Monday, October 23, 2023

Solo Trip to Sri Lanka ~ Day 6


bangun pagi ni kita mempositifkan la diri...aku pun mayb sebab sorang, dah tua cepat sentap hahaha tak chill betul kan traveller tua ni hahahaha so aku positif kan diri sebab taknak laaa rosakkan mood travel aku plus takde la semua bab Tharanga ni tak bagus, bab lain ok je dia...cuma kadang tu la, dia taknak dengar cakap aku hahaha aku ni plak acah terpaling travel hahahaha eceh baik plak mood aku kan hahahaa...bangun pagi tu Alhamdulillah cuaca okay, panas...dalam hati dah nervous daaa nak mendaki ni...so aku check out dan sarapan di hotel...lupa nak cakap, stay aku kat sini pun dalam RM100 je...okay sangat harga dia...
jumpa Tharanga pun aku cuba buang yang keruh dan ambil yang jernih...hahahaha malas nak berpanjangan...so perjalanan dari Kandy ke Sigiriya ambil masa hampir 3 jam, sebelum tu sempat singgah di mana tah, ambil gambar view Kandy...masa ni okay dah la Tharanga turun tolong ambilkan gambar aku macam biasa hahahaha dia pun malas nak layan orang tua emosi ni hahahahah!sepanjang perjalanan ni lalu la biggest spices garden kat Matale pastu lalu gak Dambulla Cave Temple yang famous kat Sri Lanka...tapi aku malas nak stop, aim aku nak ke Sigiriya je plus aku nervous hahaha...sepanjang perjalanan duk doa, moga Allah mudahkan aku nak mendaki tu hahaha...
dalam jam 11 pagi kami sampai di parking Ancient City of Sigiriya...dari parking ni dah ramai dah orang approach aku untuk jadi guide sebab dalam tu luas...Tharanga dah pesan ke aku tak payah layan...then kami berjalan menuju ke dalam...jauh sikit jalannya dalam beberapa ratus meter...memula kena ke arah muzium dia dulu, untuk beli tiket...tiket harga USD30 dan boleh beli guna kad, yeay!haa pi Sri Lanka ni, bukan semua tempat leh guna kad tau...hotel aku semua book kat Agoda, tapi nanti kena bayar cash kat hotel...so aku kekurangan cash gak masa ni...sib baik leh swipe, lega....dan memula Tharanga bawa aku masuk muzium dulu...takde apa sangat pun muzium dia walaupun besar...usha gitu je laa...
keluar je dari muzium tu, kami pun gerak la ke pintu nak masuk ke arah Sigiriya Fortress tu kan, tempat terletaknya batu besar yang satu ketika dulu menempatkan istana kat atas diaa...keliling dia kota penempatan manusia laaa...masa ni sempat aku singgah usha peta dia sebab tak dapat bayang sangat keadaan...masa ni duk wish gak ada buggy tapi nan hado demi nak jaga tempat ni...aku dah bajet masuk sendiri je la ni sebab Tharanga takde beli tiket ke apa kan...sama macam kat botanical garden hari tu...sekali tetiba je dia kata ke aku, tunggu jap...dia lari beli tiket...tiket untuk local ada kaunter kecik luar tu je...lepas dia beli datang balik ke aku....aku terkejut la, nape nak ikut? dia kata nanti aku sorang, plus sape nak ambil kan gambar aku? alaaaaa aku terharu...terus tau sis lemah dan lembut hati hahahha hilang rasa semuaaa marah kat dia beberapa hari ni hahahaha...dah la dia beli tiket pakai duit dia, takde pun nak minta aku...pastu risau ya aku nak hiking sorang-sorang hahahaha...
dan kami pun terus laa masuk lalu gate nak check tiket...bayangkan yaaa kota ini besar...dari parking ke muzium, gerak ke gate nak masuk, pastu dalam tu kena jalan lagi lalu kota penempatan manusia satu ketika dulu...haaa besar dah jauh yaa nak sampai ke batu tinggi Sigiriya tuuu...nampak sayup je batu tu dari pintu masuk ni...masa ni aku duk doa mudaaahhh urusan aku hahaha dah la panas tauuu...sambil tu Tharanga duk suh aku posing sana sini, aku layan je la menghilangkan nervous aku hahaha...
tapi kan aku kagum sebab bersih sungguh laaa kawasan ni weh!serious bersih sangat...haa nampak tak batu tinggi belakang aku tu? hahaha haa tau nape aku duk berbolak balik hati nak pergi ke tak sini? hahahahaa masa ni aku cakap kat Tharanga, jalan je dulu jangan tunggu aku...aku tak suka hiking orang tunggu...tapi dia berdegil laa nak tunggu aku....dia sibuk kata sape nak ambil gambar aku...hahaha...
