Tuesday, October 24, 2023

Solo Trip to Sri Lanka ~ Day 7


hari terakhir di Sri Lanka, jam 8 pagi aku dah sarapan...Wasu dah siap masak pasta goreng untuk aku...dan wajib la ada buah dan teh!hehehe pastu layan makan yogurt sedap juga...hehe berebut aku dengan anak dia nak makan yogurt tu tau, sedangkan banyak je dalam peti ais...dasar suka gaduh ngan budak-budak hahahaha!
dah makan, kami pun bersiap nak keluar...rupanya Kelum sewa kereta nak bawa aku keluar jenjalan ni...Allahu bersalah pula rasa...sebabnya masa ekonomi merundum tu, diorang jual kereta sebab apetah aku lupaa tapi burden laa kereta masa tu...pastu diorang macam ada plan nak migrate lepas ni, so sebab tu tak beli kereta...ekonomi tak stabil, susah nak buat loan lagi...gitu la yang aku faham...haa naik kereta sewa dengan semua anak diorang bawa kecuali Aditya pergi sekolah...
tempat pertama kami singgah adalah Independence Memorial Hall...takde apa sangat pun tapi kita turun je laaa ambil gambar kan....kira tanda atau monumen laa sempena kemerdekaan Sri Lanka dari British satu masa dulu...ada padang depan tu, rasa nya tempat diorang sambut kemerdekaan juga kat sini...Wasu kan kawan ngan aku kat FB, so dia tau la aku suka bergambar...sibuk dia suruh aku posing sana sini...tapi aku la segan sebab susah dia dengan nak pegang baby, nak ambil gambar aku...hahaha!
then aku cakap kat Wasu nak cari hadiah untuk mak...ada kawan aku cakap pi la kilang Noritake tapi aku takdan...dia luar Colombo...so Wasu suggest ke Dankotuwa, jual porcelain gak ala-ala Noritake...so layan je laa...masuk je wahh cantik!aku suka dan rambang mata gak...nak beli mak aku yang set...sekali sib baik aku call mak aku...rupanya dia taknak eh...dia nak macam mangkuk lauk besar je...so duk carik jumpa la yang cantik...aku siap videocall mak aku nak tunjuk design semua hehehe memula mak aku ingat mahal sangat so beli 2 je, sekali aku cakap la dah convert cuma RM30 je mangkuk lauk besar leh letak nasi gak tu...haaa terus mak aku order 6 biji ye...hahaha dah satu hal aku nak angkut berat!hahaha tapi sesekali, layan....sib baik kat Colombo ni semua dah leh guna card, haa swipeee je la kita...
then kami ke Laksala plak...tempat jual souvenir Sri Lanka...banyak benda patung-patung tu so takde la aku beli sangat...last aku duk beli spices tapi dalam bekas lawa-lawa laa hahahaha sebab Sri Lanka kan famous dengan spices dia...elok la tu aku beli kulit kayu manis Ceylon untuk mak aku hahaha pastu ada la beberapa lagi...lawa spices dia takde pecah sangat....kulit kayu manis dia lawaaaa gulung rapat dan padat! suka aku hahahaha..tapi harga kat sini mahal la sebab kedai souvenir kan, patut pi pasaraya je beli kat seksyen rempah ratus tu hahaha...
then ada laa kitorang pergi beberapa tempat kat Colombo tu...sebab anak-anak dah tertido, makanya Wasu suruh Kelum turun kereta layan aku bergambar hahahah Allahu lagi la aku segan, snap sekali je cukup laa...stop pun kejap kejap je...kami ke Galle Face, colonial hotel tempat diorang kawin dulu, then ke old parliament...
masa ni aku duduk depan je sebab Wasu nak tido kan anak kat belakang...sekali masa aku sibuk snap gambar luar, banggg kereta kitorang kena langgar dari belakang...Allahu berdebar betul laaa...masa ni cuak la kan...Kelum turun, pakcik tu langgar kitorang...adoi rasa bersalah gak la aku, dah la kereta sewa semata nak bawa aku jalan, dah kena langgar ni sape nak tanggung kos tu huhuhu pastu lama tu diorang sembang laki bini, Wasu kata pakcik tu macam orang kampung Kelum gak, so Kelum kesian sebab orang susah...so dia macam tak sampai hati nak minta pakcik tu bayar....aiyooo...
then dalam hati masih debor tu, kami sampai di Masjid Merah yang famous di Colombo ni...tapi parking takde so aku stop kejap je ambil gambar depan, takdan masuk pun...huhuhu pastu Wasu suruh Kelum bawa aku pi satu temple tu...temple tu ada plak parking hahaha ha terpaksa la aku masuk!adoi hahahahaa pasrah je la....
