Wednesday, October 16, 2013

Berayo kek Istano Bosar Seri Menanti.

disebabkan raya haji tahun ni abg n family balik belah na...kami takde la plan pape pun...just masak-masak sket la utk makan2 pagi raya...ada rendang ayam, lemang (beli je), nasi minyak dan kari ayam serta oreo cheesecake....tiba2 abah ckp nak jumpa org di Seri Menanti, pastu dia ckp jugak ada Open House Istano Bosar Seri Menanti...so dr gaya ckp tu sebenarnya mcm arahan je kan nak suh aku drive..hehe so lepas makan di pagi raya, dlm kul10pg, aku ngn mak n abah pun gerak ke Seri Menanti...selama berpuluh tahun aku duk kat Kuala Pilah sebelum ni, tak pernah laa aku jejak kaki ke istana ni lagi..family aku pnah je la dtg...dah duk luar, baru la nak jojak kaki kan...ewah slang pun kena tukar ni...hehehe 
smpai je Seri Menanti, kami terus masuk kawasan istana, smbil ambil2 gambar...bukan senang kan nak masuk kalo takde keraian mcm ni...snap2 kejap gambar istana tu...pastu terus menuju ke perkarangan istana...diorg buka khemah besar dgn banyak station makanan..aku tak snap sgt gmbar kat makanan...segan...hehehe tp ada cendol yg semua duk puji sedap...nasi goreng, ketupat, rendang, kambing golek, mi goreng, mi kuah, ayam goreng, apam balik famous, aiskrim, buahan...
dah abes makan, br nampak Yg Di Pertuan Besar NS ada kat situ jugak rupanya...hehehe so snap2 dr jauh je la gmbar dia...iolss malu nak pi dkt2 bergambar bersama...nak kena junjung2 titah plak kang...hahaha eh takla, dia baik...sempoi je aku tgk semua salam ngn dia tak payah nak junjung2 titah bagai...abah aku ckp, dia ni antara yg humble la..tu sbb tiap kali raya aidilfitri n aidiladha dia suka buat open house..kerakyatan gitu...bagus2....hehehe
dah kenyang, abah jumpa org kejap...aku n mak pi pusing ke Istana Lama Seri Menanti...amek2 gambar jap...tp sebab panas, aku amek kejap je la...janji dpt...istana lama ni dah dibuat muzium...dolu kalo belajar sejarah mesti masuk cerita istana lama yg terkenal sebab diperbuat tanpa sebatang paku pun...hehehe sejarah besar okeh tp den hampeh umur 30 tahun br nak smpai situ...pasal tu sejarah dulu asyik dpt C..hehehe pastu amek abah smula, then terus gerak balik rumah..Alhamdulillah jalan lancar tak jammed...hehehe

aku update gambar ni kat FB, ada plak ingat aku keturunan diraja...wah gitu kan...pelesu nih....boleh kena tangkap nih...hahaha den bukan keturunan dirajo, den org biaso-biaso yo...kalo ikut adat perpatih, suku biduando keluargo bolah abah den, tp sobab an kek nismilan ni suku ikut bolah omak, so tak dikiro la suku den nih...kiro masuk tigo suku bulih la kot...hehehe

8 comments:

  1. Wah meriahnya :)

    Selamat menjalankan ibadah korban.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Terima kasih..pengalaman baru ni...hehehe

      Selamat Menjalankan Ibadah Korban juga... =D

      Delete
  2. Wah..best aaaa..dapat masuk dan berayo di istano..leh santap2

    ReplyDelete
    Replies
    1. hahaha haah eh lupa nak guna perkataan bersantap...mcm anak rajo plak...hehehe tu belum bersemayam lg tuh..beradu...hehe

      Delete
  3. Mula mula tgk gambar tak baca lagi.. terus terdetik eh akak DJ ni keturunan di raya ker.. :D
    untung la boleh masuk dalam beraya dgn sultan :D

    ReplyDelete
    Replies
    1. hahaha sy tiada niat utk menipu sesiapa...hahaha!

      Delete