dan makin hampir, mula la nampak tangga...naik naik batu ni total ada 1200 anak tangga dalam beberapa stage la...dia bukan sekaligus kau daki 1200 anak tangga tu...fasa pertama ni anak tangga dia takde la tinggi gilaa...so dia pendek-pendek tapi banyak laaa...mengah gak...sesekali stop ambil gambar sebab nak hilang mengah...sampai kat satu kawasan ada tempat duduk melepas lelah tu, aku seriously cakap ke Tharanga, naik dulu hahaha kalo aku sampai kang, sampai la atas tu hahahaa masa ni dah macam nak nyesal je naik hahahaa!so dia pun jalan la dulu...slowly kata dia...
lepas lepak seketika, aku rasa boleh je ni naik...sebab aku rileks je takde push sangat so takdela sempat nak meletup dada tuuu hahahaha so aku sambung lagi naik hahaha mayb jiwa bekas hiker menyebabkan aku taknak mengalah...ecewah!hahaha poyooo hahaha fasa kedua ni dah mula tangga mencanak tuuu...haaa memang slow la aku kan hahaha ambil masa syiok sendiri je naik sini sambil ambil nafas secara kerap!hahahaha...sambil minum air...Alhamdulillah masa ni tak tau nape tapi angin dingin...pastu bahagian kami panjat tu plak terlindung dari matahari...Allahuuu Allah makbulkan doa aku sangat tau huhuhu...masa ni laa Prof aku duk message minta itu ini, sambil hiking, sambil ambil gambar sambil buka email...boleh?hahahaha...dan sampai belah atas tu, Tharanga ada menanti...haha mesti dia kagum sampai juga pompuan gemok ni hahaha...masa ni dah leh nampak dah view kota ni...lawa hijau dia...
dan akhirnya aku sampai area dipanggil Lion's Pow...ada batu bentuk tapak kaki singa kat situ...dah sampai sini consider dah hebat la ni pada aku hahahaha satu fasa lagi nak sampai ke puncak batu Sigiriya ni...hehehe masa ni aku duk lepak lama gak sebab penat plus duk sibuk reply message Prof aku...sempat aku hantar ke dia gambar aku dengan Sigiriya rock kat bawah tadi, dia komen, You dont look like someone going for hiking. Macam tourist je...hahahaha aku gelak cakap, ha la aku pun tak sedar aku nak hiking masa bersiap pagi tadi hahahaha...
lepas dah tenang nafas aku, marilah kita mulakan pendakian terakhir...haaa kau tengokkk tinggi dia...hahahaa aku rasa nak giveup tau tengok ni hahahaha tapi sayang plak kan dah sampai sini...so aku tenang kan hati, cakap kat diri slowly je...Tharanga aku suh jalan dulu, supaya aku tak stress tahu ada orang tunggu hahaha sekali masa melangkah, ada pakcik teman aku sekali...dia duk exercise kat sini turun naik banyak kali...so dia memang jalan slow...haaa syok la aku kan ada kawan sama slow hahahaa...tangga part last ni ada kawasan gayat tau sebab dia macam hanging tepi batu, so aku memang elak pandang bawah!huhuhuh...tapi best view lawa dan angin sejukk!
dan akhirnya hampir sejam gak la kot aku rasa perjalanan aku mendaki yang banyak berhenti tu, sampai juga aku kat atas tuuu hahaha Alhamdulillah...masih berbisa ya hahahaa Tharanga pun kemain happy nampak aku sampai ke puncak batu besar tuuu hehehe tapi panas nyaaa lahai atas tu, sib baik angin sejuk...so takde apa sangat pun, cuma ada runtuhan istana laa...bayang kan zaman dolu kala istana atas ni...katanya ada sistem paip dibuat sampai ke atas ni...macam mana la agaknya orang dulu hidup atas ni kan....yang raja tu laa...orang bawahan duk kota bawah tu je...hehe so kita pusing la ambil gambar, malas nak cerita hahaha view keliling memang cantik sangat!Subhanallah....
dalam setengah jam je kami lepak atas tu, then mula gerak turun ke bawah...masa ni gayat yaaa sebab tengok ke bawah...huhuhu slow je la kita turun kannn...seram sejuk rasa dia...hahaha pertengahan jalan menurun ni, ada sekali berhenti ambil gambar, aku rasa lutut aku bergegar!hahaha gigil hoih!baru rasa lemah...tadi sakan naik sampai atas kan...hahahaha