dan lepas tu kami Light House Galley...terletak dalam kawasan Navy...aku tak sure orang biasa leh masuk tak dalam ni, tapi Kelum ni navy so tu kami leh masuk restoran dalam tu...pergh masa makan penuh yaaa abam-abam navy...rambang mata sis!hahahaha...takleh blah betul hahaha...siap si Wasu nak kenalkan aku dengan pegawai undang-undang navy yang bujang plus youtuber hahaha tapi aku la gatal jual mahal cakap takpe, takpe...hahahaha haish rugi!hahahaha!
then aku singgah di Spa Ceylon sebab ada member kirim belikan balm...katanya famous kat sini...so dah alang beli untuk orang, aku beli la sekali beberapa untuk buat souvenir gak...mahal gak harga kat sini...have have nya tempat kata Wasu hahahahah!tapi memang lawa pun tempat ni...gigih la si Kelum turun sekali teman aku beli balm...hahahaha...
pastu masa dalam kereta banyak kali la nampak Lotus Tower ni, ko jangan la tanya Sri Lankan pasal tower ni, memang nonstop dengar diorang mencarut...si simbolik kerajaan jual negara kat China katanya...jadi gajah putih je pun akhirnya...haaa aku pun dah lupa apa kisah nya tapi lebih kurang gitu laaa....huhuhuhu...then sempat la kami singgah beberapa bengkel, Kelum nak tanya pasal baiki kereta tuuu...
dan last sekali kami singgah Keells ni...Wasu kata dia suka beli barang sini, tu dia bawa aku...so leh la aku nak beli pape last minute...aku cari la minyak kelapa la, beberapa spices la yang adik aku nak...then kami gerak ke sekolah Aditya nak amik dia...Wasu & Kelum kata pagi tadi before pi school, sibuk dia tanya aku balik bila, sempat tak dia nak jumpa aku lagi...alahai sayang la tuuu hehehe...
dan petang tu sampai rumah, aku terus bersiap...mandi, kemas beg semuaaa...ready nak balik daaa...pas dah siap lepak minum kopi plak...Wasu buatkan kopi...hehehe tapi style orang sana suka susu lebih...tapi takpe sebab diorang bukan pakai susu pekat manis cam kita, diorang memang fresh milk...cuma tak kaw laa kopi nyaa...sambil sembang, aku bagi coklat dalam beg aku kat anak-anak Wasu...then kami bergambar kenangan...thanks Wasu & family sebab melayan aku dengan baik sekali...tak terbalas rasanya huhuhu...
dan dalam jam 7 malam sampai la Uber aku...kena bayar LKR3200 tambah LKR250 untuk tol...sampai airport dalam kurang 1 jam...terus check in luggage dan lepak kat dalam...masa ni sempat singgah tukar LKR pada MYR semula...duk swipe sebab risau LKR tak cukup, sekali dekat RM200 gak aku dapat balik duit hahaha pastu aku lepak Burger King, pun halal yaaa...hehehe aku main swipe gak masa ni, tak fikir conversion...sekali dekat RM100 yaaaa aku makan ni!hahaha pasrah!dah balik dapat statement baru sedar hahaha USD23!hahaha...
dan again malam tu aku jadi alien kat boarding hall hahaha siap ada follower aku tanya, sepanjang kat sana ada jumpa orang Malaysia tak? hahaha jawapan dia memang takde...kalo jumpa pun dalam flight iaitu steward & stewardess hahahaha!rare laa trip kali ni...memang berani sungguh aku dan Alhamdulillah selamat dah baliknya...dan Sri Lanka ticked as my 30th countries aku visited...yeayy!
masuk flight, dapat nasi lemak, kopi vietnam, legaaa rasa...hahaha petanda dah nak balik Malaysia la kan hahahahaha...penat, makanya aku lelap je la lepas dah kenyang tu...kenyang berganda sebenarnya sebab baru makan burger mahal kan hahahaha aku lupa sebenarnya ada order makanan tu dalam flight hahaha...
yeayyy akhirnyaaa setelah lebih 8 bulan trip aku, habis jugaaa cerita aku pasal Sri Lanka ni...Allahuuu banyak nya bertangguh...hehehe...tapi takpe, ada masa tu lebih 4 bulan aku takpi mana sebab kan MC jari patah, raya dan puasa pun takde jalan sangat...okay laa tuuu...banyak post pasal tempat makan je laaa dan jalan-jalan sikit hehehe...okay semoga aku rajin lagi nak sambung lepas ni!hehehe insyaAllah...

No comments:

Post a Comment