Sunday, October 22, 2023

Solo Trip to Sri Lanka ~ Day 5.2


aku ajak Tharanga pergi makan, tapi dia sibuk nak suruh aku singgah gak kat kedai batik dan souvenir ni...adoi aku bukan nak shopping pun...tapi dia kata dah lalu, singgah je...ye lah, mesti geng dia la ni hahahaha aku pasrah...dah la lapar tau hahaha tapi aku masuk kejap je laa, dia pi parking, naik je aku dah kata nak balik hahahah takde apa menarik pun...
pastu dia nak suruh aku pi muzium gems plakk...aku taknak dia suh gakk...eh kau ni kan...pastu dia cakap la sebab dia nak pergi amik tiket aku untuk cultural show aku petang ni...haa ye lah, aku pun masuk laaa muzium gems tuu...nasib baik laa yang melayan aku tu rajin menyembang....walaupun awal aku dah kata aku taknak beli, dia kata takpe, dia explain je kat aku...so aku layan je laaa masuk tengok tayangan, masuk tempat pembuatan dan last sekali tempat jualan...perghhh lawa weh...Sri Lanka memang kaya dengan gems okay!
then dari muzium kami nak cari makan...aku cakap aku nak makan KFC...so Tharanga bawa la cari KFC...masa ni jem teruk gak sebab lalu jalan yang banyak sekolah, tengahari kan, makanya bebudak penuh laa tepi jalan, kereta menjemput lagi...macam Malaysia gak laaa hahaha...sampai KFC tu aku terus turun kereta dan masuk KFC hahaha takde pun ajak-ajak Tharanga hahahaah ye la aku tak puas hati la kalo asyik kena bayar makan dia, sedangkan kata dalam harga sewa kereta dah masuk penginapan dan makan minum driver huhuhuhu berkira kan aku...nasib lah!so then aku order la, sekali sedappp ya...aku amik set ayam 2 ketul dengan nasi harga LKR1590...oh ya lupa nak cakap, KFC sini halal yaa...aku dah tau sebelum pergi, even kawan aku pun dah bagitau plus kat kaunter aku reconfirm...Alhamdulillah...happy sungguh la dapat makanan sedap lepas beberapa hari makanan biashe biashe saje...hehehe...kenyang perut, suka hati la kan!
dan sebelum check in, Tharanga bawa aku ke salah satu hotel lama dan famous di Kandy iaitu Queen Hotel...plan asal dia suh aku duk sini tapi aku syeram hahaha tengok kolonial building tu kan, memacam aku terbayang!hahaha dah la sorang-sorang...huhuhuhu so kita bergambar je laa depan hotel ni...cantik la bangunannya dan ianya terletak di tepi Kandy Lake yang famous tu, serta depan nya la terletak salah satu temple famous di Sri Lanka ni...kita lalu je la usha, Tharanga nak suh aku masuk, aku malas lah....
dan kemudian kitorang gerak ke penginapan aku pada hari tu iaitu McLeod Inn yang terletak di atas bukit mengadap Kandy Lake...bilik simple je, dan nasib baik dapat bilik bebetul kat ruang lobi tu, takde la aku takut sangat...dan sempat la melepak dalam sejam je kat bilik...
jam 4 petang jumpa Tharanga semula untuk pergi tengok cultural show...aku kan dah cakap ngan dia aku nak pi Kandyan Cultural Centre sebab aku dah usha lama situ tapi dia duk cakap ada lagi tempat best...harga plak lebih kurang, so aku assume okay la...masuk je lalu lobi macam hotel besar, so aku dah okay la kan...sampai tempat performance, aku rasa nak mencarut...gila dewan macam dewan sekolah!aircond pun takde, kerusi susun macam kat sekolah, rapat-rapat plak tu...ehhhh sakitnya hati aku....sepanjang masa aku mencarut dalam hati, muka aku memang muka taik...level pentas diaaa siap berhabuk yang kau leh nampak ehhh bila diorang bergerak dan pijak tu sebab cahaya matahari dari luar masuk...Allahu sakitnya hati aku, serious tak enjoy langsung...dengan penari dia macam amatur je aku rasa...ya ampunnn aku ni dah la antara benda aku cari kalo travel ada cultural performance, sekali dapat gini, rasa kena scam...hauk betul!huhuhu...
