Monday, November 9, 2020

Dannnn PKPB bersambung lagi hingga 6 Disember 2020...

Sambungan dari: PKPB bersambung lagi...

26 Oktober 2020...hari kena WFH ni memang aku tak suka...aku lebih prefer untuk WAO je...so masa tengahari tu, aku turun untuk siapkan lunch sebab dah kat rumah kan...so aku buat menu simple je, buat kuah ala thai tu...then aku bakar atas pan je sotong dan daging...then curahhh kuah thai tu...setel lunch aku...mak aku plak masak kari udang dengan bendi dan terung...nyummeh!
petang tu aku rasa craving gila dengan gulaaa...makanya aku pergi Family Mart...ya ampun perangai akuuu...kemain semua benda manis kat dalam Family Mart tu aku nak ambil kan...sobs dah la tak lama lagi nak kena minum air gula dan check gula dalam darah ni, patut kena tahan nafsu...huhuhu...dan selesai semua tu aku makan dalam 1 malam!hahaha...denggg....
27 Oktober 2020 pula aku kena masuk pejabat...so sebab kan hari semuaaa anak buah aku duk rumah mak aku sebab taska tutup, makanya aku dengan rajinnya masak nasi ayam pagi tu...gigih tau awal pagi bangun dan masak semua ni...hahahaha...makngah punya skill masuk dapur sekarang takleh buat main tau, memang dah layak dah ni jadi menantu mak awak ni!hahahaha...
lepas dah selesai masak, aku sambung buat kerja kat rumah dulu, masa lunch hour baru aku gerak ke pejabat sebabnya aku kena masuk mesyuarat malam nanti....so aku datang kerja tengahari je laaa...punya seronok dapat masuk pejabat tau sebab aku memang sejenis tak suka WFH, aku rasa sendu dan tak bermotivasi jer nanti...hahaha!
siap bawa bekal nasi ayam lagi pergi kerja...ingat nak makan masa dinner la kan sebelum mesyuarat sekali dalam jam 3 petang aku dah kelaparan, makanya selamat laa masuk perut nasi ayam ni sambil buat kerja petang tu...hahaha sedapnyaaa nasi ayam aku masak ni...hahaha puji diri sendiri tau...masa ni takde geng kat pejabat so layan sorang sorang je laa...
petang sikit Lin message cakap boss nak belanja dinner malam ni...ALhamdulillah, Lin order dari Cheppenim di Shaftsbury Putrajaya...aku makan Aglio Olio Bunga Kantan Seafood...sedapppp!aku baru tau ada kedai ni dalam food court kat Shaftsbury tu...aku cuba gak Salted Egg Spaghetti Lin pun sedapppp...ada yang ambil salmon, kemain besar salmon dia...yang aku punya ni pun penuh seafood tu...memang sedap dan berbaloi aku rasa....nanti nak kena terjah kedai satu hari nanti...
dan malam tu kami join jadi observer untuk 90th JECFA Meeting...mesyuarat expert peringkat WHO dan FAO ni...ada hikmah gak kan pandemik ni, makanya mesyuarat di buat secara maya, so ramai boleh join dan tengok macam mana expert berbincang kan...kalo physical meeting sah sah laaa kita yang ikan bilis ni takleh nak pergi masuk..dah la kos lagi nak diterbangkan ke Eropah...hahaha haaa dan meeting dari jam 7 malam sampai 11 malam!melibatkan expert dari seluruh dunia!ada expert dari Australia online kul 2 pagi tau...sian dia...huhuhu pape pun aku enjoy dapat join meeting walaupun pening kepala gak tak paham kadang kadang tu...too technical!
28 Oktober 2020...WFH lagi...lepas selesai beberapa kerja pagi tu, tengahari aku turun untuk goreng ikan celup tepung dan sayur je...tu pun masa aku turun tu mak aku dah siap basuhkan sayur, ikan semua...bawang pun dah siap kopek dah...hahaha so memang kerja aku campak campak je laaa...dan terus lunch...senang kan...hahaha...
petangnya aku malas nak makan nasi, so aku layan samyang laa...nasib baik ada sebekas kat dapur...pastu tengok ada plak cheese dan sosej, haa terus la campak dalam samyang ni...sedapnyaaa walaupun pedas, tapi dah campak cheese tu light sikit laa pedas dia...haish feeling sangat tau dapat makan samyang ni...rinduuuu nakpi Koreaaa...sobsss!
