Friday, June 12, 2020

Rezeki kita Allah yang beri...

saje nak share kat sini...untuk pedoman semua dan kenangan anak cucu aku (kalau ada la) hahaha...aku nak cerita pasal rezeki kita ni Allah yang bagi...bukan manusia...benda yang jadi ni aku share bukan nak riak ke apa, tapi macam aku cakap, semoga jadi pedoman kat kita semua...awal tahun 2020 aku dapat tahu aku dapat APC 2019!terkejut gilaaaa aku sebab aku tahu aku dapat markah agak rendah tahun 2019...macam aku pernah cakap dalam recap tahun 2019 aku la, 2019 bukan a good year dalam sejarah kerjaya aku...aku kena hadap dengan seorang manusia, yang dalam bahasa sopan dia aku kategorikan sebagai worst ever person aku pernah kerja dan jumpa...tak perlu aku cerita details kenapa aku kategorikan dia sebagai itu, sebab tu bukan niat aku kat sini...so sepanjang bekerja hampir half a year tahun lepas memang banyak insiden menyakitkan hati...ok nak jadi cerita markah aku dan beberapa lagi orang yang dipangkah memang rendah tahun lepas (aku malas cerita details, korang bukan paham pun pasal hierarki pemarkahan ni kan) hahaha...so kami pernah la sembang risau la markah rendah nanti cemana nak sambung belajar, cemana nak naik pangkat bla bla blaa...ye la risau masa depan affected kononnya...dan seperti dijangka masa hujung tahun memang kami kami ni dapat markah rendah..memula memang marah, tapi lepas aku macam redho dan malas nak ambil port..then sekali tetiba awal tahun aku dapat tahu dapat APC!so citer kat Kakwi, then Kakwi cakap dengan aku ayat yang terus buat aku sedar...buat aku rasa nak nangis...dia cakap, 'Dayah, semua ni jadi sebab Allah nak buka mata kita...Dia nak tunjuk pada kita rezeki semuanya dari Dia, bukan boss...kita duk risau markah rendah tak naik pangkat, tak dapat sambung belajar, sekali Allah tunjukkan, dapat je APC...' Allahu Kakwi, terus aku nak nangis...Alhamdulillah ada kawan yang baik baik, sentiasa bantu aku tengok hikmah di sebalik sesuatu yang buruk tu...syukurlah, rezeki kawan yang baik ni pun suatu nikmat yang tak semua orang ada...huhuhu so guyss, jangan takut dengan pandangan jahat manusia, Allah Maha Berkuasa...memang la bukan senang nak yakin kan diri, especially masa kena tu kan, tapi percaya Allah tu pemberi rezeki kita, Allah Maha Berkuasa...manusia ni kerdil sangat...hina pula tu...so berbuat baiklah sesama manusia...haaa aku harap apa cerita ni, dapat la manfaat kat korang...

aku ni pun bukannya baik sangat...tapi aku cuba laaa berbuat baik sesama manusia...tapi manusia yang aku rasa aku kenot go ni, kita jauhkan diri je laa...tak payah berbaik baik...demi menjaga keharmonian hati sendiri...sebab tu aku cakap, aku cuba cari positif dalam negatif...demi kesejahteraan hati sendiri...hehehe...ok done bebel...jangan ada sape minta open table!hahaha post pasal orang teka kereta sebelum PKP yang aku janji nak belanja Texas Chicken punnnn aku tak belanja lagi nih!hahahaha...

14 comments:

  1. Tahniah DJ. Nampak nama Dj dalam postmaster KKM. Allah lebih tahu yang terbaik untuk hambaNYA.

    ReplyDelete
  2. Ada hikmah Allah nak tunjuk dapat markah rendah pun boleh dapat APC.

    ReplyDelete
    Replies
    1. yup. insyaAllah kita sentiasa positip je la kan...

      Delete
  3. huhuhu....pernah dpt apc thn 2010..masa tu boss lain...
    skrg ni usahkan apc..markah disiplin pun me dpt 0...
    apa rasa???

    anyway tahniah...thn ni ada ke upacara naik pentas??

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hahaha kannn...takpe percaya dengan rezeki Allah. Try to look into positive side in all negatibe situation. Gituuu hehe

      Delete
  4. wowww!! tahniahh! betoi tu, Allah dah susun cantik tu, rezeki tak kemana,;)

    ReplyDelete