Monday, August 12, 2024

Vietnam - Da Lat Part 5

Sambungan dari: Vietnam - Da Lat Part 4

dan esoknya hari terakhir di Dalat, kami sarapan di bilik je....habis kan saki baki makanan diorang yang ada...masa turun makan kat bilik diorang ni, aku dah siap laa...diorang masih tak bersiap...sedangkan kami ada trip nak naik vintage train jam 9.55 pagi...aku dah cakap gerak 9.30 pagi tapi rupanya memasing 9.30 pagi baru nak turun dari bilik, uruskan checkout dan simpan luggage hahahahaha...
hasilnya sampai je station, train dah berlalu...train jalan ontimeee tak tunggu ya...kecewa gak la kan tapi aku malas nak fikir ganti ke apa...tapi ada yang gigih berkomunikasi dengan orang Vietnam yang tak reti English tu nak dapatkan slow next train...so aku biarkan je dia handle...plus aku dah bahagikan saki baki duit kumpulan pada semua masa ni, so aku cakap sementara nak tunggu next train tu, sukati korang la nak pi mana, aku bubar kan itinerary yang dibuat sebelum ni...
so aku ke spa!hahaha nak menenangkan minda...aku pi ngan sorang lagi...yang bertiga pi Crazy House...ha ikut la sukati memasing kan...so aku guna kad member je kat spa ni sebab cash dah nak abes...dia ada lagi VND dalam Wise so senang hidup aku hahahaha...syok weh kena urut sejam lebih tu...aku sampai lelap lah hahaha...siap habis sesi dia bagi plak yougurt sedap gila...best!recommended sangat Charm Spa ni...kat dalam Klook pun ada...
dari spa kami ke Restoran Kampung Melayu lagi sekali untuk lunch sebelum gerak ke train station sekali lagi untuk naik vintage train...sebabkan slot kami dah lepas, makanya masa naik jam 2.05 pm ni takde seat...dah la train penuh...so kena la berdiri huhuhu lama gak berjalanan dalam setengah jam...tak best yang tengahari ni sebab takde apa, view pun dalam bandar lalu belakang rumah orang...kalo sesi 9.55 pagi tu ada live orang main violin dalam vintage train...oh ya aku beli tiket kat Klook ya...
dan kami berhenti di sebuah pekan kecil nama Trai Mat...then singgah minum kopi jap sementara nak tunggu train balik...ada sebuah kedai kopi tepi landasan keretapi tu...aku pun takde study sangat, member yang teringin yang study...kita ikut je laaa...tak lama pun layan kopi ni sebab cepat je dah kena panggil naik train semula...
masa nak balik ni kebanyakan dalam train tadi dah balik naik bas...sebab diorang rombongan rupanya haaa lega la kan...ada la seat untuk kami...siap kosong la train, sakan la kau bergambar la buat video laa...hahahaha baru tenang hati tau...tadi rasa membara je hahaha...dan akhirnya sampai di stesyen Dalat...bergambar buat kali terakhir sebelum pulang....
lepas tu kami semua balik ke hotel...solat, kemas beg semua...masa ni ada bilik aku je sebab diorang dah check out...so dalam 5.30 petang aku ajak sesiapa nak pi minum kopi di Highlands Coffee...ada yang nakpi spa, ikut lah kan...aku pi Highlands Coffee yang terletak kat simpang empat besar tak jauh dari hotel...tapi naik Grab gak laa, tak koser jalan sebab dia mendaki bukit hahaha...so layan kopi, tengok hujan...dah gelap dan hujan masa ni...
then kami berkumpul semua di Indian Restaurant untuk dinner...masa ni duk kira duit...memang habis betul duit aku huhuhu tapi tetap kannn makan prawn masala hahaha sedap gak la pedas-pedas tu kan hahaha...selesai makan naik Grab balik ke hotel...untuk mandi, solat semua...dan tunggu masa untuk pickup untuk naik bas balik ke Ho Chi Minh...

2 comments:

  1. Pergi dgn group mcm2 lah ragamnya. I skrg semua solo trip je, senang. Boleh ikut sesuka hati

    ReplyDelete