29 Oktober 2020 Cuti Maulidurrasul...aku bawa Abah pergi appointment mata di Pusat Pakar Mata Bangi...sebabnya dari haritu duk nak buat mata katarak abah tu, tapi manjang ada hal dan halangan...last appointment di Klinik Pakar USIM tapi bila PKPB ni kan payah nak rentas negeri, so kita ke sini la akhirnya atas saranan kawan aku...ALhamdulillah abah selesa je kat sini dan konpiden dengan Dato Dr Johari punya explaination tuuu...so terus decide nak buat jeee kat sini operation dia...
selesai appointment tu aku bawa abah makan di Bawal Power Sempoi di Teras Jernang...hari tu bawa mak, ni bawa abah plak...memula abah malas sebab mata dia kembang dah letak ubat tadi...tapi aku suh dia pakai cermin mata hitam aku, baru dia nak turun...hahaha sekali turun kemain sakannnn dia ambil makanan dan makan!sedap katanya...beriya dia tambah nasi...hehehe...ALhamdulillah...
selesai appointment untuk abah, aku nak memanjahhhhkan diri pulaa...terus message spa ada slot kosong tak...sekali ada terus book untuk urut badan...sedap laaa weh dia putar kan urat belakang badan aku yang dah berselirat ni!hahahah sedap gilaa adik ni urut...aku siap suh lebihkan belah belakang je, tak payah nak urut perut dan depan sangat...hahaha sedap sampai rasa nak tido je masa dia urut sejam setengah tuuu!
30 Oktober 2020 adalah hari yang dinantikan...hahaha aku kena minum air gula sebab hari tu buat checkup, gula aku tinggi sikit so doktor suh minum air gula tengok ada diabetes tak...alahai beratur nak masuk minum air gula sekali ngan kakak kakak yang bawa buku merah...nasib baik perut kita besar, mesti orang ingat pregnant gak!hahahaha...ok la minum air gula ni, takde la teruk nau...bearable lagi laa pada aku...hehehe...sebelum dan selepas minum ni kena amik darah, memang payah la aku ni kan, sampai kena cucuk kat atas tangan weh, takleh kat lengan tuuu...huhuh sadis!
balik dari klinik aku singgah makan di Papparich sebab lapar gilaaa...ya Allah sedapnyaaa dapat makan bubur ayam dan stevia white coffee ni...lama gila rasanya tak makan tau sejak PKP ni memang boleh kira dengan jari je aku makan sini...sedangkan sinilaaa favourite aku makan ayam stim dia ni...ngan kopi sedap dia tuuu...hahaha...
dan lepas tu aku masuk kerja macam biasa...petang lepas kerja, aku pi ambil kek di Cyberjaya, masa ontheway balik nampak sunset lawa ya amat...terus stop tepi jalan ambil gambar sambil layan perasaan...tacing plak layan sunset sorang sorang ni kan...ye la masa senja, banyak la setan kat situ tu yang tacing lebih tuuu...huhuhuhu....
balik rumah terus dinner dan layan orange buttercake dari Marissasweet_table ni...sedap gilaaa...malam tu je dah selesai sebijik kek dia...sedap sangat...semua orang suka...dengan lembut dia, dengan tak manis sangat, icing dia tu berperisa orange so sedap sangat makan sekali dengan kek dia tu...seriously sedap dan sila la cuba uols!hahaha...
31 Oktober 2020 hari Sabtu so bangun lewat sikit...turun je tengok mak dah masak puyuh salai masak lemak cili api tapi aku malas nak makan nasi...so aku bakar ayam dan masak sayur brokoli dengan shittake...ya ampun sedapnyaaaa....hahaha makanan acah diet la kononnya...sedangkan aku ada plan baikkk punya lepas lunch ni tauuu...hahahaha...
lepas lunch aku korek kopi kat dalam stor...kopi ni beli masa musim PKP duk gila buat Dalgona tuuu...lepas tu takde sape pun minum sebab rumah ni bukan minum kopi sangat kan...so aku buat kopi O panas then cicah buttercake ngan kopi tuuu...ya ampun sedap ya amat!sedap gilaaa, memang nonstop makan tau...gila weh...kena letak jauh kek tuu...hahaha dan malam tu gila lagi aku buat latte plak sebabt tengok mirapiljah ngan laki dia buat...hahaha...mabuk kopi aku seharian....