dan akhirnya dalam 30 minit kami sampai ke bawah...kat area orang jual souvenir...tak sama jalan masa naik...alahai kena jauh lagi jalan nih hahaha aku dah gigil lutut ni...masa ni Tharanga tak habis laaa puji diri dia konon sebab dia push la aku sampai atas...ehhh kau tak tau aku dulu bekas hiker tegar okay...hahahaha taknak kalah kannn hahahaha dan akhirnya sampai je kereta, lega rasa!dan kami terus gerak meninggalkan kota Sigiriya...
dalam perjalanan kembali ke Colombo, sempat singgah makan dulu...sedap gilaaa layan nasi goreng sayur dan telur dadar cheese dia...sambil menghirup air coke sejukkk!hahahaha masa ni memang aku relaks-relaks je la takde apa nak kejar dah...makan, main hp, pi toilet semua...masuk toilet, tengok cermin, ya ampun terbakorrr muka aku!hahaha...
dah makan kami teruskan perjalanan...aku memang senyap je dalam kereta sebab sakannn duk update FB, IG, kengkawan semua pasal trip aku ke Sigiriya ni...plus aku dah penat, malas nak sembang...hahaha perjalanan ambil masa 3 jam juga dari Sigiriya ke Colombo...dan jam 5.30 petang, akhirnya sampai juga aku ke rumah Wasu di Kiribathgoda...sampai tu, Wasu bagi duit baki bayaran pada Tharanga, then sambil diorang laki bini sembang apetah dengan Tharanga, aku duk angkat barang...aku dah niat nak bagi duit tips pada Tharanga sebab puas hati je ngan servis dia, cuma yang sakit-sakit hati tu aku dah setel laaa...eh, sekali dia gerak pantas balik!hahaha tiber je...tak tau la apa laki bini cakap ke, dia yang terasa ke...tak tau, then aku nak message dia, tengok dia dah delete msg dia pada aku pasal link Tripadvisor tu hahahaha haa apetah sentap tak tau lah...ahh sudah la malas nak layan hahahaha aku dah tunaikan janji buat review baik-baik kat TA daa...hehehe Alhamdulillah akhirnya sampai kembali ke rumah Wasu...lega...
lepas aku mandi, solat semua...takleh nak tido la walaupun penat sebab rumah orang kan hahaha Wasu pun duk buatkan aku teh...aku bagi dia teh aku beli gak...dia kata teh orang kaya!hahaha mahal harganya...hehehe then dia ajak aku lepak kat rooftop rumah dia layan sunset...Subhanallah lawa weh...sangat cantik sunset petang tuuu...sambil sembang, layan anak-anak dia...seronok sangat rasa...very welcoming diorang ni...
dan sementara nak tunggu dinner tu, Aditya ajak main Saidina hahahaa dah macam anak buah aku dah suka main Saidina ni...aku ni dah la ngantok, tapi tak sampai hati plak tak layan dia...so kita layan la seround...tapi style anak buah aku gak, bertukar-tukar arahan dia nak menang nye pasal hahaha layan je laaa...sampai laa Wasu suh anak dia stop makan sebab nak ajak aku dinner...haaa nasib baik!kalau tengok gaya tak reti nak berhenti je dia hahaha...
dan malam tu kami dinner kottu rotti...dia macam chopped roti canai tu, then dia goreng macam mee goreng...sedap!aku suka...sambil makan sambil bersembang dengan Wasu dan suami dia...memang sakan bersembang kisah perjalanan aku di Sri Lanka, pasal ekonomi, politik negara semua keluar...pastu kami plan juga pasal esok nak pusing Colombo...dan dalam jam 9.30 malam tu aku masuk tido daaa, Wasu suruh rehat sebab aku nampak penat hehehe...

4 comments:

  1. Serius kawaasan tu mmg dijaga bersih.. Boleh pulak dia lari pi beli tiket as a local sbb nk keep company nak tolong amik gmbar..

    ReplyDelete
  2. Part tangga kat atas tu boleh tahan meremang.. Pastu jalan bersebelahan batu tu.. Aduhaii tgk pun mcm kuat ke nak lalu... Tmpt jual souviner tu mmg rare... Okla dh penat2 layan nbasi goreng dgn coke.. :D

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hahaha kenangan la naik tu. Cukup lah sekali hahaha

      Delete