar, lembut di dalam!hahaha cair tgk dia sentap nametag dg gagag + nyanyi dgn ji wang!aduhhh cair!hahaha

      Bie, hahaha harus laaa,ada pbndingan ngn sinunnnn...ttp di hati baaa....

      JM minat sukjin?hahaha ok baaa kalo kau!hahaha

      Delete
    5. Syieda, tu la keistimewaan tori gate kat sini bnding tmpt lain...hehe mmg menawan sungguh bila tgk ala2 floating tuh...kedai mkn tu susah gk kalo xreti communicate tuh...

      Delete
  6. DJ! Kenapa tetiba boleh sentap nih ingat Jm sorang je sentap waktu kt Jepun hari tu sbb asyik kena tggal je huhuhu. Itu lah yg x best bila dh sentap x ada org ambik gambo tp klau sentap ngan adik sendiri mmg x lama kan

    Wowwww mmg rugi Jm x ke sini, Bie pun dtg sini jgk ehhh cantik lah viewww dia, nk pegi lagi. Byk kedai mkn yg Dj masuk kan haiii meleleh air liur kawe nih

    ReplyDelete
    Replies
    1. JM biasa la aksi sentap mnyentap tuh...haha tp ngn adik beradik, pastu ok dah ler...mcm xda pape happen...hehehe

      Ala nanti next time JM leh pi lagi....hehehe Mesti pi nnti tau kalo repeat jepun...hehe mkn ikut org jeJM...kalo sndiri belum tentu lg nih...haha

      Delete
  7. wah2... sentap kamu yer... DJ... add FB saya (i_am_fiz@hotmail.com) / facebook.com/hafizazmi83. Saya dah tolong editkan gambar gate kamu tuh masa sunset.. harap x kecewa lah :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. hehe sekali sekala nak sentap2...hehehe eh dah tolong edit?hehehe thank you...ok nanti saya add...hehehe

      Delete
  8. Tori gate dlm air tu lokasi citer Wolverine..bestnyaaa tempat ni

    ReplyDelete
    Replies
    1. oo yeke?tak tau la plak sebab tak pnah tgk cerita tu...hehehe tapi tempat ni mmg best...nyaman je rasa...lagi kalo sejuk2 nih....bertambah nyamannnn....hehehe

      Delete