dan again lepas performance tu plan aku nakpi ayurveda spa plak...aku dah ada spa yang aku usha, dia degil kata ada tempat lagi best...hati aku memang berbulu je masa ni...biasa aku ni kalo ko kata ada tempat lagi best aku ok je assume kau lagi tau, tapi bila kena cam tadi tu, rasa nak carut je la kan...eh masa ni hati aku panas sungguh laaa...so dia bawa aku pi spa mana tah celah rumah orang, takde pelanggan pun...seram gak aku tapi aku amik je la pakej yang ada...ok la relaks sikit hati yang panas tadi, cumanya plan asal nak amik banyak sikit pakej tapi macam dah kurang je duit aku so aku amik a few je laa....dah lupa apa tapi LKR12000 gak la aku abes kat situ hahahaha...
dan balik tu aku suh dia singgah KFC, aku nak tapau sambil tu duk discuss pasal plan esok...kalau ikut perancangan esok aku pi Sigiriya, lepas tu balik Colombo...tapi aku macam was-was gak betul ke nakpi Sigiriya tu sebab aktiviti dia panjat batu yang tinggi gilaaa...kalo baca review pun menyeram kan dengan kondisi aku dah lama tak exercise, apetah lagi hiking kan...bila aku tanya kalo tak pi Sigiriya nakpi mana, dia duk berdolak dalik suh balik terus je Colombo...aku bising la, sebab rugi la aku kan sebab nanti habis awal trip aku...even aku cakap nak pusing Colombo dia banyak bunyi eh...siap memang naik suara la aku dengan dia...sampai KFC aku terus turun sambil hempas pintu...sakit betul hati aku...dah beli makanan, hati dah tenang sikit aku masuk balik kereta, rupanya dia call member aku...then member aku call aku, so aku decided pergi je Sigiriya tu, mampu daki ke tak belakang kira sebab dah bayar kan driver ni...rugi kilometer kang aku...lagi plak kawan aku memang nak sangat aku pi Sigiriya tu, sebab tapak UNESCO kan...kira pada dia, tak lengkap laa trip aku ke Sri Lanka kalau tak ke situ...haaa panas sungguh la hati aku ngan Tharanga malam tu...simpan berhari punya tak puas hati gak kan...huhuhu...tapi banyak-banyak ayat aku gaduh tu kan, ada satu aku takleh blah...ape ke bangang aku sebut ayat tu hahahaha sampai Tharanga pun terdiam hahahaha tapi aku malas nak sebut kat sini hahahaha maluuuu...
sampai bilik malam tu aku terus cuci tangan dalam bilik air semua, rehat sambil sambung call ngan member...aku baru buka cerita semuaaa yang tak puas hati ngan driver...dia bising nape aku diam je tak bagitau dia, kalo tak dia leh je call Tharanga...tapi aku cakap la, bukan semua tak puas hati, ada sikit-sikit sebab ada je yang dia okay...plus aku taknak la rosakkan trip aku kalo dia bad mood ngan aku kan...huhuhu sambil sembang ni, ntah nape aku debar, aku ada bau lelaki India tu dalam bilik aku...habis sembang aku intai bawah katil, intai luar tingkap tapi takde apa...then aku pun nak makan, masa makan ni, lagi kuat bau lelaki India tu tau...ah sudah nervous dah aku ni...
dah habis makan, masa nak cuci tangan lagi sekali, baru aku perasan...sabun yang aku guna tuuuu bau lelaki India!choiii patut laa bila pegang phone or makan, masa tangan aku dekat dengan hidung, aku bau lelaki India!hahahahaha buat cuakkk je kot kena mandrem ngan Tharanga ke, ada lelaki masuk bilik ke...hahaha kau kannnn DJ, banyak sangat imaginasi liar tau!pastu kau gatal cari gaduh ngan orang kat negara orang masa kau sensorang kann!hahahaha...adoi laaa...dan malam tu aku tido dengan nyenyak sebab kepenatan...panjang sungguh laaa perjalanan hari ini...tapi happy sebab selepas beberapa hari, baru laaa internet lajuuuu...yeayyy happy!Alhamdulillah...

4 comments:

  1. Layan KFC after few days kat negara org mmg sedap la... Mcm tiba2 dpt makanan halal di tmpt yg tiada makanan halalkan feeling dia..

    ReplyDelete
  2. Show tu dlm tak ada aircond.. Pastu terus di bawa ke outdoor ke cane.. Rasa nya mamat guide ni dpt commission ni sbb tu dia bawa tmpt yg dia nak bawa jer..

    ReplyDelete