Tuesday, August 6, 2024

Vietnam - Da Lat Part 1

hai korang hahaha bersawang dah blog ya hahaha haritu kemain rajin menaip...sebab aritu duk library kena siapkan beberapa kerja, so sesekali stuck tu, kita buka la blogger ni menaip...nak bagi naik mood menulis, pecahkan writer's block tu kahkahkah sebab blog ni leh je menulis tanpa halangan sebab kita memang pakar dah bab ni!hahahahaha pastu now aku stuck lagi laaa buat model...blur habis aku rasa...pusing sana pusing sini pun tak menjadi...stress betul rasa huhuhu...aku rasa hidup aku skang tak best betul...stuck manjanggg je...pastu macam tak tau nak ngadap sape untuk bertanya huhuhu...dah la meh la kita sambung story untuk menceriakan hidup aku dan juga korang!hahahaa....ada keee yang tunggu post tu...zaman skang ni aku rasa orang tak baca blog sangat dah hahaha tapi aku taip je laa untuk kepuasan hati sendiri dan kenangan di hari tua. Eh. hahahaha...

Sambungan dari: Vietnam - Mui Ne Part 2

so marilah sambung cerita Vietnam aku yang pergi Mei lepas...so dari Ho Chi Minh, malam tu kami akan naik bas ke Da Lat!haa masa orang lain duk sibuk shopping malam tu, aku dengan Aimie, Atul dan Yoges sibuk untuk check out...sempat la jumpa pensyarah dan bebudak lain kat lobi malam tu sementara tunggu Grab...sempat gak pensyarah bagi maggi dan bekalan...bebudak ni rajin nak bawa, so amik je la, rezeki jangan ditolak...siap la dapat pesanan jaga diri bagai hehehe...masa ni aku nye mata dah takleh buka sebab ngantok!
kami naik Grab ke tempat naik bas...ada banyakkkk jenis bas kat Vietnam ni...sebabkan perjalanan ke Dalat ni agak jauh, so kita pilih sleeper bus, so ada jenis kerusi duduk biasa, kerusi leh recline dan ada katil terus...aku amik yang style bed ni terus laa dengan harga dalam RM120 sehala...booking kat Klook je...tempat naik dia tengah kota Ho Chi Minh tu je, depan kedai company bas ni...depan dia ada 24/7 punya 7Eleven...so sampai kat sini, ada sape nak pi toilet, then tak lama bas sampai jam 11.30 malam...beg kena tagging dan diorang angkat ke bawah...kita bawa diri dan beg kecik naik atas...nanti kat tangga kena amik plastik untuk buka kasut dan simpan dalam tu...bed ada atas dan bawah, ha masa ni tiket memang dah bernombor, ikut nasib la sape atas sape bawah hahaha laluan tengah tu agak sempit untuk aku yang gemok!
tapi katil dia selesa dan luas je cuma rendah la, so memang kena bongkok la kalo nak duduk tu...VIP bus katanya, maka selesa gak la...tilam, bantal, selimut semua okay je nampak bersih hahaha takde bau pelik-pelik...ada tempat sangkut, tv semua la...siap tilamnya boleh urut tau hahaha masa mula naik tu, aku okay lagi, duk sibuk main telefon...lama tu aku rasa nak muntah sebab bergerak-gerak kan...makanya lepas tarik langsir kiri kanan, buka tudung, then tidoooo!haaa elok pun dapat tido, langsung tak sedar sampai esoknya!eh ada gak aku tersedar kejap-kejap dia berhenti tapi pastu lena semula...tak silap 2 kali dia stop kat perhentian...
jam 6 pagi sampai di Dalat...masa ni dah terang daa...niat solat hormat waktu je laa kita kan...masa ni dah nampak lain luar tu, sebab dah tempat tinggi dan sejuk kan...so lain la pokok dia...so layan perasaan sambil bersiap la kita...pakai tudung semula balik...ready sebab tak lama lepas tu nak turun bas daa...masa ni duk lega berjaya survive naik bas lama-lama dah tua ni hahaha sebab sebelum duk risau mampu ke aku...aku masa decide nak ikut bebudak ni siap usha dulu kalo leh naik flight ke Dalat ni hahaha sekali jauh gak turunnya kat Nha Trang dan timing tak kena ngan diorang...so pasrah je la naik sleeper bus ni hehehe...
kami diturunkan di satu tempat...semua kena turun sini....masa turun tu, sejukkk...best hehehe then aku dah dimaklumkan ada shuttle leh hantar dalam kawasan tertentu secara percuma...so kebetulan hotel kami dalam kawasan, so dapat la penghantaran percuma terus ke hotel...hehehee besar mini van dia...selesa sangat la, kami je penuh dalam tu hahahah dan hotel kami adalah destinasi pertama yang sampai...
