Wednesday, November 4, 2020

#daridapurdj ~ Kuih Sopang a.k.a Badak Berendam

okay ni another menu yang aku cuba masa PKP dulu kala...sebabkan sedap, beberapa kali juga aku buat dan disukai ramai...hahaha aku ni bukan orang yang pandai buat kuih tradisional ni, tapi yang ni mudah ya amat...Kuih Sopang orang Kuala Pilah panggil ni, atau lebih dikenali sebagi badak berendam...makanya aku share la ngan korang resepi yang aku Google je masa ni...hahaha aku ingat lagi masa ni aku dah mula bertugas di CPRC, so macam tak sangka je dah start kerja pun sempat petang balik kerja #daridapurdj beraksi...hahaha ok jom tengok cara nak buat nya...memula kena la buat dulu inti kelapa dia ni...then ketepikan...buat awal awal dan simpan dalam peti ais pun takpe...
INTI KELAPA
Gula melaka
Gula pasir (sedikit)
Kelapa parut
Daun pandan
Masak semua sampai sebati dengan api kecil. Siappp...

KUAH SANTAN
2 cwn santan
1 cwn air
1 sudu tepung jagung
Gula dan garam
Daun pandan
Masak semua dengan api kecil sampai mendidih.

KUIH SOPANG
2 cwn tepung pulut
1 cwn air pandan

Then kita buatlaaa kuah santan dia menggunakan bahan bahan di atas ni...senang gila...siap je kuah santan tu, letak tepi kejap...dan kita buat plak doh kuih sopang ni...gaul tepung pulut dan air pandan sampai sekata membentuk doh. Then bulat bulatkan doh, tekan di tengah dan isikan inti kelapa macam buat onde onde tu. Pastu masak dalam air mendidih. Bila dah masak, dia akan timbul atas air.
then dah timbul tu, kita pun masukkan la kuih sopang tu dalam kuah santan tadiii...daaa dahhh siapppp Kuih Sopang #daridapurdj...Kuih Sopang ni enak dimakan kalo sejuk sejuk....tapi kalo dah sedap tu, makan tak sejuk pun layannn...hahaha abah aku cakap kuah santan aku sedap...cukup lemak masin dia...lagi meletup letup la sedap diaaa...hahaha walaupun kuih sopang aku pelbagai bentuk dan saiz, tapi rasa tetappp umpph!hahaha terbaiklah!so korang apa lagi, boleh la cuba nanti yaaa...ok selamat mencoba dannn muahciked!

2 comments:

  1. Badak Berendam is one of my all time favoarite ... teringat zaman dulu dulu .... Mak akan buat kuih nih waktu berbuka ... memang suka ... siap mak buat lebih supaya nanti waktu sahur pun boleh lagi makan ! sedih ler lak !!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Huhuhu kenangan sungguh tu enghazzz...kenangan lama mengusik jiwaaa ❤

      Delete