1 November 2020 awal pagi ingat nakpi jogging sekali hujann...dengan baju jogging aku pi pasar beli lauk...hahaha nampak la macam atlet kononnya kan...hahaha sekali jumpa kerang besar terus beli bawak balik...buat kerabu kerang again!hahaha...sekali dah siap makan, baru perasan lupa perah limau...patut kurang umppphhh kuah thai aku tu hari ni..tapi malas dah nak pi perah limau...telan je laa...mak aku masak paru sambal, sedap ya amat!lama gila tak makan tau...
petangnya pun lepas Asar aku siap la nak jogging kononnya, sekali mak aku ajak pi Tesco beli barang...alahai, ke Tesco la kita pakai kasut jogging..ingat balik Tesco sempat laaa kan acah acah fit, sampai je rumah, Abah aku plak cakap ngah jom teman abah carik hadiah untuk Qaiser...adoi la punah harapan nak jogging...hahaha jogging atas katil je laaa malam tuuu...kahkahkah...
2 November 2020 sebelum pi kerja makngah rajin kan diri masak carbonara macaroni untuk anak anak buah yang datang rumah hari ni...kemain sedap plak macaroni aku hari ni...mak aku cakap kemain banyak budak budak tu makan...aku siap bawak pi pejabat pun Asie duk puji sedap, kalah kafe punya macaroni...hahaha amboi memang la aku pakai bacon, fresh mushroom dan sosej mahal...mau tak sedap!hahaha...
tengaharinya aku kenduri dengan Asie, Irma dan Cheah...sebabnya ada banyak lauk kat rumah tu, so aku bawak pi pejabat dan makan bersama...aku bawa puyuh salai masak lemak cili api yang pedas gilaaa...hahaha menangis budak budak ni makan!hahahaa...
dan balik rumah petang tu, buku Ustaz Mizi Wahid dah sampai iaitu You're Loved!bestnya...aku beli last week kot, aku belikan sekali untuk beberapa orang kawan yang aku hargai ada dengan aku selama ini...gituu...hadiahla semoga kita sama sama mendapat manfaatnyaa...insyaAllah...aku suka Ustaz Mizi ni, nanti later aku share review pasal buku ni ya!sekali kenangan indah setahun lepas aku jumpa dia...gituuu...
3 November 2020 patut aku WFH tapi sebab ada appointment hospital petang so aku masuk kerja macam biasa...tapi petang aku pi hospital la...so sebabkan sampai awal, sempat laa aku layan sikit buku You're Loved ni...best gak la baca dia...tanpa sedar hampir half aku dah habis kan...aku ni bukan suka sangat baca buku, tapi Ustaz Mizi Wahid ni best, sempoi dan dekat di hati isu yang dia kupas...so aku suka la santai tapi ada makna gituu...
selesai appointment di hospital, aku singgah IOI City Mall ingat nak layan la kopi dan desserts di Dotty's sambil sambung baca buku Ustaz Mizi ni sementara nak tunggu next appointment di Bangi...sekali habis lambat di hospital, pastu jalan plak jammed gila...makanya aku pi tapau je laaa salted egg cronut kat Dotty's then makan dalam kereta je laaa...hahaha..
dan lewat petang ada appointment di Bubblegumwax plak...alahai memang addicted tau kat sini...habis duit je aku ni kan, tapi suka dan seronok hahaha takpelah janji seronok, habis sikit la duit...lagipun duit travel tak berapa guna tahun ni, kita divert la kepada aktiviti aktiviti memanjahhhhhkan diri ni...hahaha kalo bukan kita manjahkan diri sendiri, sape lagi kan...hahaha...best gila lepas selesai appointment kat sini...yeay!
4 November 2020...aku WFH...duk siapkan keje kat atas duk bau mak masak...harumnyaa serumah...rupanya mak masak nasi minyak dan ayam kurma...masa aku turun tengahari tu, aku nak masak sayur tapi macam ada brokoli je, so belasah je laaa walaupun macam tak kena dengan nasi minyak dan ayam kurma tu...last aku tak makan pun sayur, tapi nasi dan ayam kurma tu siap bertambah..sedap gila mak aku masak!hahaha...
lewat petang tu ada laa geng Alumni CPRC duk petik petik nama aku untuk handle hantar makanan nak support geng CPRC yang tengah bertempur hebat sekarang dek data beribu setiap hari tu kan...so busy laaa petang sampai ke malam aku duk kira duit yang masuk sumbangan alumni dan plan nak order apa...contact caterer semua...dan Alhamdulillah awal pagi 5 November 2020 sempat la aku ke CPRC hantar lontong...untuk mereka breakfast...dan lunch petang tu dihantar oleh caterer terus ke CPRC...Alhamdulillah capai gak impian Alumni nak menyumbang...tapi duit banyak lagi kat aku ni, nanti kita plan lagi...hehehe...
dari CPRC aku terus balik rumah dan ambil abah...aku cuti hari ni sebabnya abah nak buat operation mata...9.30 pagi dah sampai klinik, nurse duk bubuh ubat kembang mata semua...lama gak nak tunggu kembang tu sebab mata abah dah keras katanya...aku rasa dekat jam 12.30 tengahari baru buat operation yang ambil masa setengah jam...dalam jam 1 tengahari gak la baru setel semua...Alhamdulillah selesai 1 belah mata, next month kita buat sebelah lagi...insyaAllah...
balik tu aku lapar gila sebab pagi tak makan...aku sempat tapau Ayamas dan mak aku masak paru sambal dan asam rebus...sedap gila siap bertambah aku makan...hahaha pastu dah kenyang, kemas dapur semua...ingat nak tido laaa lepas mandi dan solat...sekali anak buah ketuk pintu...lapar katanya nak nugget...terpaksa la makngah bangun dan masuk dapur...dah goreng nugget, nak pizza plak...pastu nak plak maggi...hahaha banyak akal budak budak ni, nasib makngah mood baik, kita layan je laaa...hahaha..by the way sedap gak pizza Tesco tu...dah la murahhh...
6 November 2020 aku masuk pejabat...pagi tu keluar awal gila sebab ambil nasi lemak dari Ain, pastu ambil plak kek dari Kaklia, then ambil creampuff dari Fitra then sempat ke CPRC hantar makanan dan kemudian jumpa Ika kat Jakim nak hantar barang, sempat la bersembang pasal alkisah terkini Ika jap sebelum aku masuk ke pejabat...hahaha kemain panjanggg cerita pagi aku kan...hahaha...
dan tengahari tu makan bekal je dengan Irma...sambil sembang macam macam topik...hahaha pastu lewat petang Irma belikan aku Starbucks sebab aku nak meeting lagi malam ni...then Kak Ana belanja McD makan sebelum meeting...Alhamdulillah...meeting start jam 7 malam sampai 11 malam, sambungan dari hari tu...memang menguap nguap dibuatnyaaa...hahahaha...nanti ada sekali lagi meeting macam ni, pasrah laaa...hahaha ok je kan, pengalaman...
7 November 2020 hari Sabtu...macam biasa la bangun lewat sikit guling guling atas katil...turun tu terusss kemas dapur semua, then sambung masak untuk lunch...aku masak ikan celup tepung, ayam shittake dan sayur brokoli campur cendawan tiram...pastu aku panaskan kuah gulai lemak hari tu ada baki...setel menu lunch keluarga...dah selesai makan, aku kemas plak peti ais semua lah...dah memang rutin hujung minggu kalo tak ke mana...selesai semua naik mandi dan solat, then aku pergi ke pasar dan kedai beli barang barang plak...kemain banyak barang mak aku pesan untuk belikan...hahaha sampai ke lepas Asar gak baru sampai rumah...mandi, solat...lepas tu aku sambung masak nasi goreng dan paru goreng untuk dinner plak...memang guna segala bahan yang ada dalam peti ais je, aku nak habiskan barang barang lama...sebelum busuk or tak elok dahhh....Allahu saturday well spent sangat tau aku rasa...hahaha...malamnya aku sakan update blog!hahaha...update banyak banyak nanti auto publish je...mood tengah rajin ni, update je sebanyak yang boleh...
dannn hari ni gak menyaksikan kerajaan announce PKPB akan bersambung sampai 6 Disember 2020...Allahu tak tau nak kata apa dah...kat Selangor dah sebulan PKPB tapi takde tanda tanda penurunan kes pun...adakah PKPB berkesan kali ini?sebab aku rasa PKPB kali ni terlalu banyak kelonggaran berbanding yang lepas tu...so sebab tu ke tak berkesan?entah lah...aku kesian dengan orang yang kena impak PKPB ni, pekerja taska, owner taska semua boleh lingkup...tu belum lagi industri yang terus tenat, tourism yang baru nak pulih dahhh tenat balik...semua tu memberi impak kepada banyakkk pihak...huhuhu...aku harap semua ni akan berakhir cepat...dah hujung 2020 dah weh kita...2020 memang diluarjangka...takde sape sangka 2020 akan menjadi seperti ini...Allahu, Allah Maha Berkuasa...

2 comments:

  1. Eh eh gambar pakai jubah hitam pegang makanan tu apasal nampak kurus?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kahkahkah xsesia pki hitam nmpk kuwushhhhh 🤣

      Delete