kami stay di Nature Boutique Hotel...masa ni sampai awal pagi haruslah takleh check in lagi kan....tapi berlengas dan tak solat lagi, aku dah check hotel bagi check in awal lepas 7 am tapi kena bayar 50% harga bilik, tu pun kalau bilik kosong la...so kebetulan bilik bebudak ni kosong, so terus la kita check in je...dalam VND580,000, lebih kurang RM100, share la 5 orang ok je la kan...bersih dan lawa hotel ni...bilik diorang untuk berempat macam ada 2 bilik disambungkan dengan toilet...tapi dalam takde aircond eh, so dah tengahari tu panas lah jugak huhuhu...lagi plak berasak duduk reramai tu kan hahaha...bertabah laaa...
plan asal nak pi makan dulu baru ke hotel, tapi macam jauh plak nak mengheret beg plus dah ada shuttle bus free kan...nasib baik la bebudak ni banyak betul bekalannya...aku travel dalam ASEAN ni memang dah takde dah nak bawa bekalan hahaha so apa lagi diorang duk masak la apa yang ada tu...dengan megi la, nasi goreng la, bubur la, mashed potato la...haaa kenyang la jugak makan berebut-rebut tu...dah kenyang kita mandi dan tidooo...
dalam jam 10 pagi kami pun keluar...sebabkan kami berlima so nakpi mana-mana amik Grab Plus...tapi mudah la kat sini nak dapat, ramai pakai Xpander...range harga pun agak murah, macam dari hotel kami nak ke Flower Garden cuma VND46,000 sahaja...share berlima berapa la sangat kan...tapi tempat ni dalam bandar je so dekat...so mudah laa nak gerak naik Grab je...kat Dalat ni memang banyak kawasan tourist buatan manusia je hahaha so ready untuk posing je laa...cumanya panas la tengahari kan walaupun dingin...Flower Garden ni tempat wajib datang yaaa...VND100,000 harga tiket masuk...masuk je blur sebab macam besar, tak tau mana nak mula...pastu panas hahaha
sekali nampak ada buggy...harga cuma VND150,000 je untuk 1 round...again share jadi murah la kan...hahaha aku biasa pi solo now or berdua mana nak rasa murah gini hahahaha so senang cerita kita naik buggy je laa pusing taman ni...tapi yang tak bestnya dia tak berhenti ikut suka kita, dia berhenti ikut suka diaaa...hahaha nampak cantik dia buat dekkk je...dia berhenti mana dia nak stop dan dalam 2 kali je stop, tu pun sibuk rushing suh cepat...hauk betul hahaha...
makanya marilah layan mana je ada gambar dalam panas tuu...tapi sebab panas, mood nak bergambar pun kelaut dalam la aku hahahaha aku amik gambar kejap pastu aku duduk tempat teduh...malas aku nak layan diorang sakan bergambar sebab panas weh...aku kan puteri lilin bila dah tua ni hahaha...cantik la bebunga kat sini, besarrr...patut orang suka datang...dan tengah sakan diorang bergambar, ada sorang tiber cakap, trip kita ni memang bergambar je ke? takde aktiviti lain ke...ahhh sudah, baru sampai dah bunyi bukan-bukan...hahaha sabar je lah hahahaa...
dari Flower Garden kami naik lagi Grab ke Restoran Kampung Melayu...salah satu restoran halal yang ada kat Dalat ni...menu macam biasa la nasi goreng, ayam goreng, telur goreng hahaha aku malas nak amik lauk pauk panas, tak kena tekak biasanya hahahaha kat Vietnam ni, biar la kat belah mana pun aku takde expectation tinggi bab makan...janji makan dan kenyang serta halal dah laaa...hahaha harga pun kena tutup mata dan pasrah hahaha...makan gini je dah VND100,000 sorang...
dan dari restoran kita jalan kaki je ke Railway Station dia yang cantik tuuu....dah la masa jalan kena sergah ngan anjing...hauk betul hahahaha lawa sangat building lama ni...dah la terjaga rapi...aku suka...nak masuk sini kena bayar ya VND25,000...pandai kau kan...kau tau ramai orang datang sini nak amik gambar hahaha nyampah tau...dan kat dalam tu ada train cantikkk yang kita leh bergambar...dan msaa ni baru tau ada train vintage yang kita leh naik gak pergi ke satu tempat...so dah plan nak naik hari last nanti...
dan kat dalam stesyen tu ada gak satu lagi lamaaa train dia...takleh jalan dah kot, diorang buat kafe...dah panas ni, moh la lega kan tekak sambil tunggu bebudak ni habis bergambar...sedap betul air limau dia tu tau...kat sini dia panas terik tapi angin dingin tapi tetap la terik tu walaupun dingin hahahaha...so aku cepat lemau jadinya hahaha...lepas semua bergambar, diorang pun datang join aku dalam kafe tu...ada minum, ada makan aiskrim sambil diskus nak pergi mana seterusnyaaa...

2 comments: